Dilemma! Voor de eerste keer alleen backpacken, waar naartoe?

Hallo beste reizigers,

Mijn naam is Geertje en ik ben 20 jaar. Tijdens mijn studie ben ik een maand naar Thailand gegaan, een groepsreis met een paar uitgekozen studenten. We zijn van Bankok, naa Chiang Mai, naar Kanchanaburi, naar Surin en weer terug naar Bankok gereisd. Tijdens deze super mooie reis heb ik veel geleerd en is mijn grote liefde voor olifanten ontwaakt, waar we tijdens deze reis veel vrijwilligerswerk mee gedaan hebben. Ook heb ik het reisvirus opgelopen, ik wil nu dus heeeeel graag meer gaan reizen!

Thailand is nu een jaar geleden en ik ben bijna klaar met mijn studie. Nu wil ik een tijdje werken om geld te verdienen en dan gaan reizen. Waarschijnlijk ga ik in mijn eentje reizen.

Nu zit ik met het volgende probleem:
Ik wilde in eerste instantie graag terug naar Thailand om meer werk met olifanten te doen, maar mijn ‘gutfeeling’ zegt dat ik niet in mijn uppie door Thailand moet gaan reizen, daar heb ik geen goed gevoel bij… Maar ik mis de olifanten wel. Daarnaast wil ik ook best beginnen met een backpackreis in een land wat wat meer ingesteld is op backpackers, en wat makkelijker is qua taal en schrift. Engels beheers ik prima. Ook zoek ik een reis naar een land met veel natuurschoon en waar ik eventueel vrijwilligerswerk kan doen met wilde dieren en/of natuurbehoud.

Korte samenvatting:

• Alleen backpacken moet goed te doen zijn
  • Veel natuur
  • Vrijwilligerswerk met natuur mogelijk
  • Het liefst wil ik me goed verstaanbaar kunnen maken in het engels
  • Maakt niet uit hoe ver het is

Wat lijkt jullie een geschikt land om mee te beginnen? Hebben jullie tips? Ervaringen wil ik graag horen!

Groetjes

Nepal zou goed kunnen, wat je zoekt is daar allemaal wel te vinden. Maar besef ook dat er maar weinig landen, voor zover ik heb ervaren (en dat is vrij veel) zo makkelijk zijn voor rugzaktoeristen, als Thailand. Veel makkelijker en relaxter dan in Thailand zul je niet snel tegen komen.

Thailand is een relatief veilig land om te bereizen,als ik dikwijls in Kao san rondloop kom ik vele jonge vrouwen tegen die alleen reizen in dit prachtig land.
Geef altijd de raad als ze eventueel de zuiderlijke provincies aandoen(pattani;songklaya)dat men wel voorzichtig moet zijn.
Af en toe lees ik negatieve berichten op het net,men kan dus best deze steden vermijden.
Voor de rest is er geen vuiltje aan de lucht op andere plaatsen in Thailand.
Natuurlijk moet je je gezonde verstand gebruiken en goed voorbereid zijn. Maar geloof de hype niet dat vrouwelijke solo-reizigers een gevaarlijke weg inslaan. Het is eigenlijk heel bevrijdend! Alles wat je moet inpakken is wat gezond verstand !

Ik zelf vind Nepal een fantastisch mooi land om naar toe te gaan. De natuur, ook olifanten hebben ze daar in Chitwan park, is erg mooi net zoals als de stupa’s en tempels. Nepal is zo makkelijk land dat je alles ter plaats kan krijgen en organiseren. Je hebt bij wijze van spreken alleen een paspoort nodig. Visum kan je bij aankomst krijgen.
Maar wat iemand leuk vind is erg persoonlijk. Er is een erg leuk boekje van Rough Guide dat speciaal geschreven is voor mensen die voor het eerst een verre reis maken. Ik zelf ben geen beginner maar ik vond het een leuk en soms nuttig boek om te lezen. Alle landen in Azie staan er ongeveer in. Ik denk dat je er veel aan zult hebben, “The Rough Guide First-Time Asia”

Als een land is wat makkelijk te bereizen is buiten Europa, dan is het Thailand wel! Je blijkbaar terug, dus was houd je tegen?

Een van mijn eerste reizen alleen was ook naar Thailand.

Hallooo!

Bedankt voor de snelle reacties allemaal! Dit heeft me wel weer even aan het denken gezet! Ja, ik wil erg graag terug naar Thailand, en misschien is het ook gewoon wel een beetje drempelvrees om echt alleen te gaan. Wat me wel een beetje liet schrikken is dat ik op een website las dat Thailand als reisadvies risico-categorie 5 had, ingedeeld door het ministerie van buitenlandse zaken.

Nepal, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Daar zal ik me ook eens in gaan verdiepen.

@georgessiam: Bedankt voor provincie tips, goed om te weten!

@Arj: Dankjewel! Die ga ik zeker aanschaffen, lijkt me zeer nuttig!:teeth:

Veel mensen geven me ook de tip om naar Australië te gaan, wat denken jullie daarover?

Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft geen risico adviezen met cijfers.
Hier staat precies beschreven wat de adviezen inhouden, http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wijs-op-reis/vraag-en-antwoord/waar-vind-ik-een-actueel-reisadvies.html

En hier kan je het advies voor Thailand vinden, Reisadviezen | Nederland Wereldwijd

ER is ook een app voor de reis adviezen, Reisadviezen | Nederland Wereldwijd

Je kunt ook nog Laos overwegen. Heel rustig en relatief erg veilig, al moet je natuurlijk overal ter wereld je gezond verstand gebruiken, en kunnen andere reizigers ook dieven zijn.
En ook in Laos kun je olifanten bezoeken en wellicht ook verzorgen.
Laos heeft overweldigend mooie natuur.

En net als de anderen zeggen, is Thailand juist een van de veiligste en makkelijkste landen om alleen te reizen.

In India kun je misschien ook met olifanten werken. Voor zover ik hoor, is het zuiden dan wel makkelijker te bereizen dan het noorden.

Australië is stervensduur. Je kunt kiezen: een maand Australië of een half jaar Thailand voor hetzelfde geld. Of je zou er moeten couchsurfen en werken.

Mijn eigen eerste alleen-reis was in Malawi (na eerst een jaar met een vriendin de wereld over), ook erg mooi. Maar nu misschien wat gevaarlijker vanwege politiek gedoe.

ooooooh moeilijk moeilijk! Ik ga er binnenkort een dag voor zitten en wat docu’s en dergelijke kijken over verschillende landen! Wat een luxe probleem… niet weten waar je heen wilt… Maaaar goed, hartstikke bedankt voor de tips!

Hallo Geertje !

Volgens mij is Thailand een van de beste en goedkoopste op backpackers ingestelde landen , maar klopt , lang niet overal wordt Engels gesproken en verstaan .

Een goed alternatief is volgens mij het prachtige Sri-Lanka . Alleen wat vrijwilligerswerk betreft zou ik dus niet weten … wat Engelse taal betreft : praktisch overal op het eiland zijn mensen te vinden die Engels spreken en verstaan !

Groetjes !

Henk

Laat overigens de taal geen belemmering zijn. Je kunt je in de hele wereld verstaanbaar maken met een Point It boekje!

Oooh handig dat point it boekje! Inderdaad ooit van gehoord maar helemaal niet meer aan gedacht dat dat bestaat! Thanks!

Kijk naar de ober, hou je handen plat boven elkaar, ongeveer 20 cm er tussen, en je krijgt een grote koude pils. Meer heb je niet nodig :slight_smile: