voordelen van alleen backpacken?

Hoi allemaal.

Wat zijn nou de voordelen om alleen te gaan backpacken, voor een 18 jarige jongeman als ik? welliswaar in Thailand-Cambodja.

Veilig? Gevaarlijk?
je eigen plan trekken of toch eenzaamheid?
Open staan voor contacten?

Dit even ivm een reis die ik wil gaan maken daarnaar toe! Jep, alleen.
Ik hoor graag tips en voordelen!:chin:

Thailand is een veilig land voor toeristen die er met het volle verstand en het nodige respect heen/door reizen. De mensen zijn ontzettend vriendelijk en erg hulpvaardig.

Voordelen van alleen zijn:

  • meer contact met andere reizigers
  • meer contact met lokale mensen
  • je kan doen waar je zin in hebt

Nadelen:

  • je kan kosten niet delen
  • je kan ervaringen niet delen (al kun je wel een dagboek of blig bijhouden)

Ik reis graag alleen. De eerste keer was het even wennen, nu vind ik het fijn. Heerlijk om tot rust te komen.

1 like

Ik ben vorig jaar als vrouw van 22 alleen op reis vertrokken naar Thailand, maar uiteindelijk ben ik in die 4 weken amper alleen geweest.
Dat is net het voordeel van ‘alleen’ reizen lijkt me! Je leert zoveel mensen kennen, van zoveel verschillende nationaliteiten, geweldig!

Thailand is zeker veilig genoeg en er zijn ook veel andere jonge mensen die alleen reizen, dus dit vormt echt geen probleem.

1 like

Met het land heb ik geen ervaring maar alleen reizen is heel fijn.
Je kunt doen wat je zelf wilt, hoeft met niemand rekening te houden en als je gaat backpacken dan ontmoet je overal nieuwe mensen en ben je eigenlijk nooit alleen.

1 like

Het alleen reizen is vaak heel leuk en fijn omdat je natuurlijk geen rekening hoeft te houden met iemand anders. Je kan gaan en staan waar en waneer je wilt en dat is vaak heel prettig. Ook hierin word je makkelijker en na een week vind je het niet meer raar om alleen een restaurant in te gaan, alleen naar een cafe of alleen naar wat dan ook. Dit betekent ook dat je wanneer je iets leuks ziet, mooi vindt je dat niet met iemand kan delen en dat is duidelijk de minder leuke kant van alleen reizen.

Ik vind het zeker niet raar om in mijn eentje naar een restaurant te gaan, maar ik kies wel op een andere manier een plek uit dan wanneer ik met iemand samen reis.

Ik zou bijvoorbeeld nooit in mijn eentje een 3-gangen dinner bestellen, dat vind ik saai.

Als ik alleen eet, kies ik vaak voor lokale restaurantjes waar ik aanspraak heb met de lokale bevolking. Is het ongezellig, dan ben ik snel weer weg. Is het gezellig, dan blijf ik hangen en dan bestel ik wat extra’'s.

Hoe kleiner het restaurant, hoe gezelliger het vaak is voor mensen alleen.

Hoi, leuk dat je daar wilt gaan reizen en dat je gewoon alleen wilt gaan. Teveel mensen durven de stap niet te wagen en gaan dan maar NIET op reis, omdat ze geen vrienden hebben die mee willen. Zonde! Juist in je eentje kun je helemaal bepalen wat je wilt!

Ik heb al aardig wat reizen in mijn eentje gemaakt, vaak van een maand en soms ook van 2 maanden. Ik heb ook met reisgenoten gereisd dus ik kan het wel vergelijken. Het heeft allebei voor- en nadelen.

Voordelen alleen reizen:

  • Je kunt echt helemaal je eigen plan trekken, ten eerste al qua bestemming en wanneer en hoe lang je wilt gaan (je bent niet afhankelijk van iemand die bang is voor een bepaald land, minder vakantiedagen of minder geld heeft). Je kunt letterlijk elke minuut beslissen om je plannen toch om te gooien zonder overleg.
  • Dat uit zich ook in helemaal je eigen gang kunnen gaan qua reistempo, dagbesteding… als jij zin hebt in een hele dag alleen maar op een pleintje koffietjes drinken en mensen kijken in plaats van van hot naar her culturele dingen doen, is er niemand om daar over te zeuren. Je hoeft helemaal niks af te stemmen en geen compromissen te sluiten, of dingen over te slaan omdat die ander dat niet wil.
  • Je zit in het openbaar vervoer altijd naast een vreemde, vaak naast iemand uit het land waar je reist. Op die manier kom je makkelijker aan de praat met mensen dan wanneer je met zijn tweeën reist, en krijg je interessante gesprekken over hun leven en leer je van alles over het land en de cultuur. Zorg dat je wat fotootjes van familie bij je hebt, en eventueel van Nederland, je huis, je huisdier… dat breekt het ijs en vaak zijn ze er heel nieuwsgierig naar.
  • Er reizen in Azië ontzettend veel mensen in hun eentje en je kunt ook makkelijk een paar uurtjes of een paar dagen met iemand optrekken met wie het klikt. Via internet kun je tegenwoordig supermakkelijk afspreken om ook in een volgende plaats elkaar weer tegen te komen.
    Ik heb nog steeds contact met mensen die ik in 1998, 2004, 2006 enzo ben tegengekomen op reizen, sommigen zie ik nog wel eens waar zij wonen of zij komen bij mij langs, of ik spreek met ze af op nieuwe vakantiebestemmingen ergens tussen ons in. Het zijn een ander soort vrienden dan die ik in Amsterdam heb, maar het blijft wel al jaren in stand. Maar dat hoeft natuurlijk niet met iedereen die ik tegenkom en dat is absoluut geen doel… het loopt hoe het loopt. Ik kan me ook ontzettend goed alleen vermaken en heb soms ook echt even geen zin in andere mensen.
  • Tijdens tripjes door mooi landschap heb je de volle aandacht en word je niet afgeleid door een reisgenoot die maar door klept over kleding kopen, welke dingen allemaal beter zijn in Nederland dan in het land waar je reist, liefdesverdriet of wat dan ook. :slight_smile:
  • Je leert jezelf goed kennen (ook door te merken hoe nieuwe mensen jou benaderen als jij alleen bent, en het dus echt gaat om JOU en niet om de vrienden die je toevallig hebt) en krijgt er veel zelfvertrouwen van.
  • Je hebt volop tijd om te lezen. Bijvoorbeeld mooie romans, maar ook de reisgids.

Nadelen van alleen reizen:

  • Vaak betaal je (bijna) hetzelfde voor een kamer, dus ben je 2x zoveel geld kwijt aan accommodatie. Maar dat geldt natuurlijk niet voor eten en vervoer.
  • Als je even naar de wc moet (bv. in een restaurant), moet je altijd je waardevolle spullen meenemen.
  • Bepaalde mensen kunnen er niet tegen en voelen zich snel eenzaam. Het kan soms ook jammer zijn om even geen persoon bij je te hebben om de mooie momenten mee te delen (en achteraf na terugkomst, de herinneringen), of even te klagen over wat er mis ging. Maar nu met overal goedkoop internet kun je net zo makkelijk via email en skype je verhalen delen met mensen thuis en ze ook meteen foto’s sturen… Dat scheelt een hoop met vroeger. Voor mij persoonlijk geldt ook dat ik me sneller over een tegenvaller heen zet als ik in mijn eentje ben. Als ik iemand heb om tegen te klagen, kan ik daar wat langer in blijven hangen. :slight_smile:
  • Soms heeft een reisgenoot een idee waar jij nooit op was gekomen, of pusht je om iets te doen wat je niet zo goed durfde. Dat kan ook inspirerend en leuk zijn. Maar in je eentje kun je soms ook jezelf een schop onder je kont geven of jezelf uitdagen om eens iets nieuws te proberen.

Qua veiligheid maakt het volgens mij helemaal niks uit, zelfs als vrouw alleen in Afrika niet. Want ik ken ook verhalen van stellen die zijn overvallen. Toeristen zijn gewoon populaire targets; zorg gewoon dat je geen domme dingen doet. In Azië is dat sowieso veel minder een issue; althans gewelddadige overvallen of bedreigingen komen daar amper voor. Stiekeme diefstal wel, dus hou je waardevolle spullen altijd goed in de gaten, en verstop eventueel geld en credit card onder je kleding.

Veel plezier!