Hoi,
Leuk, die reislust die je voelt. En ja, ga daar vooral lekker wat mee doen. Slim om alvast te beginnen met inlezen. Zo krijg je van allerlei kanten ideeën en tips en kun je daar zelf mee doen wat jij wilt. Er is niet één waarheid.
Hier heb ik al aardig wat gezegd over veiligheid voor een vrouw alleen in Azië: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=135780
Zelf heb ik met een vriendin een reis van een jaar gemaakt naar Indonesië, Australië, Chili, Bolivia en Peru. In mijn eentje heb ik kortere reizen gemaakt in Malawi, Zambia, Tanzania, Kenia, IJsland, Peru, Brazilië, Laos, Thailand. En een keer met een vriendin in Nicaragua.
Thailand en Laos vond ik heel veilig aanvoelen voor mij als vrouw alleen. Geen probleem om in het donker nog alleen over straat te gaan (al blijf ik altijd wel alert). Volgens mij zijn Vietnam en Cambodja net zo veilig en makkelijk te bereizen. Volgens mij is Nepal ook rustig en vriendelijk. Over India hoor ik wisselende verhalen.
In Indonesië is veiligheid ook niet zo’n groot probleem al hoorden we daar soms wel over drugs in drankjes en daarna beroving of erger. Indonesië is bovendien overwegend islamitisch en dat kun je als vrouw ook ervaren als minder vrij.
Ik denk dat Japan ook heel veilig is, ik hoorde pas nog een verhaal van een Japanse vrouw die helemaal een vergeten souvenir achter een toerist aan had gebracht.
Maar vergeet niet dat ook andere toeristen wel eens dingen stelen.
In Zuid- en Midden-Amerika geldt natuurlijk al meer een macho-cultuur, en moet je al wat meer oppassen maar het verschilt heel erg per gebied, en of je in een grote stad zit of in een dorp. Bijvoorbeeld in Lima (Peru) neem ik na 18 uur 's avonds al taxi’s, in andere Peruaanse steden meestal pas na 21 u. In de kleine dorpen loop ik gewoon rond, ook in het donker.
Ik draag geen enkel sierraad en meestal ook gene horloge. 's Avonds neem ik geen tas mee naar buiten, alleen een leesboek in mijn hand en wat geld in mijn zak. Ik doe altijd alsof ik precies weet waar ik heen moet. Meer veiligheidstips lees je op mijn website.
Venezuela schijnt wel echt behoorlijk onveilig te zijn.
Colombia schijnt juist best wel goed te bereizen te zijn ondanks het slechte imago. Dat slechte imago leeft vooral onder mensen die het land eigenlijk helemaal niet kennen. Het staat erg hoog op mijn verlanglijstje, het schijnt onwaarschijnlijk mooi te zijn en heel aardige bevolking te hebben.
In Brazilië kreeg ik het gevoel dat het best leek op Italië. Ook daar moet je geen gekke dingen doen, en niet met vreemde mannen mee gaan, en is erg veel stiekeme diefstal.
In Nicaragua is het 's avonds in de steden ook wel wat ruiger, en nam ik liever taxi’s; en daar moet je ook alert zijn dat je echte taxi’s gebruikt.
Ondanks dit alles is er nooit wat ergs gebeurd in al die maanden in al die landen (totaal 8 maanden in Latijns Amerika verspreid over 3 reizen), alleen is een keer de yoghurt gestolen uit de koelkast (waarschijnlijk door een andere toerist). Even een grapje om aan te geven dat het reuze kan meevallen als je maar geen domme dingen doet. 
Wel heb ik vaak camera’s en geld van andere naieve en domme toeristen gevonden, bv op cafetafels en in de badkamer van een hostel. Dus dat soort domme acties zorgt ook al voor een hoop van de ‘horror stories’. En er wordt veel stiekem gestolen in bussen, bij busstations, op drukke markten en op straat. Veel daarvan is te voorkomen.
In oostelijk Afrika is het nog weer een treetje verder. Daar kun je nog minder goed opgaan in de bevolking en val je dus altijd en overal op als toerist, wat gelijk staat aan wandelende goudmijn. Toch zullen de meeste mensen je daar juist ontzettend goed helpen, bijvoorbeeld helemaal meelopen om de weg te wijzen, of je wijzen op gevaren en oplichters.
In Afrika ga ik meestal niet meer de straat op na het donker, in de steden althans, of ik blijf alleen in de buurt van mijn hotel.
Maar ook daar is het meestal prima verlopen, alleen is een keer mijn mobieltje uit mijn hotelkamer gepikt, maar dat had ook in Amsterdam of Rome kunnen gebeuren. Wel moet je goed alert zijn en zijn er dus aardig wat oplichters, bijvoorbeeld in Nairobi.
Kortom, als je wat reiservaring wilt opdoen zonder je al teveel zorgen te maken over gevaren, kun je het beste wel starten in Zuidoost Azië. Je zult waarschijnlijk al overweldigd zijn door alle ervaringen en indrukken en eventueel een cultuurschok. Lees hier meer over cultuurschok! Om dat te ontvluchten kan het helpen om af en toe even andere Europese reizigers op te zoeken, een patatje te eten bij een McDonalds, even Skypen met thuis, of wat je ook nodig hebt…
Eventueel kun je na Azië dan de wat pittigere gebieden proberen. Afrika en Latijns Amerika hebben wel enorm veel te bieden: prachtige afwisselende natuur, fascinerende geschiedenis en cultuur… en bijvoorbeeld de mensen in Malawi (Afrika) zijn een van de aardigste, zonnigste volkeren ter aarde!! (Lees mijn blog eens op mijn website.) Ook in die continenten reizen volop vrouwen alleen; dus als zij het kunnen, moet jij het ook kunnen toch?
Zelf heb ik wel het meest met Afrika en Zuid-Amerika, juist doordat het wat ruiger is, maar ook door de mensen. Ik heb wat moeite met dat eeuwige glimlachen in Azië (ook al zijn ze boos op je).
Maar ik snap wel waarom mensen gek op Azië zijn: lekker eten, lekker weer, veilig, spotgoedkoop, mooie natuur en stranden, goede infrastructuur voor reizigers en veel hotels…
Heb jij niet een sterke voorkeur voor een bepaald gebied? Ik had van kinds af aan al ‘iets’ met Afrika… Niet echt verklaarbaar waarom, maar het ‘klopte’ wel toen ik er eenmaal voor het eerst was.
En van Latijns Amerika vind ik het leuk dat ik mijn Spaans er kan oefenen.
Overigens is het niet echt veiliger om met nog een vrouw te reizen, en ik durf te beweren dat het zelfs niet veiliger is om met een man te reizen. Als ze iets van je willen, dan nemen ze dat wel, of er nou een man bij is of niet. Ontvoeringen en bedreigingen worden ook richting mannelijke toeristen gedaan.
Kortom, als het erop neerkomt dat je alleen moet gaan, gewoon doen! Het is alleen wat lastiger als je naar de wc moet, dat je dan je waardevolle spullen altijd mee moet nemen.
Onderweg kom je veel andere reizigers tegen. Veel reizigers staan wel open om samen een dagje of meerdere dagen samen op te trekken. Ik heb nog steeds contact met mensen van allerlei reizen uit het verleden (hoera voor internet) en sommigen zie ik nog wel eens in hun land, mijn land of ergens in het midden. Juist in je eentje sta je ook meer open voor contact met reizigers én lokale bevolking.
De komende tijd zou je ook eens in Europa op reis kunnen gaan met een backpack, slapen in hostels of op campings. Ook hier is best een backpack-scene en kun je streetsmarts opdoen. Zoals ik in een andere posting al zei: in Frankrijk is het lastiger reizen dan in Thailand… 
Of misschien krijg jij - net als ik ooit - de kans om een semester of jaar in een ander land te studeren als onderdeel van je opleiding, of stage te lopen in een ander land. Ook een leuke manier om andere culturen te leren kennen en talen te leren!
In mijn handtekening vind je ook mijn Gratis reistips waar je ook nog van alles uit kunt halen en weer belandt op tig websites waar je uren, dagen, weken kunt lezen. 
Veel plezier met alle voorpret.
Cécile