Afwegen en keuzes maken

Hey iedereen,

Het is nog een tijdje weg maar ik zoek volgend jaar eind januari-begin februari voor een maand te gaan backpacken. Ik sluit geen enkel continent uit behalve Europa en de USA. Andere voorwaarde is dat het er lekker warm moet zijn.
Er zit een redelijke kans in dat ik met een vriend zal reizen maar de volgende vragen die ik ga stellen zullen vooral te maken hebben met alleen reizen.

Allereerst: Een land kiezen. Waar dien ik vooral rekening mee te houden voor ik een land(of landen) kies? Ik heb geen backpack-ervaring buiten Europa(Frankrijk, Ierland, Belgie). Heb verder ook geen ervaring met niet-Europese landen op Turkije en Cuba na, maar dat waren all-in vakanties en dus niet te vergelijken.
Mijn voorkeur gaat uit naar een Afrikaans land en dan voornamelijk Ethiopie. Tanzania, Rwanda, Gambia, Namibie en Botswana zijn andere kanshebbers. Maar is dit wel aan te raden om als eerste backpack-land een Afrikaanse bestemming te kiezen? Zeker als ik alleen ga.
De landen die ik noem lijken wel relatief veilig voor Afrika, maar kan je daar op eigen houtje een maand rond trekken(dus zonder lokale gids)? En zoniet, is het prijzig om een auto+chauffeur te huren in deze landen?
Mijn budget is ongeveer 2500 euro(incl. ticket) maar een beetje meer kan geen kwaad. Dat het land door andere toeristen bezocht wordt maakt me weinig uit maar ik moet natuurlijk ook niet in Afrikaanse Benidorm’s vertoeven :stuck_out_tongue: .
Zijn er ook beperkingen qua klimaat in februari?

Zijn er trouwens mensen die ervaringen hebben met georganiseerde rondreizen? Ze zijn best prijzig maar is zoiets ook aan te raden als je het land écht wilt zien? Of hebben deze reizen meer iets weg van een bus volgepropt met toeristen en dan in race-tempo alle super toeristische attracties afgaan?
Mocht Afrika nu niet geschikt/veilig zijn als eerste backpack welke landen raden jullie dan wel aan? Ik weet dat Cambodja etc. wel geschikt zijn, maar de Aziatische cultuur interesseert me minder dan de Afrikaanse/Zuid Amerikaanse.

Sidenote: Ik ben niet de meest sociale persoon. Eénmaal contact gelegd kom ik los maar heb moeite met eerste contacten. Veiligheid is dus ook iets waar ik me het meest zorgen om maak (maar misschien onterecht?).

Waarom ik vooral naar Afrika wil: Weg van de Westerse cultuur en denkwijze. Mooi Weer, prachtige natuur en hopelijk ook lieve mensen.

Elke info of antwoord is welkom;). Alvast bedankt!

Oja: Is een maand australie ook een optie voor een budget van 2500-3000 euro? Vliegticket inclusief.

Hoi,

Leuk dat je plannen aan het maken bent. Mijn reactie is misschien wat van de hak op de tak, maar hopelijk heb je er wat aan.

Eens moet de eerste keer zijn… voordat ik voor het eerst naar Afrika ging (Malawi) had ik wel zelfstandig in Indonesië en Zuid-Amerika gereisd. En dat helpt wel een beetje… inderdaad ervaar ik oostelijk Afrika wel als iets gevaarlijker dan Zuid-Amerika. Maar ik denk dat als je je goed inleest over gevaren en trucjes, en hoe je je kunt gedragen om zo veilig mogelijk te zijn, dat het prima moet kunnen als eerste zelfstandige reis. Je zou ook eens wat reisblogs kunnen lezen in www.waarbenjij.nu en www.travelpod.com over de landen die je interesse hebben.
Ethiopië lijkt me ook héél mooi.

Bij het kiezen van een land ga ik meestal naar de bieb en daar bladeren en lezen in Lonely Planets en fotoboeken over landen. Dan valt er vanzelf van alles af, bv. vanwege kosten, klimaat, drukte…
Je kunt dat ‘bladeren’ natuurlijk ook op internet doen maar ik vind dat een fijne methode.

In mijn handtekening zie je waar ik zoal ben geweest; maar nog steeds geldt na al die jaren dat de engste dingen mij zijn overkomen in een klein dorp in Frankrijk. Twee verschillende aanvallen door verschillende mannen, twee verschillende momenten (eentje op klaarlichte dag, eentje 's nachts). Goed afgelopen, maar wel heel eng.
Kortom, gevaar is overal. Pas je wel aan aan je omgeving en dan verklein je de kans. Neem een goeie verzekering, en wees vooral voorzichtig met je eigen gezondheid. Spullen zijn maar spullen (en vervangbaar).

Qua klimaat weet ik het niet uit mijn hoofd dus dat zou je even moeten opzoeken.

Ik krijg altijd (via internet) de indruk dat Namibië en Botswana relatief veilig zijn maar misschien heb ik dat mis.

In Malawi, Tanzania en Kenia heb ik ook zonder grote problemen gereisd. Een keer in Malawi begon een gids wel met suggestief gedrag en praatjes… geen fysieke aanval zoals die kerels in Frankrijk, maar wel een nare situatie omdat ik op een onbewoond eilandje zat, ik dacht met een professionele gids (je betaalt immers geld)… maar door slim praten heb ik dat af weten te wenden en heeft hij me veilig teruggebracht naar het vasteland.
Dat had ook in Europa kunnen gebeuren.

En in Kenia is een mobieltje uit mijn hotelkamer gepikt, het raam naar de gang was blijkbaar niet op slot en dat was ik vergeten te controleren. Kan ook gebeuren in Europa…

Verder viel het me op dat ik als vrouw alleen juist vaak extra beschermd en geholpen werd. Als ik met mijn backpack en al liep, bleef er bijvoorbeeld wel eens een vrouw naast me lopen en seinde met haar ogen als een man te dicht achter me kwam lopen.
Ik vond de mensen over het algemeen onwijs lief, vooral in Malawi maakt iedereen een gezellig praatje met je zonder bijbedoelingen. Vaak liepen ze helemaal een kwartier mee om de weg te wijzen als ik die vroeg! Echt een leuk land, en voor safari’s kun je makkelijk naar buurland Zambia (safari’s kun je regelen vanuit Lilongwe in Malawi, bv. via Kiboko Safaris dat door een Nederlander gerund wordt). Malawi had destijds in 2000 (en misschien nog steeds) de bijnamen “Africa for beginners” en “The warm heart of Africa”, wat ik allebei vond kloppen. Ik heb veel leuke gesprekken gehad met mensen, en bijvoorbeeld het spel Bao leren spelen en dat met allerlei mensen gespeeld. En prachtige natuur en dieren gezien.
Check wel even hoe stabiel het land nu is, ik hoorde berichten over politiek gedoe en dat kan de veiligheid wel beïnvloeden. Schrik niet te hard van berichten op de site van het Ministerie van Buitenlandse zaken, als je die moet geloven kun je bijna nergens veilig reizen (behalve Frankrijk! :wink: ).

Ik ben ook van nature wat introvert, maar dat maakt niet uit. Veel mensen vinden dat juist wel interessanter dan een blaaskaak die meteen hoog van de toren blaast. En ik ben ook andere introverte reizigers tegengekomen. Als je dan rustig wat meer praat, komt het vanzelf los en kun je een leuke tijd hebben.
Wat ook heel leuk is van alleen reizen is dat je jezelf kunt ‘heruitvinden’. Je kunt gewoon eens wat geks proberen, gewoon eens wél zelf een praatje aanknopen met een marktkoopman of iemand naast je in de bus. En dan merk je dat mensen anders op je reageren. Je kunt een beetje spelen met karaktertrekken die ook wel in je zitten maar die je in je vertrouwde omgeving niet uit omdat mensen dat niet gewend zijn van jou of omdat je het niet durft.

Ik heb dat ook, dat Azië mij minder trekt dan Afrika en Zuid-Amerika. Maar bijvoorbeeld Laos vond ik toch wel heel mooi en relaxed.

Oh ja, qua mooi weer: ja op veel plaatsen is het lekker warm, maar die landen in Afrika hebben niet echt een cultuur van terrasjes in de zon en ‘zonnen’. Ja er zijn wel stranden waar toeristen dan op hun Europese manier van genieten, maar niet zo’n strandcultuur als bijvoorbeeld in Brazilië waar de Brazilianen ook bij hordes op het strand liggen, sporten, spelen etc. Maar bijvoorbeeld in Malawi is er veel strand langs Lake Malawi (500km lang), en in Kenia en Tanzania heb je ook wel stranden langs de kust en op eilanden.

In Malawi hadden veel hotels ook een restaurant erbij, dat was een handige plek waar je makkelijk met andere reizigers in gesprek kwam. Ik merkte dat solo reizigers daar ook makkelijker aan mij vroegen: mag ik bij je aan tafel komen zitten? (bv. bij ontbijt of diner.) En dan at je samen of speelde je Bao of je kletste gewoon wat.
In Tanzania en Kenia gebeurde dat wat minder, misschien reisden daar meer stellen.

Overigens vind ik niet dat je perse veiliger bent met zijn tweeën. Vaak ben je dan juist minder alert, afgeleid door geleuter van je reisgenoot… en ook stellen worden wel eens aangevallen net zo goed als solo reizigers.
En het grote voordeel van alleen reizen is ultieme flexibiliteit, jij kiest naar welk land je wilt, hoe lang, wat je gaat doen, of je uitslaapt, met wie je afspreekt of een stukje samen reist, en dan weer afhaakt, etc.

In de grote steden (bv. Dar Es Salaam, Nairobi) moet je wel voorzichtig zijn en oppassen voor mannetjes die wat van je willen, smoesjes hebben om koffie met je te willen drinken, je mee in steegjes te lokken naar een ‘feest’…
Waar je vooral bij stil moet staan is dat je overal en altijd opvalt als toerist, en in verhouding een wandelende goudmijn bent; veel mensen daar kunnen immers nooit van hun leven een vliegticket betalen!!
Na het donker is het echt flink onveiliger op straat, ook voor een man. En het wordt in veel landen al om een uur of 18-18.30 stikdonker (binnen een paar minuten, ploep donker). Dus sta gewoon vroeg op en doe veel dingen overdag met daglicht, en 's avonds eet je in je hotel of in de buurt van je hotel.
Verder vind je veel veiligheidstips via de link in mijn handtekening: Gratis reistips.

Ik heb in Malawi, Tanzania en Kenia in mijn eentje gereisd en dat vooral met openbaar vervoer gedaan. Alleen safari’s waren helemaal geregeld (bv. 4 dagen op rij), en ik deed in Tanzania een 3-daagse culturele tour met gids, langs ambachtslieden, een medicijnvrouw, wandelen door plantages, 4000 jaar oude rotstekeningen bekijken, etc etc.

Oh, en Australië is denk ik niet echt haalbaar met dat budget. Je schijnt al AUS$100 per dag nodig te hebben om daar te reizen en ook nog wat leuks te kunnen doen behalve alleen maar eten en slapen. Bewaar dat soort dure landen gewoon voor later. Wat dat betreft is Botswana misschien ook te duur.

Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt. Op mijn site vind je mijn blog van Malawi, wel al uit 2000 dus lees ook zeker recentere blogs als je daarheen wilt; en van Tanzania en Kenia lees je mijn mails aan het thuisfront (niet echt een blog maar wel al mijn belevenissen). Ook die zijn al uit 2004 dus lees ook zeker recentere verhalen.

Veel voorpret gewenst!

2 likes

Bedankt voor je post Cecilia!

Qua weer: Ik moet niet kunnen zonnen ofzo maar ik hou wel van aangename temperaturen. Ik ga geen vliegticket kopen van een paar honderd euro om hetzelfde weer te beleven als in Belgie;).

Ik ben er ondertussen uit dat ik in elk continent een geschikt land ga zoeken en dan ga bepalen naar welke ik trek. Voor Afrika heb ik Ethiopie gekozen. Gambia lijkt me ook leuk, maar te klein voor een maand. Namibie was ook nog een optie maar het is daar regenseizoen in februari+ een ticket is best prijzig. Maar nog één vraagje: Ik maak me wel zorgen om veiligheid, maar hoe zit het met de politie zelf? Vallen ze je lastig? Zijn ze corrupt?

Ik ben nu voor Azie aan het kijken en daar zit er veel kans in dat ik voor Zuid Vietnam/Cambodja kies. Iemand ervaring met deze landen, en dan met name Vietnam? Ik denk persoonlijk dat er minder veiligheidsproblemen zijn in ZO-Azie dan bv. Afrika. Uiteindelijk heeft een eerste reis naar daar wel z’n voordelen aangezien de landen zeer geschikt zijn om te backpacken. Tempels etc. interesseren mij wel minder maar de mensen(cultuur) en de natuur daarom niet. 'S ochtends door het nog mistige platteland van Vietnam lopen heeft volgens mij ook wel z’n charmes:). Ik was van plan naar Ho chi Minh te vliegen en vandaar beginnen met de rondtrek. Of zouden jullie het anders aanraden? Tickets naar Vietnam zijn iig iets goedkoper dan die naar Cambodja. Ik vond er rond de 750 eur( Dat is zowat m’n maximum dat ik aan een ticket wil geven).
Is wildkamperen mogelijk in deze landen?

Binnenkort ga ik ook nog opzoek naar een geschikt land in Amerika. Alleen zit ik daar wel met een duurder vliegticket. Tenzij ik op Cuba ofzo vlieg maar aangezien ik daar al geweest ben wil ik liever iets anders. Brazilie lijkt me ook leuk maar daar durf ik voorlopig echt nog niet heen. Dan wil ik eerst al wat gewoon zijn. Andere kanshebbers zijn Peru, Ecuador, Bolivia en Uruguay. Dat laatste vooral vanwege de redelijk veilige reputatie. De eerste drie vanwege cultuur en natuur. Welke zouden jullie aanraden? Zijn deze landen goed te bereizen( in vergelijking met Europa, Azie)? Paraguay, Suriname of Argentinie zijn ook nog opties.

Ik geniet er eigelijk al van om gewoon opzoek-werk te doen. Alleen besef ik nu dat ik nog veel wil zien in m’n leven :stuck_out_tongue: .

Ik heb vaak gelezen over corrupte politie in allerlei landen waar ik ben geweest (Peru, Kenia, Tanzania, Indonesië etc), maar heb er nog nooit wat van gemerkt. Er is bij mij nog nooit geprobeerd me te belazeren, geld te laten betalen voor iets onzinnigs, of wat dan ook.

De truc is om een balans te vinden tussen alert zijn (op een relaxte manier, bouw gewoon bepaalde gewoontes in) aan de ene kant, en je niet te druk maken aan de andere kant. Angst is zichtbaar en kan juist de verkeerde mensen aantrekken. Loop rond alsof je weet waar je heen gaat en kijk mensen gewoon relaxed (niet overdreven lang) aan in hun ogen.

Peru is ietsje minder heftig dan Afrika. En nog best betaalbaar.
Bolivia is nog iets goedkoper en heeft een van de mooiste landschappen die ik ooit ter wereld heb gezien. Vliegen op La Paz is best duur dus veel mensen combineren Bolivia en Peru (ik zou minstens 6 weken aanraden voor die twee landen samen, liever 8) met een vlucht op Lima, wat goedkoper vliegen is. In de andere landen die je noemt, ben ik niet geweest.

Brazilië is in de grote steden wel behoorlijk opletten geblazen, maar in de dorpen weer hartstikke mellow en veilig. Een onwijs leuk land met afwisselende natuur (terwijl ik vooral Amazonewoud had verwacht) en supergezellige mensen (als je Portugees spreekt merk je dat extra goed)! Maar wel duur. Omdat ik Rio en Sao Paulo wat intimiderend vond lijken, heb ik gekozen voor noord-oost Brazilië, waar ook meer afstammelingen van slaven wonen en andere muziek, geloof en cultuur is. En relatief arm dus iets goedkoper dan het zuiden. Ik vond het echt een leuk land. De bussen deden me eigenlijk aan Italië denken: luxe en veilig.

Als je wilt, denk ik dat Afrika wel kan. Maar ik denk dat het inderdaad wel kan helpen om eerst een land in Azië te kiezen, dan wen je alvast aan alle andere dingen die komen kijken bij het reizen maar hoef je minder bezorgd te zijn om 's avonds in het donker nog op straat te lopen… wel kun je wennen aan: soms slechte bussen, sjouwen met je tas en opvallen als toerist, hotels zoeken, eten zoeken, de handigste route uitzoeken tussen highlights, dat dingen soms anders lopen dan je had gepland, bustickets regelen, soms bij mensen thuis slapen, trekkings, misschien ziek worden…
Daar kun je al druk genoeg mee zijn. En Ethiopië en al die andere landen liggen er ook nog wel over een paar jaar. Alleen bijvoorbeeld Brazilië wordt wel telkens duurder denk ik, net als Colombia. En Cuba gaat natuurlijk ook behoorlijk veranderen als de Castro’s niet meer aan de macht zijn misschien ooit. Van sommige landen is het wel leuk om er heen te gaan nog voordat ze overspoeld worden door toeristen. Maar ook binnen heel toeristische landen, kun je altijd wel van de gebaande paden afwijken en met lokale mensen kletsen. In Amsterdam kun je immers ook naar andere plekken dan het Anne Frankhuis of het Van Goghmuseum, er zijn zat pleinen en parken en cafeetjes en zelfs musea waar amper buitenlandse toeristen komen.

Met het kiezen van een land per continent weet ik niet of je bedoelt dat je die dan wilt combineren in één reis? Dat is wel erg duur. Handiger en goedkoper is het om landen die naast elkaar liggen te combineren en dan over land te reizen.

Succes met kiezen!

1 like

Ik heb besloten om sowieso voor Azie te gaan. Als ik punten als kosten, veiligheid, natuur en mensen in rekening breng lijkt me dat de beste optie om een eerste keer buiten Europa te gaan backpacken. Cambodja is een land waar ik al zeker van ben. Ik twijfel nog een beetje een land waarmee ik het wil combineren. Ik ben iemand die erg van landen gaat houden om de mensen en hoe vriendelijk en respectvol ze zijn. Bedelen etc. is voor mij geen minpunt. Ik snap de situatie ginder ook wel. Aggressie en onvriendelijke behandeling omdat je toerist bent vind ik veel erger. En naar wat ik vernomen heb kunnen vietnamezen nog wel eens onvriendelijk uit de hoek komen. Natuurlijk is dit een grove veralgemening die natuurlijk niet opgaat voor iedereen daar. Ik wil natuurlijk wel heel graag de Mekong-delta bereizen voor een paar dagen. Maar daarna denk ik dat ik gewoon de grens oversteek en in Cambodja ga rondreizen.
Ik zou één week het zuiden van Vietnam willen aandoen en daarna drie weken Cambodja. Is dit land de moeite om 3 weken te vertoeven? Ik ben geen hectische reiziger dus ik hou ervan om alles rustig aan te doen.

Ik zie ook dat je in Thailand geweest bent. Hoewel ik van veel mensen anders hoor krijg ik altijd een negatief gevoel bij dit land. Zie je hier ook nog het échte Azie? Mij lijkt het dat dit land serieus verwesterd is. Dit is iets wat voor mij geen must is. Daarom dacht ik er eerder aan Laos er bij te nemen. Bovendien zijn politie in Thailand, Malesie etc. naar wat ik gelezen heb veel minder relaxed dan de buurlanden. Ik ga natuurlijk niet naar daar om wetten te overtreden maar ik wil er natuurlijk ook niet bijgelapt worden door corrupte politie. Daar zijn de Thaise wetten me wat te streng voor.

Is het sekstoerisme in Cambodja, Laos, Vietnam ook zo aanwezig als in Thailand? En zoja, welke zijn dan de te vermijden plekken. Zo’n omgevingen zijn niets voor mij:).

In het kort: Zou ik bij Zuid-vietnam/ Cambodja nog een land kunnen/willen aandoen of is dat te krap voor vier weken als je rustig reist? En wat zou het kostenplaatje ongeveer bedragen om daar een maand te verblijven( exclusief vliegticket)? Ik ben iemand die voornamelijk in guesthouses/hostels verblijft en tevreden is met een hap op straat of klein restaurantje. Ik drink natuurlijk ook wel eens graag een biertje;). Ik dacht zelf aan ongeveer 40 euro per dag om zonder zorgen te kunnen leven ginder en niets te moeten laten. Ik wil wel dingen bekijken in het land maar geniet evengoed van de natuur, de mensen en het leven daar. Leuke mensen in een bar(of ergens anders) ontmoeten is voor mij meer waard dan groteske bouwwerken etc. bezoeken.