Hoi,
Leuk dat je plannen aan het maken bent. Mijn reactie is misschien wat van de hak op de tak, maar hopelijk heb je er wat aan.
Eens moet de eerste keer zijn… voordat ik voor het eerst naar Afrika ging (Malawi) had ik wel zelfstandig in Indonesië en Zuid-Amerika gereisd. En dat helpt wel een beetje… inderdaad ervaar ik oostelijk Afrika wel als iets gevaarlijker dan Zuid-Amerika. Maar ik denk dat als je je goed inleest over gevaren en trucjes, en hoe je je kunt gedragen om zo veilig mogelijk te zijn, dat het prima moet kunnen als eerste zelfstandige reis. Je zou ook eens wat reisblogs kunnen lezen in www.waarbenjij.nu en www.travelpod.com over de landen die je interesse hebben.
Ethiopië lijkt me ook héél mooi.
Bij het kiezen van een land ga ik meestal naar de bieb en daar bladeren en lezen in Lonely Planets en fotoboeken over landen. Dan valt er vanzelf van alles af, bv. vanwege kosten, klimaat, drukte…
Je kunt dat ‘bladeren’ natuurlijk ook op internet doen maar ik vind dat een fijne methode.
In mijn handtekening zie je waar ik zoal ben geweest; maar nog steeds geldt na al die jaren dat de engste dingen mij zijn overkomen in een klein dorp in Frankrijk. Twee verschillende aanvallen door verschillende mannen, twee verschillende momenten (eentje op klaarlichte dag, eentje 's nachts). Goed afgelopen, maar wel heel eng.
Kortom, gevaar is overal. Pas je wel aan aan je omgeving en dan verklein je de kans. Neem een goeie verzekering, en wees vooral voorzichtig met je eigen gezondheid. Spullen zijn maar spullen (en vervangbaar).
Qua klimaat weet ik het niet uit mijn hoofd dus dat zou je even moeten opzoeken.
Ik krijg altijd (via internet) de indruk dat Namibië en Botswana relatief veilig zijn maar misschien heb ik dat mis.
In Malawi, Tanzania en Kenia heb ik ook zonder grote problemen gereisd. Een keer in Malawi begon een gids wel met suggestief gedrag en praatjes… geen fysieke aanval zoals die kerels in Frankrijk, maar wel een nare situatie omdat ik op een onbewoond eilandje zat, ik dacht met een professionele gids (je betaalt immers geld)… maar door slim praten heb ik dat af weten te wenden en heeft hij me veilig teruggebracht naar het vasteland.
Dat had ook in Europa kunnen gebeuren.
En in Kenia is een mobieltje uit mijn hotelkamer gepikt, het raam naar de gang was blijkbaar niet op slot en dat was ik vergeten te controleren. Kan ook gebeuren in Europa…
Verder viel het me op dat ik als vrouw alleen juist vaak extra beschermd en geholpen werd. Als ik met mijn backpack en al liep, bleef er bijvoorbeeld wel eens een vrouw naast me lopen en seinde met haar ogen als een man te dicht achter me kwam lopen.
Ik vond de mensen over het algemeen onwijs lief, vooral in Malawi maakt iedereen een gezellig praatje met je zonder bijbedoelingen. Vaak liepen ze helemaal een kwartier mee om de weg te wijzen als ik die vroeg! Echt een leuk land, en voor safari’s kun je makkelijk naar buurland Zambia (safari’s kun je regelen vanuit Lilongwe in Malawi, bv. via Kiboko Safaris dat door een Nederlander gerund wordt). Malawi had destijds in 2000 (en misschien nog steeds) de bijnamen “Africa for beginners” en “The warm heart of Africa”, wat ik allebei vond kloppen. Ik heb veel leuke gesprekken gehad met mensen, en bijvoorbeeld het spel Bao leren spelen en dat met allerlei mensen gespeeld. En prachtige natuur en dieren gezien.
Check wel even hoe stabiel het land nu is, ik hoorde berichten over politiek gedoe en dat kan de veiligheid wel beïnvloeden. Schrik niet te hard van berichten op de site van het Ministerie van Buitenlandse zaken, als je die moet geloven kun je bijna nergens veilig reizen (behalve Frankrijk!
).
Ik ben ook van nature wat introvert, maar dat maakt niet uit. Veel mensen vinden dat juist wel interessanter dan een blaaskaak die meteen hoog van de toren blaast. En ik ben ook andere introverte reizigers tegengekomen. Als je dan rustig wat meer praat, komt het vanzelf los en kun je een leuke tijd hebben.
Wat ook heel leuk is van alleen reizen is dat je jezelf kunt ‘heruitvinden’. Je kunt gewoon eens wat geks proberen, gewoon eens wél zelf een praatje aanknopen met een marktkoopman of iemand naast je in de bus. En dan merk je dat mensen anders op je reageren. Je kunt een beetje spelen met karaktertrekken die ook wel in je zitten maar die je in je vertrouwde omgeving niet uit omdat mensen dat niet gewend zijn van jou of omdat je het niet durft.
Ik heb dat ook, dat Azië mij minder trekt dan Afrika en Zuid-Amerika. Maar bijvoorbeeld Laos vond ik toch wel heel mooi en relaxed.
Oh ja, qua mooi weer: ja op veel plaatsen is het lekker warm, maar die landen in Afrika hebben niet echt een cultuur van terrasjes in de zon en ‘zonnen’. Ja er zijn wel stranden waar toeristen dan op hun Europese manier van genieten, maar niet zo’n strandcultuur als bijvoorbeeld in Brazilië waar de Brazilianen ook bij hordes op het strand liggen, sporten, spelen etc. Maar bijvoorbeeld in Malawi is er veel strand langs Lake Malawi (500km lang), en in Kenia en Tanzania heb je ook wel stranden langs de kust en op eilanden.
In Malawi hadden veel hotels ook een restaurant erbij, dat was een handige plek waar je makkelijk met andere reizigers in gesprek kwam. Ik merkte dat solo reizigers daar ook makkelijker aan mij vroegen: mag ik bij je aan tafel komen zitten? (bv. bij ontbijt of diner.) En dan at je samen of speelde je Bao of je kletste gewoon wat.
In Tanzania en Kenia gebeurde dat wat minder, misschien reisden daar meer stellen.
Overigens vind ik niet dat je perse veiliger bent met zijn tweeën. Vaak ben je dan juist minder alert, afgeleid door geleuter van je reisgenoot… en ook stellen worden wel eens aangevallen net zo goed als solo reizigers.
En het grote voordeel van alleen reizen is ultieme flexibiliteit, jij kiest naar welk land je wilt, hoe lang, wat je gaat doen, of je uitslaapt, met wie je afspreekt of een stukje samen reist, en dan weer afhaakt, etc.
In de grote steden (bv. Dar Es Salaam, Nairobi) moet je wel voorzichtig zijn en oppassen voor mannetjes die wat van je willen, smoesjes hebben om koffie met je te willen drinken, je mee in steegjes te lokken naar een ‘feest’…
Waar je vooral bij stil moet staan is dat je overal en altijd opvalt als toerist, en in verhouding een wandelende goudmijn bent; veel mensen daar kunnen immers nooit van hun leven een vliegticket betalen!!
Na het donker is het echt flink onveiliger op straat, ook voor een man. En het wordt in veel landen al om een uur of 18-18.30 stikdonker (binnen een paar minuten, ploep donker). Dus sta gewoon vroeg op en doe veel dingen overdag met daglicht, en 's avonds eet je in je hotel of in de buurt van je hotel.
Verder vind je veel veiligheidstips via de link in mijn handtekening: Gratis reistips.
Ik heb in Malawi, Tanzania en Kenia in mijn eentje gereisd en dat vooral met openbaar vervoer gedaan. Alleen safari’s waren helemaal geregeld (bv. 4 dagen op rij), en ik deed in Tanzania een 3-daagse culturele tour met gids, langs ambachtslieden, een medicijnvrouw, wandelen door plantages, 4000 jaar oude rotstekeningen bekijken, etc etc.
Oh, en Australië is denk ik niet echt haalbaar met dat budget. Je schijnt al AUS$100 per dag nodig te hebben om daar te reizen en ook nog wat leuks te kunnen doen behalve alleen maar eten en slapen. Bewaar dat soort dure landen gewoon voor later. Wat dat betreft is Botswana misschien ook te duur.
Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt. Op mijn site vind je mijn blog van Malawi, wel al uit 2000 dus lees ook zeker recentere blogs als je daarheen wilt; en van Tanzania en Kenia lees je mijn mails aan het thuisfront (niet echt een blog maar wel al mijn belevenissen). Ook die zijn al uit 2004 dus lees ook zeker recentere verhalen.
Veel voorpret gewenst!