Hoi,
Ik ben Daphne (18) en ik ben dit jaar geslaagd voor mijn vwo. Ik wil pas volgend jaar gaan studeren en ben van plan om in januari (2013) mijn vader op te zoeken in India. Daarna wil ik graag door naar Zuid-oost Azie om daar zo’n 2-3 maanden te backpacken (landen als Thailand, Indonesie, Vietnam, Cambodja, enz).
Voor het backpacken in Zuid-oost Azie zoek ik een reisgenoot van ongeveer mijn leeftijd (18 dus). Ik heb nog geen vaste plannen en sta open voor leuke ideeën.
Het liefst wil ik wat van de cultuur en de natuur zien maar daarnaast wil ik ook lekker relaxen en op het strand liggen. Verder houdt ik van onverwachte dingen en avontuur.
Lijkt het je leuk om mee te gaan dan hoor ik het graag!
Hoi Daphne!
Ik ben Anne, 19 jaar, heb ook mijn vwo diploma gehaald en heb afgelopen jaar een HBO opleiding gevolgd. Dit is het toch niet helemaal voor mij dus ik ben er mee gestopt. Ik wil zelf ook rond januari gaan backpacken richting de landen die jij net noemde. Welke precies? Ik weet het niet haha, ben nu nog goed rond aan het kijken wat me leuk lijkt. De komende maanden wil ik veel gaan werken zodat ik genoeg geld ervoor heb vandaar dat ik pas rond januari wil vertrekken. Ik heb al veel gereisd, maar nooit alleen, ben ook al eens in indonesie geweest en heb daar met mijn ouders en broertje rondgetrokken met een groep. Ik ben alleen nog nooit gaan backpacken. Qua interesses zou ik het hetzelfde stukje kunnen hebben geschreven hahaha ik wil het land zien, cultuur snuiven maar ook af en toe op het strand hangen haha. Nou goed ik hoor het wel
Na even wat research is het voor mij persoonlijk niet zo veilig om naar dit soort landen te gaan. Ik denk dat ik voor mezelf beter een andere bestemming kan kiezen. Mocht ik toch nog naar die landen willen dan laat ik je wat weten
@annewauben, veiligere landen kun je haast niet vinden, alleen misschien Noorwegen of IJsland.
Het is wel een veilig land ja Alleen niet voor gay mensen, zoals mij… En wat nou als ik daar een super leuk meisje ontmoet? In die landen zoals thailand en indonesie is er geen wetgeving en ook geen bescherming omtrent dat onderwerp. Maleisie dat ernaast ligt geldt 14 jaar gevangenis straf minstens wat kan oplopen tot levenslang + stokslagen als je betrapt wordt. Daarom dat ik sowieso niet naar Afrika ga waar daar ook jacht op homo’s wordt gemaakt en waar je in sommige delen de doodstraf krijgt.
Daarom twijfel ik heel erg. Ja ik kan voor een paar maanden me hetero voordoen, ik bedoel ik heb 18 jaar in de kast gezeten haha dus die paar maanden kan ook wel, maar wat als ik misschien met wat drankjes op wat minder voorzichtig ben? Ik weet niet of ik dat risico durf te lopen. Daarom wil ik er nog eens goed over nadenken Ik weet ook niet of ik wel naar zo’n landen wil als ik weet dat mijn mede holebi mensen daar nog zeker niet in vrijheid kunnen leven. En ja natuurlijk is het altijd oppassen, ook in Nederland.
Maar goed dat is de reden waarom ik twijfel…
Hoi Anne,
Tja dat is wel vervelend inderdaad. Maar in heel veel landen, zeker buiten Europa worden homo’s en lesbi’s niet geaccepteerd. Dus dat zou betekenen dat je bijna nergens heen kan gaan, daar zou ik me toch niet door laten tegen houden als ik jou was. Daar komt nog bij dat Zuid-oost Azie verder relatief veilig is. Maar ja, ik snap wel dat je twijfelt.
Ik hoor het in ieder geval graag als je je bedenkt!
Haha ja oke dat klopt ook wel weer Ik laat je zeker nog wat weten haha
Hey Anne, ik wilde toch even op jou reageren…
Ik ben een 19 jarig meisje, gay, en heb de afgelopen jaren, sinds mijn coming out, erg vaak gereisd, in europa, in azie, australie en nieuw zeeland. Nergens, maar dan ook nergens, ben ik lastig gevallen, bedreigd, of beledigt. Ik heb ook niet met een regenboog vlag rondgelopen of lopen schreeuwen dat ik gay ben, maar ik ben gewoon ‘‘mezelf’’ gebleven. En heb niet lopen promoten dat ik op vrouwen val. Ik snap aan de ene kant je reactie, maar vind stiekem dat je wel een beetje overdrijft. Ik vind zelf dat dit vooral op homo’s gericht is, en dat lesbische vrouwen niet lastig gevallen worden. Dit is uit mijn persoonlijke ervaring, ik weet natuurlijk niet wat jij hebt mee gemaakt. Als ik uitging, en een bakkie op had, en een leuke dame ontmoette, dan danstte we, en als we ‘‘meer’’ wilde doen, zonderde we ons gewoon af. Ik denk ook niet dat mannen er van opkijken als 2 dames met elkaar zoenen. Dit word eerder als Leuk gezien dan als Gadver, lesbisch. Je moet ook niet dat soort research doen. Backpackers zijn geen inwoners, naar backpackers word niet gekeken of ze holebi zijn. Ze reizen, punt. Je moet je ECHT niet tegen laten houden door dit soort ‘‘research’’… Je mist een geweldig stuk wereld zo!
(Ik draai je citaten even om)
Ik ben zelf ook gay.
Bij deze gedachtengang over vrijheid kan ik me iets voorstellen. Toch heb ik me daardoor nooit laten weerhouden want dan vallen er wel héél veel landen af.
Heel Oost-Europa kun je dan wel vergeten, maar zelfs in Engeland kunnen homostellen nog niet trouwen (de premier werkt die wetgeving nu nog steeds tegen), en in Frankrijk wordt voor veel lesbische stellen woonruimte geweigerd met flauwe smoesjes (oh oeps, is het voor 2 vrouwen? nou eigenlijk was het al niet meer beschikbaar, we hebben het al verhuurd, ahum).
En de VS kun je eigenlijk ook wel vergeten, daar zijn zulke felle haters, die met spandoeken verklaren dat homo’s dood moeten… en ook qua wetgeving nog heel ouderwets. Dan blijft bijna alleen Scandinavië over waar je kunt reizen.
Trouwens ook in Nederland is de wetgeving ook nog steeds ouderwets en discriminerend… je mag niet een sekse-verandering in je paspoort laten maken, zonder fysieke operatie! Dus je wordt verplicht jezelf te verminken ook als je dat misschien niet zo wilt of voelt.
En voor getrouwde mensen van het gelijke geslacht geldt nog steeds dat erkennen van een kind niet genoeg is, je moet het kind met een dure procedure adopteren. Terwijl een hetero-vader automatisch als vader wordt beschouwd zodra hij het kind erkent.
Om over de homofobie in het allerdaagse gedrag op straat nog maar niet te spreken.
Ik heb zonder problemen gereisd in Indonesië (met toenmalige vriendin, ook om tweepersoonsbedden gevraagd… wat gefrons, maar nooit een weigering), Thailand (daar een kortstondige affaire gehad met een Canadese, weliswaar niet hand in hand over straat maar zelfs dat zou nog wel kunnen in Thailand denk ik… alleen is het daar ook voor man-vrouw stelletjes niet respectvol om in het openbaar affectie te tonen!! dus doe je dat als v/v ook niet! geldt overigens voor heel Azië), Laos (een homojongen van 18 tegengekomen die daar luid en duidelijk over vertelde in de volle bus), Tanzania (ook korte affaire gehad met Nederlandse vrouw), Kenia, Malawi, Brazilië, Peru (daar zelfs als stel in de krant* gestaan met mijn toenmalige vriendin!), Bolivia, Chili… allemaal landen waar ze best wel problemen hebben met homoseksualiteit of waar het verboden is.
Maar ze gaan echt niet ‘op jacht’ naar buitenlandse homo’s en lesbiënnes hoor! Ik heb nog nooit gehoord dat een buitenlander in de gevangenis kwam omdat het in dat land verboden was. Die eventuele ‘jacht’ is vooral gericht op de eigen bevolking. Homoseksualiteit wordt vaak als westerse ziekte gezien, die westerlingen zijn toch al verdorven dus daar gaan ze zich echt niet mee bemoeien. Behalve misschien als je seks in een park staat te hebben, dat ze je wel arresteren. Ik denk niet dat jij dat van plan was
En zoals gezegd moet je in het openbaar sowieso respectvol zijn en geen affectie tonen, ook als hetero. Dus wat dat betreft ook geen gevaren.
Ik heb in het begin meestal gewoon bescheiden gereisd, er niet over gepraat tegen ‘locals’, maar wel direct duidelijk gemaakt aan andere reizigers (veel mannen zijn toch wel erg op de versiertoer op reis).
In latere jaren ben ik het wel ook gaan vertellen aan locals als die zelf vroegen of ik een vriend of man had. In Brazilië en Peru heb ik het gewoon verteld aan een paar gidsen, die reageerden soms prima, soms wat lacherig, maar uiteindelijk (na hun eerste gegiechel) altijd nieuwsgierig en gewoon geïnteresseerd, met veel vragen om het te willen begrijpen. En het werd nooit vervelend (althans niet zo vervelend als ik wel eens met Nederlandse collega’s heb meegemaakt! “hoe doen jullie het dan” enzo… pfff… excuse me, vraag ik jou ook naar je seksleven!!!).
Nog even terug naar Azië. In Indonesië is het vrij geaccepteerd dat homo’s wel bestaan, je moet er alleen niet over praten of mee te koop lopen (maar nogmaals, met affectie loop je ook als hetero’s niet te koop). Ik heb bij een Indonesisch-Amerikaans stel gelogeerd en de beste vriend van die Indonesische vrouw was een homo, daar vertelde ze over zoals de vrouwen in Sex and the City ook over hun homovrienden praten. Bijna trots dus.
In Thailand is het zelfs heel erg bekend en eigenlijk lijkt het nog wel meer geaccepteerd dan in Nederland. ‘Ladyboys’ zijn echt een bestaand fenomeen dat iedere Thai kent en normaal (weliswaar een beetje een lachwekkend dramatisch typetje) vindt, in elke soap speelt er wel eentje mee.
Ik was in een lesbische bar in Bangkok met open terras aan een speciale uitgaansstraat net buiten het centrum, met alléén maar bars en discotheken (lekker al die herrie bij elkaar waar niemand er last van heeft). De meeste bars hetero, en maar een paar gay. Je zou dus verwachten dat dronken hetero mannen dingen gaan roepen naar de vrouwen op dat lesbische terras, waarvan sommige echt duidelijk tegen elkaar aan hingen. Maar niks hoor! Het interesseerde de voorbijgangers geen moer. In Amsterdam kun je veel meer negativiteit of dom gejoel verwachten!
Het schijnt te komen doordat Thailand nooit gekoloniseerd is geweest. Dus ook nooit last gehad van die dogmatische denkbeelden van kerken (vergeet niet dat veel van die homofobie voortkomt uit ons eigen Europees koloniaal verleden in die landen!).
Aziaten zijn in het algemeen minder agressief, dus het domme geschreeuw en gescheld of zelfs de aanvallen zoals in Nederland, zul je daar juist minder snel tegenkomen. Mensen uiten in Azië niet zo gauw wat ze ergens van vinden.
Kortom ik zou me over de veiligheid echt niet druk maken. Het lastigste is juist: hoe weet je welke andere reizigster gay is?
Alleen dat van ‘ik wil niet reizen waar de lokale gays niet vrij kunnen zijn’, daar kan ik me iets bij voorstellen, maarja… help je ze daarmee? Of heb je er alleen maar zelf last van?
Zelf had ik toen in Peru bijvoorbeeld het gevoel, dat ik door erover te praten met die Peruaanse mannelijke gidsen, ik toch weer een héééél klein beetje begrip en tolerantie had ‘gezaaid’. Door er zelf normaal over te doen, door geduldig uit te leggen dat het gewoon verliefdheid is en geen keuze (ik zou anders natuurlijk wel hebben gekozen voor de makkelijke weg > dat leken ze direct te begrijpen!). Wel kan het zo zijn dat ze dan nog steeds denken dat die ‘ziekte’ alleen bij westerse mensen voorkomt, maar dan nog… hebben ze wel een iets genuanceerder beeld gekregen, iets meer kennis. (Het is vaak onwetendheid die de angst veroorzaakt). En ik kan relatief veilig die kennis delen… wat de Peruanen zelf misschien nog niet durven, kan ik iets makkelijker doen. En hopelijk help ik ze daar dan toch een beetje mee.
- Dat verhaal van dat ik en mijn toenmalige vriendin in een nationale Peruaanse krant stonden, zeg maar een soort NRC Handelsblad van daar, was ook nog zoiets… een journalist en een fotografe maakten een groot artikel over een populair hotel/hostel in het historisch centrum van Lima. Ons interviewden ze ook, over onze reis, over ons werk als lerares Engels in Peru, etc… later in de krant zagen we dat ze behalve het grote artikel over het hotel en de gasten, ook drie ‘liefdesverhalen’ apart hadden uitgelicht, waarvan wij er een waren.
Gevolg: veel commotie! Veel abonnees zegden hun lidmaatschap op de krant op. Maar ook veel positieve reacties kwamen binnen!
Al met al vonden wij het geweldig. Ook hiermee konden mensen toch zien dat wij er best normaal uit zagen, ook vrijwilligerswerk en goede dingen deden… nou ja en als ze er niet tegen kunnen, jammer. Maar het was tegelijk voor Peru en de homobeweging daar, een mega-stap dat zo’n grote krant van Peru erover schrijft alsof het gewoon normaal is!
Zo! Een heel verhaal. Waarvan ik hoop dat je er wat aan hebt.
Succes met je keuzes! En als je nog vragen hebt, laat maar weten.
Cécile
Zo hee wat een lap tekst hahaha. Maar jullie stellen me wel gerust! En nee ik ben inderdaad niet van plan om in het park te gaan rollebollen hahaha _O-
Daphne ik stuur je een prive berichtje!