Mijn (nu nog droom) plannen: van Thailand via omweg naar Indonesie: do's en don'ts?

hallo allemaal,
zoals de meeste hier die ZO-azie willen gaan bereizen of er al zijn geweest wil ik de volgende route gaan maken:
-Thailand, bangkok
-Noord west Thailand -> noord oost Thailand.
-Laos
-Vietnam
-Cambodja
-Zuid Thailand.
-Maleisie, via de boot (?) naar Borneo.
-Indonesie.

Mijn doel is om zoveel mogelijk het grote toerime te vermijden (zover dat natuurlijk mogelijk is).
ik wil volgend jaar mei/juni gaan en heb niet echt een vaste tijd ingedachte maar dacht aan +/- 6 mnd. de planning is dat ik met 400- 500 euro per maand rond probeer te komen. Ook wil ik in Thailand beginnen omdat in mijn hoofd zit dat dat wel een prettig land is om er een beetje in te komen. de rest van de route lijkt me dan een logische vervolg route.
nou ben ik heel goed in dromen maar verders weet ik eigenlijk niet waar ik moet beginnen (en of ik al verder kan gaan dan dromen, het duurt tenslotte nog wel een tijdje:teeth:).
zouden jullie misschien jullie ervaringen met mij kunnen delen. Hoe zit het bijvoorbeeld met geldzaken, medicatiezaken (van te voren), tickets ed ed.
en hebben jullie ook nog waanzinnige tips over dingen die ik echt moet gaan doen/bezichtingen. ik ben een enorme dieren liefhebber en ben dan ook van plan om de olifantenplekjes en proberen om het tiger klooster te bezoeken (weet zo uit mijn hoofd de namen en de plaatsen niet, sorry).
dus kom maar op met jullie ervaringen!!!
dank je wel alvast
groetjes Lotte

hai lotte

nothing happend unless first a dream!
ikzelf vertrek over 2,5 week… verwacht ergens okt/ nov in Thailand aan te komen en een beetje de route te doen die jij hierboven beschrijft + Myanmar…
heb nu dus nog geen tips of verhalen, maar ik zou zeggen, hou mijn log in de gaten… dan zal ik tegen die tijd alles beschrijven!

succes met dromen!!

Hoewel ik de reis in een iets andere volgorde heb afgelegd, heb je wellicht iets aan mijn sites: http://www.outofasia.nl en http://www.ikreis.net

De meeste olifantenplekjes en de tijgertempel zijn leuk voor touristen, maar niet voor de beestjes zelf. Een positieve uitzondering hierop is het opvang centrum voor olifanten, waar Charles en Petra vrijwilligerswerk hebben gedaan. Zie http://www.langevakantie.nl. 't Is alleen niet goedkoop…

Ook een aanrader zijn de orang utans op Sumatra of Borneo. Ik heb ze gezien bij Kuching, GAAAFFF!!!

Ook de Gibbon Experience in Laos schijnt gaaf te zijn, maar toen ik er was zat de expeditie voor weken vol.

400 euro per maand is niet echt ruim, zeker niet omdat je om beestjes te zien toch vaak de jungle in moet met een auto en een gids…

Succes met voorbereiden!

Jenny

owh die Gibbon Experiance willen wij ook gaan doen! zal cker op tijd reserveren als we eenmaal weten wanneer we in het land zijn, want dat is echt iets wat we zeer zeker willen doen!

hi bloem29 en jenny,
dank jullie wel voor jullie reacties. ik heb jullie sites toegevoegd bij mijn favorieten en ga straks een begin maken met het doorlezen.
Bloem alvast heeel veeel plezier op je reis… komt echt dicht bij nou he. ik zal je site rehelmatig bezoeken.
misschien ben ik iets te voorbarig (en staat het gewoon op jullie sites) maar hoe zit het bijvoorbeeld met verzekeringen… moet je gewoon bijvoorbeeld je ziektenkosten verzekering aanhouden met een reisverzekering of doen jullie het anders… en moet je nog meer verzekeringen hebben naast WA enzo? (is niet echt mijn vakgebied:retard:)
jammer dat die dieren uitstapjes erg toeristisch zijn maar nu ik erover nadenk denk ik ook van logisch… en ja als die dieren elke dag 100 touristen zien met alle gevolgen van dien is het voor hun ook geen mooi leven… dat olifanten centrum lijkt me nog steeds wel de moeite waard. zie hieronden bij soortgelijke berichten een berichtje erover staan, dadelijk ook nog maar even kijken.
voordat ik nog meer vragen stel ga ik eerst jullie sites maar eens doorlezen… die van charles en petra had ik al ondekt maar nog niet alles gelezen dus dat van het olifanten centrum heb ik ng niet gezien…
dank jullie wel
groetjes lotte

hai lotte

ik heb juist mn verzekeringen rond, dus kan wel ff kort vertellen
ikke hou ivm mn gezondheid en medicatie gewoon mn NL ziektekosten verzekering aan, heb hem echt nodig en hij heeft gewoon goede dekking…
daarnaast heb ik uiteindelijk gekozen voor de ohra verzekering. die kost (in mijn geval) € 75 per jaar en dan ben 365 dagen verzekerd. aangezien ik cker binnen een jaar weer terug ben, is die perfect. voor het half jaar dat ik ga betaal ik iets van € 40.
zit er wel 1,5 jaar aanvast, maar goed, de meeste verzekeringen voor lang op reis, of wereldreis kosten € 40 per maand!!

heb alles na geplozen en alles wat ik belangrijk vindt, is gedekt, geld, aanvullende ziektekosten, schade, verlies, diefstal etc etc.
alleen raften dus niet, moet nog zien wat ik daar aan ga doen (denk ook de gibbon exp. niet… maar goed)
hopelijk heb ik mn verzekering helemaal niet nodig, maar is altijd moeilijk om op voorhand te zeggen of een verzekering goed is of niet…

ik/ wij zijn van plan om in nepal naar chitwan NP park te gaan. op een olifant de jungle door, olifantje wassen in de rivier… zie het wel helemaal zitten…
vind het erg dubbel! zou dolgraag met een mooie tijger of grote olifant op de foto willen, maar aan de andere kant… is gewoon zielig voor die beesten en uitbuiterij… ben nog niet helemaal uit deze morele kwestie… allicht ter plekke verder kijken
wil cker op borneo naar de oerang oetangs… weet nog niet hoe of wat, maar dat zien we dan wel.

nog 2 weekjes NL…

owh jee :redface: zie dat ik amper antwoord heb gegeven op je vragen

ik zou als ik jou was, nu gewoon besluiten of je gaat of niet!
als je eenmaal de beslissing hebt genomen, dan kun je ernaar gaan leven.

toen ik vorig jaar oktober terug kwam, wist ik dat ik weer weg zou willen (wist nog niet wanneer) heb dus eerst een half jaar een huisje in tijdelijke onderhuur genomen, ben extra gaan werken om overuren te sparen en heb zo zuinig mogelijk geleefd. later besloot ik de zomer nog in NL te blijven en echt verder weg te gaan en zo heb ik weer voor een paar maandjes een kamertje gezocht in tijdelijke onderhuur…

2/3 van mn salaris gaat richting de spaarrekening voor de reis. en zo heb ik heel mn leven ingericht om weer weg te gaan. nix vast. geen abbonementen afsluiten en maar sparen sparen sparen.
pas ergens in mei ofzo werd de reis zoals hij nu gepland is, vormgegeven…
die details van hoe/ wat en waar die komen later allemaal wel… ikzelf weet helemaal nog nix van zuid-oost-azie, omdat ik mijn reis echt als 2 verschillende delen beschouw. eerst maar eens het 1e deel totaan nepal doorkomen en dan komt de rest vanzelf wel… niet te veel plannen en vast leggen…

ikzelf denk grofweg een bedrag te hebben, waarmee ik het wel 7 mnd uithou. heb ik dan nog niet alles gezien, tja, dan is dat pech hebben, kan niet alles in 1x doen…

als ik jou was zou ik dus kijken naar je situatie:
hoe woon je? koop of huur?
onderverhuren of opzeggen als je gaat?
nu al opzeggen en weer thuis wonen om meer te sparen?

wat voor werk doe je?
kun je onbetaald verlof krijgen? voordeel is zekerheid als je terugkomt, nadeel is vastgelegde terugkeer datum
of neem je ontslag? onzekerheid over terug keer, maar igg alle vrijheid…
kun en wil je overwerken voor extra geld of extra vakantiedagen?

ikzelf heb strax mn laatste werkdag en daarna 8 weken betaalde vakantie voordat mn ontslag ingaat. voordeel is 2 volledige maandsalarissen en zero kosten in NL, dus alles in het reisbudget
nadeel is dat ik helemaal overwerkt ben en doodmoe, maar goed, alles met een doel he? :wink:

wil je alleen gaan? of samen?
mijn ervaring is, dat als je nog geen vast reisschema hebt, je veel makkelijker en sneller een reisgenoot vindt. leuker is ook om samen te dromen en te plannen en te doen.
als je alleen gaat, hoef je je daar geen zorgen over te maken en kun je doen wat je zelf wilt…

dusss…
das wel ff genoeg voor nu, denk ik he?

hi bloem,
dank je wel voor je uitleg… ik moet het zelf tegen die tijd natuurlijk allemaal nog even goed uitzoeken maar het is fijn te weten hoe andere mensen het regelen. een vriendin van mij zit nu een jaar in australie. zij had een organisatie waarmee ze alles kon regelen/ die veel voor haar konden regelen. zelfs de vlucht en de eerste week deed ze samen met die organisatie. waarom hebben ze zoiets niet voor azie… zijn tenslotte genoeg mensen die erheen gaan:question:. maar op dit soort topics/forums is natuurlijk ook zat te lezen en leren. wordt wel een klein wereldje… lijkt wel of iedereen iedereen kent. kwam net op de site van jenny ook loes tegen (haar site had ik al eerder ontdekt) en zij verwees ook weer naar charles en petra.
opzich is mijn situatie redelijk optimaal. ik ben afgelopen mei terug naar huis verhuisd en mag hier blijven tot na mijn reis (mijn ouders hebben er nog niet helemaal vertrouwen in dat ik uberhaupt ga en daarnaast is het natuurlijk voor hun een hartstikke eng idee dat hun kleine meid de wijde wereld ingaat). Ik werk als verzorgende IG bij de thuiszorg. Ik heb afgelopen week mijn contract veranderd van 28-32 naar 32-36 uur. het is namelijk zo ik kan zoveel werken als ik wil/ en aankan. alleen vakanties en en als ik ziek zou zijn krijg ik maar 28 uur uitbetaald. aangezien ik steeds al boven de 32 uur werkte heb ik het dus maar even veranderd. dat eerste contract was alleen om uit te proberen of dat lukte (ntuurlijk kan ik meer ben tenslotte nog jong!!). de zorg en met name de thuiszorg heeft ook het volgende voordeel: ze kunnen altijd mensen gebruiken… dit zal ook altijd blijven aangezien je zo met de thuiszorg aanzienelijkde kosten wachttijden ed in de zorg naar beneden kan halen. maar ik al het er eens met de manager over hebben hoe het zit met onbetaald verlof ed, maar dan zit je inderdaad met wanneer kom je terug. ook zal ik vragen of ik mijn resterende vakantiedagen mee kan nemen naar volgend jaar (jammer genoeg zit ik nu 2 weken uit terwijl ik geen bal te doen heb grrr, niet goed over nagedacht. aangzien ik pas in juni ben begonnen zal ik niet veel mee over hebben.
ook is mijn doel om zoveel mogelijk te werken, scheelt ook weer de tijd dat ik thuis en me verveel (ik en mijn vrienden zijn jammer genoeg allemaal vertrokken van ons vorige plekje/stekje en het gevolg is dat we nu verspreid over het hele land zitten + natuurlijk eentje helemaal aan de andere kant van de wereld:wereld:).
ik heb besloten dat tenzij er tussen nu en de datum dat ik ga iemand leuks/aardigs ed voorbij komt waarmee ik het vetrouwen hebben dat we samen op ries kunnen gaan, ik alleen ga. ik heb niet zo hele goede ervaringen in het samen op vakantei gaan… ik ben schijnbaar toch anders als ik 24 uur met iemand op elkaars lip zit. ik wil te graag mijn dingen doen en zien en wil dat niet opgeven. maar ik sta natuurlijk altijd open voor contacten om even mee op te trekken. dus conclusie ik ga hoogst waarschijnlijk alleen.
het is wel lekker dat je nog 8 weken ‘vakantie’ hebt… is altijd welkom natuurlijk dat geld… heb je goed geregeld. komt nu wel erg dichtbij ofniet… die 2 weekjes zijn zo om!
dank je wel voor de moeite om het een en ander uit te leggen/ te vertellen. ik zal je site in de gaten houden, heel veel plezier in iedergeval
groetjes

tja das cker ideaal!!

soms denk ik ook, had ik maar een echt beroep geleerd ofzo! :smiley:

thuis wonen is ideaal, flink sparen, werken en sparen!
voor azie doen ze die dingen meestal niet, omdat azie zo makkelijk moet zijn om te bereizen (nog geen ervaring, dus ik zeg maar ff zo: men zegt dat)
ik zou dan gewoon een enkel vliegticket boeken en hooguit van te voren de 1e week in een hotel/ hostel in bangkok vastleggen en dan maar zien wat je leuk lijkt en heen wilt…

nu ik erover nadenk… volgens mij hebben ze via travel active ook programma’s in azie… weet alleen zo gauw ff niet of die je op weg helpen of dat je echt met hen op reis heen en terug gaat…
ze zijn erg duur, in mijn optiek en heb zelf nix met hen hoor…

voor mij nog 2 weken. werken, verhuizen, pakken… regelen… kortom: stress!!

je kunt ook een open retour boeken, dan staat je vertrek datum vast en terug kan je vast leggen in bkk en kan je zo vaak wijzigen als je wilt. bij mahanair kost dit 500 euro voor een openretour voor max 6 mnd, ze hebben ze ook voor 1 jaar.

Heej Lotte :wink:,

Ik ben zelf in 2005 met Activity international op reis geweest.
3 maanden Thailand! Wat een fantastisch land is dat. Als vrouw kan je daar heel veilig alleen reizen! En alles is er zo goedkoop, eten,slapen,vervoer!

Ik zelf was nog nooit alleen ver op reis geweest & vond het fijn om dit via Activity te regelen. Ben alleen naar Thailand gevlogen & de rest van de groep ontmoette ik daar.
In mijn groep zaten allemaal meiden van ongeveer de zelfde leeftijd.
Maar wel uit verschillende landen: Frankrijk, zweden, België & NL.

De eerst 4 weken deden we allemaal leuke dingen om zo het land beter te leren kennen.
Zoals; slapen in een tempel & met de monks mediteren , hele bijzondere ervaring / jungle trekking van een paar dagen , s’ morgens wakker worden in je tentje met de geluiden van de apen op de achtergrond / slapen bij een Thais gezin / Thaise les, beetje lastig maar wel erg handig & leuk / geweldige excursies gedaan, je komt op plaatsen waar de ‘gewone’ tourist niet komt / als afsluiter van de orientatie mnd gingen we naar het eiland Kho Phangan.

Je hebt wel veel vrijheid en alles valt te overleggen. Zo hebben wij nog meer eilandjes bezocht .

Daarna was het tijd om vrijwilligerswerk te doen.
Ik ben met een ander meisje uit de groep ( waar ik nu nog steeds Contact mee heb) vanaf het eiland Kho Samui naar Bangkok gevlogen. Hier hadden we ons eigen app. & werkte we elke dag in een babyhome. Een onvergetelijke ervaring! Om te wonen en te werken en echt tussen de Thaise mensen te leven! In de weekenden waren we vrij en gingen we altijd een paar dagen weg om excursies te doen.

De laatste maand heb ik alleen gereist. Dit is erg goed te doen.
Het is vooral leuk om met een slaaptrein te reizen.
Ik ben onder ander vanaf Hat yai ( zuiden ) naar Chiang Mai met de trein geweest. Echt een aanrader! Je komt zoveel mensen tegen & ziet veel onderweg.

Ik ben net als jou een echte dieren liefhebber.
In NL had ik al besloten dat ik naar The Elephant Nature Park wou in het noorden van Thailand. Dit is een heel mooi project wat opgericht is door een heel bijzondere Thaise vrouw , Lek. Neem eens een kijkje op hun site.
( of global spirit, ook dieren projecten). Niet aan te raden is het rijden op een olifant, wat alle touristen wel doen jammer genoeg :tear:. De olifanten worden onder grote druk gedwongen om te luisteren naar hun Mahout. Hier zijn ‘speciale trainingen’ voor waarvan ik verschrikkelijke beelden heb gezien. Ook de houten stoel op hun rug is alles behalve comfortabel.
Het ENP is een fantastische ervaring om de Thaise olifant echt te leren kennen en te begrijpen.

Op deze manier heb ik een hele bijzondere en onvergetelijke reis gemaakt.
De organisatie was geweldig. Natuurlijk betaal je hier wel wat meer voor.
Maar ik vond het fijn om het op deze manier te doen.
En het klopt wat ze zeggen, als je eenmaal op reis bent geweest begint het na aankomst thuis al snel weer te kriebelen.
Ik heb vanaf toen al weer veel geld gespaart en wil graag weer weg :vak01:.
Ben al druk aan het kijken & stiekem aan het plannen voor waarschijnlijk ZOA.

Lotte ik weet niet of je iets hebt aan mijn verhaal,
maar ik wou het toch ff kwijt.
Succes verder en ga er voor! Leef je droom nu je de kans hebt!

Als je nog vragen hebt of zo hoor ik het wel.

Liefs Yvette…

hi karin, yvette en bloem,
dank je wel voor jullie reacties…
@karin: ik zal er eens naar kijken, zag dat je op een ander forum een link ervoor geplaatst had.

@yvette: wat je schrijftklinkt inderdaad heel leuk ook omdat je in het begin toch een beetje een steuntje in de rug hebt en je de basis beginselen ‘leert’. het is niet precies hoe ik mijn reis in gedachten had maar zal morgen ook op hun site kijken/ opzoeken op internet. misschien ben ik wel over te halen:chin:! wanneer wil je ongeveer weer gaan reizen?? ben je van plan dan wel vanaf het begin alleen te gaan? en hoever gaan je dromen/plannen al??

@bloem: je moet maar zo denken die 2 weekjes zijn zo om!!! en daarna staat je iets grandioos te wachten, dat zal alles goed maken!

groetjes lotte

Hai Lotte :dag:,

Ik zou eerst in Januari 2008 vertrekken naar Borneo.
Zou daar onder ander 2 maanden gaan werken met Orang Oetangs,
via Travellers ( Engelse organisatie).
Door het plotseling ziek worden van mijn moeder heb ik dat jammer genoeg moeten annuleren.

Nu heb ik dus nog geen vaste plannen gemaakt.
Wil graag naar Vietnam, Laos, Cambodja, Indonesië, China, Japan enz…
Er zijn zo veel mooie plekken waar ik naar toe wil.
Vind het alleen niet leuk om alleen te gaan .
En zoals zo velen op deze site hebben mijn vrienden niet zulke wilde plannen als ik, duz :smirk:.

Volgend jaar ga ik in de meivakantie naar New York :smile:.
Ik ga dan of daarvoor of daarna weg.

Liefs Yvette…

hi yvette,
ik heb gekeken op die site van travellers. wat ik me altijd afvraag is waarom vrijwilligers reizen altijd zo duur moeten zijn. ik schrok echt van de prijzen. ik snap dat je een aantal dingen wel zelf moet betalen ed maar om nog zoveel bij te moeten leggen gaat mij eerlijk gezegt iets te ver. qua dat betreft ben ik toch wel een typische hollander. zo ook de site van activity travel. je heb een gigantische ervaring opgedaan maar ik hoop dat in mijn geval het reizen al genoeg voor mij is.
wat jammer dat je januari moest cancellen. ik hoop dat de ziekte van je moeder niet al te ernstig is (ernstig genoeg om je reis af te zeggen blijkt wel).
als je na de meivakantie gaat komen we elkaar misschien nog wel tegen, zou wel grappig zijn. Loop je daar aan de andere kant van de wereld en dan kom je gwoon mensen tegen die je hier al gesproken hebt!!
waarom vind je het niet leuk om alleen te gaan. denk je dat je dat saai vind of eng? Ik zie het juist als een manier om de dingen te doen die IK graag wil doen, en niet dingen moet laten schieten omdat ik compromissen moet sluiten met mijn reisgenoot. dit doe ik in het dagelijks leven al genoeg maar deze reis is echt iets voor mij. Het woordt mijn ervaring, en heopelijk wordt het DE ervaring van mijn leven. Verder ben ik schijnbaar nogal teleurstellend om 24 uur per dag mee opgescheept te zitten (kijkend naar mijn vorige vakanties die ik samen met vriendinnen heb gedaan). en de personen met wie ik het eventueel wel zou zien zitten tja die heeft andere ambities. pech dus!
en tuurlijk vind ik het eng. stel dat er iets gebeurd, zit ik daar in mijn eentje. ik hoef maar een flinke maagdarm infectie op te lopen (en zeg nou eerlijk die kan is er wel dergelijk:paranoid:) en daar zit je lekker dan in je eentje. maar van de andere kant probeer ik daar niet aan te denken. en mocht het saai worden, er lopen daar zat backpackers rond (zo zie ik het voor me haha). ik ben dus niet van plan mijn hele reis alleen door te brengen hoor, mensen zijn tenslotte sociale wezens en kudde dieren!
stiekum in mijn achterhoofd heb ik al de gedachte om naar midden en /of zuid amerika te gaan na deze reis. omdat ze zeggen dat dat niet veilig is al dame alleen, zou ik daar nooit alleen naartoe willen gaan. misschien ga ik dan met shoestring maar anders is activity travel nog zon gek idee niet. dus zal het opslaan bij mijn favorieten!
groetjes lotte