Eerste keer alleen op reis: welk land beginnen?

Ik wil al heel lang een verre backpack-reis maken. Ik loop er al jaren over te dromen met verschillende vriendinnen, alleen is de timing nooit goed. Nooit heeft een van hen tegelijk tijd en geld als ik dat heb, dus dan maar alleen.

Nu is de wereld alleen nogal groot en heb ik niet een bepaalde voorkeur voor een land of regio waar ik echt per se heen moet (behalve dat Australie me niet trekt). Vandaar mijn vraag: Wat vinden jullie een goed toegankelijk land voor een eerste kennismaking met het backpacken in je up?
Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan hoe makkelijk je connecties maakt met mede-backpackers en de veiligheid van het land, maar als je nog meer tips hebt hoor ik het graag! Ik hoop dat jullie me iets verder kunnen helpen!

Wat dacht je van oost-Europa, mooi, goedkoop en niet zo ver weg.

Sent from my HTC Desire X using Wereldwijzer

Heb je ooit al eens aan Peru/Zuid-Amerika gedacht? Zuid-Amerika is heel gemakkelijk om in te backpacken. Elke stad heeft er zo zijn grote bushalte waar dagelijks bussen vertrekken naar verschillende delen van het land en buurlanden. Je reist dus heel gemakkelijk van stad tot stad. Zuid-Amerika is ook erg populair bij backpackers, je komt vroeg of laat zoiezo mensen tegen die vaak ook dezelfde route (of een deel ervan) afleggen als jij. Peru bijvoorbeeld is een land dat alles heeft, het heeft de Amazone, tropische kusten en prachtige bergen (Andes). Bovendien heeft Peru ook redelijk wat “musts to see” zoals het hoogste meer ter wereld (Titicacameer), de Colca Canyon (die 2x zo groot is als de Grand Canyon in de VS) en ook niet te vergeten het wereldwonder Machu Picchu en de Heilige Vallei in Cusco. En er is nog veel meer! Peru is tenslotte ook erg goedkoop in vergelijking met België/Nederland, maar voor toeristische activiteiten betaal je natuurlijk altijd wat meer als je zeker wil zijn dat ze goed georganiseerd zijn. Wat veiligheid betreft valt het ook goed mee, waar toeristen zijn is meestal ook politiebewaking maar zoals in alle grote steden moet je wel steeds voorzichtig zijn. Mail gerust als je nog vragen hebt, en alvast veel plezier gewenst!

Ik zou als eerste naar Azië gaan. Vooral Thailand is echt heel easy going en daar kan je heel makkelijk in het backpack en reis leven rollen. Indonesië en Filippijnen zijn ook echte aanraders. Cambodja en Laos staan er ook om bekend dat je makkelijk kan reizen en contacten kan leggen. Kies niet voor India als ‘ontgroeningsland’, Nepal is ook te doen. Maar is wel heel arm etc. dus daar moet je tegen kunnen. Ik zou zelf niet kiezen voor Midden of Zuid-Amerika. Simpelweg omdat deze landen minder veilig zijn. Al zouden heel veel mensen dit tegenspreken.

Ik zou ook als eerste naar Azië gaan. Zoals al aangegeven, Thailand en Maleisië zijn heel toegankelijk. Ook qua veiligheid voel ik me hier goed op mijn gemak.

Zuid- en midden amerika zijn heel mooi, maar een woordje spaans spreken is toch wel heel erg makkelijk. Persoonlijk vind ik het lastiger om contact met andere reizigers te krijgen in dit werelddeel. Blijkbaar reizen hier meer stelletjes en mensen in kleine groepjes, die naar mijn idee minder open staan voor contact. (maar dat kan natuurlijk toeval zijn). Ook voelde sommige delen niet veilig aan.

Ik zou ook Azie zeggen, en dan met name Thailand. Ontzettend toegankelijk, super makkelijk om te reizen, relatief erg veilig, je komt overal met Engels, en bovenal, enorm veel mogelijkheden om andere reizigers te ontmoeten in hostels! Voor een solo reiziger ( in mijn optiek) bij uitstek de beste plek om te beginnen.

Nepal! De Nepalezen zijn de meest vriendelijke mensen die ik ooit heb ontmoet (en ik heb al flink wat landen bezocht). De mensen zijn erg behulpzaam, ze willen alles voor je doen. Bijna iedereen spreekt Engels. Openbaar vervoer is goed te doen en goedkoop. Tevens zijn de hotelletjes/guest houses gezellig en betaalbaar. Nepal is tevens ook een erg veilig land.
Je komt zeer gemakkelijk in contact met andere reizigers, zeker als je een trekking gaat doen in de bergen. En natuurlijk is het een prachtig land: jungle, cultuur en bergen.

Op mijn 18e heb ik een half jaar alleen in Nepal gewoond en ik kan het zeker aanraden voor de vrouwelijke reiziger om te beginnen in Nepal.

Maleisie!
Heel veilig, makkelijk doorheen te reizen, iedereen praat engels wat ook handig is en het land is prachtig!

Hoi,

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje als ik. Eind juni ben ik (hopelijk) afgestudeerd en wil vanaf ca september 2015 een grote reis maken (minstens 3 maanden). Het liefst in azie of zuid-amerika (liever geen westerse culturen), maar dat hangt bij mij momenteel vooral af van de veiligheid. Ik ben namelijk ook alleen en weet niet in hoeverre het verantwoordelijk is om als blank meisje alleen rond te reizen in elk land. Om die reden ben ik nu aan het rondkijken voor de veiligheid van de landen en eventuele reisbuddy’s. Mocht je nou rond dezelfde tijd willen gaan en het je wat lijken om eventueel (deels) samen te reizen, neem dan even contact met me op.

Groetjes Marloes

Hoi Marloes,

Ik begrijp dat het angstaanjagend is om alleen te gaan rondreizen in een ver en onbekend continent!
Zuid-Amerika is wel heel toeristisch, er zijn heel het jaar door talrijke jongeren maar ook ouderen die rondreizen door dit continent, alleen, met twee of in groep.
Je leert zoiezo mensen kennen onderweg, en vaak zelfs mensen die dezelfde route zullen volgen als jij! Het is ook behoorlijk veilig als je je gezond verstand gebruikt, ook alleen! Leer wat Spaans op voorhand, het is altijd fijner als je wat met de lokale bevolking kan communiceren. Maar op toeristische plaatsen kan je ook met je Engels al heel wat bereiken. Ik begrijp zeker dat je het fijner zou vinden met een reismaatje, maar naar mijn mening zou je dit niet mogen afschrikken :slight_smile:

Veel succes!

Zuid-Oost Azie. En dan is Thailand het makkelijkste land (en 1 van de leukste). In Zuid-Oost Azie kun je makkelijk dingen regelen (vervoer, hostels, vliegtickets etc.), er zijn veel andere backpackers, het is goedkoop en je kunt je er makkelik redden met Engels. Veel plezier!

Ik zou ook voor Zuid-Oost Azie gaan. Ik ben daar zelf ook begonnen met backpacken en dat is mij prima bevallen! Veel andere backpackers onderwerg en makkelijk alles te regelen daarnaast voelde ik mij daar ook veilig en op mijn gemak.

Als je door Centraal- en Zuid -Amerika wil gaan reizen en je spreekt nog geen Spaans, begin dan in Guatemala. Hier kun je goedkoop een-op-een lessen nemen, waar je zeker veel aan zult hebben tijdens je reis door Latijns-Amerika.