Vanaf de tweede week van oktober wil ik vier weken rond gaan reizen door China, alleen. In eerste instantie wilde ik met een groepsreis gaan maar ik vind de onafhankelijkheid tijdens het reizen zo fijn dat ik toch liever alleen ga. Zijn er mensen die ervaring hebben met alleen reizen door China? Ik wil wel graag andere reizigers ontmoeten, dus ben benieuwd of er veel backpackers/reizigers in China alleen rondreizen. Zelf heb ik veel ervaring met reizen en ook het alleen reizen heb ik vaker gedaan. Ik hoor alleen dat China een land apart is, vandaar dat ik graag ervaringen van anderen hoor/lees.
Ik heb me nog niet echt verdiept in de route maar dat baseer ik meestal op georganiseerde reizen. Ik wil iig voldoende tijd bij/op de muur besteden en wil ook een of een paar hikes doen. Ik ben er, dankzij het lezen van andere posts wel achter dat ik van te voren een route moet hebben ivm visum aanvraag. Ik neem aan dat ik me daar vervolgens niet 100% aan hoef te houden zodra ik in China ben. Wat zijn jullie ervaringen?
Ik hoop dat ik reacties krijg zodat ik t thuisfront gerust kan stellen ;).
Nee Marieke,
Als je eenmaal in China bent, hoef je je helemaal niet te houden aan de route, die je hebt ingeleverd bij de visumaanvraag. Er is niemand die controleert of je je daar aan houdt. Eenmaal in China ben je dus helemaal vrij om de route in te vullen, zoals jij dat graag wilt. Succes met het plannen van je reis!
Je kan prima alleen in China rondreizen, geen probleem. Je bent ook lang niet de enige die dat doet(misschien minder dan in zuid-west Aziƫ, maar je bent lang niet alleen). Ik heb het zelf ook ruim twee maanden gedaan en dat was mijn eerste keer alleen. In hostels ontmoet je vrij makkelijk mensen en wordt ook vaak prima Engels gesproken door het personeel. Dagtours met een groep waar je, je voor kan aanmelden was er wel, maar niet overal. Ligt ook aan waar je heen gaat natuurlijk. Meeste dingen kan je ook prima zelf doen trouwens. Voor visum kun je idd route verzinnen. Je moet wat verblijven boeken en bewijzen aanleveren bij visum. Bij bijv. Booking.com kan je veel boekingen weer gratis annuleren. (Deze info heb je misschien ook al gelezen want hierover staat heel veel op forums. Naast deze ook lonely planet forum)
Hi Bunghie
DOEN DOEN DOEN!
Wij zijn vorig jaar in China / Tibet geweest en het is heel goed zelf te doen, taalverschillen zijn soms lasting maar met handen en voeten kom je er wel. In hostels vind je genoeg medereizigers en leer je veel mensen kennen.
Tip voor de Chinese muur; ga niet naar het drukke Badaling maar ga naar Jinshanling - Simatai West, wij hebben dit via Beijing Downtown Backpackers Accomodation geregeld (http://www.backpackingchina.com), goed verzorgd maar er zijn veel agencies die deze tours regelen. Let wel op dat ze niet via allerlei marktjes edn fabrieken gaan.
Over het visum, dat was voor ons een hele uitdaging ivm Tibet. Ik heb vermeld dat wij naar Vietnam de trein zouden nemen (in het echt gingen wij van in Zhangmu de grens over naar Kodari, Nepal) en dat we onze uitreis nog niet konden boeken omdat deze treinkaartjes nog niet in de verkoop waren. Na het opsturen van alle info werd ik gebeld en moest ik ALLE overnachtingen boeken echter na wat pingelen aan de telefoon waren 6 nachten ook voldoende. Ik heb deze geboekt en later geannuleerd. Maak je geen zorgen over dat visum, je bent in China vrij om te reizen uitgezonderd van de Tibet natuurlijk.
Alle overnachtingen boeken bij de reisroute, die je aanlevert bij je visumaanvraag, is heel eenvoudig te doen via booking.com. Gewoon hotels boeken, die je weer gratis kunt annuleren. De boekingsbevestigingen uitprinten en meezenden bij de aanvraag evenals een brief in het Engels met je reisroute. Nadat je je visum hebt gekregen annuleer je de hotelboekingen weer.
Zelfstandig rondreizen is in China goed te doen! Zeker als je de boel goed voorbereid. Wat betreft je vraag over het visum: je hoeft niet alle hotelboekingen vast te leggen. Het is voldoende om de bevestiging van het eerste hotel mee te sturen. Je moet dan wel een reisplan meesturen met een beschrijving wat je per dag gaat doen. Hier hoef je je niet aan te houden. Zorg alleen wel dat de beschrijving past bij de vluchtgegevens!
We hebben een reispagina gemaakt op onze reisblog over onze zelfstandige reis door China. Hier vind je ook een blogpost met meer info rondom het aanvragen van het visum (met een voorbeeld van het reisplan zoals wij die hebben aangeleverd):
Als buitenlander ben je voor veel Chinesen nog speciaal, ze zullen dus graag met je willen praten en je helpen. Op mijn solo reizen in China ben ik meerdere keren uitgenodigd om met Chinezen te eten, onbekenden hebben mijn entreebewijzen, buskaartjes, metrokaartjes en treinkaartjes betaald et cetera.
Sommige mensen waren echt onbekend en wilden mij kaartjes betalen nadat ik hen de weg had gevraagd of het waren Chinesen die ik in een hostel had ontmoet (ik vroeg dan meestal in zeer gebrekkig Chinees iets en dat verstaan ze dan natuurlijk niet en dan kan je proberen of ze Engels praten vaak niet soms wel als ze het niet spreken gaan hun vaak opzoek naar mensen die het wel spreken). Naast Chinesen die aan het reizen zijn zullen er ook buitenlanders zijn, waar je mee op kan trekken (weet niet of er veel Chinesen aan het reizen zijn in Oktober).
China is ook veilig je kan rustig met je camera rondlopen in drukke gebieden of je laptop/tablet uit je tas halen om die te gebruiken in de trein. De Chinesen doen dit zelf ook allemaal.