Alleen reizen door China, te doen?

hallo

ik zou graag china bezoeken, maar momenteel heb ik (nog) geen reisgezelschap.
Ik vroeg me daarom af hoe reisvriendelijk china is. is dit land te doen om alleen naartoe te trekken??
Tips en opinies zijn welkom!!

Waar wil je heen? Ik heb een aantal jaar geleden met een vriend door China gereisd, en ik vond het prima te doen om zelf dingen te regelen.

Veel mensen spreken niet of nauwelijks Engels, maar men is wel behulpzaam. Als je een goede reisgids hebt, bv de Lonely Planet, dan staan er altijd wel Chinese omschrijvingen van steden en bezienswaardigheden. Met die beschrijvingen is het mij altijd prima gelukt om de weg te vragen, om een busticket te kopen of om een treinkaartje te regelen.

Treinen in China zijn heel comfortabel, tenminste, als je een bedje hebt. Tickets zijn vaak 2-3 dagen voor vertrek nog volop te krijgen, mits je niet rond de (Chinese) feestdagen reist. Bussen heb ik meestal op de dag zelf pas geregeld (ook de lange afstand bussen), maar het is wel wijs om vooraf op het station te checken wanneer een bus gaat. Op sommige trajecten is er maar 1 bus per dag!

Hotels en hostels zijn er ook genoeg, en met name in de hostels ontmoet je makkelijk mensen.

Zie hier mijn reisverslag: IkReis - China

Ik heb afgelopen zomer alleen door china gereisd. Goed te doen, hoor! Je ontmoet genoeg mensen

voorkeur momenteel ligt om het traject beijing - hong kong te doen en voor interessante (iets meer toeristische) zaken van deze route af te wijken. Platteland en de natuur lijkt me natuurlijk ook wel meer dan de moeite waard. Ik moet me eerlijkgezegd nog goed informeren over de dos en de donts daar.

Ik zou sowieso met een trotter en lonely planet reizen.
Ik heb wel ervaring met het reizen door azie, maar niet door china. Hoorde er al vanalles over, en dacht dat het misschien wel een pak ontoegankelijker is. kennelijk niet dus :slight_smile:

China is beslist minder toegankelijk dan bv. Thailand. Je komt minder westerlingen tegen, mensen spreken slechter Engels, er zijn minder guesthouses en je kan niet op elke hoek van de straat eten bij de Mac en een tourtje boeken :slight_smile:

Maar dat neemt niet weg dat China prima te bereizen is!

wel, dat het niet TE westers moet zijn is niet zo erg
zolang het maar min of meer betaalbaar is, ik niet teveel miserie heb met de taal en toch hier en daar westerlingen kan tegenkomen (makkelijker om aan te sluiten)

Bedankt voor de reacties :slight_smile:

China is erg goedkoop. Voor hostels ben je vaak maar rond de 30 a 50 yuan (3 a 5 dollars) kwijt. Ligt natuurlijk ook een beetje aan hoe groot/modern de stad is. In hongkong en shanghai ben je voor een hostel geen 50 yuan kwijt maar eerder 100 a 150 yuan kwijt.

In hostels kom je genoeg westerlingen tegen. Vooral in steden zoals beijing xian, chengdu en hongkon. In wat kleinere steden is dat minder maar toch kom je dan ook koreanen, taiwanezen tegen en het voordeel daarvan is dat zij gewoon chinees spreken dus daar heb ik toen ook handig gebruik van gemaakt.:chin:
Als je gewoon een lonely planet koopt komt het allemaal goed. Daar staan de steden en meest toeristische plekken ook in chinese karakters. Als je dat aan iemand laat zien dan kunnen ze wijzen waar je heen moet. Werkt perfect!:zon02:

Ik ben vorig jaar in mn eentje door noord en west china getrokken en het is me uitstekend bevallen. Zoals hierboven ook al wordt gezegd spreekt alleen buiten de hostels vrijwel niemand engels, waardoor ik wel in steden probeerde te blijven waar hostels waren, tenzij ik met iemand was die chinees sprak. Het is hierdoor bijvoorbeeld handig om in hostels adressen of locaties op te laten schrijven in het chinees zodat je die aan taxi chauffeurs kan geven (soms kunnen deze niet lezen of begrijpen ze het niet, maar zolang je niet in de stress schiet vind je er altijd wel snel 1 die dat wel kan) en om altijd een telefoon bij je te hebben (mijn chinese simkaart had werkelijk overal bereik, zelfs in de meest afgelegen gebieden in tibet en was spotgoedkoop) met een nummer van een hostel waar je eerder geweest bent of iemand die je hebt ontmoet en chinees spreekt, voor als je er echt niet uit komt. Als je dit soort trucjes echter een beetje door hebt dan kom je er allemaal wel uit en maakt een beetje puzzelen de hele ervaring alleen maar leuker.

als je het individueel wilt doen maar toch trein/bus/hotels van te voren wilt boeken kijk dan eens bij outsight = voor individuele rezigers maar toch van te voren je vervoer en verblijf geregeld en tegen een redelijke prijs + op maat!! erg handig vooral in China waar het vanwege de taal vaak moeilijk is dingen gedaan te krijgen of te regelen! ze hebben ook leuke voorbeeldreizen op hun site staan

http://www.outsight.nl/bestemming/china/informatie/408.aspx#indiv_reizen_per_OV

of www.chinonline.nl

succes en veel plezier Janna

China is inderdaad een stuk minder toegankelijk dan veel andere landen, maar dat maakt het ook weer erg leuk als je een beetje avontuurlijk bent. Als je na wat zoek en speurwerk eindelijk je bestemming hebt gevonden zorgt dat wel voor veel voldoening :slight_smile: . Daarnaast zijn er gewoon veel prachtige plekken te vinden zonder massatoerisme.

Of alleen reizen leuk is ligt geheel aan jezelf. Ben je iemand die het liefst continu met een ander babbelt op reis, dan kan dat wel minder zijn aangezien je er minder westerse mensen zal tegenkomen en de meeste Chinezen het Engels niet bepaald machtig zijn. Weet je jezelf echter goed te vermaken en geniet je van de mooie omgevingen, dan kan je in je eentje prima opgaan in China. Het is ook een erg veilig land, dus dat vormt ook geen belemmering. Al zou het soms wel handig zijn als je een vloeiend sprekende/lezende reisgenoot zou hebben :wink:

Hi,
Ik lees net je berichtje en ik ga in mei 2011 naar China en ben van plan om daar een maand te blijven. Ik weet niet of je al weg bent of wanneer je gaat maar wellicht kunnen we anders samen een stukje reizen?
Groetjes,
Wendy

Hallo!

ik heb afgelopen jaar ‘alleen’ door China gereisd. Dat wil zeggen ik ben in Hong Kong alleen aangekomen, heb daar een paar dagen doorgebracht en heb toen mijn reisgenootjes (YOLO reizen, Hong Kong –> Beijing) ontmoet. Deze groep gaf echt superveel vrijheid en het is echt de beste tijd geweest die ik ooit gehad heb.

Ik heb wel gemerkt dat ik niet graag alleen had rondgereisd. Het is waar dat je mensen ontmoet, maar het punt blijft dat Chinezen heel slecht Engels spreken over het algemeen. Iets zo simpel als een treinkaartje boeken gaat daarom echt heel erg lastig. Hiervoor was de ‘gids’ die wij meehadden, dan ook zeer handig. Hij was chinees en regelde dat voor ons, verder konden we doen wat we wilden. Er is nog niet heel erg veel geanticipeerd op toeristen, met name als je uit de grootste steden weggaat zoals Shanghai en Beijing, maar zelfs daar is het heel lastig om simpele dingen voor elkaar te krijgen als je geen Chinees spreekt. Juist de kleine dorpjes landinwaarts geven mij de leukste en authentiekste herinneringen,dus dat moet je zeker weten doen.
Ik was vorig jaar 18 en een meisje, maar ik heb me geen een keer onveilig gevoeld. Een keer werd ik bijna beroofd, maar dat was in Hong Kong. In China zelf kon je gewoon op de gekste uren nog veilig over straat lopen, naar mijn mening. Dus in dat opzicht is het dan wel weer te doen.

Ik zou echt aarnaden om misschien ook mee te reizen met zo’n groep. Ik heb het via kilroytravels geboekt. Het heette “Roam China” en dan kan je kiezen van HK -> Beijing, of andersom. Het toffe van deze reis itt tot andere reizen is dat je met mensen tussen de 18 en 32 zit. Dus rondom (mijn) eigen leeftijd. Dat vind ik heel erg fijn, want ik zag ook andere groepen langskomen en daar was de gemiddelde leeftijd hoger dan 35…

Ik hoop dat je veel plezier hebt!

liefs,

Affiej

Hallo,

Ik ben nu 76 jaar(m) en ben de laatste 5 jaar 5 keer alleen naar China gereisd.

Een treinkaartje kopen (een paar dagen van te voren) is naar mijn ervaring toch niet zo moeilijk als het lijkt.
Mijn ervaring is dat je dit alleen het beste en snelste kan doen,er staan meestal heel lange rijen voor de active loketten, kom je met een behulpzame chinees bij een bemand loket waar geen rijen voor staan dan wordt je direct doorverwezen naar de lange rijen, ga je er alleen heen dan helpen ze je wel.
Ik vraag eerst of men engels spreekt, nee dus, dan ga je over tot gebarentaal, teken in de lucht een vierkantje (A4) en maak direct daarna een schrijfbeweging, ik geef je op een briefje dat je direct pen en papier krijgt.
Daarop zet je de datum (in cijfers), de plaats van vertrek en een pijltje naar de plaats waar je heen wilt (blokletters) en een tijd met een vraagteken.
Na wat gerommel op de computer komt er een tijd tevoorschijn en veelal een treinnummer en een prijs.
Bevestig je dat door te knikken en overhandig je het geld dan ben je binnen een paar minuten weg met het kaartje.
De snelle treinen hebben veelal geen slaapwagons ,treinnummer begint met een D en gaan tot 250 km p/u.
Langzame treinen hebben meestal een nummer met een K beginnend en hebben voor lange trajecten slaapwagons, met gesloten 4 persoons coupes of met een gordijn afgesloten 6 persoons coupes.
In gebarentaal is dat ook niet zo moeilijk, twee handen op elkaar naast je hoofd en doen of je slaapt en dan 4 of 6 vinges opsteken.
Op het treinkaartje staat altijd de wagon en de stoel en ben echt een half uur voor vertrek op het station, op displays staat daar dus treinnummers en perron, anders kan je evt even je kaartje laten zien aan iemand, zij wijzen je wel de richting.
Verder verloopt alles net als hier op een vliegveld, eerst na een aparte wachtruimte en wachten tot je door mag naar de trein langs de controle, soms zijn er ook alleen maar apparaten waar je kaartje in moet voor controle, stop het in de gleuf , het komt er direct weer uit en neem het mee !!!

Dan , de borden bij de bushaltes zijn voor ons no steeds onleesbaar maar voor de toch nog vele analfabeten staat op de achterkant van die borden een kaart met de route.

Ook , jonge vrouwen spreken soms toch wel een beetje engels, de mannen ook maar in de toch nog mannenkultuur zijn deze meestal bang voor gezichtsverlies en dat is veelal de reden dat er weinig mannen zijn die je proberen te helpen, zeker als ze niet alleen zijn.
Dat was dan een kleinbeetje China, een veilig land vol met vriendelijke mensen.

O, ja, wordt nooit zichtbaar boos of ongeduldig, dat is daar een hoofdzonde !

Goeie reis.

1 like

Beste Alipapa,
dank u wel voor uw uitgebreide antwoord! Leuk te horen dat het met gebarentaal dus prima kan en wat leuk dat u nog zoveel reist! 5x naar China, u vindt het dus duidelijk een prachtig land :slight_smile:
Ik heb er ontzettend veel zin in en laat het allemaal over me heen komen.
groetjes,
Wendy

ik lees steeds op verschillende sites dat er weinig hostels of guesthouses zijn.

sommige sites spreken zelfs over alleen maar dure hotels(boven 40 euro).

wat is nu waar ???:mad:

ik weet niet waar je dat leest maar dat is dus helemaal niet waar. Kijk in de lonelyplanet of op hostelworld en dan zie je dat vanzelf.

Inderdaad. Tijdens mijn laatste (dankzij de aswolk wat langer dan geplande) bezoek aan China hadden we in zowel Beijing als Shanhaiguan voor zo’n 20 euro in nette, gunstig gelegen 3*-hotels een prima 2-persoonskamer, met eigen badkamer en in Shanhaiguan zelfs een internet-pc op de kamer. En neem je genoegen met hostels, dan kan je nog flink goedkoper uit zijn.
(ik kan een beetje comfort wel waarderen en mij hoor je niet klagen over een tientje p.p.p.n.)

Overigens is het bij hotels wel verstandig vooraf te boeken (al is het maar een dag vantevoren), de tarieven die je via bijvoorbeeld Ctrip krijgt zijn vele malen voordeliger dan de rack rates. Daar valt anders vast ook wel over te onderhandelen, maar dan moet je toch verdomd goed je best doen wil je op dezelfde prijs uitkomen. Sterker nog: ook al heb je een reservering, dan nog kan het gebeuren dat ze je een hogere prijs proberen te rekenen. In zo’n geval gewoon voet bij stuk houden.

Ik ga altijd voor de hostels. In shanghai betaal je wel rond de 8 of 9 euro maar in de meeste steden kan je voor 3 a 5 euro in een hostel slapen.

Hallo,

Hostels ?
Hier van China.org.cn de top 12 hostels in China.

http://www.china.org.cn/travel/2009-12/29/content_19152248.htm

Ik volg regelmatig all about China in het engels op dus deze site.
Business voor de koers van de yuan en zoals nu oder de tap TRAVEL bovenvermelde.Gr

Een van de grootste voordelen van het alleen reizen in China is dat je dan heel vaak door chinezen wordt uitgenodigd om iets met hun te gaan doen. In restaurants en barretjes wordt ik heel veel door chinezen uitgenodigd om bij hun aan tafel te komen zitten, ook al spreken ze bijna geen engels. Lastig is dan wel dat je niet meer wordt geacht nog iets te betalen…
Zeker de jeugd spreekt steeds vaker engels en wil dit ook graag laten zien. Persoonlijk ervaar ik de taalbarriere niet als iets dat het reizen lastig maakt.