Backpacken in China

Ik kom net terug uit china.
heb visum gekregen op basis van een hotelreservering.
het is erg eenvoudig om de reservering na het verkrijgen van het visum weer te cancelen.
soms moet je dan 10 % betalen, maar soms ook helemaal niets. lees eerst de voorwaarden…(vb bookings.com, hotel.com, hostel.com etc…)
(wanneer je een hotel van 15 euro p.n. reserveert valt die 10% trouwens wel mee.

vervolgens ben je vrij om te gaan:dag:

Slim :slight_smile:

inderdaad, zo hebben wij het ook gedaan. Werkt prima. Lees wel eventjes de kleine lettertjes! Wij hebben alle hostel en Gh geboekt vis hostelworld.com. En natuurlijk alle goedkoopste kamers gepakt. Sommige voor € 0.93 cent per nacht! 10% daarvan is goed te doen, hihi.

Maar cancel wel! Dat staat dus in de voorwaarden dat de hoteleigenaar gerechtigd is om evengoed je eerste nacht bij hun van je creditcard af te schrijven. Nou zal dat toch niet veel zijn, maar toch. Gewoon annuleren voor vertek!

ook handig om zo je visum te verkrijgen, hebben wij ook gedaan!

heey!

ik wil ook gaan backpacken in china in de zomer! Helaas hebben ik en mijn vriend weinig geld (we zijn studenten) en weinig tijd, dus ik ben benieuwd hoe duur china eigenlijk is… we willen wel graag naar een aantal grote steden…

groet,

maaike

Hoi Maaike,

Wij zitten op dit moment in China. Het is totaal niet duur. Maar het ligt er natuurlijk wel aan, waar je aan zit te denken aan welk bugdet. Wij zijn vorig jaar in Laos geweest en dat was stukken goedkoper.

Maargoed mocht je vragen hebben over 3 wkn zijn we thuis, mail dan ff

[EMAIL=“liabos1@hotmail.com”]liabos1@hotmail.com

Gr Lia

hoi lia.ik ben vorig jaar ook in laos geweest en buiten wat duurdere excursies om was dat best goedkoop ja ik heb toen ook wel lowbudget gereist.zou ik je als je terug ben ook wat vragen mogen stellen over china?wat vind je trouwens mooier laos of china?of zeg je je moet het allebei gezien hebben!!!veel plezier nog je laatste 3 weken.groetjes sharon

ben niet in Laos of China geweest, maar heb zo’n idee dat je het totaal niet met elkaar kan vergelijken. Ik denk dat China een ervaring opzich is, maar dat geldt natuurlijk ook voor Laos :smiley:

ik ga volgendjaar reizen met mijn vriend.
We beginnen met de transmongolie trein naar Peking en van daaruit willen we naar beneden trekken in China en dan de oversteek maken naar Vietnam…(en dan daar nog een hele riedel landen bezoeken) Maar backpacken in China is dus wel te doen??

Groetjes

Ben zelf 6 weken terug voor 4 weken door China getrokken met rugzakje en het is supergoed te doen!

Het enige waar je rekening mee moet houden is dat je de plek waar je naartoe wilt op moet laten schrijven door iemand van je hostel in het Chinees, aangezien erg weinig mensen Engels spreken. Alleen het woordje ‘markt’ bv kan je al helpen. Maar deze tip wist je waarschijnlijk al wel.

Als je meer wilt weten, vraag gerust! Ikzelf ben in Beijing, Lijiang, Shangri-La, Dali, Kunming ( paar uurtjes ) Guilin, Yangshuo en Shanghai geweest. Shanghai is op dit moment een bouwput overigens. Met name langs de boulevard waar je dus normaal gesproken het mooie uitzicht hebt op Pudong ( het nieuwe gedeelte met de bekende toren ) Dit ivm de World Expo 2010 die daar gehouden wordt.

Yangshuo is betoverend mooi!! Maar je hebt ongetwijfeld over het ongeluk gehoord met de ballon een week of 4 geleden. Naast zon ballonvaart kan je er prima fietsen, wandelen, boottochtjes maken!

Veel plezier! China is leuk/mooi!

ojah : Ikzelf boekte altijd een dag of 2 van te voren mijn nieuwe hostel via hostelbookers.com. In de bevestiging staat zo goed als altijd het adres in Chinese karakters opgeschreven. Dat is erg handig ivm taxis omdat ze de naam van het hostel simpelweg niet weten.

Maar in de plekken waar ik was kan je wsl ook wel op de bonnefooi een hostel binnenlopen, maar na de meestal erg lange afstanden had ik daar nooit zo’n zin an. Zekerheid toch wel fijn wat betreft slaapplek, maar dat is persoonlijk uiteraard.

Ah super bedankt!
Zijn ons nog erg aan het orienteren, dus alle tips zijn welkom :slight_smile:
En wat was je ongeveer kwijt per onvernachting in China. Ik ben zeker ook van plan om gewoon lekker low budget te doen hoor !

Groetjes Camillia

China is zeker niet duur. Ga je lowbudget dan ben je meestal maar rond de 3 dollar per nacht kwijt. Makkelijk te doen en vlieg je met air asia dan heb je ook een goedkoop ticket.

hoi Chinabackpackers!

handige tips hierboven!
Wij gaan volgend jaar juni ook naar China. We gaan van Nepal naar Tibet en kunnen, zoals het er nu geloof ik uitziet, dan een visum van maximaal 25 dagen krijgen(omdat we vanauit Tibet reizen). Dit betekent dat we na Tibet 17 dagen overhouden. Het liefst willen we dan ook nog met de trein van Lhasa naar Chengdu. We vliegen vanaf Beijing weer naar huis.

Welke route adviseren jullie? We vinden het geen probleem om in China intensief te reizen, omdat we in totaal een half jaar weggaan. Dus we willen zo veel mogelijk zien.
Ik hoop dat jullie ons verder kunnen helpen!!!

als je naar china gaat bezoek ook in het zuiden HAINAN, het plaatsje sanya. echt geweldig

wat corrigeren en rechtpraten
1.Prijzen voor hostels-schaam je-probeer eens wat op die site. WEL is er ZEER groot verschil tussen delen van China-dormbedje varieert van 10 tot 70 Yn (=1-7EUR)-terwijl kwaliteit daarmee geheel niet varieert. En bedenk dat het meest lange treinreizen zijn-hard sleep kost dan rond de 200/250 CNY
2.Mijn favoriet hier AirAsia vliegt volop naar China-maar totaal+geheel niet vanaf Europ (enkel AirAsia XL naar KUL)
3.als je vanaf Nepal Tibet binnenreist wordt je CHINAdeel-visum gCANCELD-al kan dat elke dag weer wijzigen. je hebt dus njiks via die route aan ‘‘17 dagen extra’’
4.Yunnan (=zuid van de wolken) lijkt erg op Laos-zelfs de koffie! Maar China is veel groter.
als je hier in BKK je visum regelt heb je niks nodig aan boekingen of wat dan ook-enkel pas+foto+geld. dito voor HongKon

Hoi BKK-fleyer,

Meen je dat nou?! Dat betekent dus dat we alleen (met tour)vanuit Nepal naar Tibet kunnen en dan weer terug naar Nepal moeten?Wat zouden we dan het beste kunnen doen?
Enig idee of je in Nepal een visum kunt regelen voor China?

beste AnRi-natuurlijk kan ik je teleurtselling begrijpen-en ik meen niet veel hier-ik geef naar wat ik heb begrepen als correcte info (want er wordt wat gepapagaaid en maar wat verteld hier) door-juist om een nog grotere teleurstellling ter plekke te voorkomen. een gewaarschuwd mens-etc.
nog eens de basisfeiten:
1.Tibet is deel van China. er zijn geen aparte Tibet-visa. MAAR omdat de sjinees superneuroties is wat betreft opstandige Tibetanen wordt toegang tot Tibet voor onlust-opstokende westerlingen zeer gereglementeerd.
2.die regels verschillen van plaats tot plaats en kunnen ook per dag veranderen-en echt, niemand weet NU hoe de vlag er DAN bijhangt.
3.MOMENTEEL is het zo dat ELK Chinavisum dat je landt in LHASA vanaf Nepal-ter plekke wordt omgezet in een Tibet-only permit, geldig max. 21 dagen (dat kan verschillen). MAAR als je vanaf KTM naar ANDERE Chinese steden vliegt-(direkt enkel Chengdu, met overstap gaat het meest via BKK) wordt gewoon het normale China-visum geactiveerd wat je in je pas hebt. Je kan dan alsnog besluiten met extra permit etc Tibet te bezoeken-onder naleving van de dan geldende regels daarvoor.
DUS: KTM is GEEN goede startbasis voor China of Tibet. Bovendien zijn er nauwelijks echt goedkope flights naartoe te vinden. Tenzij je er alles voor over hebt om juist deze keer Nepal erbij te doen zou ik een andere route plannen. Ik leef deel v.h. jaar hier in BKK-dus heb daarvoor nogal een voorkeur-maar ieder is vrij in die keus.
beste info-engels; forum van Thorn Tree is coming to an end - Lonely Planet

bedankt voor je info! ik denk dat we de plannen maar moeten omgooien zodat we meer zekerheid hebben! We gaan sowieso naar Nepal omdat we daar vrijwilligerswerk gaan doen. Dit betekent dat we of vanaf Kathmandu naar China moeten vliegen (idd. behoorlijk duur) of terug moeten naar India en vanuit daar naar China moeten vliegen(=goedkoper). Ik geloof dat we ons visum niet al in NL kunnen regelen omdat we 3.5 maand van te voren naar India vliegen. Betekent dit dan dat we het best naar hongkong kunnen vliegen om aldaar een visum te regelen voor China? Is dit meestal mogelijk(ook al is niets zeker)? Zijn er andere steden in China waar je ter plaatse een visum kunt regelen?
Leuk trouwens dat je gedeeltelijk in BKK woont, we zijn daar eerder geweest en konden de stad erg waarderen (vooral tijdens het tweede bezoek aan het eind van de reis :wink:

groet

nu dacht ik gister al vervolg te hebben gepost-blijkbaar in kabels verdwenen.
1.ook vluchten India-China zijn schaars en duur-die landen hebben het niet zo op elkaar, en de Himalaya heeft grote beperkingen in air-traffic-routes
2.voor India heb je een nogal duur visum nodig-al geldt dat wel 6 mnd. zit dat ook in jullie route?
3.vrijwel elke vlucht vanaf KTM is prijzig.
Mijn advies zou zijn: in KTM boek je via een buro enkeltje KTM-BKK. Je besluit of je toch weer BKK doet-of dit keer HKG, In beide steden kun je supereasy en zonder verder gedoe een Chinavisum regelen-nog veel goedkoper als in NL ook. AirAsia.com biedt cheap flights BKK-naar HKG, maar ook andere CN steden-kijk maar op de site.
Vanaf BKK hier kun je ook easy overland naar China/Yunnan. Per boot via mekong-naar JingHOng of per bus doorheen Laos. Het is maar wat je wil/waar je voor kiest.
Tegen de laatste 3 wkn in China zorg je ervoor in Chengdu te zijn-daar regel je dan-informeer nog eens naar hoe het er dan voorstaat-je Tibet permit/reis etc. je kan er dan voor kiezen overland of by air naar KTM verder te gaan als afsluiting. Ik denk dat dit de beste combo van geld/tijd/route is.
Overigens: ik ben zelf met een kleine NL-budgetgroep doorheen Tibet van Lhasa via de friendship highway naar KTM-gereisd, zo’n 19/20 jr terug. Daarna nog een keer kort-geen treks e.d.-naar Nepal. Ik denk dat delen van Nepal veel ‘‘tibetaanser’’ op je zullen overkomen als Tibet zelf. en denk aan hoogteziekte=AMS en zeer grote kans op huidkanker=zon sterk stralend op grote hoogte. deze re"ele waarschuwingen zie ik weer veel te weinig gemeld.

Hier kan ik verder mee! Bedankt, ik ga binnenkort eens speuren op internet op zoek naar vliegtickets/route. Niet alles hoeft van te voren uitgestippeld te zijn, maar de vliegtickets vind ik wel handig. Meestal geldt hoe eerder je boekt, hoe goedkoper de vluchten. Geldt dat ook in Azie?

groetjes Angela