enkele reis naar China

All,
Mijn vrouw en ik willen 5 maanden op reis beginnende in China (Beijng). Nu heb ik nog geen LP gekocht maar hopelijk kunnen jullie ons al vast helpen. Wij willen een enkele reis naar Beijng boeken, in china zelf met de trein reizen tm tibet. Hier willlen wij via de friendshiphighway naar Nepal reizen om vervolgens ons reis te continueren in nepel en India. Nu zit ik met het volgende. Volgens diverse sites is het niet toegestaan om een enkele reis te boeken, de visum aanvraag zal dan worden afgewezen. Ook zegt het visum bureau dat men geen visum kan aanvragen als per dag niet vast staat welke Hotel wij hebben geboekt. Kortom, op deze manier moeten we vooraf alles boeken wat ons minder flexibel maakt. Het volgende schrijft het visum bureau aan ons:

“Wij dienen dus een duidelijk bewijs van entry en exit te overleggen. Als op het wereldticket niet staat weergegeven dat u China verlaat, dan zal het helaas niet acceptabel zijn.
Voor elke dag van verblijf moeten de accomodatiebewijzen worden aangeleverd, kortweg gezegd, u dient dus op voorhand uw volledige verblijf te plannen.Zonder bovengenoemde kunnen wij het visum niet verzorgen.”

Nu mijn vragen:

IS het echt zo dat we vooraf alles moeten vast leggen?
Is het echt zo dat we geen visum krijgen als we een enkele reis beijng boeken.
Hoe gaat backpacken in China in zijn werk?

Bedankt,

Jarno

Hi Jarno,
Je hebt inderdaad een uitreisticket nodig, dat is bij wel meer landen gebruikelijk (boek gewoon een goedkope naar een nabijliggend land en annuleer die desnoods daarna). Als je een China-visum in NL aanvraagt loopt je tegen wat problemen aan met hotelboekingen idd. Omdat ik genoeg tijd had heb ik mijn China-visum in Hong Kong aangevraagd: is veel makkelijker en sneller dan vanuit NL, plus een weekje Hong Kong is best leuk!
Backpacken in China vraagt wel wat meer voorbereiding dan bijv. Zuidoost Azie, dus lees je van tevoren even in. Houd er rekening mee dat vrijwel niemand Engels spreekt (en jij waarschijnlijk geen Mandarijn/Chinees).
Het is een top land om door te reizen / backpacken, maar bereid je even voor.

Veel plezier!

Hallo Jarno,

Ik denk dat je inderdaad een goedkoop vliegticket naar een van de buurlanden van China moet kopen om je exit te kunnen aantonen. En voor China moet je gewoon een reisprogramma per dag samenstellen en bij iedere dag een hotelboeking overleggen (en je vervoer aangeven op reisdagen). Via sites als booking.com kun je hotels boeken en als je je visum hebt (over het algemeen) weer gratis annuleren. Dat je als je eenmaal in China bent, een andere reis gaat maken dan je bij je visumaanvraag hebt opgegeven, is geen probleem. Dus gewoon even creatief zijn. En vermeld niet op je visumaanvraag, dat je Tibet gaat bezoeken. Want dan krijg je geen visum. Dus gewoon wat grote Chinese steden op je reisprogramma voor je visumaanvraag vermelden. En de kosten van dat vliegticket, waar je dus geen gebruik van gaat maken, dat zijn gewoon reiskosten. Succes.

Wij organiseren veel reizen in China en hebben ervaring met aanvragen via visum buro en via ambassade. Aanvullende tip: regel je visa niet via Visum buro. Aan het loket van de ambassade doen ze minder moeilijk en hoef je regelmatig NIET al je overnachtingen vooraf te bewijzen. Maak een lijst met plaatsen en hotelnamen. Dit KAN voldoende zijn.
Gerard
Dali, China

www.Dali4You.com