Nieuwe regels visum China

Hallo allemaal,

Ik wil in juli 3 weken naar China. Wie heeft al ervaring met de nieuwe, strengere regels voor t visum? Ik begreep dat je een uitgebreid reisschema moet overhandigen, eventueel hotelreserveringen (die ik niet heb ivm rondtrekken), max 20 dagen mag blijven enz. Nu is dat nog te doen maar echt lastiger moet t niet worden, wie heeft er al ervaring mee?

grtz jochem

Jochem, ik heb net mijn visum aangevraagt voor 6 juni via het visumbureau in amsterdam zonder problemen een visum voor 30 dagen gekregen geen uitgebreid reisschema moeten overhandigen, zonder hotelreserveringen.

dankjewel voor je reactie! dan g aik er ook maar vanuit dat t geen grote problemen opleverd! Jij ookj veel plezier in China!

Visumbureau is visumburo.nl? Die vertelden mij dat ik als backpacker in principe geen visum kan krijgen namelijk, dat is nasty want ik heb al een vliegticket. Maar ik kijk nog naar de mogelijkheden.

Ik kreeg bij visumburo.nl inderdaad ook te horen dat ik een uitgebreid reisschema, met hotelreserveringen en gastenlijsten moest overhandigen. Kortom, er is een hoop onduidelijkheid en verschillende verhalen… nog ff afwachten

Ik ga binnenkort even langs de ambassade in Den Haag, het schijnt dat je voor een niet geheel uitgeplande reis daar de beste kansen hebt, als je een brief met motivatie en globale route meeneemt. Verder neem ik mijn ticketreservering ook maar mee, dan kan men zien dat Beijing niet op de route ligt, want het gaat toch vooral om de aanslagen op het Olympisch stadion natuurlijk.

kelvin, ben benieuwd, laat anders even weten hoe t gegaan is als je wilt… thnx

Ter info: ben vorige week op bij consulaat geweest in Den Haag. Heb gewoon visum voor 30 dagen gekregen.
Het enige wat we hebben geboekt is een vliegticket (willen gaan rondtrekken). Nix hotel, reisschema, vliegticket en dat soort toestanden vermeld. Als contactpersoon in China heb ik een willekeurig adres van een Hostel genomen in Beijing, waar we helemaal niet gaan tukken.

Hey atlantiz,

bedankt voor je reactie! Das goed nieuws!
veel plezier in china, tip: ga in beijing naar red lantern guesthouse…super!

grtz jochem

Hoi,
ik zit momenteel in Seoul en heb ook al een reis naar China gepland (4 weken), beginnend eind juni. Ik zou naar Shanghai vliegen, het hele land doortrekken en dan eind juli vanuit Hong Kong terug naar Nederland. Ik heb gehoord dat sinds vorige week maandag (mijn moeder heeft ook het visumbureau gebeld) hotelreserveringen verplicht zijn… De weken daarvoor was het inderdaad alleen een reisschema wat je moest inleveren als backpacker, maar nu staat er op de site van de visumdienst dat op de bonnefooi reizen onmogelijk is geworden.
Ik heb dus een beetje het idee dat de mensen die nu nog een visum hebben gekregen mazzel hebben gehad. Ikzelf ben al aan het kijken naar annuleren. Ben denk ik een heleboel geld kwijt. In Seoul moet je voor een Chinees visum ook $100 per dag aan travellerchecks hebben, dus ALS er nog mogelijkheden zijn ga ik waarschijnlijk m’n paspoort opsturen zodat het in NL geregeld kan worden. Hoop op nog wat positieve berichten…!

Travellercheques voor in China? Afgelopen jaar had een van de groepsleden ook een paar van die dingen, ze hadden bij de bank (hoofdvestiging Bank of China in Xi’an) werkelijk geen idee wat ze daarmee aan moesten. Het heeft toen heel veel discussie en drie kwartier geduurd voordat hij eindelijk wat contanten in handen had. Daarnaast is $100 per dag veel teveel, als je tenminste niet ultradeluxe gaat reizen. Fijn regeltje dus…

Maareh, Seoul is toch ook geen straf om te verblijven? Al is het maar voor het eten, de Koreaanse keuken is wat mij betreft nóg beter dan te toch al niet verkeerde Chinese keuken. Ik begin heimwee te krijgen…

eveline, de visumdienst heeft inderdaad weer andere verhalen maar de enige manier om erachter te komen is om naar de mabssade te gaan. volgens mij weet niemand preci3s wat nu de actuele regels zijn en heeft iederen andre verhalen. succes!

Hi!

Ik ben ook van plan om naar China te gaan deze zomer (juli) maar heb nog geen concrete plannen. Nu las ik verschillende berichten over visumaanvraag e.d. maar is er altijd een visum nodig? of geldt dat vanaf een aantal dagen? of is het nodig voor backpackers? dat is mij onduidelijke.

groeten Rianne

Hoi Rianne,

Een visum is altijd nodig naar china. Of hij deze zomer verkreigbaar is voor backpackers is nog erg de vraag. Hou t foum in de gaten voor ervaringen van andere reizigers of vraag t na bij de ambassade in den haag. succes!

Wij gaan de TSE doen. De treinreis en enkele overnachtingen heb ik geregeld via Tiara tours. De bedoeling zou zijn om na aankomst in Beijing, door China, Tibet, Nepal en India te reizen (backpacken op de bonnefooi!!). Wij vertrekken 18 juni en komen rond 26 juli met de TSE aan in China, daar na zijn we ‘vogelvrij’.
Ik heb vanmiddag even gebeld met Tiara, die voor ons de Visa voor Rusland, Mongolie en China regelt. Daar werd mij inderdaad vertelt dat ik voor China een geheel reisschema, boekingsbevestingen, treinreisboekingen etc. moet overleggen alvorens een visum voor China wordt afgegeven. Die heb ik dus niet… ik zie het eigenlijk ook niet zitten om dat nu nog helemaal te regelen!

Weet iemand overigens of het visum wat onder strenge restricties wordt afgegeven voor 20 dagen, 30 dagen of langer geldig is?
Wij willen graag van Beijing, naar Xian, Shanghai, Chengdu…

ik zal het forum in de gaten houden. Als ik meer weet laat ik het weten.

Linda, het visum is nu in ieder geval voor 30 dagen geldig. Mij wordt overal geadviseerd een ´voorlopig´´ reisschema en boekingen door te geven, ter plaatse kun je altijd een andere route nemen. Kan me voorstellen dat dit in jouw geval heel erg veel gedoe is. Veel succes en alvast een hele mooie reis!

Jochem, bedankt.
Misschien moet ik ook maar een voorlopig schema indienen. Dan kunnen we altijd daar nog beslissen… Ik hoop alleen dat het werkt, want ik heb eigenlijk geen zin om hostels, treinreizen etc. allemaal nu al te regelen… Misschien dan maar 1 overnachting en een vliegticket naar Cambodja of Vietnam ofzo…
Dat voorlopige reisschema van jou, hoe zeker is dat? Heb je al hostels/hotels gereserveerd? Of is het meer natte vinger werk?

Hoi Linda,

Wij weten in grote lijnen wat we willen gaan doen. Ik ga op internet een aantal hotels boeken, deze voorleggen en dan weer annuleren zodra je t visum hebt. Dit is de manier zoals veel meer het gaan doen hoor ik. succes! (nb treinreizen ga ik zeker niet bespreken)

He Jochem,

dit was ik ook van plan, maar heb jij al een idee hoe je dat gaat doen? Ik hoorde van een meisje hier dat zij een site had gebruikt voor het boeken van hostels waarbij je maar 10% vooraf hoeft te betalen (dus bij annulering ben je dan niet het hele bedrag kwijt).
Ik vroeg me zelf eigenlijk af of dat wel geaccepteerd gaat worden… Ze vragen immers om hotelconfirmaties.

hoi eveline,

nee dat weet ik ook niet, dat is ook de manier zoals ik het wil gaan doen en de enige die zou kunnen… als ze dat niet accepteren houdt t voor mij in ieder geval op! good luck dus! groetjes