Alleen reizen door China, te doen?

Net als Hugo heb ik ook de ervaring dat je snel in een groep wordt opgenomen en zelfs vrij gehouden wordt.
Onlangs was ik in Yandang Mountains en had ook die ervaring met toch met mij onbekende chinezen.
Daar heb ik ook geleerd dat toegang tot scenic spots etc gratis is voor iedereen boven een bepaalde leeftijd, je leeftijd laten zien met je paspoort en de toegang was vrij.
De vereiste leeftijd (60+ ?) weet ik niet maar die van mij was voldoende hoog (76).

Klopt! Ook bij Emeishan is dat zo. Er zijn altijd veel kortingsregelingen die ons ontgaan. Met chinezen samen reizen maakt het leven dan ook altijd veel goedkoper!

@alipapa": leuke foto!

Beste Alipapa,

Met interesse lees ik ( 63) Uw bericht. Ik wil zelf ook graag alleen door China reizen (najaar 2011 of voorjaar 2012), maar naast de bekende grote steden, dan vooral ook de plattelandsgebieden en kleinere dorpjes, het zgn. oude China in het zuiden, maar ook noord west de dorpjes langs de zijderoute. (Ik wil mij qua lengte van de reistijd niet vastleggen) Ik vraag mij af of dat kan, of en hoe je vervoer kunt regelen of dat dat toch met een (internationale) groep moet. Is het bijv. mogelijk om betaalbaar via een lokaal reisbureautje iets te regelen? Is het mogelijk om meer persoonlijk iets uit te wisselen via email: natuur.muziek@gmail.com ?
Vrienddlijke groet

Yvonne

Hoi Yvonne,

Veel, zo niet alles, is ter plekke te regelen, maar taal kan in de meer niet-toeristsche plekken een barriere zijn. Met geduld en bijv een taalboekje is eigenlijk alles te bereiken!

Oudere mensen worden in China met veel meer respect behandeld dan we hier in het westen gewend zijn. Op dat punt, en ook op het punt van veiligheid, is China een heel prettig land om naar toe te gaan.

Laat eens horen wat je plannen zijn!

Dag Hugo,

Dat is geruststellend om te lezen. Mijn plannen zijn nog vaag. Ik wil eigenlijk voor onbepaalde tijd door China reizen en ergens langer kunnen blijven wanneer dat prettig voelt. Bijv ergens waar ik ook Tai chi of Chi gong kan beoefenen, ik ga mij in de komende tijd orienteren en voorbereiden. Voor tips of mooien reisroutes houd ik mij aanbevolen.

Hartelijke groet
Yvonne

Houdt er wel rekening mee dat een normaal visum maar 30 dagen is. Een visum dat langer geldig is, is erg moeilijk te regelen.

Oh, dat is irritant, daar had ik niet aan gedacht. Is het wel mogelijk dan bijv vanuit een aangrenzend land een nieuw visum aan te vragen, want ik wil ook nog door Vietnam trekken en naar Nepal terug, dus ik zo kunnen hoppen.

Yvonne

Hallo,
Maak een tripje naar HongKong en vraag daar weer een visum aan,schijnt daar ook maar ongeveerv 15€ te kosten en kantoor is de hele dag open(tot 5 uur).
Misschien is daar een multiple entry visum of visum voor langer verblijf dan 30 dagen wel mogelijk?
Daar ben ik nog niet achter!
Groetjes
Arie

Je kan een visum voor 30, 60 of 90 dagen krijgen. Als je langer dan 30 dagen wil, moet je een gedetailleerd reisplan laten zien, ondersteund door zo veel mogelijk hotel boekingen. Ook een bewijs van in- en uitreizen is dan handig.
Waarschijnlijk kan je eenmaal in China je reis wel weer aanpassen aan je wensen…

Een visum kan je in China 1x (maximaal 2x??) verlengen met 30 dagen.

De regels voor het verkrijgen van een visum voor China in een land waar je zelf niet vandaan komt zijn nogal diffuus. In Hong Kong ging dat vroeger heel makkelijk en snel, maar ik zou daar niet op rekenen.

Hallo,

Verlengen van Visum in China heb ik een maal moeten doen, het belangrijkste is dat je kunt aantonen over voldoende middelen te beschikken om langer te kunnen blijven.

Visum aanvragen in Hong Kong is enkele weken geleden nog gedaan door mijn schoonzoon, de deur is wel om echt om vijf uur op slot !!!

Gr

Daarnaast is het nogal afhankelijk van de locatie. Er zijn een aantal steden die berucht zijn vanwege het weigeren van visaextensions, waar het op andere lokaties heel makkelijk gaat.
Check hiervoor bijv de Lonely Planet of het Lonely Planet Thorn Tree forum.