China en hongkong vraagjes

Hallo,

ik heb van de week besloten dat ik volgend jaar naar China ga backpacken en heb net de lonely planet besteld, maar omdat ik nieuwsgierig ben hoop ik dat jullie me alvast wat antwoorden kunnen geven…

• ben jij in China geweest als vrouw alleen? Voelde jij je veilig?

• ik wil langer dan maand in china blijven en eindigen in Hong Kong… Kan ik makkelijk n visum langer krijgen dan n maand( 2 of drie)? Moet ik vliegen op hong kong daarna? Of over land China uit?

• als ik n ticket amsterdam- china ergens heen en Hong Kong - amsterdam terug neem… Vind China het dan goed als uitreis aantoning? Heeft iemand sit ook gedaan?!

-ik lees dat het vanaf april warm word… Is er iemand in maar geweest? Hoe was het weer!?

alvast enorm bedankt :slight_smile:

Hallo Azieazie

Ik heb me (samen met mijn vriendin) nergens onveilig gevoeld in China. Ik vond China nog net iets prettiger dan Cambodja bijvoorbeeld. Feit is wel dat dit een 'gevoels’vraag is: wat wij als een veilig ervaren, kan iemand anders juist wel als onveilig ervaren. Op veel plekken in China zul je als westerling als een bezienswaardigheid worden beschouwd. Dit is niet bedreigend of ‘onveilig’, hoogstens af en toe wat ongemakkelijk, haha.

Als je vooraf in Nederland een visum aanvraagt, moet je aan kunnen tonen dat je het land (China) ook weer verlaat. Wij vlogen na China door naar Vietnam. De boekingsbevestiging van dit ticket hebben we meegestuurd met de visumaanvraag en dit was voldoende. Mocht je via Hong Kong naar Amsterdam vliegen, dan kun je het vliegticket China -> Hong Kong als bewijs aanleveren om aan te tonen dat je China verlaat.

Hoe dat zit wanneer je vanaf Hong Kong terug vliegt (en dus uit China over land naar Hong Kong reist) weet ik niet. Ben ik zelf ook benieuwd naar. Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven?

Wat betreft je vraag over het weer: China is groot. Heel groot. Er zijn verschillende soorten klimaat in China. Het ligt er dus maar net aan in welk deel van China je bent in april. Welke route/bestemmingen had je ongeveer in gedachten?

Greetz,
Reisbloggers

1 like

Hey! Dank je voor je reactie. Ik vind het niet erg om aangekeken te worden omdat ik blond haar heb met blauwe ogen… Dat is juist wel weer grappig… Dat had ik dit jaar in Myanmar ook wel… Vervelend begint het te worden als de mannen van het land meer van je lijken te willen… Maar voor China zal dit niet echt aan de orde zijn dan gok ik.

Ik heb inmiddels het visum buro gebeld en die zei dat als ik over land uit china naar hong kong wil reizen, ik wel moet aantonen dat ik vanaf honkong zal wegvliegen… Dan is t goed!

ik heb totaal nog geen reisplan! Heb net pas besloten dat het volgend jaar China ( en nog wat andere plekken) word… Lonely planet net ook binnen hahaa… Heb jij tips voor n leuke reisroute?:slight_smile:

gr sara

Hallo sara,

Nee in china word je niet aangekeken (of aangeraakt) door mannen omdat ze iets van je willen. Het is meer een nieuwsgierige blik. Het staren naar een medemens is iets wat door ons als onbeleefd wordt ervaren, maar in china is dat vrij normaal. Ik vond het vaak wel leuk, het mooie is dat je dan ook ongenegeerd terug kunt staren en kijken wat de chinezen allemaal aan het doen zijn.

Bedankt voor het delen van je verkregen info van het visum!

Wat betreft je vraag om tips: china was onze eerste reis buiten europa. We hebben alles zelfstandig geregeld, en hebben het daarom niet al te spannend gemaakt (in hoofdlijnen shanghai, beijing, xi’an, karstgebergte + rijstterrassen rond guilin). Dit was voor ons een logische route. In verband met de golden week (eerste week van oktober), zijn we 3 weken in china geweest.

Wat betreft het terracottaleger in xi’an: dat vonden we een enorme tegenvaller. Maar dat is persoonlijk, anderen zullen het geweldig vinden. Heb nog wel een tip voor het karstgebergte in het zuiden van China rondom Guilin: veruit de populairste verblijfplaats is hier Yangshuo. Wij vonden deze plaats een grote kermis en niks waard. Veel te druk, veel opdringerige verkopers en weinig vriendelijkheid. We waren blij dat we in een heel klein dorpje tussen de karstpieken en de rijstvelden verbleven. De naam van het guesthouse is de giggling tree (om precies te zijn: we sliepen in het huis van de buurvrouw van dit guesthouse). Als je naar buiten stapte, stond je midden tussen de rijstvelden. Geweldige omgeving om te wandelen en te fietsen.

Misschien heb je nog wat aan onze reispagina over china? China Archieven - Reisblog.

Greetz,
Reisbloggers

www.reisbloggers.nl

Dank je wel! Ik sta nog in de kinderschoenen wat info over reisroutes betreft… Aanfezien ik maar n maand in china mag blijven moet ik flink keuzes maken gok ik. En ik wil zooo graag naar Tibet… Maar dat zal waarschijnlijk n last minute keus moeten worden aangezien het volgens mij vaak veranderd of je erin mag of niet… Daarnaast ga ik drie maanden aanvragen aan mn baas en moet ik nog meer landen bedenken… Dat is lastig angezien ik veel onder china al gezien heb. Ik wil zooo graag naar japan doorsteken ( echt mn droom) maar te duur denk ik…

Oke ik word horend dol van verschillende info op internet. Mijn concrete vraag luid dan ook: mag ik nou wel of niet als toerist langer dan vier weken daar reizen? Help me!

Als je geen ander land kunt vinden om met China te combineren, waarom zou je dan niet langer in China blijven? China is zo enorm groot dat je je er makkelijk weken lang kunt vermaken. Doordat China zo enorm groot is, zijn er ook grote verschillen tussen de regio’s. Het zal daarom ook niet snel saai worden. Je zou eens een lijstje kunnen maken met wat je allemaal graag wilt doen en/of zien in China en aan de hand daarvan een inschatting maken van je verblijfsduur?

Ja maar ik wil ook langer blijven hihi, alleen is me niet duidelijk of ik bijv 6 weken mag rondreizen, weet jij dat?

Niet als je een visum voor een maand hebt uiteraard :biggrin:. Je kunt wel een visum aanvragen voor 3 maanden. Ik heb wel eens gelezen dat zo’n visum wat lastiger te verkrijgen is, maar er zijn ook genoeg berichten te vinden waarin staat dat het geen enkel probleem is. Ik heb er zelf geen ervaring mee. Er zullen hier vast wel mensen zijn die langer dan in maand in China hebben gezeten?