Ik ben van plan om komende zomer naar China te gaan met Shoestring, met de reis China on a Shoestring (22 dagen). Het lijkt mij een ontzettend gave reis met een hoop highlights maar tevens hopelijk ook de kans om de cultuur en de mensen van China te leren kennen.
Aangezien ik de plannen heb alleen te gaan vroeg ik me af of er meer mensen hetzelfde idee hebben als ik?
Komende zomer studeer ik af, waardoor ik zowel 16juli kan vertrekken als de 23e. Ik hoor het graag ;)!
engels leren-on a shoestring betekent op z’n allergoedkoopst. dat is zelfs een aparte serie reisgidsen van lonely planet.
reisorganisaties doen dat nooit (meer)-als dat al zo lijkt is het omdat je de prijzen niet kent. Als je wat andere vragen terzake+antwrden leest-kan je zien dat China op je uppie best te doen is inmddels-dan leer je ook nog zelfstandig te worden.
op deze site is een apart reisgenoten forum. kijk daar eens.
vrijwel elke van die lowbudget orgs. die ik ken doen tevoren een kennismakingsdag-als de passen etc voor visum worden ingezameld. dan heb je dus kanszat kennis te maken. het ergste is als je als vrouw alleen tussen allemaal stelletjes komt-die je als de dood wantrouwen omdat je als kaapster wordt gezien door je medeseksegenoten.
wat erg allemaal h"e? valt allemaal best wel mee-gewoon wat meer humor meenemen
Ik heb die reis in 2006 ook gedaan, dat viel allemaal heel erg mee mee. Shoestring is weliswaar een van de goedkopere reisorganisaties in Nederland, maar low-budget is het nog echt niet. Ja, de treinreizen zijn hardsleeper i.p.v. de bij reisorganisaties meer gebruikelijke softsleepers (daar betaal je dan ook voor), maar de accommodaties zijn allemaal nette, gunstig gelegen 3* hotels, en ook op de rest valt weinig aan te merken.
Als je de mensen in China wilt leren kennen heb je overigens weinig aan Engels, Chinees leren is dan de enige optie. Maar je krijgt in die drie weken wel ongelooflijk veel van het land te zien, dat blijft toch een voordeel van een georganiseerde reis door een vreemd land. Na twee groepsreizen ga ik binnenkort waarschijnlijk zelfstandig naar China (als uitvalsbasis voor Noord-Korea), maar ook nu nog zou ik zelfstandig nooit zo’n strak reisschema durven opstellen, de taalbarrière blijft toch lastig. Met zo’n groep gaat dat veel makkelijker, vervoer en accommodatie is allemaal efficiënt geregeld, en eenmaal op bestemming kan je doen wat je wilt. Excursies zijn allemaal optioneel, dus als je eens geen zin hebt om met de hele groep op stap te gaan kan je ook rustig op eigen houtje ergens ronddwalen, geen verplichtingen.
Maar zoals gezegd heb ik die reis al eens gedaan (en later nog een keer de 2-weekse variant, die 3 weken smaakten naar meer), dus mij zal je komende zomer daar niet tegenkomen…
Deze reis is 1 van de opties die ik dit jaar heb. Als het deze reis word ga ik in april of mei.
Wizard wat vond je van de treinreizen?, beetje te doen qua slaapplek en hygiëne?
Dankjewel voor je jullie berichtjes!
Ben van plan volgende week te gaan boeken…dus komt helemaal goed!
Wizard, even een vraagje: raad jij aan om een excursiepakket te kiezen of is het mogelijk om
alle excursies ter plekke te regelen?
Anders heb in ik inderdaad liever ook de vrijheid om te kiezen of ik meega of niet…ipv het vooraf al vast te leggen.
Bij die reis had ik inderdaad het excursiepakket genomen, bij m’n tweede bezoek aan China echter niet, daar heb ik indien gewenst alles ter plekke geboekt, dat is geen enkel probleem. Dat kost in totaal ik meen een tientje meer, maar je bent wel flexibeler. Zelf alles regelen zal uiteraard nog goedkoper zijn, je betaald voor het gemak dat alles geregeld is. De meeste excursies bij Shoestring zijn zaken die zelf wat lastiger te regelen zijn, geen makkelijke dingen als een stadstour of de verboden stad, dat kan je makkelijk zelf regelen. En waar nodig kan je reisleider altijd helpen.
Overigens wat betreft de excursies, probeer het Pekingeend-diner buiten de excursie om te regelen. De eerste keer stond die niet als excursie op het programma, maar hebben we zelf met een groepje de reisleider gevraagd iets te regelen, en als compensatie uiteraard zijn deel van de rekening betaald. Geweldig gegeten bij een Quanjude, en uiteindelijk waren we iets meer dan een tientje de man kwijt. Bij de tweede reis was het ineens een excursie geworden van een kleine 20 euro, maar werden we naar een of ander klein restaurantje in een buitenwijk gestuurd, waar we naast een middelmatige maaltijd een klein schaaltje half uitgedroogde eend kregen, absoluut dat geld niet waard.
Aanraders:
in Chengdu de excursies naar Leshan en naar het panda-centrum
in Lijiang de traditionele Naxi-muziekshow
in Yangshuo de Sound & Light show, en vraag je reisleider of ie een ballonvaart kan organiseren, kostte ons €65, letterlijk en figuurlijk het hoogtepunt van mijn tweede reis.
@wendy5, de treinreizen blijven altijd een verhaal apart. Shoestring gebruikt hardsleepers, maar dat klinkt erger dan het is, de bedden zijn zo slecht nog niet. Toiletten zijn wel berucht, veel treinen hebben nog alleen hurktoiletten, en dat is een half uur na vertek al een ranzige boel geworden. Tip: de softsleepers hebben meestal wel westerse toiletten, en sowieso blijven die redelijk schoon. Officieel mag je daar geen gebruik van maken, en sommige conducteurs doen daar ook wel lastig over, die moet je dan dus even zien te ontwijken. Voor de rest is het allemaal vooral erg gezellig, je hebt er alle tijd om proberen te communiceren met de Chinezen (ik heb er nog een meisje sudoku’s leren oplossen, zonder dat ze een woord Engels sprak), en regelmatig rijden er karretjes met eten en drinken langs. Let wel op je spullen, diefstal komt weinig voor, maar desondanks is bij ons tijdens de eerste reis een tasje met 4 paspoorten “verdwenen”, dat maakt een reis wel spannend…
heeey heb je je reis al geboekt ?? beetje late reactie haha maarja ik ben nui pas op zoek naar een reisgenoot
ik wil in septbmber gaan http://shoestring.nl/azie/china/groots-china/meer-reisinformatie
deze reis ?
mogt je niet geboekt hebben en intresse hebebn laat dan wat horen
Ja ik heb inmiddels m’n reis geboekt…ik ga 16 juli de China on a Shoestring-reis dus doen. Zijn op het moment al met 7 single-reizigers en volgens mij nog één plaatsje over in de groep.
Heb ook aan Groots China gedacht, maar dat lag helaas én boven m’n budget én het duurde langer dan dat ik vakantie kan nemen…