Wie heeft ervaring met bovengenoemde reis?
Ik ben van plan om in oktober 2011 deze reis te gaan maken, maar komt het vaak voor dat de reis geannuleerd word i.v.m. te weinig deelname?
Hoe is de reisleiding, is dit een lokale of een Nederlandse?
En is deze betrokken, je hoort zoveel verhalen over reisleiders.
Deze reis word ook aangeboden door Djoser, maar deze is beduidend duurder.
Waarom dit grote verschil?
Mischien een overbodige vraag, maar tips en opmerkingen zijn altijd welkom.
Vaak kun je bij het boeken van een reis zien wat voor een reisbegeleider je hebt, een Nederlandse of een lokale. Het kan bij Shoestring namelijk beide… Kun je het niet zien aan de boekingscode, dan kun je denk ik het beste even met de klantenservice van Shoestring bellen. Ik heb afgelopen zomer in Tibet een groep van Shoestring gezien, en die reisde met een lokale reisbegeleider. Het zou me niks verbazen als de Chinese bezetter het verbied dat er Nederlanders reizen begeleiden!
Meestal worden reizen door touroperators zo ingekocht dat ze altijd wel door gaan.
Wat betreft de prijsverschillen tussen de organisaties: Shoestring is een van de goedkopere aanbieders over het algemeen, maar daar staat tegenover dat hun reizen iets meer ‘on a Shoestring’, dus minder luxe zijn. Ook kunnen er verschillen zitten tussen het aantal aangeboden excursies, of het feit of entreegelden wel of niet bij de prijs zijn inbegrepen. Entreegelden in Tibet zijn redelijk duur! Tibet is duurder dan bv Chengdu, dus hoe langer in Tibet hoe hoger de prijs.
Shoestring werkt meestal inderdaad met lokale reisbegeleiders, persoonlijk heb ik daar drie keer goede ervaringen mee gehad (2x China, 1x Japan), maar ik heb ook wel eens andere verhalen gehoord. Maar goed, dat is met een Nederlandse reisbegeleider niet anders.
Een van de verschillen tussen Shoestring en de meeste andere organisaties is dat ze bij slaaptreinen in China hardsleepers gebruiken, waar je bij de meeste andere een softsleeper krijgt. En je zal wat vaker een lange treinrit hebben waar een ander nog wel eens een binnenlandse vlucht wil gebruiken. En ook bij hotels is het vaak net wat simpeler, zo zit je bij Shoestring in Beijing in een simpel (maar netjes) 3*-hotel, terwijl het wat duurdere Koning Aap in het 4*-hotel direct daarnaast zit. Simpel, maar naar mijn ervaring wel altijd gewoon netjes, ook geen hostels of zo.