60+ ers met ervaring Shoestringreis China?

Wij (63) zijn geinteresseerd in de 22 daagse reis van Shoestring naar China in november 2012. Zijn er mensen die deze reis al een keer gemaakt hebben, of andere ervaringen hebben met Shoestring? Wij willen het graag horen.

Wij (60 jr.) gaan in april/mei 4 weken door China trekken via een aantal bouwstenen van Riksja. De praktijk zal uitwijzen of dit een goede keus is. De service tot nu toe is correct, de accommodaties veelbelovend. Eerder gingen we met Riksja naar Namibië, ook via bouwstenen. Shoestring kennen we niet uit eigen ervaring.

1 like

Ik zit pas net over de helft van die 60+, maar heb in 2006 wel diezelfde reis met Shoestring gedaan. Dat was toen met een behoorlijk gevarieerde groep, variërend van 20- tot 60+, met het zwaartepunt ergens in het midden. Een jaar later heb ik overigens wederom met Shoestring hun 2-weekse China-reis gemaakt, toen wel met een veel jongere groep.

Het zijn geen luxe reizen, maar de hotels zijn overal gewoon degelijke 3*-toeristenhotels. Iets waarmee Shoestring zich wel van de meeste andere (duurdere) organisaties onderscheid is dat ze in de treinen geen softsleeper maar de simpelere hardsleeper gebruiken. Nu is dat echt niet zo erg als het klinkt, maar met 6 i.p.v. 4 bedden per compartiment en sowieso open compartimenten in plaats van afsluitbare coupé’s is het wel net even iets minder comfortabel. Voordeel is wel weer dat je daar veel meer contact hebt met de Chinezen.

Ook iets om rekening mee te houden is dat bij Shoestring vrijwel alle excursies optioneel zijn, iets wat je uiteraard ook in de prijs terugziet. De excursies die ze aanbieden betreffen voornamelijk de zaken die minder eenvoudig zelf te regelen zijn, meestal dingen die buiten de steden zijn gelegen. Dus geen excursie naar De Verboden Stad bijvoorbeeld, die kan je nu eenmaal net zo makkelijk op eigen gelegenheid bezoeken. Daardoor heb je ook relatief veel vrije tijd, je wordt niet dag in dag uit van bezienswaardigheid naar bezienswaardigheid gesjeesd, maar kan voor een groot deel zelf het tempo bepalen.

Ik ben het eens met WizardOfOss wat hij zegt over Shoestring. Je hebt veel vrijheid, waardoor je af en toe ook gewoon een middagje kunt chillen. Wanneer je geen zin hebt in een bepaalde excursie trek je je eigen plan.

Ik ben zelf met Shoestring in 2009 op reis geweest en heb de STC reis gedaan (Trans-Mongolië-Expres + China).

Je kunt bij Shoestring trouwens op de website kijken naar de samenstelling van de groep. Het geslacht en geboortejaar worden weergegeven. Ik zat toen in een groep met mensen tussen de 21 en 26 jaar, erg jong allemaal dus. Maar wel heel gezellig!

Succes met de voorbereidingen!