Ervaring Shoestring China

Wie heeft ervaring met shoestring reisleiders in schina.engels,-of nederlandstalig???/

Ik heb deze zomer “china on a shoestring” gedaan met shoestring en een engelstalige reisleider.

Onze gids sprak goed engels, hij was leraar engels geweest maar werkte al een paar jaar als gids. Ik ben ook 2 andere shoestring gidsen tegen gekomen en die spraken ook uitstekend engels. misschien met iets meer accent dan onze gids maar verder uitstekend.

Ik weet het niet zeker maar volgens mij werkt shoesting alleen met engelstalige reisleiders in china.

Als je nog meer vragen hebt over china / shoestring mag je ze gerust stellen, vind het leuk om ze te beantwoorden.

Shoestring werkt inderdaad (vrijwel) altijd met lokale reisleiders, bij mijn 3 reizen met hun (2x China, 1x Japan) heb ik dat nooit als een nadeel beschouwd, eerder juist een voordeel. Hun Engels is niet altijd perfect (bij de eerste reis duurde het even voor we door hadden wat hij steeds bedoelde met “The Great War”, de Great Wall dus…), maar goed genoeg om ook bij moeilijkere situaties te volstaan. En doordat ze ook de lokale taal beheersen kunnen ze vaak net iets makkelijker wat regelen.

Sowieso is het reizen met Shoestring me altijd goed bevallen. De reizen bieden veel vrijheid, in basis boek je het vervoer en de accomodatie, maaltijden en de excursies zijn grotendeels optioneel (daar is de prijs dan ook naar). Bij m’n eerste reis naar heb ik meestal gewoon het programma gevolgd, de tweede keer ben ik daarentegen veel vaker mijn eigen weg gegaan, zonder me daarbij ooit druk hebben te hoeven maken over de belangrijke zaken.

hallo,
Ik wou jou als ervaringsdeskundige een aantal dingen vragen.
Ervaring met nacht trein?
Wat voor kleren neem je mee.
Regenjas?
Wat moet ik beslist niet VERGETEN of of juist niet meenemen.
Hoe hou je contact met het thuisfront

jan

hallo,
Ik wou jou als ervaringsdeskundige een aantal dingen vragen.
Ervaring met nacht trein?
Wat voor kleren neem je mee.
Regenjas?
Wat moet ik beslist niet VERGETEN of of juist niet meenemen.
Hoe hou je contact met het thuisfront

jan

Mijn ervaring met de nachttrein was goed. Vooraf had ik wel iets tegenopgezien maar ik vond ze juist leuk.

In een wagon zijn 66 bedden welke per zes bij elkaar zitten. Er zit geen deur voor, wel een tussenwandje zodat je groepjes van 6 krijgt in een soort coupe. overdag word het middelste bed opgeklapt zodat je op het onderste kan zitten. Veel mensen noemen het bovenste bed als best omdat je er altijd op kunt liggen en er overdag niemand op zit. Maar omdat je dan wel direct onder de Airco ligt vond ik dat een nadeel. aan de beide uiteinden van de wagon vind je een hurktoilet en aan één kant twee wastafels waar je met 65 anderen een beetje kunt wassen / tandenpoetsen. het water kun je niet drinken. net als al het kraanwater in china. Er is wel een boiler met kokend water om je noodels / koffie / thee klaar te maken. Koop vooraf wat eten voor in de trein, maar je kunt ook eten aan boord kopen. Word niet door veel toeristen gedaan.

De gids de wij hadden zorgde ervoor dat je zoveel mogelijk bij elkaar lag. Hij kondigde al aan het begin van de reis aan dat dat niet altijd zou lukken. Tijdens onze 3de nachttrein lagen we dus verspreid over 2 wagons maar wel met meerdere mensen van de groep bij elkaar. Bij een andere nachttrein lagen we echt verpreid over 4 of 5 wagons en sommigen sliepen in een coupe met 5 Chinezen. Wie dat echt niet wou kon ruilen met anderen. Vond ik zelf geweldig om te doen. Je ontmoet de echte chinees.

Zorg dat je voldoende kleren bij je hebt. Dus ook voor kouder weer. Je kunt wel in de meeste hotels je kleren laten wassen maar meestel duurt dat één of twee dagen voor je het terug krijgt. Ook hadden we één hotel waar alleen bij droog weer gewassen kon woren, ivm het drogen aan de waslijn. Een regenjas/ waterdichte jas of poncho zou ik zeker meenemen. ik heb tijdens mijn reis een paraplu gekocht. Tijdens een regenbui kun je die overal kopen. De prijsen vertienvoudigen wel.

Zeker niet vergeten? Misschien wil je een lakenzak voor in de trein, de lakens die er liggen kunnen al gebruikt zijn door een pagagier die al eerder uitgestapt is. Of wie je eerst nog hebt weg gejaagd.

Zorg ook voor genoeg gepast geld. Vooral taxichauffeurs hebben heel verassend weinig wisselgeld.

wc papier voor de openbare toiletten. als je geluk hebt hangt er er één wc rol aan de muur voor meerdere wc’s.

Het thuisfront kun je mailen ieder hotel heeft wel internet en natuurlijk ook bellen sms’en kijk wel even wat de tarieven zijn als je mobiel belt.

succes. als je meer vragen hebt hoor ik het wel. :chin:

Hallo mart 81,

Dank je voor je antwoorden,zijn zeer bruikbaar. Maar toch nog een paar vragen.

Even over de cummunicatie met het thuisfront, gaat dit met een hotmail adres?
Ik heb een backpack moet je daarbij ook een afsluitbare fligtback omheen.Ik lees in op diverse plaatsen dat je je backpack af moet kunnen sluiten bij vervoer.
Heb je met alle excursies meegedaan van de reisorganisatie? of heb je daar zelf ook dingen buiten de reis om gedaan?
Hoe waren de hotels tijdens de reis?
Ook nog vervelende dingen meegemaakt.

jan

Ik heb eigenlijk niet zo gek veel toe te voegen aan het verhaal van Mart. Kleine correctie: het middelste bed wordt niet opgeklapt waar zit zo hoog dat je daaronder gewoon kan zitten. maar als je zonder al teveel klauteren toch overdag even gestrekt wilt gaan, kies dan het middelste bed. Toiletten zijn inderdaad vrijwel altijd hurktoiletten, bij de softsleepers zijn echter vaak wel (veel schonere) westerse toiletten te vinden. Naast de karretjes met snacks en noedelsoepjes is er ook nog een restauratiewagen, kan je voor een paar euro heel redelijk eten, maar kan wel heel erg druk zijn.

De door Shoestring gebruikte hotels (die wisselen echter nogal eens) zijn meestal gewoon degelijke toeristenhotels. Niet luxe, maar wel comfortabel en schoon. Internet (nooit last gehad van censuur overigens, Hotmail werkte ook vorig jaar nog perfect) en laundry service zijn inderdaad altijd wel voorhanden.

Een goedkope manier om naar huis te kunnen bellen is met telefoonkaarten welke je bij elke willekeurige telefoon kan gebruiken. Zo’n kaart (vaak bij kleine winkeltjes of kiosken te koop) heeft een beltegoed van 100 yuan, maar met wat onderhandelen betaal je daar nog niet de helft voor. Vervolgens hebben veel winkeltjes een telefoontoestel op de toonbank staan (en een bordje ‘IP’ aan de gevel), waar je voor weinig internationaal kan bellen. Op de telefoonkaart staan een telefoonnummer en een code, bel dat nummer en voer die code in, en je kan een eeuwigheid bellen. Je reisleider kan je hier overigens vast ook bij helpen.

Ik gebruik zelf altijd een grote reistas die ik niet echt kan afsluiten (ik zou de ritsen met slotjes vast kunnen zetten, maar heb die domweg niet), maar heb dat nooit als probleem ervaren. Ook tijdens treinreizen heb je je bagage altijd bij je in de buurt. Daarnaast, in je ‘grote’ bagage zit meestal toch voornamelijk kleding en dergelijk, dat weten eventueel kwaadwillenden ook. Kostbare dingen als camera’s zitten toch meestal in je handbagage, hou die bij je of vraag als je even weg gaat van je plaats iemand van de groep er even een oogje op te houden.

Wat betreft de excursies, de eerste reis had ik het excursiepakket en heb dus vrijwel alles gedaan, de tweede keer heb ik er het een en ander tussenuit gepikt, maar ben toen ook veel zelfstandig op pad geweest. Zorg dat je een reisgids met daarin ook de benaming in Chinese tekens hebt, dan kan je makkelijk een taxi nemen.

Maar terug naar de excursies, in de meeste gevallen betreft dat bij Shoestring dingen die lastiger zelfstandig te regelen zijn, of dan veel tijd kosten. Het kost wellicht iets meer, maar daar krijg je gemak voor terug. Dingen als de Verboden Stad of de Tempel van de Hemel kan je echter makkelijk zelf bezoeken, daar bieden ze dan ook geen excursie voor aan. De reisleider kan uiteraard wel altijd adviseren hoe je het makkelijkst ergens kan komen.

De enige echte afrader: het Peking-eend diner wat als excursie op de lijst staat. Bij de tweede reis zo gedaan, veel geld voor een zwaar tegenvallende maaltijd. Bij de eerste reis hadden we het anders gedaan, toen hebben we gewoon de reisleider gevraagd of hij ons mee wilde nemen naar een goed restaurant en daar uiteraard ook voor hem betaald, maar dat was voor minder dan de helft van het geld een fenomenale maaltijd. In Xi’an bieden ze ook zoiets aan, die heb ik overgeslagen, maar iets zegt me dat dat hetzelfde verhaal is.

Nog wel een aanrader in Yangshuo: [ame=“San Jie Liu "impressions" show: Red Impression - YouTube”]Impressions: Sanjie Liu[/ame]

Een fenomenale show van licht en water met de karstbergen als decor. Opgezet door Zhang Yimou, een van China’s beste filmregisseurs, en tevens het brein achter de openingsceremonie van de Olympische Spelen van 2008.

Daarnaast is een ballonvaart in Yangshuo ook erg mooi. Echter, dat is niet helemaal zonder risico, na een voor 4 Nederlanders fataal ongeluk in 2009 bieden de meeste Nederlandse reisorganisaties dat ook niet meer als excursie aan. Onze ballonvaarder leek (voor zover ik dat als leek kan beoordelen) heel goed te weten waar hij mee bezig was, ik heb me geen moment onveilig gevoeld. De regelgeving zou als gevolg van het ongeluk flink aangescherpt worden, maar hoe de situatie op dit moment is durf ik niet te zeggen. Persoonlijk zou ik zo weer instappen, maar kan me ook goed voorstellen dat dat niet voor iedereen opgaat.

Vervelende dingen? Een avontuurlijke instelling is bij een dergelijke bestemming sowieso wel gewenst, er gaat altijd wel wat mis. Bij m’n eerste reis zelfs vrij veel, zonder dat de reisleider of Shoestring daar heel veel aan kon doen, allemaal overmacht. Werd ook allemaal goed opgelost.

Minst prettige was nog dat tijdens een treinreis mijn paspoort “verdwenen” is. Waarschijnlijk 's nachts gestolen, al zal het altijd een mysterie blijven. Deels door eigen onoplettendheid, al is de vermoedelijke dief dan toch wel een lefgozer geweest. Heeft een hoop gedoe opgeleverd, op dat moment was ik toch heel blij met een lokale reisleider die dus ook de taal sprak, anders had ik echt een enorm probleem gehad. Los daarvan heb ik China overigens altijd als erg veilig ervaren, maar de gelegenheid maakt de dief.

Blijkbaar verschillen de treinen wel iets, maar de chineese ns zal verschillende treinen hebben. Bij mijn reis werden de middelste banken omhoog geklapt. Shoestring slaapt overigens in hardsleepers, niet in softsleepers. De matrassen schijnen het zelfde te zijn, verkijk je dus niet op de naam.

De hotels waren allemaal goed. sommige met een krappe voldoende anderen met een dikke voldoende. wel zijn alle matrassen een stuk harder dan je in NL gewent bent. Maar waarschijnlijk ben je zo moe dat je dat niet merkt.

Mijn hotmail en msn heeft in china prima gewerkt. van censuur heb ik alleen gemerkt dat youtube het niet deed. maar dan kan natuurlijk ook aan de pc hebben gelegen.

Ik heb een flightback bij mijn rugtas. heb ik eigenlijk alleen tijdens de vlucht gebruikt. In de trein hou je je tas bij je.

Ik had het excursie pakket niet bijgeboekt. Omdat een aantal mede-reizigers het pakket wel geboekt had, was het minimum aantal om een excursie door te laten gaan al bereikt. Ik kon dus voor bijna iedere excursie tot een paar minuten voor vertrek aangeven of ik meeging. Bij aankomst in een stad werd verteld hoelaat welke excursie vertrok. Zoals wizardofoss zegt, wat iets meer tijd / moeite kost om te regelen word als excursie aangeboden.

Ga bijvoorbeeld met de excursie mee naar de grote muur en boek niet een andere tour. Die andere tour zal waarschijnlijk bij meerdere hotels meerdere mensen moeten ophalen. De georganiseerde tour gaat rechtstreeks en je bent dus eerder dan de meeste andere tours bij de grote muur. plein van de hemelse vrede en verboden stad kun je makkelijk zelf doen. Buiten de tour om ben ik naar het parlements gebouw geweest, de ming city wall ruïne en the temple off heaven park in beijing, de muur en de moslimwijk in xi’an

Aanrader is de boeddha van leshan, vanuit chengdu en alles in Yangshuo. ballonvaarten werden in juli niet aangeboden.

Als iemand je uitnodigt om mee te gaan thee te drinken kun je dat beter vriendelijk afslaan.

succes.

ps welke shoestring reis wil je boeken. Ik heb de “china on a shoestring” gedaan.

Hallo Mart,

Ik heb geboekt voor de reis “groots China” van 4 juni a.s
Weet je ook nog bijzondere plekken onderweg (behalve de hyligts) die je misschien heb, en denk van dat is de moeite waard om te gaan zien.
Kun je wel contact krijgen met de locals?
Nog even een vraag over de topcontacten, is een wereld stekker noodzakelijk of passen onze stekkers gewoon.

jan:chin:

@Mart, wat betreft die opklapbedden, weer wat geleerd. Ik heb ze in 9 treinreizen nog niet gezien, maar het zal wellicht ook per traject nog kunnen verschillen. Bovenste bed is dan ondanks het klauteren wellicht toch de beste optie. Softsleepers zijn overigens wel degelijk iets zachter, maar veel scheelt het niet. Het voordeel daarvan is toch vooral de extra bewegingsruimte en het afsluitbare compartiment.

Ben het ook volkomen met je eens wat betreft de excursie naar de muur. Zo’n andere excursie kost je geheid meer tijd, en is vermoedelijk niks goedkoper. Hooguit zou je kunnen overwegen met een gewone bus te gaan, spotgoedkoop en als je bij de juiste halte in de juiste bus stapt ook zeker snel, maar die ‘als’ staat er niet voor niets…

Youtube werkte april vorig jaar overigens ook gewoon, maar was wel wat traag.

En wat betreft de thee, helemaal mee eens, dat is inderdaad geen zuivere koffie…euh thee. Ben er ook ooit ingestonken…

@Jan, contact met de locals is soms lastig, niet zozeer omdat ze niet willen (integendeel zelfs), maar de taalbarrière is en blijft groot. In de grote steden (en toeristische oorden als Lijiang of Yangshuo) kom je nog wel eens iemand tegen die wat Engels spreekt, maar daarbuiten is dat echt zeldzaam. Maar met gebaren en wellicht de hulp van een phrasebook (en altijd blijven lachen) kom je soms een heel eind. Juist de treinen zijn hiervoor vaak geschikt, ik heb daar al eens een meisje dat geen woord Engels sprak geleerd hoe Sudoku werkt…

Wat betreft de stopcontacten, vaak hebben ze in hotels een soort “dubbel” stopcontact waar zowel ‘onze’ stekkers als de platte Amerikaanse stekkers in passen, die laatste zijn anders de meest veilige keuze.

Zoals eerder gezegd is contact met de locals in de trein het snelst gemaakt. Vaak wel met handen en voeten want engels gaat word niet veel of met moeite gesproken. De locals die wel chinees spreken willen graag met je praten. Dus als je de kans krijgt om alleen in de trein te liggen, gewoon doen. Als je bijna 2 meter bent, zoals ik, hoef je helemaal geen moeite te doen. veel mensen willen graag met je op de foto.

nog meer bijzondere plekken??? de metro en het olimpische stadion schijnen bijzonder te zijn. Zoek eens een parkje op 's ochtends vroeg of een lokale markt, en dan niet één waar veel toeristen komen.

succes

Dankje voor alle informatie die je heb gegeven, ik kan me al verheugen op de reis. Ik zag bij de reis informatie van Shoestring dat we nu met 3 man voor de reis geboekt staan. Er zullen vast nog wel enige bij komen.
Hoeveel waren er bij jou in de groep.
Heb je ook mallarisa pillen geslikt? ik lees er verschillende dingen over.

@Mart, de metro van Beijing is toch niet zo bijzonder? Of heb ik dan alleen in de verkeerde lijnen gezeten? Praktisch, spotgoedkoop en schoon is ie overigens wel. Olympisch stadion heb ik overigens alleen van afstand gezien, weet eigenlijk niet of je er nu ook binnen kan kijken, zou wel erg mooi zijn.

@Jan, malaria is alleen in het uiterste zuidwesten van Yunnan een risico, maar daar kom je met jouw reis niet of nauwelijks. Dali en Lijiang zijn sowieso te hoog gelegen en zijn dus veilig. Een enkeling krijgt van de GGD wel malariatabletten voorgeschreven, bij m’n eerste reis (groep van 20 man) zat er welgeteld één koppel bij, maar ook de reisleider vond dat heel vreemd. Ik ben geen medisch expert, maar als je het mij vraagt: geen pillen.

DEET is overigens wel aan te raden, met name in Yangshuo kan je 's zomers wel flink last hebben van (ongevaarlijke) muggen.

Hallo WizardOfOss,

Als ik zo links en recht wat forums en reisverslagen lees komt je naam wel heel vaak boven drijven, Reislustige type lijkt mij.
Wat de malariapillen aangaat heeft de apotheek deze wel aangeraden,
maar ik begrijp dat de meesten het niet doen.!!! Moet nog maar even bekijken wat ik ga doen want ik wil natuurlijk ook geen onodige gezondheidsrisico’s lopen.
Nog bedankt voor de informatie die je heb gegeven.

Het helpt ook mee dat ik die verslagen op diverse sites plaats, en steeds dag voor dag, dus alles bij elkaar zijn dat heel wat berichten. Maar ik mag de laatste jaren zeker niet klagen, sinds ik in 2006 echt besmet ben geraakt met het reisvirus heb ik elk jaar wel een paar mooie trips gemaakt. Sterker nog, met die verslagen loop ik nog 6 reizen achter, aan sommige ben ik wel begonnen maar heb ik nog niet afgemaakt, maar van een aantal heb ik zelfs de foto’s nog nauwelijks bekeken…

Wat betreft de malariapillen, zoals gezegd ben ik geen expert op dat gebied, dus je zal mij niet horen zeggen dat die apotheek pertinent ongelijk heeft. Maar het lijkt typisch zo’n geval van zoveel experts, zoveel meningen. Deels ook wel verklaarbaar, toen ik bij de GGD kwam zochten ze China ook gewoon op in een boekje, en aan de hand van een niet bepaald gedetailleerd kaartje moest bepaald worden of malaria een risico zou zijn. Dat laat nu eenmaal heel erg veel ruimte voor eigen interpretatie, op grond van de beperkte duur in het mogelijke risicogebied (slechts één nacht in Shilin, die zit nu überhaupt niet meer in de reis) is toen geadviseerd geen pillen te slikken.

@ wizzard

Van de Metreo heb ik van horen zeggen dat het bijzonder is. Heb er dus achteraf een beetje spijt van dat ik de metro niet gepakt heb. Het olimpisch stadion is ook van binnen te bezoeken.