Reizen met Fox of Shoestring

Dear all,

Mijn vriend en willen volgend jaar zomer 5 weken door Zuid Amerika reizen.
We hebben allerlei dingen uitgezocht en laten uitzoeken door een reisbureau. Nu bleek dat de kosten alleen al voor vliegtickets op 2200 euro zat, hier moeten dan nog de overnachtingen, eten, cruise naar Galapagos Islands, etc etc bij. Al met al een hoop geld.

Nu keken wij op Fox reizen en Shoestring en zij blijken ook erg toffe reizen aan te bieden. Deze reizen zijn veelal stukken goedkoper en biedt ook wat wij graag willen zien. Alleen reizen heeft natuurlijk erg veel voor en nadelen, maar dat heeft het reizen met een organisatie ook.

Wie van jullie heeft weleens met Fox of Shoestring gereisd? Hoe waren jullie bevindingen? Heeft er misschien iemand tips na het lezen van deze post?

Thanks in advance!

Greetz,
Marij

Ik heb alleen ervaring met Shoestring, ben met hun vorig jaar naar China geweest. Is goed bevallen, sterker nog, volgende week zondag ga ik wederom met Shoestring naar China. Qua prijs zijn ze over het algemeen niet te kloppen, zonder dat er naar mijn idee echte concessies t.a.v. de kwaliteit werden gedaan. Oké, je hebt in de slaaptreinen hardsleeperplaatsen i.p.v. softsleepers. En andere reisorganisaties zullen misschien een extra binnenlandse vlucht in het programma opnemen in plaats van de trein. Maar het moet nu eenmaal uit de lengte of de breedte komen.

Wat me daarnaast prima is bevallen is de lokale, heel redelijk Engels sprekende reisleider. Die weet toch net iets meer van het land, spreekt de taal en kent de gebruiken tot in detail. In ons geval van onschatbare waarde, aangezien onze paspoorten waren verloren/gestolen

Uiteraard zit je wel vast aan de route en dagschema’s van het programma, maar los daarvan heb je alle vrijheid. Excursies zijn optioneel, en los daarvan blijft er ook gewoon genoeg tijd over om zelfstandig eens iets te doen.

Met Fox heb ik geen ervaring, de prijzen in de folder leken vaak heel aanlokkelijk, maar bleken dan uiteindelijk toch een heel stuk hoger uit te vallen. Dagprijzen noemen ze dat. Daarnaast kan het een nadeel zijn dat als je alleen reist je bij Fox verplicht de éénpersoonskamertoeslag moet betalen, boeken op indeling is niet mogelijk. En de toeslagen daarvoor zijn vaak ronduit fors te noemen.

Daarnaast heb ik toch ook de nodige verhalen op internet gelezen over min of meer gedwongen excursies (opgenomen in de reisroute), en ook opvallend vaak dat ze rond lunch- of etenstijd net ergens bij een matig restaurant in the middle of nowhere staan, met het vermoeden dat de reisleider dan mooi commissie kon vangen. Nu brengt internet meer leugens in het land dan de krant ondanks het spreekwoord ooit gedaan heeft, dus wellicht dat iemand hier deze ervaringen kan bevestigen danwel ontkennen?

Hey Marij,

welke landen willen jullie aandoen en in welke volgorde? De prijs van zo’n 2200 euro, is dat per persoon? Een ticket op bv Bolivia is vanuit Europa vaak een stuk goedkoper dan een ticket op bv Peru! Dat zijn zaken om op te letten. Ik weet trouwens een reisbureau in Nederland(terramundo) waar ze tickets boeken bij de plaatselijke kantoren, omdat ze in veel landen een samenwerking met een lokaal reisbureau hebben. Hier hebben wij enkele jaren geleden alle tickets voor Panama geboekt en dat was een stuk voordeliger dan via internet zelf. Boeken er al jaren onze tickets, omdat we vaak voor de eerste 2 - 3 nachten een goed hotel willen hebben en via internet hadden wij bv in Chihuahua vorig jaar het drievoudige betaald voor dat hotel, als we het zelf hadden gedaan.

Let er trouwens op dat bij groepsreizen ook iets negatiefs als de eeuwige grapjas en/of mopperpot kan meereizen. Vrienden van ons eens gehad en dat kan je de vakantie een beetje vergallen…

Succes met plannen!

Hoi Marij,

Shoestring lijkt me tof, zit zelf vaak te kijken bij hun reizen (om ideeen op te doen). Een vriendin van mij is pas met Fox naar Thailand geweest, en daar was ze heel erg over te spreken. Volgens mij is Fox wel wat luxer dan Shoestring, maar dat ligt misschien aan welke trip je boekt. Zelf ben ik een aantal jaar terug met Djoser naar zuidelijk Afrika geweest en dat was top. Wat ik wel miste af en toe was het avontuurlijke, alles was al gepland enzo. Het is juist leuk om dat zelf te doen, maar dat is mijn mening. Oja, en we hadden ook zeker een paar mensen die niet helemaal goed in de groep lagen… zoals Roberts schrijft.

Ik ben afgelopen zomer voor 1250 naar Ecuador gevlogen, maar dat was omdat ik om bepaalde redenen een wijzigbaar ticket wilde. Je vliegt er al voor 900 euro heen als goed zoekt.

Veel succes en plezier met plannen!

Hoi,
Ik ben dit jaar voor het eerst met Shoestring naar China gegaan en eerlijk gezegd waren mijn ervaringen niet zoals ik ze verwachtte.
Shoestring is meer een ‘backpackers’ organisatie, wat inhoud dat ze alles zo goedkoop mogelijk proberen te houden. Dus weinig luxe in de aangekomen plaatsen en bijbetalen van excursies aldaar.
Ik had geboekt via de website en dat ging wel, alleen het aangeraden Visumburo was meer een garage met een norskijkende mevrouw die geen uitleg gaf. Tip; ga naar de ambassade, dan ben je meestal ook sneller klaar. Wij (een vriend en ik) waren ons paspoort twee maanden kwijt omdat er gewacht werd op de mede reizigers zodat het collectief ingediend kon worden.
De reis was normaal en de gids was erg goed. De hotels twee sterren, dus het hangt van jezelf af of je het wat vind.
In China gingen we met de trein, maar het was niet echt duidelijk, via de Shoestring website, hoe lang de reizen duurde. Dit bleek 26 uur uiteindelijk. En ook in de hard sleepers, terwijl voor 25 euro per persoon ook een veel luxere soft sleeper te vinden was.
Er was een excursie pakket aangeboden, maar in China bleken de prijzen van de site verouderd en niet compleet. In de excursies zat alleen het vervoer en niet de toegang.
Al met al was iedereen in de groep niet tevreden over Shoestring.
Fox leek luxer. Die hadden de luxe soft sleepers en hun bagage werd ook van en naar de hotels gebracht, begreep ik.
Dus ik zou persoonlijk Fox proberen.
Nu moet ik wel zeggen dat veel te maken heeft met je eigen instelling. Shoestring is goedkoop en dat merk je, maar het hoeft niet voor de vajantievreugde onder te doen als je je er maar op instelt.
In ieder geval veel plezier met de vakantie. Voor mij was in ieder geval China echt te gek.

Wij gaan vaak met groepreizen naar verre bestemmingen. We hebben al vele organisaties gehad. Waaronder Shoestring (Costa Rica enz) en Fox (Maleisie) Elke organisatie heeft zijn eigen eigenschappen/ eigenaardigheden.
Fox wordt ook wel de harde koffer reizen genoemd. Alles is netjes en over georganiseerd. Voor mensen die niets zelf durven of niets alleen willen doen. Begint op Schiphol, want daar is een hostess die je kan helpen met inchecken. Vrije momenten in de reis zijn er weinig of worden gevuld met groepactiviteit (gezamelijk uit eten).
Shoestring is 1 stapje minder. Nog steeds goede hotels, maar meer vrijheid en meer naar het volk waar je verblijft.
Bijna op dit nivo, met alleen nog meer eigen initiatief is Djoser

ik zou ook zeker eens bij Djoser kijken daar heb je inderdaad de meeste vrijheid zo is het is zelfs geen probleem om een dag alleen te reizen en je later weer bij de groep te voegen en als ze toch naar veel plaatsen gaan waar jullie ook naartoe willen dan heb je het voordeel van gesamelijk reizen en dat is natuurlijk voordeliger

Persoonlijk vind ik het sowieso een voordeel als excursies niet in de prijs zijn opgenomen, het beperkt je dan toch in je vrijheid. Oké, je hoeft niet mee, maar aangezien je er al voor betaald hebt doe je het als zuinige Nederlander dan meestal toch maar wel.

Ik vertrek zondag voor m’n tweede reis naar China, weer met Shoestring, en de overlap met de reis van vorig jaar is vrij groot. Geen probleem, er is nog zo ontzettend veel te zien, alleen al in Beijing zou ik het probleemloos een week uithouden. No way dat ik die dagen daar de hele tijd de groep gaat volgen. Als het weer deze keer wel goed is ga ik wel mee naar de Muur (vorig jaar was het erg mistig), maar voor de rest ga ik gewoon lekker zelf door de stad dwalen. Ik heb deze keer dan ook absoluut geen excursiepakket geboekt, dat zie ik allemaal ter plekke wel.

En over die € 25 die de softsleeper meer kost, in m’n komende reis (en volgens mij in alle China-reizen van Shoestring) zitten 4 slaaptreinen, dan praten we alweer over € 100. Da’s op een reis die op de goedkoopste datum € 1099 kost toch wel een vrij serieuze toeslag. Voor het idee, ik ben eerder dit jaar naar Zuid-Korea geweest met Shilla, ik heb ook gekeken om zelf zo’n reis samen te stellen, met dezelfde of vergelijkbare hotels, en een fors goedkopere vlucht (over Dubai i.p.v. rechtstreeks, scheelt bijna € 300). Hoe ik ook rekende, ik kreeg het zelf echt niet goedkoper geregeld dan hun reis. En dan had ik nog geen trein- of busreizen meegerekend, en de reisleider moet ook nog ergens van betaald worden. De marges in de reisbranche zijn gewoon erg klein, en de prijs moet toch uit de lengte of de breedte komen. Binnen de Kuoni-groep gaat Shoestring voor de laagst mogelijke prijs, wil je net iets meer luxe, dan hebben ze Koning Aap, die qua prijs meer op het niveau van Fox zit. En gezien de prijzen zullen reizen onder het eigen Kuoni-label dan wel compleet verzorgd zijn…

Over Djoser hoor ik ook overwegend positieve verhalen, al schijnen Djoser-reizigers door velen als arrogant te worden beschouwd, geen idee waarom. Maar bij het uitzoeken van een reis heb ik altijd ook hun brochure erbij liggen, ik ben tot nu toe echter steeds een aantrekkelijker aanbod tegengekomen.

Hallo! Wij zijn vorig jaar met Fox op pad geweest. Gewoon prima geregeld en goedkoper dan wanneer je het zelf zou doen. Aangezien we allergisch zijn voor verplichtingen in de vorm van excursies etc. gewoon een ‘kale’ reis geboekt. Beviel prima. Ook de locaties. Maar wij zijn niet van het backpackende soort, dat niet.Persoonlijk vond ik het fijn om toch een organisatie achter de hand te hebben bij zo’n verre reis en tja, als het dan ook nog niet zo duur kan…wat let je.

Cornelia.

Ik ga voor de 3e keer mee met een reis die geboekt is bij FOX.
1e keer naaar China 2e keer rondreis Mexico Guatamala, Honduras en Belize. Nu 14 oktober naar Zuid-Afrika. Het is mij uitstekend bevallen. Zowel de accomodatie, reisleiding
Dus mijn ervaring met Fox is uitstekend
Misschien heb je aan dit bericht iets.
Groeten van Kitty van Hoorn

Ik ben afgelopen jaar met shoestring naar India en Nepal geweest en de trein was zo smerig dat ik een vlucht die door de reisleiding was geregeld had geboekt, daar zijn zo veel problemen mee geweest dat we delhi gemist hebben en shoestring neemt voor deze dingen geen verantwoordelijkheid, dit was voor het vliegende deel van de groep wel een domper, we hadden extra betaald voor de vlucht en uiteindelijk minder gezien en de dingen die we niet gebruikt hebben hebben we ook geen excuus of wat dan ook voor gehad…

verder was de reis erg leuk en hadden we zeker een grote mate van vrijheid wat ik echt heerlijk vind, maar na ook wat reizen in me uppie te hebben gedaan bevalt dat toch beter…ik boek een goedkope vlucht en zoek ter plekke of op hostelbookers.com een leuke accomodatie!

Beste Marij,

Ik ben zelf een aantal jaren geleden met Fox naar Ecuador gegaan. Was op zich een aardige reis, maar het reizen in een groep moet je wel liggen. Als je gewend bent om alleen (of met 2 personen) te reizen, dan vraagt een groepsreis ineens erg veel aanpassing. Dan maakt het niet uit of je met Fox of Shoestring reist. Ik vond Fox goed geregeld overigens voor een redelijk tarief.

Heb je er al eens aan gedacht om je reis op maat te laten maken?

Groeten,
Eelco Konings
DeTra Reizen

Eelco,

dit bericht is m.i. behoorlijk commercieel, dus lijkt het met beter dat je de tekst aanpast.

Hoi. Ik kan alleen zeggen: SHOESTRING, ookal heb ik geen ervaring met ze…ik heb wel ervaring met FOX (stelletje incapabele prutsers daar):

Mijn ouders wilden voor hun 35-jarige bruiloft een rondreis maken door Afrika. Nog geen maand voor vertrek kregen we een mail dat door gebrek aan belangstelling de reis geannuleerd werd, maar dat we wel een andere datum konden kiezen. Dat hebben we gedaan, maar deze reis zat al vol. Dat kan gebeuren en uiteindelijk hebben we gekozen om niet naar Zuid Afrika te gaan maar naar kenia, want in die reis was nog wel plek. We geven dit door aan FOX, en toen kregen we de mededeling dat ze de VISA voor ons niet meer konden regelen op tijd (ze hadden nog 27 dagen, en dan kerst en oud en nieuw niet meegerekend), en dat we dat zelf moesten doen. Pas als we een visum geregeld hadden wilden ze voor ons de reis boeken. Met andere woorden, ookal zouden we een visum hebben, dan was het niet zeker of de reis wel door zou gaan… en het vreemde vond ik nog wel dat ik met de ambasade van Kenia gesproken heb, en die zei: voor 12 uur je paspoort bij ons, om 15.00 uur (3 uur later dus) heb je je visum.

Uiteindelijk wilden we de reis dan 3 weken verzetten, maar FOX deed weer moeilijk.

Uiteindelijk hebben we besloten, omdat FOX totaal niet bereid was ons te helpen of ook maar in enige zin tegemoet te komen, om naar een andere reisorganisatie te gaan. Wel heb ik hieruit geleerd dat ik nooit, maar dan ook nooit meer iets bij FOX zal proberen te boeken.