Ervaringen met Fox Groepsreizen

Goeie middag allemaal,

Wij hebben dit jaar besloten om onze vakantie over een volledige andere boeg te gooien. We willen dit jaar een rondreis maken in een land dat de moeite waard is.
Op internet heb ik een website gevonden die groepsreizen verkoopt.
Het ziet er allemaal heel leuk uit, maar omdat wij helemaal geen ervaring hebben met dit soort reizen/touroperators had ik vooraf graag even jullie mening gehoord.
Het gaat om www.fox.nl
Wie is met deze organisatie al een keertje weg geweest en wat waren jullie positieve en negatieve ervaringen?
Alvast bedankt!

Zelf heb ik nog nooit een groepreis met Fox gemaakt, mijn dochter echter wel ( 2 x, naar Sri Lanka en naar Midden-Amerika) en zij was erg tevreden. Kortgeleden maakte ik een individuele rondreis met Fox (de eerste keer dat ik met Fox reisde), het was allemaal super geregeld! Wb groepsrondreizen, ik heb wel ervaring met Djoser, een heel goede ervaring. De groepen van Djoser zijn voor zover ik weet kleiner dan die van Fox, dat vind ik persoonlijk een voordeel.

Hey Mas 57,

Alvast bedankt voor je reactie.

Misschien moet ik toch eerst wat verder leren kijken dan mijn neus lang is, aangezien ik net een heel topic over fox heb gevonden. :-/

Maar toch…als er nog mensen reacties hebben…graag!

groetjes

Nog wat Fox betreft : hun prijzen lijken ons scherp, maar zijn excursies en gidsen inbegrepen ?
Reisorganisatie ‘Riksja’ is behoorlijk duurder, maar excursies en gidsen, musea, … zijn in de prijs inbegrepen. Op de site van Fox-reizen lijkt dat niet heel duidelijk…
Ervaring ?

Dank,
Piet Lafosse

Piet. bij ons waren de excursies en gidsen inbegrepen, de fooien voor de gidsen niet.

Mijn advies is met Baobab of Djoser te gaan, zeker niet met Fox! Al jaren reis ik met Djoser, altijd super reizen geweest en raad ik iedereen aan. Dit jaar heb ik helaas belsoten om met Fox te gaan. Net voor vertrek waren er uit verschillende landen (USA, Canada, Engeland etc) travel alerts uitgegeven ivm terrorisme dreiging. Daarnaast was er een uitbraak van een dodelijke epidemie (paar honderd mensen overleden in twee maanden). Hierover heb ik naar hen gebeld en hun antwoord was dat de agent in India van niets wist. Dus ik heb verschillende links, nieuwsuitzendingen, krantenartikelen etc doorgestuurd. Ook met bewijs dat het in de gebieden was waar we met FOX doorheen zouden reizen. Weer kreeg ik hetzelfde antwoord. Zij gaven aan dat er in Nederland geen negatief reisadvies gold. vervolgens heb ik Ministerie van Buitenlandse Zaken gebeld en zij mailde mij: Een negatief reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken bestaat niet ondanks dat die term door velen wel wordt gebruikt. Daarnaast hebben de reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken geen enkel juridisch dwingend karakter. Sommige reisbureaus en touroperators delen klanten mee dat zij alleen tot annulering van een reeds geboekte reis zullen overgaan als het ministerie van Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies uitbrengt. Dit geeft de indruk dat het ministerie van Buitenlandse Zaken hierbij een doorslaggevende rol heeft. In de discussie over het wel of niet overgaan tot annuleren van een reis is het ministerie van Buitenlandse Zaken echter geen partij". Toch blijft Fox vasthouden aan het feit dat ze van niets weten (terwijl India zelf ook een Terror allert heeft uitgebracht, de indiase minister van Gezondheid is opgetrommeld ivm de epidemie en International Society for Infectious Diseases een travel alert heeft uitgegeven ivm epidemie die veel erger is dan de jaren ervoor). Een bekende van mij zou naar Thailand gaan deze maand met FOX en ook daarvoor gold dat (ondanks de overstromingen) ze niet kosteloos wilde annuleren. Pas na tussenkomst van een jurist werden zij hiertoe gedwongen. Ik reis volgend jaar gewoon weer met Djoser net als de 4 reizen hiervoor. Met Baobab ben ik naar Latijsn AMerika geweest, hele mooie reis, qua prijs wat goedkoper dan Djoser en dat merk een beetje aan de kwaliteit van de hotels. Maar Baobab zou ik zo weer doen!

In 2010 deelgenomen aan een groepsreis naar Indo-China (Laos, Cambodja en Zuid-Vietnam). Hoewel we bij de eersten waren die zich voor deze reis opgaven bleek dat we die met twee dagen moesten verlengen omdat er geen plaats was in het vliegtuig. Het hield ook in dat we de laatste twee dagen naar een ander hotel moesten. Uit de recensies kwamen over dat hotel negatieve dingen naar voren. Toen ik ernaar informeerde deed men het af met ‘wij hebben er nooit iets negatiefs over gehoord’. Achteraf viel het ook mee maar het lag minder gunstig en het was veel duurder dan het eerdere hotel (eten, fietsen huren e.d.). Waar we ons aan ergerder was dat we voor de verlenging ook nog administratiekosten moesten betalen en extra kosten voor het vervoer naar het vliegveld omdat we niet volgens het originele schema reisden (terwijl wij toch echt niet om die verlenging hadden gevraagd). Bij aankomst bleek dat we met 28 mensen reisden, meer dan oorspronkelijk meegedeeld. Een groot deel had moeten switchen omdat hun eerste keuze niet doorging. Niet iedereen begon daardoor even enthousiast aan de reis. De reisleiding was jammergenoeg matig, de lokale gidsen spraken gebrekking Engels of waren niet erg informatief. In Vietnam moest er drie lange dagen achter elkaar per bus worden gereisd wat vermoeiend en saai was. Kortom: met stip de slechtste groepsreis waaraan we hebben deelgenomen. Gelukkig werd de onderlinge sfeer binnen de groep tijdens de reis steeds beter.

Ik zie dat dit forum weer nieuw leven ingeblazen wordt en wil ook graag een reactie geven. Ik denk dat de doelgroep van Djoser/Baobab en Fox redelijk uiteen liggen. Bij Djoser en Baobab staat de bevolking, natuur en cultuur op de bestemming voorop, waardoor je vaak wat meer betaald. Hiervoor krijg je wel meestal een meer betrokken reisleider die verantwoord bezig is. Fox is meer een prijsvechter en die lagere prijzen moeten ergens vandaan komen. Dat is zeker niet negatief, het is maar waar je voor kiest.

Op de website Reisgraag.nl kun je over alle bovenstaande reisorganisaties ervaringen van andere reizigers lezen. Over Fox Reizen zijn er op dit moment al 54 ervaringen te lezen.

Ik zie Fox toch niet echt als een prijsvechter, dan denk ik toch eerder aan een Shoestring of Summum. Ook het feit dat je als alleenreizende verplicht een eenpersoons kamer moet boeken helpt niet mee.

Fox is in mijn optiek eerder een “veilige” reisorganisatie: typische groepsreizen waarbij het avontuurlijke gehalte is geminimaliseerd. Ik ben afgelopen jaar met Fox naar Israël geweest, dan wordt je een week lang vanaf het ontbijt tot en met het avondeten bezig gehouden, de dagen volgepakt met excursies. Bus in, stukje rijden, bus uit, foto’s maken, bus weer in, op naar de volgende bezienswaardigheid. Vrije tijd is er overdag domweg niet of nauwelijks. Dit onder begeleiding van een prima reisleidster, wat afstandelijk maar wel attent en met zeer veel kennis over het land. Prima om in een week erg veel van een land te zien, maar ik moet er niet aan denken zo drie weken op pad te zijn.

Ik ben september 2012 met Fox naar China geweest (Chinees Jade groespreis - 18 dagen). We hadden een kleine, maar gezellige groep van 12 mensen.

• Inderdaad weinig vrije tijd (maar op zich wel voldoende), veel maaltijden in groepsverband (standaard rijsttafels, eetbaar voor iedereen, voor mij wel wat eentonig) en veel optionele excursies. Je bepaalt zelf of je wel of niet mee wilt, dus de kosten houd je ook zelf in de hand. Bij deze rondreis hoefden we alleen van Beijing naar Xi’an met de softsleeper, de rest van de reizen met interne vluchten. Dit is mij goed bevallen omdat 2 uur in een vliegtuig toch wat minder vermoeiend is dan 10 uur of meer in een trein.
  • Verder hadden we een goede Nederlandse gids, die alles efficient regelde en behulpzaam was. We hoefden nergens te wachten. De locale Chinese gidsen spraken goed Engels.
  • Hotels waren ook schoon en allemaal voorzien van internet. Sommige bedden waren wel hard.

Dus zoek je een reis waarbij je zelf weinig hoeft uit te zoeken en alles gewoon goed geregeld is, dan kan ik je Fox zeker aanbevelen. Je ziet zo wel de highlights (goed voor een eerste keer) en kunt zo zelf ideeen/plannen maken voor een volgende keer. Ik ben zeker tevreden over de reis!