Hoi,
ik dacht dat ik over dit onderwerp al ergens een topic had gelezen, maar ik kan hem niet meer terugvinden. Als iemand weet waar hij staat, dan hoor ik het graag.
Ik ben me aan het oriënteren op een nieuwe reis, al weet ik nog niet waar ik naar toe ga. Ik twijfel tussen Azië of Midden/Zuid-Amerika. Nogal breed geïnteresseerd dus.
Ik weet wel dat ik met een georganiseerde reis ga. Binnen Europa ben ik wel enkele keren alleen op vakantie geweest, maar buiten Europa heb ik daar het lef (helaas) niet voor. Ook vind ik het zelf te moeilijk om zo’n hele reis uit te stippelen.
Dan kom ik nu bij mijn vraag. Er zijn tal van reisorganisaties die rondreizen aanbieden. Ik ben zelf mijn vorige reis met Sawadee geweest. Dit op aanraden van een kennis die daar goede ervaringen mee had. Zelf ben ik ook positief. Wat ik vooral een pluspunt vond, is dat als je alleen reist, je een kamer kan delen met ook iemand die alleen reist, wat de kosten drukt, en wat bovendien gezellig is. Ik hecht minder waarde aan luxe hotels, al waren die van Sawadee prima in orde. Wat ik ook fijn vond, is dat we relatief gezien een niet zo’n heel grote groep hadden (denk ik).
Kunnen jullie mij helpen met een overzicht maken van welke reisorganisaties er zijn en wat de plus- en minpunten dan wel kenmerken van deze reisorganisaties zijn?
Zo kwam ik op:
Koning Aap
Djoser
Kras
Baobab
Fox
Shoestring
Sawadee
En wellicht vergeet ik nog wat? Ook afhankelijk van naar welk land je gaat?
Kras is uit dat rijtje naar mijn idee enigszins een buitenbeentje, meer in lijn met de traditionele reisorganisaties zoals Oad: vaak erg grote groepen, en met zeer beperkte vrijheid. Een groepsreis in de meest traditionele zin van het woord. Niet per se negatief, mijn ouders waren toch vrij positief over hun trip naar Polen met Kras, terwijl ze anders toch vaak behoorlijk kritisch willen zijn.
Fox neigt daar ook wel enigszins naar, weliswaar wat minder grote groepen, maar ook veel inclusief (vaak ook maaltijden) en weinig gelegenheid eens een dagje je eigen gang te gaan. En geen mogelijkheid om op indeling te boeken. Prima om in korte tijd heel veel te zien (zoals ik tijdens een weekje Israël ervaren heb), maar mijn formule is het niet.
De rest valt allemaal in hetzelfde straatje: je boekt in basis het vervoer, accommodatie en reisbegeleiding, de rest is grotendeels vrij ter invulling. Excursies kan je meestal bijboeken, maar het hoeft niet. Reisbegeleiders bieden vaak wel aan om in groepsverband te gaan eten, maar dat hoeft niet (maaltijden tijdens verplaatsingen zijn uiteraard een ander verhaal). Vrijheid blijheid dus, zolang je maar op tijd weer klaar staat om naar de volgende plaats door te reizen.
Shoestring is uit dat rijtje vaak de goedkoopste, maar gebruikt vaak ook net even iets simpelere hotels, minder binnenlandse vluchten en bijvoorbeeld hardsleeper treinen in China. Ook gebruiken zij lokale, Engelssprekende reisbegeleiders, wat zowel een voor- als nadeel kan zijn. Over mijn drie reizen met hun (2x China, 1x Japan) was ik dik tevreden. Over mijn enige reis met hun “luxere” broertje Koning Aap (Noord-Korea) iets minder, maar dat had vooral met de reisbegeleidster te maken. Ook met Djoser ben ik nog maar één keer op pad geweest, eerder dit jaar naar Moldavië, dat is me wel weer uitstekend bevallen. Met Sawadee en Baobab (dat is tegenwoordig hetzelfde bedrijf) heb ik nog geen ervaring.
@Dutchgirl, aah Mambo kende ik nog niet, bedankt voor je tip. Ik heb de website vluchtig bekeken en ze bieden reizen aan voor ‘sportieve reizigers tussen 17 en 39 jaar’, hmmm (ik ben zelf eind 20 dus wellicht is het wat voor mij). Hoewel het aantal landen wat zij aanbieden wel wat beperkter is dan andere reisorganisaties volgens mij.
@WizardofOss, heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie! Dat is wat ik bedoelde. De 'formule van Sawadee spreekt mij is mij op zich heel goed bevallen. Wij hadden inderdaad ook redelijk wat eigen vrijheid en keuze om extra excursies bij te boeken, maar ook een vaststaand programma waar iedereen aan meedeed. Een goede balans daartussen. Eveneens met de maaltijden. Wat je van FOX omschrijft, spreekt mij dan ook minder aan.
Als mensen nog aanvullingen hebben, dan hoor ik het het graag. Denk aan de volgende punten:
groepsgrootte
alles samen doen (excursies/uitstapjes, eten), of juist eigen vrijheden, of iets daar tussen in
luxe of minder luxe hotels
leeftijd reizigers (ook jongeren? (ik ben zelf eind 20))
als single reiziger een kamer delen met een mede single reiziger?
Ja dat klopt, het is inderdaad wat beperkter in aanbod. Ben zelf 1 keer met ze op reis geweest, naar Cuba een aantal jaar geleden en beviel prima, maar vanwege het beperkte aanbod ben ik de keer daarna met Shoestring geweest, ook prima ervaring. Daarvoor aantal keren met Fox geweest (de singlesreizen alleen, niet de gewone rondreizen), het is inderdaad zo dat het programma wat meer vast ligt, maar ik vond het allemaal zeer goed geregeld en ook wel makkelijk. Hotels waren duidelijk van betere kwaliteit dan bij Shoestring, maar dan betaal je dan ook iets meer voor en ik wilde juist wel een eigen kamer en dat krijg je bij Fox singlesreizen standaard (ook dat zit uiteraard verwerkt in de prijs). Excursies zou je eventueel buiten Fox om kunnen regelen, maar is vaak onhandig omdat ze op de route liggen (lees: als je niet meegaat moet je bij de bus wachten) of omdat er te krappe tijd is om in het hotel nog wat te regelen qua vervoer etc. Maar als je een vrije dag hebt is het zeker mogelijk.
De groepsgrootte was zowel bij Mambo, Fox als Shoestring ongeveer vergelijkbaar bij de reizen die ik maakte (zo rond de 15 personen). Bij Fox light de leeftijd bij de singlesreizen overigens wel beduidend lager dan bij de groepsreizen. De reisbegeleiding is altijd afwachten, want elke organisatie schakelt daarvoor touroperators in het land ter plekke in. Zelf vind ik alleen een reisgids prima, ook als deze alleen Engels spreekt, maar soms kwam er ook nog een Nederlandse reisbegeleider bij en ook daar betaal je dan natuurlijk meer voor. Bij Shoestring gingen een aantal keer reizen niet door vanwege te weinig deelnemers, dus let daar bij elke organisatie goed op of de reis wel gegarandeerd is en wat het minimum aantal deelnemers is!
Bedankt voor het delen van jouw ervaring Dutchgirl! Dat verheldert weer wat voor mij! Dat laatste wat je noemt, er op letten of een reis gegarandeerd vertrek heeft, of dat er voldoende deelnemers zijn aangemeld, is inderdaad ook behoorlijk belangrijk punt. Want als ik eenmaal geboekt heb dan wil ik ook wel gaan :dag: Wel lastig hoor, een keuze maken… daar ben ik nooit goed in. Maar laten we het maar op een luxe probleem houden. Hoeveel tijd voor vertrek boeken jullie meestal?
Ik heb wel eens 2 weken voor vertrek geboekt maar ook wel eens 3 maanden (als ik zeker wist dat de reis al gegarandeerd was). Ik laat het vaak afhangen van de boekingen en natuurlijk ook eventuele aanbiedingen. Zelf wil ik bijvoorbeeld niet als enige jonkie tussen alleen maar 65+ers zitten en ook een reis met alleen maar vrouwen bijvoorbeeld lijkt me niks, ik vind het leuk als de groep een beetje gemixt is.
Maar inderdaad, het zijn luxe problemen haha. In ieder geval veel plezier met uitzoeken en ik ben benieuwd op welk land je uiteindelijke keuze valt en met welke organisatie!
ioh,
je kan terecht bij een vlaming (die al jaren in Brazilië woont) voor de organisatie van een eventuele reis in noord-oost Brazilië, meer bepaald in Bahia
met uitstekende reputatie (zoals oa blijkt uit de vele, uitsluitend positieve, reviews op onder andere de TripAdvisor)
jouw reis kan volledig georganiseerd worden van A to Z, vanaf je aankomst op de luchthaven (afhaling met nederlandstalig chauffeur bvb) tot je vertrek
maar indien gewenst kan er ook alleen ingestaan worden voor bepaalde onderdelen van je reis, zoals luchthaventransfert, je verblijf in een pousada (hotel), daguitstappen (Salvador, Cachoeira, Praia do Forte, etc) als meerdaagse uitstappen en/of trekking in het nationaal park Chapada Diamantina
gezien de flexibiliteit van de organisatie kan je dus alle richtingen uit
tropische groet uit Salvador da Bahia
Ivan
Ik ben Belgische en samen met mijn Peruaanse partner hebben we een reisbureau in Peru, wij organiseren reizen door zowat heel het land. Peru is bovendien een land dat alles heeft: tropische kusten, de prachtige Andes en adembenemde Amazone. Als je naar Zuid-Amerika gaat mag je het wereldwonder Machu Picchu ook niet missen natuurlijk! Je vindt verder in Peru het Titicacameer (hoogste meer ter wereld) en de Colca Canyon (canyon die 2x zo groot is als de Grand Canyon in de VS!). Peru is in mijn ogen een land dat erg veel te bieden heeft, het zit boordevol cultuur en indrukwekkende natuur. De Amazone is er ook uniek, zeker een bezoekje waard is het natuurreservaat van Tambopata! Wij kunnen je helpen je reis te organiseren, stuur ons een berichtje voor meer informatie.
Ik zag je bericht toevallig voorbij komen en ik zou ook zeker een kijkje nemen bij NRV Holiday. Groepsreizen, privereizen, zelf samenstellen, voor ieder wat wils en je kunt het dus ook zo gek maken als je wilt. Maar de groepsreizen zijn verder van horen zeggen ook goed geregeld en de prijzen vallen ook wel mee. Familie heeft recent er een privéreis naar Bali geboekt voor in April 2015.