Hallo iedereen. In november had ik graag voor de 1e keer een groepsreis gedaan. Alleen weet ik niet goed welk land te kiezen alsook niet zo goed welke organisatie. Twijfel tussen Jordanië, Jordanië&Egypte, China en Peru. Met Fox, Kras, Baobab, Shoestring, Sawadee, Koning Aap,… Wat zijn jullie ervaringen / tips?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
De keuze van de bestemming is heel persoonlijk, daarover valt moeilijk te adviseren. Mijn eerste verre reis (afgezien van een stel stedentrips naar New York en Boston) was naar China, dat is me toen prima bevallen.
Wat betreft de organisaties zijn er wel verschillen, en dan is het maar net wat je wilt. Om de uitersten eruit te pakken, een reis van Shoestring is vrij basic, eenvoudige (maar zeker niet slechte) hotels, wat vaker openbaar vervoer, en bovenal weinig excursies inbegrepen waardoor je veel vrijheid hebt om zelf op stap te gaan. Als voorbeeld voor China, in Beijing bezoeken ze de verboden stad niet als excursie, maar als je daar op eigen houtje heen wilt heb je daarvoor tijd genoeg. En de reisbegeleider kan altijd helpen dingen te regelen. Ook maaltijden zijn meestal niet inbegrepen, maar er zijn altijd wel mensen met wie je samen ergens kan gaan eten.
Bij Fox of Kras zal je meestal een eigen bus hebben en vaak iets betere hotels, en kan je er ook van uitgaan dat je van ontbijt tot avondeten bezig wordt gehouden en met de groep zal zijn. Gevolg is dan ook dat je weinig tot geen tijd zal hebben om eens zelfstandig iets te doen, of om zelf eens een leuk restaurantje in te duiken. Of het kan wel, maar dan heb je feitelijk dubbel betaald.
De andere organisaties die je noemt hangen daar een beetje tussenin, qua comfort wat dichter tegen een Fox aan, qua reiservaring en vrijheid dichter bij Shoestring. Het is maar net wat je wilt.
Persoonlijk bevalt de formule van Shoestring me wel heb daar dan ook reeds drie keer mee gereisd, een keer naar China met vrienden, en daarna opnieuw naar China en Japan in m’n uppie. Ben vorig jaar ook met Fox een weekje naar Israël geweest, op zich een prima verzorgde reis waar weinig op aan te merken viel, maar naar mijn idee wel overgeorganiseerd. De laatste paar avonden zijn we toen toch met een klein groepje onze eigen gang gegaan, weggevlucht van de meute.
De landen die je noemt zijn nogal divers
Welk land zou je nu het liefste willen zien? Past dat binnen je budget? Hoe lang wil je weg?
Over Peru kan ik niks nuttigs zeggen. Jordanie heb ik met Shoestring bezocht, Egypte en China heb ik zelfstandig bereisd. Allemaal mooie landen, maar heel verschillend.
Reizen door China is vrij intensief. Grote steden met heel veel mensen, lange afstanden, veel tijd in treinen en bussen. Het reistempo ligt vaak hoog. Goed als je veel in korte tijd wilt zien, maar het kan heel vermoeiend zijn.
Jordanie is redelijk compact. Mooi land. Het weer is lekker in november.
Jordanie en Egypte in één reis kan, maar vaak heb je dan toch weer een hoog tempo en lange afstanden. Egypte is zo mooi, ik zou daar een reis op zich aan spenderen. Of meer dan één reis. In ieder geval niet even vlug-vlug met Jordanie samen.
Wat de organisaties betreft: Fox reist vaak met hele grote groepen. Alles is inclusief. Daar moet je van houden. Shoestring, Sawadee en Koningaap werken met kleinere groepen. Vaak zijn de reizigers ook net wat jonger.
Je hebt met name bij shoestring meer vrije tijd en meer optionele excursies. Dat zijn excursies die je via Shoestring bij kan boeken, of je regelt het gewoon zelf elders. Soms is zelf regelen goedkoper, maar het kan wel meer tijd kosten.
Op de websites staat duidelijk wat optionele excursies kosten. Je kan dus vantevoren uitrekenen wat je ongeveer kwijt bent.
Overigens nog een specifiek nadeel van Fox en Kras: bij hun ben je als alleenreizende verplicht een éénpersoonskamer te boeken, tegen een vaak forse meerprijs. En Fox heeft dan ook wel singlereizen, maar daar zit die toeslag dan gewoon al bij inbegrepen.
Bij de andere organisaties de je noemt kan je optioneel ook wel een eigen kamer krijgen, maar kan je er ook voor kiezen een paar honderd euro te besparen en een kamer met iemand te delen. Dat is uiteraard altijd een gok, maar tot nu toe heb ik altijd kamergenoten gehad waarmee ik prima kon opschieten.
Koning Aap is overigens het “luxe” broertje van Shoestring: iets betere hotels en comfortabeler vervoer, Nederlandse in plaats van lokale reisbegeleiding, maar daardoor ook vaak een iets ouder publiek. Baobab en Summum en verhouden zich op eenzelfde manier tot elkaar.
Alvast bedankt voor de info:)
Heb pas een 2 maanden geleden definitief besloten om een groepsreis te doen, dus het aanbod was beperkt aangezien mijn vakantiedagen al vast lagen op men werk. Kan max 18 dagen op reis maw…
En deze landen waren diegene die ik interessant vond om te doen in het aanbod van die periode…
Wil eigenlijk de hele wereld zien :wereld: Ben al naar Griekenland, Mexico, Dominicaanse, Cuba, Jamaica gegaan, telkens alleen maar dan zo’n all-in vakanties en dan ter plekke excursies geboekt via reisorganisator.
Maar nu dacht ik van waarom geen groepsreis, dan zie je toch véél meer van een land?
Ik wil zowel Peru doen (2 weken) als Jordanië (1 week). Egypte denk ik dat momenteel een beetje te gevaarlijk aan het worden is… Maar dan vraag ik me af of ik mss voor de zekerheid de korte reis moet nemen (voor het geval het enorm tegenvalt) of gewoon de gok wagen en ineens 2 weken nemen…
Ach, mijn eerste groepsreis naar China was meteen drie weken, en dat was veel te kort. Vandaar dat ik een jaar later nog een keer gegaan ben…
super!
2 weken zijn direct voorbij hoor. De meeste mensen van je groep begin je ook pas een beetje te kennen na een week. Spijtig als je dan al weer meteen naar huis moet.
Heb het zelf tot nu toe 2 keer gedaan, 1 keer naar Ijsland en 1 keer gaan trekken in Marokko. Allebei met Djoser, en dat viel elke keer heel goed mee (zelfs in Marokko, waar je toch wel weinig privacy had in de berghutten).
Ik zou zelf trouwens nooit helemaal naar Peru of China vliegen om er maar 2 weken te blijven. Als ik me moet doodvervelen op een vliegtuig, dan eis ik minstens 3 weken pret ter plekke, lol. Jordanië lijkt mij eigenlijk de beste optie als je weinig tijd hebt, maar ik zou toch wel een reis van 10 à 14 dagen zoeken dan. Anders is het weer zo kort hé.
De eerste keer dat ik ging (met Fox singlesreizen naar Thailand) ben ik ook meteen 3 weken gedaan. Een weekje is erg kort en 3 weken kan lang zijn als de groep niet leuk is, maar als je twijfelt tussen 1 of 2 weken zou ik dus zeker gewoon voor 2 weken gaan!
Valt wat voor te zeggen, maar heb er toch echt geen spijt van dat ik net voor 12 dagen naar Zuid-Korea en Japan ben geweest. En ook al eens een weekje naar Hong Kong & Macau, en al diverse malen een weekje of zelfs minder naar de VS. Maar ja, ik wil dan ook graag minimaal 3 keer per jaar op vakantie, dan is 3 weken niet praktisch :biggrin:
Het is inderdaad wel zo dat je zeker bij een iets grotere groep pas na een week iedereen begint te kennen, bij m’n trips naar Israël (Fox) en vooral IJsland (Summum), beiden een weekje met een groep van 20 personen, heb ik nooit alle namen geweten, en sommige reisgenoten überhaupt nooit gesproken ![]()
Peru is gigantisch groot (ongeveer Frankrijk plus Spanje). Zonde om daar in twee weken doorheen te rausen. En eerst een uur of 18 vliegen voordat je er bent.
Verder vroeg ik me af naar wat voor soort dingen je op zoek bent… strand, ruïnes, bergen, sport, musea, steden, woestijn, dieren, muziek, lekker eten, lekker weer???
Bedoeling is eigenlijk om een land te ‘ontdekken’ op alle gebied dan… natuur, cultuur etc, en mooi weer is altijd mooi meegenomen…
Volop natuur en cultuur in Peru, maar het is niet echt een strand- & zonland. Maar erg de moeite waard.