Ik heb net een reis geboekt met shoestring. 2 weken china in december.
Nu heb ik niet gekozen voor het optionele excursiepakket aangezien er een aantal dingen bij zaten die ik minder vond. Raden jullie aan om dit toch vooraf te boeken zo’n excursiepakket? Of kun je bijv. de trip naar de “muur”, zomerpaleis etc. ook makkelijker daar regelen?
Ik ben niet met Shoestring naar China gereisd, maar ik heb dat zelfstandig gedaan. Ik heb dus ook zelfstandig mijn excursies geregeld, en in principe is dat prima te doen. Echter: het kost uiteraard wel wat tijd om dingen uit te zoeken en te boeken! Zo zijn er excursies die niet dagelijks gaan. (Al kun je altijd meer betalen - dan is ineens heel veel mogelijk ;))
Stel: je hebt een reisdag met Shoestring, je stopt een aantal keer onderwerg, en je komt pas rond 8 uur 's avonds in je hotel. Waarschijnlijk heb je honger en wil je eten, maar aangezien je devolgende dag een excursie wilt doen, moet je eerst een aantal bureaus zoeken in een stad die je niet kent, prijzen vergelijken, afdingen, en dan kun je pas eten. Wil je dat???
Als je aardig wat vrije dagen hebt, dan zou ik echter alles lekker zelf doen. Mocht het je niet lukken dan kun je altijd nog proberen om voor een keer een taxi te regelen. Wanneer je die met meerdere mensen deelt, dan vallen de prijzen best mee!
Ik ben 2x met Shoestring naar China geweest. De eerste keer 3 weken, toen heb ik wel het excursiepakket geboekt. De tweede keer zou me dat teveel overlap met de eerdere reis opleveren, dus heb ik het toen niet geboekt. Ter plekke kon ik dan alsnog kiezen aan de excursies deel te nemen, en ten opzichte van het pakket zouden de losse excursies dan in totaal een tientje meer kosten. Een geringe prijs voor de extra flexibiliteit.
Mijn ervaring met Shoestring is dat ze voornamelijk excursies aanbieden die zelfstandig lastiger te regelen zijn, of zoals Jenny al aangeeft, het een en ander aan uitzoekwerk (en dus tijd) kosten. Shoestring zal je geen stadstour of excursie naar de Verboden Stad aanbieden, dat kan je makkelijk zelf doen. Een trip naar de Muur is toch een ander verhaal, met lokaal te boeken excursies zal je vaak net zo veel kwijt zijn, en op eigen gelegenheid erheen gaan zal voor veel mensen die voor het eerst in China komen toch een iets te grote uitdaging zijn. Met die excursies zie je gewoon erg veel in een minimum aan tijd en zonder gedoe, en daar betaal je uiteraard voor.
Overigens nog wel een afrader: Shoestring biedt ook een Peking Eend diner aan als excursie voor €19, dat is gewoon ridicuul duur. En bij m’n tweede reis viel het sowieso erg tegen, bij een of ander vaag restaurantje in een ongezellige buurt kregen we vooral veel smaakloze gerechten en een halve, taaie eend voor een groep van 9 man. Een van de weinige slechte maaltijden die ik ooit gehad heb in China, het geld absoluut niet waard. Bij m’n eerste reis boden ze dat niet als excursie aan, toen hebben we met een groepje gewoon de reisleider gevraagd of hij het kon organiseren. Toen hebben we een fantastische maaltijd gehad bij een chique tent, uiteraard ook voor de reisleider betaald, maar waren we nog geen tientje de man kwijt. Nog steeds veel geld voor een maaltijd in China, maar absoluut elke cent waard.
Ik heb deze zomer de drie weken china met shoestring gedaan. Heb zelf geen excursie pakket geboekt om de zelfde reden die jij noemt, omdat er ook excursie’s tussen zitten die ik minder interesant vond.
Ter plekke kun je er altijd voor kiezen om met een excursie mee te gaan. Meestal moet je de dag van te voren aangeven dat je mee gaat. Excursies zoals naar de verboden stad, een park of tempel kun je makkelijk zelf regelen. Peking eend kun je vast wel zelf ergens bestellen.
Excursies naar de grote muur of terracotta leger kun je ook zelf regelen, maar de tour die shoestring aanbied is net zo goed en gaat rechtstreeks vanaf je hotel. Je hoeft dus niet eerst de stad rond om andere toeristen op te halen. Je komt dus vroeg aan bij de muur als de meeste andere bussen er nog niet zijn.