ik ga voor het eerst naar afrika om daar een rondreis te maken.
Lange tijd een droom van mij en nu gaat het echt gebeuren
nu is mijn vraag hebben jullie nog tips voor mij alle tip zijn welkom
zoals dollars ,euros of al shillings mee nemen en hoeveel
leuke weetjes over eet tentjes, barretjes noem maar op
Een regel hier onder staan tientallen tips heb je die allemaal al gezien?
En de honderden er onder met allemaal tips?
En dan vraag je ook nog tips voor Tanzania bij Kenia?
Er is ook een landen forum van Tanzania, voor
het land Zanzibar liijkt het me sterk.
En leuke weetjes over al de tentjes en barretjes?
Ben je een gele gids aan het maken?
Maar okay, als je over het strand loopt van Piratebay een 500meter in noordelijke richting
kom je bij een tent daar hebben ze ijs daar likje je vingers bij af .
Groet Jaap
Je kunt inderdaad via startpagina op de landen sites van zowel Tanzania als Zanzibar kijken. Helaas is die van Kenia er niet meer en zul jet het met dit forum moeten doen.
Via de zoekfunctie kun je al heel veel info vinden.
Ook zou het handig zijn als je kunt aangeven naar welke plaatsen je in Kenia wilt gaan. Dan kunnen er gerichte antwoorden gegeven worden.
Op je vraag over geld: Dollars! Neem ook genoeg mee, want met pinnen wil het nog weleens lastig zijn.
Voor de rest, er is heeeeeeeeeeeeeeel veel informatie te geven, dus als je wat gerichter je vraag stelt (waar ga je allemaal heen, wat wil je weten), dan kunnen we je beter helpen denk ik.
Masaku waar leef jij in Kenya met een bedrag van 500.000 Ksh kan je hier als normaal mens ongeeveer een jaar leven en van alles doen.
IK weet dat er Kenyanen vanuit Europa en USA overkomen met dit bedrag op zak en het in 21 dagen op maken waardoor het beeld is ontstaan dat het paradijs in deze landen is.
Wanneer je hier op een normale manier vakantie wil houden kan je met ongeveer 6000 ksh per dag leuke dingen doen wat betekend dat je met de 500.000 Ksh een leuke maand vakantie kan hebben.
Ik dacht dat je wel doorhad dat het sarcastisch bedoeld was , omdat je KSH helemaal niet KAN meenemen…
Als je er helemaal niets over opzoekt zelf en zo’n algemene vraag popt, waar ben je dan mee bezig ??
GROETJES !!!
Updated - - -
Sommigen eten een bord Ugali met supu voor 100 Ksh
Anderen eten Lobster met french fries voor 2500 Ksh
Hoe kunnen wij ruiken welk soort budget tanja1810 heeft/wil/denkt
Sorry mensen dat het allemaal heel onduidelijk over komt.
Maar ben niet z’n schrijver sorry hier voor.
Maar zo krijg ik van de ene te horen om dollars mee te nemen en andere zeggen shillings
Maar weet niet wat het makkelijkste is en of er een limiet op zit hoe veel je mee mag nemen of dat daar een max aan zit ?
Want ik weet dat is sommige landen ze een max hebben.
En omdat je leest dat pinnen niet altijd makkelijk gaat.
Of er een maximum op zit weet ik niet. maar aangezien over het algemeen Kenia, Tanzania en Zanzibar niet zo duur zijn, hoef je geen fortuin mee te nemen. Zeker niet als je Safari incl. eten en water is.
Je moet gewoon US Dollars meenemen. Die zijn hier goed te krijgen en mogen geïmporteerd en geëxporteerd worden. Voor Tsh en Ksh geldt dat niet. Shillings die je overhoudt kun je (in principe) dus niet meer mee terug nemen.
Je reisorganisatie kan redelijkerwijs wel een inschatting maken welke kosten je ter plekke nog zult maken.
Ik heb nog nooit dollars meegenomen. Ik neem altijd enkel Euros mee en die wissel ik ter plaatse in Kenia (altijd bij een "local" omwisselkantoortje omdat die koers veel gunstiger is dan bij de banken) . Ik weet niet of er een limiet op je euros zit die je mee mag nemen maar daar kan je neem ik aan zo achter komen. Ik heb zelf tot nu toe nog nooit meegemaakt dat ik niet kon pinnen maar ik begrijp dat ik van geluk mag spreken.
Bij Barclays en Stanbic geen probleem om te pinnen. Ik heb ook nog nooit Dollars meegenomen naar Kenya maar in Tanzania willlen ze wel Dollars (in de lodges).
De enige euro’s die je nodig hebt zijn de euro’s die je moet betalen voor je visum (als je dat nog niet hebt)
Verder kan je altijd pinnen en dan komen er shillingen uit de ATM. Bij de ene bank krijg je een wat betere koers dan bij de andere. Bij Argenta is het gratis, er zijn geen transactiekosten. Met Visa denk ik wel.
Er zijn uitgebreide eerdere posts over.
Het ligt er helemaal aan wat voor reis je doet. Als je veel parken bezoekt dan kan pinnen nogal ongunstig zijn. Lang niet alle kleine dorpjes en stadjes kennen pinautomaten. Zeker niet in Tanzania. Vergeet ook niet dat het terugwisselen van Shillings naar Dollars ter plaatse dient te gebeuren, want Shillings mogen niet geëxporteerd worden naar het buitenland.
Ik vind het zonde om tijd te moeten investeren op mijn safari om geld te gaan pinnen. Dollars meenemen heeft dus mijn voorkeur.
Currency rulesCurrency Import regulations:
Residents may import up to KES 500,000.- (Kenya Shilling-KES) to cover expenses upon re-entry into Kenya. No restrictions apply to foreign currencies. Non-residents may import local and foreign currency without restrictions. However, for amounts equivalent to USD 5,000.- and more residents and non-residents need to hold documents indicating the source and the purpose of this amount.
Currency Export regulations:Residents may export up to KES 500,000.- (Kenya Shilling-KES) to cover expenses upon re-entry into Kenya. No restrictions apply to foreign currencies. Non-residents may export local and foreign currency without restrictions. However, for amounts equivalent to USD 5,000.- and more residents and non-residents need to hold documents indicating the source and the purpose of this amount.
Tanja1810 geeft aan dat ze Kenia, Tanzania en Zanzibar gaat bezoeken. Het lijkt mij dus handig om een advies te geven waar ze iets aan heeft en wat voor alle landen geldt. Voor Tanzania is de uitvoer van Tsh verboden! Dus is het veel handiger om Dollars mee te nemen. In Kenia levert dit namelijk geen problemen op.
Voorkomt ook dat je met Tsh, USD (visum en enkele lodges) en Ksh op zak loopt.
Buiten de grote steden in Tanzania (en dat zijn er weinig) is pinnen vrijwel onmogelijk.
Tanzania:
De lokale munt is de Tanzaniaanse Shilling (€ 1,- is ongeveer 2109.51TSH, koers maart 2013). Er bestaat geen beperking op de in- of uitvoer van vreemde valuta. Import of export van Tanzaniaanse Shilling is echter verboden.
Geld kan worden gewisseld bij de ‘National Bank of Commerce’, of in één van de vele wisselkantoren (ook op Kilimanjaro Airport is een wisselkantoor). In Tanzania kun je pinnen bij Barclays banken die je in vrijwel alle grote steden tegenkomt. Andere (Afrikaanse) banken accepteren veelal geen Europese pinpassen. Onder andere in het centrum van Arusha is een Barclays bank en ook op Zanzibar kan worden gepind.
In de hotels en hotelbars kan men US dollars betalen en op straat met de shilling. Men kan geen geld terugwisselen dus het is raadzaam geen grote bedragen om te wisselen.
Small five, ik had toch al geschreven dat je in Tanzania met USDollar moet betalen in de lodges? Ben er vaker geweest en ga over 2 weken weer… Hopelijk zie ik nog wat van de migratie; de gnoes zitten nu in het Seronera gebied en zijn ze over 2 weken bij de Grumeti.
Maar dit is het Kenia forum; vandaar dat ik reageerde op de Keniaanse shilling.:biggrin:
Ik pin meteen op JKIA of op Moi. In 20 jaar Kenya nog nooit problemen mee gehad
En ik ho u niet zo van dollars, aan elke dollar schijnt coke te kleven.
Zuunig Zeeuws dak ben gaak geen cent teveel betalen, pinnen op JKIA of MOI is me een stuk praktischer. Ik bedoelde dat je ze niet bij de banken in Europa kan bestellen. Op luchthavens wissel ik nooit.
Hihi, ik dacht dat er bloed aan kleefde; What’s the color of money, what’s the color of money
Don’t tell me that you think it’s green
Me you know it’s red.:)