Vakantie Ecuador: is ruim 3 weken voldooende?

Beste mensen,

Deze zomer wil ik voor een vakantie naar Ecuador. Ik heb een vlucht in optie staan voor medio/eind augustus. In totaal ben ik dan 3 weken en 3 dagen in Ecuador. Denken jullie dat deze periode voldoende is om veel van Ecuador te zien, zonder te hoeven racen? Ik ga daar op eigen houtje rondtrekken.

En in de periode eind augustus/begin september, is het dan nog aan te bevelen om bepaalde excursies vanuit Nederland te boeken? Ik kan wel 1 dag wachten, maar heb niet de tijd om meerdere dagen te wachten als excursies volgeboekt zijn. Ik neem aan dat het vervoer geen probleem is en wel op het laatste moment gereserveerd kan worden?

Ik ben o.a. van plan om de volgende dingen te doen:

• 3- of 4-daagse jungle-tour (Cuyabeno?, vlucht naar Lago Agrio vooraf boeken?);
  • meerdaagse trektocht vanuit Latacunga, o.a. naar de Quilotoa krater
  • lokale markt Saquisilli (ik lees dat Otavalo te toeristisch is)
  • warmwaterbronnen: Banos of Papallacta (ligt deze laatste stad wel op de route?)
  • Cuenca, Ingaprica en Parque de Cajas
  • 3 dagen strand (bv. Montanita) en excursie naar Isla de la Plata
  • een keertje raften of mountainbiken?
    Ik ga niet naar de Galapagos eilanden.

Mijn inspiratie heb ik o.a. van de Mambo-reis naar Ecuador, die ik er echt uit vind springen in vergelijking met de Ecuador-reizen van andere organisaties, qua contact met de lokale bevolking, originaliteit en afwisseling. Helaas kon ik niet met Mambo op reis, maar deze reis beveel ik wel aan bij anderen.

Iemand aan mijn reisplan nog wat toe te voegen? De jungletocht en de trektocht bij de krater, iemand nog ervaring met het boeken van deze tochten?

Tot zover mijn plannen! Graag een reactie.

:wereld:Groetjes, zuid-amerikafan

In 3 weken kun je best veel doen in Ecuador. Zie andere topics hier met veel reacties/tips & trics.
(Meerdaagse) Trips boeken kun je gewoon daar ter plekke doen. Neem er gewoon even de tijd voor en ga een paar touragencies af voor de beste prijs en ook of er voldoende plek is. Ik heb helaas meegemaakt dat ik net een half uur te laat was voor de Quilotoa trip met Gulliver, was die ochtend vergeten te vragen hoeveel plek er nog was…
Helaas kan ik je niks over het zuiden vertellen.

Ja, dat is nu juist mijn valkuil: veel touragencies afgaan om de beste kwaliteit-prijs verhouding te krijgen en daarmee veel tijd verliezen.

Ik ga toch alles maar ter plekke boeken. Mijn vlucht is nu definitief. Ik begin en eindig in Quito. Eerst probeer ik een trip naar Cuyabeno te regelen, waarschijnlijk met een vlucht. Daarna zien we verder. Het strand optioneel aan het einde. Maar als ik daar geen tijd meer voor heb, sla ik dat over.

Groetjes, zuid-amerikafan

Mocht je wel naar Isla de la Plata gaan (kan je beter vanuit Puerto Lopez doen): ik weet niet of je wel eens een walvis van dichtbij gezien hebt vanuit een boot? Je zit in het goede seizoen! En verder, er zijn volgens mij genoeg touroperators en je kan veel ook op eigen houtje doen, gewoon met openbaar vervoer.

Wat betreft Otavalo, het schijnt inderdaad erg toeristisch te zijn, maar tóch zeer de moeite waard. De omgeving is er schijnbaar ook mooi. Met jouw planning kan je het trouwens best allebei doen als je dat zou willen. Saquisili (op donderdag) aan het begin of eind van de Quilotoa loop vanuit Lacatunga. Is daar een half uurtje vandaan. En Otavalo op zaterdagochtend vanwege de animal market. Plus dus genoeg moois daar voor nog een dagje!

Volgens mij moet je alles wat je wilt doen prima kunnen redden in drie weken…

Misschien komen we elkaar nog wel tegen, ik ben er dan ook!

Veel plezier,

Eva

Oh ja, als je voor Banos kiest i.p.v. Papallacta, kan je daar een dagje raften (of mountain biken). Op dag 1 de baden en boeken voor raften de volgende dag! Papallacta ligt niet echt op je route geloof ik.

Ben ik weer! Als je ruim drie weken hebt kan je na Cuenca nog door naar Vilcabamba (zes uurtjes verder naar het zuiden) wat eveneens fantistisch moet zijn. Relaxed, mooi en pure verwennerij voor weinig… Vanuit daar ben je binnen anderhalf uur in Loja, vanaf waar je voor zo’n 60 euro terugvliegt naar Quito!

Hoi Eva,

Wanneer ga jij naar Ecuador? En wat ga je daar dan doen?

Ik heb om precies te zijn 3 weken en 3 dagen. Als ik tijd heb, kan ik naar het strand. In dat geval zal ik zeker Isla de la Plata bezoeken. Nee, ik heb nog nooit een walvis gezien. Een andere optie is Vilcabamba (ik geloof niet dat ik allebei red). Maar Vilcabamba is de enige plaats in Ecuador waar ik al geweest ben. Ik maakte toen op eigen houtje een trip door het noorden van Peru. Vilcabamba is een relaxed dorp waar de mensen heel oud schijnen te worden. Ik heb daar paardgereden en ben op bezoek geweest bij een oude vrouw. Misschien wil ik best nog een keertje terug naar dit dorpje. Wel een handige tip, dat ik evt. vanuit Loja terug kan vliegen naar Quito.

Raften of mountainbiken in Banos? Lijkt me leuk.

Wat voor Quilotoa loop heb jij gedaan? Hoeveel dagen en hoe beviel dat?

Hoi Zuid-Amerikafan,

Ik stuur je wel even een privé-berichtje!

Groetjes,

Eva

Wat voor Quilotoa loop heb jij gedaan? Hoeveel dagen en hoe beviel dat?

[/quote]

Ik heb de Quilotoa-loop met het openbaar vervoer gedaan.
Op donderdagochtend vertrokken vanuit Latacunga naar Saquisili voor de weekmarkt. Rugzakken gedropt tegen kleine vergoeding in hotel op centrale plaza. Net na de middag de bus gepakt naar Chugchilan en daar overnacht. Vanuit Chugchila kun je vrijdagochtend om een uur of 6 met de bus naar Quilotoa of je regelt in Chugchilan een trektocht of een paardentrip naar Quilotoa. Vanuit Quilotoa kun je met camionettas naar Zumbahua waar op zaterdag een kleurrijke weekmarkt is met weinig toeristen. Vanuit Zumbahua kun je weer met de bus naar Latacunga.
De Quilotoa-loop is een aanrader, ik had er langer willen blijven.

hi

Mijn vriend is nu hier voor een 3 weekse vakantie en we komen tijd te kort…hahaha
Maar we hebben dan ook de Galapagos eilanden erbij gedaan

Ik zit nu al een tijdje hier en heb voor een reisburo hier 5 lodges bezocht in de Cuyabeno reserve. Kijk even bij de post op dit forum over Jungle.
Vluchten van en naar Lago Agrio boek je inderdaad het beste van te voren. Ze zitten snel vol
Wel zelf net problemen gehad met mijn Tame vlucht. Geboekt en betaald en nu hebben ze de tijd van 16.15 naar 7.00 ´s ochtends gezet!!!
Dan is mijn toertje in de Cuyabeno nog niet eens afgelopen

VIP is je alternatief (vliegmaatschappij) Maar let even op dat het van je keuze Qua lodge afhangt met welke maatschappij je “moet” vliegen.
Ze stellen hun trip daar namelijk op af qua ophalen en wegbrengen.

Er gaan ook nacht en dagbussen. kosten $8. Ik heb dit al eens gedaan en ga het vanavond weer doen.
Papallacta ligt op de route dus misschien een idee om die als stop in te bouwen.

Latacunga kom ik net vandaan. Ik kan hostal Tiana
www.hostaltiana.com
aanbevelen. Deels Nederlands gerund en de enige backpackersoptie in Latacunga. Ze hebben ook een reisburotje. Joseluis is een goede gids die al jaren de Quilotoa loop loopt.
Dit stel runt ook een leuk hostel in Isinlivi. In de buurt van de krater. Vanaf daar kan je ook wandelingen maken

Wat betreft de wandeling zelf. Wij hebben hem niet gedaan omdat we alleen maar verhalen horen van mensen die het noooooit meer willen doen!
Waarmee ik wil zeggen dat ie echt pittig is. Vooral door de hoogte en heel vaak veel regen. Veel mensen hebben last van de hoogte. ikzelf heb zelfs mijn dagtripje naar het meer moeten afbreken ivm met hoogteziekte.
Zorg dus dat je goed geaclimatiseerd bent en echt heel realistisch bent in het inschatten van je eigen fitheid.
Joseluis omschreef de hele loop ook als “alleen geschikt voor de fitte wandelaar”.
Maar je kunt dus ook kortere wandelingen maken of de route met het openbaar vervoer of in een tourtje doen.

groetjes rudi

Hoi Zuid-Amerikafan,

ik ben t forum aan het afspeuren naar tips en er al een paar kunnen gebruiken. Ik heb ook ongeveer 3 weken om door Ecuador te gaan. Eigenlijk 5 maar de eerste (en wrs laatste week verblijf ik sowieso in Quito), dus dat kan ik buiten t overige reisschema laten. Nu vroeg ik me af of je naar aanleiding van je reis en je oorspronkelijke plan nog suggesties hebt, places not to miss, of tickets toch echt vooraf te regelen, et cetera? Mijn probleem is dat ik op zeer korte termijn onverwacht ga, namelijk 3 jan al en niet al te ingewikkeld wil doen door zelf het wiel uit te vinden. Aangezien onze tijdschema’s ongeveer t zelfde lijken richt ik me bij t plannen maar even op jouw onderstaande lijstje. Verder vroeg ik me af of je in jan uberhaupt ergens een korte broek nodig hebt, is t strand in januari wel de moeite waard? Waarom ging je niet naar de galapajos? puur tijdkwestie? of niet zo bijzonder als altijd wordt gezegd? Ik heb namelijk ooit van iemand gehoord dat t tegenviel…
Ik hoor graag je reactie. groet.

OK, daar komen mijn tips dan.

Quito:
Bezoek aan het paleis (rondleiding) in het historische centrum vond ik mooi.
Otavalo: een indiaanse markt, geen must, maar als je toch een tijdje in Quito bent, wel aardig.

Van Quito ben ik naar Papallacta gegaan met de bus (2 uur). Daar verbleven in Hostal Inca Pampa. Je stapt uit bij de splitsing naar de hotsprings en loopt plusminus 800 meter naar boven. Eerste hostal aan je rechterhand. Overnachting eigen kamer kostte mij 15 dollar, het kan ook duurder. Dit hostal heeft ook eigen hotsprings en de mensen zijn supervriendelijk. Van Papallacta heb ik de volgende dag de bus genomen naar Lago Agrio, start van de jungletour.

Ik heb een 4-daagse jungle-tour gedaan naar Cuyabeno NP, geboekt bij Ecole Travel, naar Jamu Lodge. Goede lodges, goed heet water (tenzij je een dorm boekt). Boeking vooraf is wel handig. Je kunt Ecole Travel mailen. Ik weet niet hoe januari is om te gaan.

Terug naar Quito. Echte aanrader is Cotopaxi met mountainbike naar beneden. Geboekt bij de Biking Dutchman, je kunt ze vinden op internet. Deze tour heb ik de laatste dag van mijn vakantie gedaan. Biking Dutchman fietst alleen naar beneden, dus niet eerst lopen naar boven, waarom die moeite? Bovenaan supersterke wind, dus ik wilde ook wel graag direct naar beneden.

Tour 3-daagse vanaf Latacunga naar de Quilotoa krater. Veel wandelen door de bergen. Je kunt ook de 1e dag vervangen door een combi met de Cotopaxi. Boeking bij Ecole Travel of hostal Tiana in Latacunga (zie internet). Goede gids, Engelssprekend. Vooral 2e en 3e dag vond ik erg mooi. Tweede dag zwaar, derde dag schitterend met de Quilotoa krater (vervoer per auto naar de krater, daar wandelen). Vooraf boeken, deze tour gaat niet vaak. Ik moest aansluiten bij andere tour met 2 deelnemers.

Daarna Banos. In Banos beter klimaat, maar ik kende geen andere toeristen en miste wel gezelligheid. Echte aanrader daar vond ik het raften. Ik deed combi met mountainbike, maar mountainbike was niet zo bijzonder.

Na Banos op woensdagavond aangekomen in Guamote, een marktplaatsje (donderdag). Typische indiaanse markt met veel dieren. Verblijf in Belgisch hostal (er is slecchts 1 ander, slechter alternatief). Best aardig, ook wel gezellig.

Echte afrader: met de trein van Guamote naar Alausi. Ik had spijt dat ik de trein had genomen. Op dak zitten is ook niet alles, waanzinnig druk en die trein gaat me toch langzaam! Ik doe dit nooit meer!

Daarna naar Cuenca. Opties:

• Caja NP (best mooi, met tour doen want anders verdwaal je en je mist ook het vervoer van de ene plek naar de andere).
  • Paardrijden. Mooie omgeving. Wel aan de prijs.
  • Ingapirca ruïnes. Dit heb ik gedaan op de route naar Guayaquil. Ruïnes vond ik best de moeite waard, wel jammer dat ik geen gids heb genomen. Vergeet de paden rondom de ruïnes niet.

Daarna bus naar Guayaquil. Volgende dag naar Puerto Lopez.
Daar 1-daagse tour naar Isla de la Plata. Tour viel me best tegen. Wel mooie vogels gezien, maar de groep liep zo langzaam. Onderweg wat walvissen gezien (goede tijd daarvoor). Walvissen zijn indrukwekkend.
Er zijn nog een paar parken in de buurt. Misschien aardig voor een dagtochtje?
Verblijf in Isla de la Plata bij hostal met Duitse eigenaren, boven het dorpje, in luxe cabanas. Uitstekende service, iets duurder, afgelegen, maar wel goed. Naam schiet me nu niet tebinnen.

Met nachtbus naar Quito. Dat was afzien. Paar keer van bus gewisseld. En ik twijfel toch aan de betrouwbaarheid van nachtbussen. Vliegtuig is ook mogelijk vanaf Manta.

Genoeg info?

Ben benieuwd wat je hiervan kunt gebruiken. In elk geval veel plezier tijdens je vakantie.

Groeten, Zuid-Amerikafan

super bedankt voor de snelle reactie. Ik ga je tips zeker gebruiken.

WOWzuidafrika fan beschrijft ongeveer woord voor woord wat ik je ook wilde aanraden!
Wat betreft Otavalo. Als het uitkomt om daar te stoppen en je hebt na een halve dag de markt wel gezien…regel dan vervoer naar de krater Cuicocha! en loop de kraterrand. stevige wandeling van een uur of 4. zeker als je met 4 mensen bent is een taxi regelen prima te doen. hij moet je ook weer op komen halen dus betaal pas als ie dat ook heeft gedaan!

Cuyabeno reserve is een echte aanrader en Ecole travel is een heel betrouwbare plek om te boeken. Qua prijs maakt het niet uit waar je boekt. die liggen overal gelijk. Jamu lodge is ook degene die ik kan aanraden ( ik heb alle lodges bezocht)

Quito heeft niet veel. ik zou er zo min mogelijk zijn…als je die optie hebt. Als je er toch 2 weken moet zien zoet te brengen. Ga dan ook naar het museum Ciudad en Banco central

Latacunga en de trekking. ik vervloek nog steeds de tweede dag maar kijk er toch op terug met een heel goed gevoel. werkelijk prachtig!! Doe de groeten aan Katrien en Jose-Luis!!!

Galapagos is geweldig en zijn geld meer dan waard. neem ook daarover eens contact op met Ecole. Kies wel voor een kleine boot. ok, hij schommelt wat meer maar je hebt een kleinere groep, meer contact met de bemanning en tijdens de excursies op de eilanden is het erg fijn dat je geen grote groep bent

heel veel plezier

En als je nog een indruk kunt verwerken, kun je op onze site www.bjusterbaarlik.nl kijken. Hier staan ons reisverslag, veel foto’s en een lijst met tips. Wij hebben dan wel een groepsreis gedaan, maar konden ook veel op eigen gelegenheid doen. In het reisverslag staat per dag vermeld wat we hebben gedaan. Ook de foto’s staan per dag, zodat je een visuele indruk kunt krijgen. Die treinreis: vind ik wel een aanrader. Het is een hele belevenis op zich. Wanneer kun je nog meer vanaf het dak van een trein de omgeving bekijken? Banos is leuk en heerlijk om door het dorpje rond te struinen (heb hier ook geraftI, dit geldt ook Cuenca, Otovalo is toeristisch, maar je moet toch eigenlijk die dierenmart en de gewone markt gezien hebben. Je kunt ook naar Guamote. De Cotopaxi is een must, alleen al om de ervaring. Manlief heeft het laatste stuk naar boven wel geprobeerd en met de fiets naar beneden. Vond hij fantastisch. Ik ben op de parking gebleven en met de bus weer naar beneden.
En in Puerto de Lopez: walvissen. Boottocht naar het eiland van ik niet zo spectaculair, maar wij hebben apart een boottocht gedaan om walvissen te spotten. Dit was geweldig. Diverse salto’s meegemaakt van deze bultruggen. Adembenemend om mee te maken.
O ja, vergeet niet info in te winnen over het wel of niet innemen van pillen tegen hoogteziekte.
Veel plezier bij je voorbereidingen.

ik kon geen tabletten tegen hoogteziekte krijgen bij de apotheek en de huisarts wilde ze niet voorschrijven!
Mocht ik er nog eens heen gaan en er bijvoorbeeld moeten werken dan ga ik bij mijn huisarts wel stampei (of is het ij??) schoppen.
Ik heb er behoorlijk last van. Als ik de tijd heb laat ik mijn lichaam wel rustig wennen maar als ik gelijk moet rennen en vliegen gaat het niet goedkomen.

tip voor de mensen die er heen gaan en vliegen op Quito. Zorg dat je in iedergeval de eerste 2 dagen een niet al te druk programma hebt zodat je desnoods rustig aan kan doen als je lichaam dwars ligt

“Wij kregen ze gelukkig wel van de huisarts. Haar redenering:
De reis op zich is al duur genoeg. Ik zou dus wel slikken om zodoende zoveel mogelijk van mijn vakantie te kunnen genieten. Zonde als je ziek in bed ligt.”

Voor bolletjeom:
‘WOWzuidafrika fan beschrijft ongeveer woord voor woord wat ik
je ook wilde aanraden!’

Maar ik heb ook wel naar jou geluisterd!
By the way, het is Zuid-Amerikafan!

oeps. heb te lang in zuidafrika gezeten, sorry :redface:
als ik begin met tiepen van het woord ZUID dan komt daar automatisch afrika achteraan
maar ik weet wel dat ecuador in amerika ligt hoor…

Hallo,
dankzij jullie vele tips al een aardig idee van wanneer ik waar heen ga en met welke organisatie: maar toch nog een paar vragen:
-weet iemand of er uberhaupt walvissen te spotten zijn bij de galapajos (afhankelijk van seizoen wellicht, maar als ik puerto lopez oversla en wel galapajos doe, loop ik ze dan sowieso mis?)

• die ingapirca ruines: is dat een meerdaagse trip of kun je ook 1 dags excursies vinden vanuit Cuenca?
    -ik lees over de quilotoaloop met OV, kan iemand mij hier iets meer over vertellen? Wat doe je dan precies wel/niet?
    -over de hoogte ziekte: ik was net terug van tropencentrum toen ik jullie berichtjes las. Idd pillen waren volgens hen niet nodig. Voordat ik halsoverkop nog langs de huisarts moet: ik heb tijd zat om te acclimatiseren in Quito. Echter, ik weet niet in hoeverre die excursies nog hoger zijn en dus wel misschien pillen vereisen, of dat t wel meevalt als je eenmaal in Ecuador bent geacclimatiseerd?
    -hoeveel dagen van te voren moet je ongeveer een interne vlucht boeken? En wijken ze wel vaker af van hun originele vertrektijd, voorzover bekend bij iemand?
    bij voorbaat dank voor alle extra tips and trucs.