ecuador in 16 dagen + jungle advies

Hey,

Wij gaan naar ecuador voor 18 dagen( 16 dagen effectief in ecuador) en ik heb 3 reisboeken gelezen en nu ben ik nog meer in de war over wat we gaan doen:)

We hebben onze lijst kunnen verminderen tot onderstaande zaken maar ik denk dat het nog te hoog gegrepen gaat zijn:

  • puerto lopez (whale watching en isla de la plata)
  • Cuenca + hike in Cajas NP
  • Quilotoa Loop
  • Quito ( + otovalo)
  • jungle in Cuyabeno
  • Mindo

Ik wil ook graag echte activiteiten zoals paardrijden en mountainbiken willen doen.

Heeft er iemand een idee of dit haalbaar is? En eventuele tips voor vervoer, hostals en organisaties voor daguitstappen zijn ook erg welkom.

Laatste vraagje: is cuyabeno de moeite of zouden we beter naar tena of iets dergelijk gaan?

alvast bedankt voor de antwoorden!

Wouter

Dit lijkt mij wel te doen in 16 dagen.Je zal met de bus moeten reizen.Vraag de houder van het hostal of die mogelijkeheden(paardrijden/biking) er zijn.Vaak weten zij dat wel.De meeste hostals staan nog niet op internet,maar als je een stad binnenkomt dan zie je de uithangborden of anders even vragen,Taxi’s(de chauffeurs) weten een hoop.Als je andere reizigers ontmoet vraag naar hun ervaring met een hostal en/of ze weten waar je kan biken/paardrijden.Anders bij aankomst in Quito naar een reisbureau,om nog iets te regelen/in te plannen.

Cuyabeno/tena.Beide plaatsen ben ik nog niet geweest.weet wel dat men soms voor Tena kiest en 1 of 2 dagen daar in de buurt,omdat het reisprogramma Cuaybeno qua tijd niet toelaat.

Veel plezier in Ecuador.PS voor aktiviteiten(geconcentreerd op 1 plaats) is Banos the place to be.

Ik kom net terug uit Ecuador. wat je wilt doen lijkt me te halen in de tijd die je hebt.

Isla de la plata en whale watching doe je tegelijk. De tocht naar het eiland is 1 - 1.5 uur waarin je dus walvissen kan spotten het hoort dus bij de trip. (voor de rest is PL een vrij saaie stad)

Cuyabeno heb ik niet gedaan Tena is heel gaaf (vooral rafting) en daar vandaan kan je prima jungle tochten organiseren.

Quilotoa zou je vanaf Quito kunnen orgniseren.

Mountainbiken kan je het beste in Banos doen

Vervoer is makkelijk te doen met de bus, en alles is prima te regelen in de dorpjes/steden bij plaatselijke bureautjes.
Hostals zijn er ook genoeg overal.

gr

Hallo Wouter,

Lastig, om keuzes te maken, er is ook zoveel te zien in Ecuador. Misschien kun je nu doen wat je Ă©cht graag wilt en daar dan ook goed de tijd voor nemen en overige plekken in een volgende reis bezoeken? Het lijkt me wel veel in 16 dagen. Ik ben met een vriendin via Native & Green in Roden gereisd, veel met een auto met een chauffeur gedaan, dit is ons heel goed bevallen. En dat is ook fijn wanneer je beperkt bent in je tijd. De bus trajecten waren ook prima trouwens.
We zijn ook naar een heel mooie lodge geweest in het regenwoud, Pañacocha Ecolodge. Je reist dan via Coca in het oosten, en dan nog ver het regenwoud in, het ligt echt fantastisch, aan een meer. Ik ben niet in Cuyabeno geweest, maar dit is echt een lodge in de Amazone die ik je kan aanbevelen. Ook zou ik 5 dagen gaan, niet korter (je wilt er immers ook van genieten, toch).
Verder zie ik Quilotoa loop op je lijstje staan, dit vonden we ook erg de moeite waard, we hebben hier gewandeld met een gids en marktjes (in Zumbahua is er op zaterdag markt) bezocht. Heel levendig en kleurrijk, kindjes die schattig op de varkens moeten passen, lama’s maar ook veel groente, fruit en veel meer. In dit gebied zie je het echte leven in de Andes (niet schrappen dus). Paardrijden kun je op best veel plekken, bij veel lodges of hotels gewoon informeren, wij hebben twee keer een tocht gemaakt. Een leuk avontuur te paard, was bij Porvenir, bij de Cotopaxi vulkaan, een echt top of the world gevoel. Dit hadden we wel vooraf geboekt. En in Baños heb je heel veel kantoortjes waar je mountainbiken kunt regelen, en nog veel meer sportieve excursies.
Succes met plannen en veel plezier in Ecuador! (Gaat zeker lukken)

Hallo Wouter,

Kiezen tussen te bezoeken plaatsen is niet gemakkelijk maar welke plaats je ook gaat bezoeken, neem er je tijd voor want Ecuador is een schitterend land. Ik ben een viertal maanden vorig in Ecuador geweest om contacten te leggen met gidsen en reiskantoren voor mijn beroep als reisagent.

Met de mountainbike in Baños is heel tof maar ook de Cotopaxi vulkaan naar beneden fietsen was een super ervaring. Ook de wandeling in de krater van het meer Quilotoa en het vogelparadijs in Mindo zeker de moeite om te bezoeken. Puerto Lopez is niets bijzonders vergeleken met de andere plaatsen vlakbij die veel mooier zijn.

Het transport per bus is op voorhand goed te plannen, er zijn verschillende vertrekplaatsen vanuit Quito en als leek is het wel even zoeken in het begin. Veel heb ik per bus gereisd, de mensen zijn behulpzaam en vriendelijk om een woordje uitleg te geven maar op 16 dagen zal een goede planning je veel tijd besparen ter plaatse.

Cuyabeno is dé plek van de Amazone! schitterend van natuur, een waar Amazone avontuur zoals ik me had voorgesteld toen ik mijn gidsen las voor ik vertrok. Daarentegen is de primary forest van Tena niets, wat een tegenvaller in Misachualli. Een reisbureaus in Quito had met dit aangeraden en het is niet meer dan een groen primair oerwoud zonder dieren. 5 dagen jungletocht is aan te raden want het vervoer heen en terug zal tijd vragen, het snelst is een vlucht naar Lago Agrio en dan per gemotoriseerd bootje naar de lodge. Ik heb alle lodges bezocht en met veel natuurgidsen op stap geweest en één tip: een goede natuurgids maakt je jungletocht een waar avontuur. Jammer genoeg zijn niet alle gidsen van even goede wil.

Cuenca is zeker de moeite en Cajas Nationaal Park heb ik ook met een gids bezocht, mooie natuur en uitstapje waard maar de afstand per bus niet te onderschatten. Het noorden Ă©n het zuiden combineren met een jungletocht kan op 16 dagen best kort van tijd zijn. Voor een unieke ervaring waarin beleven en genieten centraal staat, neem je best de tijd.

Wil je meer hulp bij het plannen van je jungletocht/daguitstappen of advies, kan je me steeds vragen.

Veel succes met jullie voorbereiding en het gaat zeker een geslaagde reis worden!

Beste Simpa, zouden wij ook je hulp mogen vragen bij het plannen van onze trip? ik lees zoveel leuks, en heb het heel erg moeilijk te kiezen. Heb al zoveel dingen genoteerd, maar vrees dat het niet realiseerbaar is. Ik heb volgende genoteerd: Quito - Otalavo. Quito - Cotapaxi. Cotapaxi - Latacunga + Pujili tot in Lago Quilotoa naar Rio Bamba. Rio Bamba - Tena. Banos naar Puji gfietsen. Cuenca - Guayquil - Salinas - San Pedro - Mantaguita - Puerto Lopez - San Pedro. En dan lees ik dat jij Cuyabeno aanraadt… Ik heb geen idee of mijn uitgestippelde toute logisch is en hoeveel tijd we waar kunnen doorbrengen. Wij komen aan in Quito op dinsdagavond 7 mei. We zouden naar de Galapagos eilanden vliegen op 16 mei of 17 mei, want doen daar een cruise van 17 mei t/m 21 mei. Op 22 mei vliegen we terug naar huis. Enige raad wat haalbaar is tussen 7/8 mei en 16/17 mei? We zouden het enorm waarderen, alvast bedankt! Vriendelijke groeten, Nadia & John

Hallo Nadia & John,
Leuk dat jullie naar Ecuador op reis gaan! schitterende natuur en mooie cultuur, de ideale mix. Ik wil graag met jullie mijn ervaring delen, we kunnen een reisschema opmaken en bekijken waar jullie interesse ligt.
Jammer dat ik jullie berichtje nu pas lees, ik organiseer groepsreizen voor skivakanties in Frankrijk en reis veel op en neer vandaar
dat ik laat reageer. Wat in mijn reizen centraal staat, is de beleving. Een vaste stek in Quito voor de eerste dagen is goed, vandaar kan je naar Otavalo, cotopaxi etc. De ideale mix zou zijn Quito-culthuurhistorisch erfgoed heel interessant-Mitad del Mundo-Otavalo-een communidad Ă©Ă©n nacht-Mindo! een vogelparadijs zeker doen! - Lake Quilotoa-wandelen in de krater-heerlijk- en vliegen naar Lago agrio ( nachtbus is lang) -Cyabeno Lodge met mijn engelstalige super enthousiaste gids ( echt prachtig van natuur-roze dolfijnen-slapene luiaards-caymannen , alleen al de tocht ernaartoe twee uur door de jungle met de oergeluiden van vliegende apen brengen het oerjungle gevoel naar boven!), min vier dagen of vijf, dit is echt het minimum,
als ik u een tip mag geven, sla dan liever Riobamba over en Puerto Lopez is niks vergeleken met Isabella en Santa Cruz, de Galapagos eilanden zijn met de cruise het beste s’nachts te varen en in de ochtend toe te komen. De gids geeft u uitleg over de fauna en flora, Isabella is minder toeristisch maar oh zo mooi, de ongerepte natuur zonder de toeristische paden te betreden, heerlijk! De terugreis kan je aanvangen in Guayquil tot Amsterdam. Laat gerust een seintje, ik kan in detail een programma uitwerken samen met een natuurgids. Hij beaamde ook dat het primaire woud in Tena niets is vergeleken met de pracht van Cuyabeno. De reisgidsen spreken over de dieren en ook de reisbureau’s doen gemakkelijk een junglereis verkopen omdat de toegang tot Tena vanuit Banos gemakkelijker is maar van natuurpacht verre staat van de diepe amazone in het noorden. De rit ernaaroe is inderdaad langer, de vlucht maakt het dan gemakkelijker en de boottocht van twee uur is fantastisch! Zo, dat was het in het kort, willen jullie graag meer info, foto’s ( mijn website is nog niet af) geef gerust een seintje! Groetjes, Patricia

1 like

Interessant om al deze tips te lezen! Zelf heb ik nog totaal geen vastomlijnde plannen, maar Ecuador staat wel al een tijdje op mijn lijstje. Financieel was dit jaar het een en ander niet haalbaar, maar ik wil me vast graag inlezen voor wat er volgende vakantie mogelijk is.
Ik lees hierboven over de aanwezigheid van vele hostels en bureautjes waar je alles makkelijk zelf kan regelen. Dat lijkt me prima, ik heb al heel wat gereisd (vooral in Azie), en heb het ook altijd zo aangepakt. Mijn grote vraag is wat een hostel ongeveer kost? Ik heb totaal geen luxe nodig, en ga vaak voor de goedkoopste opties. En hoeveel kosten lokale bussen ongeveer? Als iemand me een indicatie van de uitgaven kan geven, graag! Zeker omdat de vliegtickets ook niet bepaald goedkoop zijn (ook hiervoor zijn tips welkom ;)). En ik durf het bijna niet te vragen: maar wat ben je kwijt voor een tripje naar de Galapagos-eilanden?
Alvast bedankt!

@LSpiegel ; De kosten voor een hostel verschillen, tarieven lopen vanaf $10p.p. tot ongeveer $30p.p., je zou in principe overal een goede mix moeten kunnen vinden.
Misschien een goeie tip voor een goedkoper vliegticket, wij hebben geboekt vanaf Antwerpen Centraal Station (ZWE)(te boeken via cheaptickets) en betaalden voor ons ticket EUR 850 p.p. Eerste deel van de reis van Antwerpen naar Schiphol was met de trein en daarna door met KLM.
Qua Galapagos kan je het zo gek maken als je zelf wil. Wij hebben als thuisbasis Santa Cruz genomen en hier een hotelletje genomen dat ons EUR 80 per nacht kostte incl ontbijt (2 personen) Je hebt echter ook hostels voor $15, maar daar moet je niks van verwachten… Vliegticket vanaf Guayaquil waren we $400 p.p. kwijt en je betaald $100 entree voor het NP. Wij hebben 3 dagtours gedaan en waren hier in totaal $350 p.p. voor kwijt. Verder qua eten en drinken kan je het ook zo goedkoop of duur mogelijk maken. Er zit een supermarkt op Santa Cruz en je kan er simpel een pizza eten, lokaal Ecuadoriaans of sjiek Japans / sushi. Totaal waren wij voor 6 dagen met zijn 2-en zo’n $2700 kwijt, incl alle kosten.
Hoop dat je hier iets aan hebt…

Ons reisverhaal staat hier sinds kort online, dus misschien kan je hier nog wat mee : www.maartenensander-reizen.webklik.nl

Gr Sander

Hoi Patricia,

ik zit erover te denken om idd een tour richting Cuyabeno lodge te gaan doen, maar nu zie ik in de lonely planet een waarschuwing staan over dit gebied…dat hier ontvoeringen en berovingen hebben plaatsgevonden in 2011-2012…nu twijfel ik:)Heb jij hier iets over gehoord/gemerkt?

Wij zijn midden 2013 daar geweest en hebben helemaal niets gemerkt. Gewoon gaan.

Tip: kijk op 27vakantiedagen.nl voor Ecuador-reiservaringen en tips van andere Nederlandse reizigers die er geweest zijn

Beste Patricia,
Ik ben mij, samen met mijn man en twee kinderen van 16 en 17 jaar, aan het verdiepen in een reis naar o.a. Equador. Wij gaan volgend jaar in juli en augustus 6 weken reizen. Nu lees ik van jou erg veel leuke tips. Tevens lees ik in bovenstaand bericht dat je bezig bent geweest (in 2013) met ene eigen website. Graag zou ik willen weten welke website dit is zodat wij nog meer leuke ideeën en tips van jou kunnen lezen en zien.
Alvast heel erg bedankt.
Groeten, Ingrid

Beste Patricia,
Ik ben mij, samen met mijn man en twee kinderen van 16 en 17 jaar, aan het verdiepen in een reis naar o.a. Equador. Wij gaan volgend jaar in juli en augustus 6 weken reizen. Nu lees ik van jou erg veel leuke tips. Tevens lees ik in bovenstaand bericht dat je bezig bent geweest (in 2013) met ene eigen website. Graag zou ik willen weten welke website dit is zodat wij nog meer leuke ideeën en tips van jou kunnen lezen en zien.
Alvast heel erg bedankt.
Groeten, Ingrid

Beste Stich en Lilo,
Misschien is het handig om een eigen topic te openen met je vragen? Dan kan iedereen daar gericht op antwoorden :slight_smile:

Ga je in 6 weken naast Ecuador nog een ander land bezoeken?

Beste Niek,
Bedankt voor je antwoord. De plannen zijn gewijzigd. Althans voor nu. Met ons gezin besloten dat we naar Afrika gaan. Dit gaan we nu twee weken intensief uitzoeken. Mocht nu blijken dat het niet haalbaar is (met name financieel) gaan we naar Zuid Amerika en willen we de landen Equador, Peru en Bolivia aandoen. Pffff wat een luxe keuzes waar we voor staan. Dat besef ik maar al te goed. Dus voor nu verlaat ik het forum voor Equador…
Groetjes Ingrid

Ow dat zijn in ieder geval leuke dingen om je druk over te maken :wink:

Ik vind Afrika zelf ook heel tof, ook al ben ik alleen nog in Noord-Afrika en Kenia geweest.
Succes!