Mijn ervaring + tips!

Hoi allemaal!

In de zomer van 2013 ben ik (24 jr) voor het eerst naar Ecuador (Quito) gegaan, om vrijwilligerswerk te doen, de taal te leren en rond te reizen. Helaas viel het vrijwilligerswerk een beetje tegen, deels omdat alles eigenlijk zonder de aanwezigheid van vrijwilligers (bij de kinderopvang van Fundación Remar) al prima op rolletjes liep! Wat een goed teken is natuurlijk! Na 4 weken ben ik daar gestopt en heb me gefocust op Spaanse lessen bij Ecole Idiomas, waar ik veel aan heb gehad. En natuurlijk veel leuke uitstapjes gedaan verder.

Een aantal van de plekken die ik bezocht heb die ik de moeite vond om te benoemen:

• een midweek in de (Cuyabeno) jungle. Met stip op nr 1! Helemaal back to basic en je laten overweldigen door de natuur.
  • Cotopaxi mountainbike tour
  • Mindo: genieten van de geweldige natuur met supergave activiteiten (canopy trail)
  • Puerto Lopez/Isla de la Plata: schattig kustplaatsje voor een weekeindje strand. Walvisspotten, rondlopen tussen de honderden blue footed boobies, snorkelen tussen de reuzeschildpadden en mooie tropische vissen etc.
  • Canoa: heerlijk strand
  • Otavalo: niet alleen voor de geweldige markt, maar ook de Peguche watervallen en een geweldige wandeling rondom het vlakbij gelegen Cuicocha lake.

Na die 3 maanden was ik zo gegrepen door het land dat ik begin 2014 terug ben gekomen om hier voor langere tijd te blijven. Ik heb inmiddels een baan op freelance basis (met mijn RUC ivm de beperkingen van mijn huidige visum: type 12-IX) gevonden als Engels docent, waar ik in principe wel rond mee kan komen. Ik moet eerlijk gezegd nog wel wennen aan mijn huidige bestedingspatroon. Gelukkig woon ik heel goedkoop samen met mijn (inmiddels) Ecuadoriaanse vriend en heb ik mijn materialistische/westerse levensstijl wel gemakkelijk kunnen loslaten. Ik ben momenteel in afwachting van mijn immigranten/resident visum (type 9-V) op basis van mijn hogeschool diploma. Hier komt helaas een heleboel rompslomp bij kijken.

Door de tijd die ik hier al ben en door een heleboel uitzoekwerk, weet ik inmiddels wel het e.e.a. over visa’s, het ministerie van BuZa hier, de Ecuadoriaanse ambassade in NL (die het niet altijd bij het juiste eind heeft) etc. Mocht je nou wat willen weten over visa’s, het leven in Ecuador/Quito, reistips etc. laat het dan gerust weten! Als ik iemand kan helpen dan vind ik dat alleen maar leuk.

Voor meer reistips kan ik trouwens ook het reisbureau Ecuatraveling aanbevelen!
http://www.ecuatraveling.com

Hoi Margot,

Leuk om je verhaal te lezen. Mijn vriendin en ik zitten er over te denken om over een paar maanden naar Ecuador te gaan voor vakantie. Voor ons beide wordt het de eerste keer Zuid-Amerika.

We zijn nu al een paar keer naar Zuidoost Azië geweest. Daar eigenlijk geen vervelende ervaringen gehad met uitzondering van één beroving toen we zelf naar de verkeerde buurt waren gegaan.

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar jouw ervaringen met veiligheid in Ecuador. Aangezien je er ook woont weet jij hier waarschijnlijk behoorlijk veel van.

Ik zag laatst namelijk een documentaire over scopolamine en hoe dit wordt toegepast in Colombia om mensen te beroven/verkrachten. De focus lag op Colombia, maar het wordt blijkbaar ook gebruikt in Ecuador. Docu: World's Scariest Drug (Documentary Exclusive) - YouTube

Weet je hoe dit zit? Is de kans groot dat we hiermee te maken krijgen, of is het iets wat niet tot nauwelijks wordt toegepast?

Hoop van je (en/of andere mensen die dit lezen) te horen! :slight_smile:

Ha Youg,

Een beetje late reactie van mij, maar wat leuk om te horen dat jullie Ecuador overwegen voor een vakantie (of misschien al zijn geweest?).

Ik moet zeggen dat ik me vrij veilig voel hier in Quito. Ik woon in de vrij toeristische (uitgaans)wijk Mariscal en heb zelf geen enkele moeite om hier op welk tijdstip dan ook alleen over straat te lopen. Helaas is scopolamine hier sinds een tijdje ook af en toe in het nieuws. Zowel mannen die vrouwen hiermee beroven als vrouwen die mannen bedwelmen (door drankjes aan te bieden). Laatst nog met een dodelijke afloop. Heel erg natuurlijk. Ook hoorde ik over de werkwijze dat je een flyer (met daarop de scopolamine erop) wordt aangeboden en er dan tegen je wordt gezegd dat je eraan moet ruiken.

Dit bevestigt alleen maar mijn idee over dat je gewoon bedachtzaam moet zijn in alles wat je doet. Ik voel me veilig, maar neem een aantal maatregelen om vervelende situaties te voorkomen. Waaronder dus nooit drankjes (en sinds kort ook flyers) aannemen van mensen die ik niet ken. Het is hier heel gebruikelijk om tijdens uitgaan met elkaar drankjes te delen, wat ik dus alleen doe met mensen die ik goed ken. En ik probeer in het openbaar vervoer zo min mogelijk mijn iphone tevoorschijn te halen. Gewoon telefoon en portemonnee even tijdelijk opbergen in mijn bh. Zou in Nederland misschien absurd zijn, maar ik ben er nu aan gewend. Het blijft een derdewereldland en ik probeer met relatief kleine aanpassingen een mogelijke beroving (of erger) te voorkomen. In mijn optiek denk ik dat je met een portie gezond verstand je weinig te vrezen hebt. Geen garantie natuurlijk.

Omdat ik niet veel andere Zuid-Amerikaanse landen ken, kan ik de veiligheid m.b.t. reizen niet goed vergelijken. Wel weet ik dat in Colombia bepaalde stukken worden afgeraden om 's nachts te bereizen met de bus ivm overvallen. Die onveiligheid speelt hier gelukkig niet. Als ik zo nu en dan een weekeind naar de kust ga (en bijv 7 uur moet reizen) dan doe ik dat juist het liefste 's nachts om niet teveel tijd te verliezen en ik 's nachts niet misselijk word in de bus omdat ik dan slaap.

Voor de geïnteresseerden wat betreft visa’s: ik heb mijn resident visum + identiteitskaart nu ruim een maand binnen. Erg blij mee! :slight_smile:

Leuk om te lezen en bedankt voor de website, wat een handige site. De Cotopaxi mountainbike tour lijkt me ook ontzettend leuk!!

Ha Kristel, leuk om te horen! De Cotopaxi met mountainbikes was ook echt heel gaaf! Ben je van plan binnenkort naar Ecuador te komen?

Wat een snelle reactie!
En zeker, ofja, binnenkort. In september wil ik naar Zuid Amerika gaan, en wil dus ook Ecuador bezoeken. Heb er toevallig net een berichtje over geplaatst op dit forum. Wil 4 landen bezoeken, waaronder Ecuador, dus ben me flink aan het oriënteren. Moet zeggen dat ik bij de andere landen meer concrete ideeen heb, en bij Ecuador ben ik nog vooral zoekende over waar ik heen wil :slight_smile: Heb al wel een lijstje, maar daar zit nog geen logische volgorde oid in, haha.
Lees dat jij in Quito woont? Of ben je inmiddels terug? Zo te lezen ben je erg enthousiast, leuk!

Leuk! Als je meer landen gaat bezoeken kun je daarvan natuurlijk ook je bestemmingen in Ecuador laten afhangen. Ecuador is grofweg in 4 gebieden op te splitsen: het kustgebied, het Andesgebergte, de jungle(amazone) en de Galapagos eilanden. Als je in de andere landen bijvoorbeeld al veel tijd hebt doorgebracht aan de kust, zou je bijv. in Ecuador meer in de Andes en jungle kunnen verblijven (ik noem maar wat). En als je het geld hebt voor de Galapagos is het natuurlijk wel een once in a lifetime mogelijkheid om die te bezoeken natuurlijk! Laat je niet teveel afschrikken door de prijzen die je vindt op internet. Ja, het is prijzig maar met mooie last minute aanbiedingen op budget cruises (die natuurlijk wel goede recensies hebben) wordt het al een stuk aantrekkelijker.
Ik woon nog steeds in Quito ja, nog helemaal naar mijn zin :slight_smile: Als je nog vragen hebt, laat het vooral weten!

Ik ben trouwens sinds december ook part time gaan werken voor het reisbureau Ecuatraveling wat ik hierboven aanraadde. Ik raakte bevriend met de Nederlandse meid die er al werkte en zo een baan gevonden. Heb nu dus ook vanuit de verkoopkant meer kennis opgedaan over toerisme hier in Ecuador… en dat bevalt goed! Daarnaast werk ik ook nog als Engels docent bij een privaat instituut (volwassenenonderwijs), wat ik ook erg leuk vind.

Ik vrees dat ik de Galapagos eilanden over ga slaan. De kust ga ik sowieso afreizen en wil ook wel de jungle in. Het Andesgebergte lijkt me lastig te bereiken maar misschien valt dat mee?
Enne, budget cruises? Kan ik er vanuit gaan dat die er veel zijn ja?
En wat leuk dat je bij dat bureau bent gaan werken zeg!! De website ziet er ook echt goed uit. Kom tegen die tijd zeker langs :wink:

Wat zijn volgens jou de highlights die je moet zien of doen? Of bergen/vulkanen die je beklommen moet hebben?

Leuk om te lezen dat je zo enthousiast bent en helemaal je draai hebt gevonden daar :smiley:

Budget cruises zijn er wel ja! Wel altijd even recensies checken natuurlijk, maar als je vooral naar de Galapagos gaat voor de natuur ipv de luxe van een mooie cabine dan zijn er nog genoeg opties over voor een schappelijker prijsje. Mocht het toch te duur zijn of qua tijd niet meer aankomen, dan zou ik zeker Isla de la Plata bezoeken (1 dagje)!

Er zijn zat steden in de Andes, dus makkelijk te bereiken! Quito ligt ook in de Andes (de hoogstgelegen hoofdstad van de wereld op zo’n 2900 meter). Er zijn vele bergen die je kunt beklimmen, maar de meeste bergen zijn alleen toegankelijk voor ervaren klimmers (als je echt redelijk hoog wilt klimmen). Iets toegankelijker voor toeristen is bijv. een dagtour naar de Cotopaxi, waarmee je wel tot een zekere hoogte komt, maar niet maandenlang van tevoren hoeft te trainen. Daarnaast zijn er zat andere tours te doen in het Andesgebied (per mountainbike, paardentreks, etc), van waaruit je kan genieten van het uitzicht op deze mooie gebieden.

De jungle staat voor mij met stip op nr. 1 als aanrader! Er zijn 2 nationale parken waarin - echt diep in de jungle - verschillende lodges zijn gebouwd voor meerdaagse tours: Cuyabeno en Yasuni. Cuyabeno is iets populairder.

Ik heb in mijn eerste post wat aanraders gezet. Wat ik daar nog aan wil toevoegen:

• Baños (vergelijkbaar met Mino maar iets groter en meer te doen)
  • Termas de Papallacta

Papallacta is zeker een aanrader. Lekker voor op de laatste nacht voordat je weer het vliegtuig in moet. Wij hadden een hotel met de baden recht voor de deur (2 meter). Heerlijk uit stomen en bijkomen van alle indrukken.

Wat ik een echte aanrader vind is de woensdag markt in Guamote. Nog niet echt ontdekt door de toeristen en heel kleurrijk. Overnachten bij Inti Sisa! Maakt het geheel compleet om vervolgens door te gaan naar Cuenca.

@ **Margot **Kijk, dit zijn perfecte tips!! Ook je tip over Isla de la Plate, ik heb even op google gekeken, en wauw! Gaat er meteen op mijn lijstje bij.
En ja, klopt wat je zegt over het Andes gebergte. Het is natuurlijk niet zo dat het onbereikbaar is, en veel steden liggen er natuurlijk ook gewoon middenin. Heb inderdaad al wat bergen opgeschreven waar je 1 of 2 nachten over doet, en dat lijkt me zeker te doen. Maar heb gelukkig nog genoeg tijd om me daar écht in te verdienen in wat ik dan precies wil, omdat zoiets ook veel geld kost natuurlijk…
Banos ziet er ook goed uit, en Papallacta ook! Ga alles eens even rustig bekijken als ik wat meer tijd heb. Dank je wel!! Heb hier echt veel aan !

Sabbie81 ook bedankt! Leuk, zo’n authentieke marktjes. Staat ook op mijn lijstje vanaf nu. Ik ga het nog druk krijgen :wink: Het ligt een beetje uit mijn route, maar ik heb veel tijd, dus wat dat betreft is het alleen maar leuk om van de ‘standaard’ route af te wijken. Hoewel het inderdaad wel goed ligt om vanuit daar door te gaan of terug te komen van Cuenca. Bedankt voor je tips! Kan ik veel mee!

Graag gedaan hoor! En leuke tip Sabbie, als ik daar nog eens in de buurt ben ga ik daar ook eens kijken :slight_smile:

Oeps, de markt is op donderdag. De rest van de week is er niet veel te doen in het dorpje. Donderdag stroomt het dorpje volledig vol.
Het was echt heel leuk, wij waren 2 van de 6 toeristen toen wij er waren. Volgens zeggen is het een goede tegenhanger van Otovalo. Maar dit kunnen wij niet beamen aangezien wij Otovalo niet bezocht hebben.

Oehh, wat leuk!! Heerlijk zo’n nog-niet-ontdekte dorpjes. Ik ga zorgen dat ik er op donderdag ben!

Hoi Margot,

Bedankt voor je verhaal! Erg leuk om te lezen!
Ik ga in mei voor ongeveer een halfjaar naar Ecuador, Peru en Bolivia. Soms krijg ik het ineens weer even benauwd als ik dan die nare verhalen lees! En vervolgens raak ik weer gerustgesteld als ik verhalen lees zoals bovenstaande van jou. Ik had mijzelf voorgenomen om 's nachts niet per bus te reizen (ivm overvallen) maar jij hebt hier dus geen nare ervaringen in? Zijn het bepaalde routes die dan extra gevaarlijk zijn?
Verder ben ik van plan om mijn reis te beginnen met een maand cursus Spaans. Mij spreekt Otavala wel aan omdat ik het liefst in een wat minder druk toeristisch plaatsje studeer, waardoor ik sneller in contact kom met lokale bevolking. En de omgeving mij ook ontzettend aanspreekt. Het klonk mij wel als een geschikte plek om rustiger aan het land te wennen. Zou je dit ook aanraden als je mijn wensen zo hoort of heb je andere tips?
Ik hoor het graag:)
Thanks en heel veel plezier daar!!

groetjes Sophia

Ha Sophia! Wat leuk dat je binnenkort deze kant op komt! Benauwd hoef je echt niet te zijn hoor, al blijft het natuurlijk altijd een beetje spannend om alleen te reizen. Van wat ik weet in de landen die jij gaat bezoeken in het reizen gewoon veilig, ook 's nachts. Belangrijkste is denk ik dat áls je 's nachts reist, je incalculeert hoe laat je ongeveer aankomt op bestemming. Als je bijv. op kleinere plaatsjes rond 03:00 aankomt en dan een paar uur moet overbruggen voor je volgende bus, dat is misschien niet zo handig (maar niet eens zo zeer uit veiligheidsoverwegingen).

Otavalo heeft een mooie omgeving, maar is ook erg klein. Ik denk persoonlijk dat ik me er sneller zou vervelen als ik er een maand zou zitten. Ik heb zelf heel veel lessen bij Ecole Idiomas in Quito genomen (Spaanse talenschool met Nederlandse eigenaars), en heb hier veel plezier aan gehad! Aan de overkant van de school zit een (bij de school horend) studentenhuis waar ik samenwoonde met andere reizigers / vrijwilligers / stagairs, wat hartstikke gezellig is. De school&huisvesting is gelegen in de relatief toeristische uitgaanswijk Mariscal. Mijn ervaring is dat je met uitgaan ook hele locals kunt ontmoeten, en daarnaast zou je bijvoorbeeld naar Interlanguage avonden kunnen gaan, waarbij Ecuadoriaanse jongeren een beetje Engels kunnen leren en jij jouw Spaans kan oefenen. Deze vinden minimaal 2x per week plaats. Er is ook een grote Coachsurfing community in Quito die regelmatig leuke activiteiten en feestjes organiseert voor locals&gringos.

Hoi Margot,

Thanks voor je reactie! Ik verveel me niet zo snel, dus ga starten in Otavalo:)

Ha Sophie, graag gedaan hoor. Leuk dat je plannen al aardig vorm krijgen. Je zult je in Ecuador ongetwijfeld vermaken en hopelijk vind je de lessen ook leuk. Dat vond ik wel in ieder geval! :slight_smile: Mocht je nog meer vragen hebben, laat het vooral weten