12 daagse rondreis Highlights Ecuador

Dit jaar gaat het dan eindelijk gebeuren. Zelfstandig op reis en genieten van de mooie dingen op aarde. Ik ben sinds 5 maanden werkzaam bij een internationaal bedrijf en dan gaat het wel kriebelen als je al die verhalen hoort…
Op 3 juli is mijn 12 daagse rondreis gepland en heb 4 dagen verlengt in Guayaquil om een paar mensen op te zoeken.
Ik ben heel benieuwd naar de steden die ik ga bezoeken dus hoop ik via deze weg er meer achter te komen wat jullie ervaringen zijn hierbij.
Ik bezoek:
Quito
Otavalo
Riobamba
Cuanca
Guayaquil

Dus vind je het leuk om te reageren…

I am so excited,

Sander :ecuador: Ecuador For Life :ecuador:

Quito: mooie koloniale stad, oude stad is levendiger en meer bijzonder dan de nieuwe stad, hoewel in laatstgenoemde wat meer touristische dingen als barretjes en restaurants zitten.

Otavalo: drukke indianenmarkt, veelal bezocht door toeristen.

Riobamba: enorm lelijke stad, werkelijk niets te doen, behalve een op en top toeristische treinrit, die schokkend saai en (nogmaals) toeristisch is. Wel kun je een mooie trip naar de Chimborazo maken, Ecuadors hoogste punt.

Cuenca: best mooi oud centrum, maar heb je in een middag wel gezien.

Guayaquil: grauwe stad, niet aantrekkelijk; waterfront en het kleurrijke ‘heuvelwijkje’ is het enige wat nog enigszins de moeite van het omreizen waard is.

Kortom: sla als het kan gewoon Riobamba, Cuenca en Guayaquil over (laat je vrienden ergens anders heenkomen) en bezoek daarvoor in de plaats bijv.:

Mindo: paradijselijk klein plaatsje, 3 uur van Quito, temidden van het bedreigde cloudforest; prachtige wandelingen langs diverse watervallen.

Puerto Lopez/Montanita: typisch kustplaatsje met bijzondere sfeer.

Banos: erg touristisch plaatsje, maar wel een mooie omgeving voor bijvoorbeeld mountainbiketochten.

Cotopaxi: beklim de vulkaan, al is het maar een beetje, en overnacht er.

En mocht je tijd hebben, ga de jungle in. En als je echt van de tropen wil genieten…: heb zelf een 8-daagse trip gemaakt in het Huaorani-reservaat, slapen in een tent op een rivierbedding, 8 dagen niemand tegenkomen en uiteindelijk bij een inheemse community mee op apenjacht (voor dit laatste waren dus de oudste krijgers verantwoordelijk met hun blaaspijpen, voor de duidelijkheid…).

Hoi,
Ik ga samen met mn vriend in juni naar Ecuador. De planning die we nu ongeveer hebben gemaakt is, 1 week langs de kust 1 week in het Andes gebergte en 1 week in de jungle. We zitten alleen met de vraag; wat moet je allemaal aan kleding meenemen? En moet je zelf een slaapzak meenemen voor in het Andes gebergte? Ik hoop dat een van jullie hier antwoord op heeft. En alle andere tips voor Ecuador zijn natuurlijk welkom.
groetjes Annette

Kledingadvies: kust en jungle: lichte kleding (lange mouwen tegen zon en muggen :teeth: als je dat wilt)
Andes: kan 's nachts ‘graadje of wat’ kouder zijn: ik zweer bij fleece!

Verder een lakenzak. Dekens hebben ze in hotelletjes wel, als je met slaapzak wil zeulen, zeker doen.

Tips: jungletocht met Fausto in Tena! (drink alleen geen lokale brouwseltjes…)
Baños: doen: zwemmen in de hot pools (dat doen al die toeristen dus weer niet…)
“Toeristische treinrit” is op zich wel een belevenis. Alleen zie je nergens in Z-Amerika meer toeristen dan op die dag. Aansluitende busrit naar Cuenca is adembenemend (ga rechts in bus zitten).
Bezoek Vilcabamba voor een echte “backpackertreat”
En natuurlijk de zaterdagmarkt in Otavalo voor je souvenirs!
Veel plezier!

Annette,
Zorg in ieder geval dat je een wind/water-dichte jas bij hebt. Een slaapzak is niet nodig, er zijn voldoende dekens in de hotels.
Wat ik een van de hoogtepunten van Ecuador vond is de Quilotoa-loop, je kunt er de marktdagen van Sacquisili en Zumbahua bezoeken.
Verder is de markt van Guamote de moeite waard.

… tenminste eens iemand die de échte markten aantipt. Otavalo vind ik écht niets aan.
Wat betreft slaapzak: ik was toch blij dat ik de mijne bij had, vooral als je bvb de Cotopaxi wil doen. Van centrale verwarming hebben ze trouwens nog nooit gehoord (zo lijkt het wel).
Nog niet vermeld: juli-aug is de paringstijd van de bultrug walvis. Spektakel verzekerd bij Isla de la Plata !!!

http://img79.imageshack.us/img79/8770/0011hg.jpg

Hee, dat zijn leuke dingen om te lezen over die markten! De iets minder standaard plekken. En Isla de la Plata stond ook op mijn lijstje, heb ik geluk dat ik er in juni/juli heenga :D.

Voor échte markten, nog niet gevonden door toeristen ga je naar Salinas (bolivar provincie), Pimampira (chota vallei) of San Pedro (in de buurt van Vilcabamba). Otavalo is best een leuke markt, maar er is echt niks authentieks aan. Het hangt er maar vanaf wat je graag wilt zien!

Hét hoogtepunt in Quito is niet het oude centrum maar een cocktailtje in een van de bars in Guapulo. Er is geen mooier uitzicht in Quito te vinden en het is de gezelligste (en oudste) buurt van Quito.

op mijn site staan nog wel verhalen en foto’s van ecuador.

groeten,

Sjaak
http://sjaak.aroundtheglobe.nl
www.wereldrondreis.eu

Hey El Chaba,

Je hebt al heel veel goede tips gehad… toch nog een paar:

°Guayquil kan je echt overslaan, spreek met die mensen ergens anders af!!!
°Quilotoa echt zeer bijzonder kratermeer!!!
°Jungle bij Tena (vanuit Quito regelen) en niet bij Banos
°Peuro Lopez, tripje naar de walvissen en ´poor´ Galapagos
°Vooral niet teveel willen zien…

Groeten Klaas

He man,

Kun je ons wat meer vertellen over je jungletocht? Het spreekt ons zeer aan en we willen graag weten waar je het geboekt hebt, vanuit welke plaats en wat meer over de ‘inhoud’.

Alvast bedankt,

Annette en Tom

vanuit quito.
lago agrio, gaat niet bij banos.

sjaak
www.wereldrondreis.nl

Hoi Anette en Tom,

Wij hebben de jungletrip in Banos geboekt en vandaaruit (via Quito) met de Bus naar Lago Agrio. Dus de trip kan je ook vanuit Quito boeken.

Via welk bedrijf weet ik niet meer, wat ik wel weet is dat onze gids ‘Lennie’ heette. Mijn inziens bepaald de gids de mate van het succes van een dergelijke trip.

Bustocht ernaar toe is ons (in negatieve) zin nog het meest bijgebeleven… Bij regen adviseer ik om de trip uit te stellen, de weg ernaar toe was zeer glad en we hebben 3 ongelukken gezien en meegemaakt. Onze eigen bus gelukkig niet over de afgrond, maar die van de voorgangers wel (met dodelijke afloop).

De jungle trip doet je overigens zelfs een dergelijke nachtmerrie toch vergeten :wink:

Groeten Klaas

je kunt vliegen naar lago agrio

sjaak
www.wereldrondreis.eu

Het allerleukste is om contact te zoeken met de mensen die er wonen.
Ik zelf (samen met 36 landgenootjes) heb 3 weken bij een Community in de ‘jungle’ ‘gewoond’ en dit is zoo bijzonder!
Vraag of zij dingen voor je willen gaan regelen. Ga een nacht bij hun te logeren. Echt onvergetelijk is dat! (let wel op dat de mensen geen misbruik van je gaan maken… :D)

Ben verder naar Sua geweest, hier zijn de bultrug walvissen ook errug mooi!! :slight_smile:

Ook hebben we bananenplantage, maracuja plantage, ziekenhuis bezocht. In Quito zijn we naar de teleférico geweest. Hier heb je een prachtig uitzicht over de stad!

Ecuador heeft veeeel indruk op me gemaakt!! Ook al is het er niet altijd veilig… :slight_smile:

De beste tip in de hele lijst. Ik woon nu al twee jaar in Ecuador en het leukste aan het land zijn de mensen. Bekijk eens wat alternatieve projecten die je in contact brengen met de locale bevolking. Zelf heb ik er 60 verzameld op een website en wil ik je graag helpen een leuke gemeenschap met een mooi project te vinden waar je zelfstandig of in een tour naartoe kunt.

Jungle tours, wandeltochten door de bergen met een lokale gids, boottochten naar exotische eilandjes en de cultuur leren kennen. Is dat niet veel leuker dan een week in een hangmat liggen in een junglelodge?

Voor meer info kijk hier op de website, of email me [EMAIL=“info@volunteeringecuador.info”]hier.

Hola El Chaba,

Allereerst wil ik zeggen 16 dagen is te kort om dit prachtige land te zien. Dus indien mogelijk, blijf langer :D!Naast de vele goede tips nog een aantal van mij;

• Saquisilli; prachtige markt met vanaf +/- 5 uur sochtends een dierenmarkt (2 uur vanaf Quito)
  • Canoa; heerlijk nog vrijwel onontdekt door vele toeristen met leuke hostels (Bambu) en heerlijk seafood
    *Mindo; prachtig nevelwoud met vele prachtige vogels. Waaronder de kolibrie.
  • Vulkaan Cotopaxi affietsen > via biking Dutchman (te Quito)
  • Jungle is echt een aanrader maar hier moet je wel minimaal 4 dagen voor uittrekken. Ik ben zelf naar Cuyabeno geweest (lodge Jamu) en dat is mij erg goed bevallen.
  • Teleferico in Quito;dit is werelds hoogste kabellift met een schitterend uitzicht over Quito. Het hoogste punt ligt op 4300 meter.
  • De evenaar (Quito); naast het officiele punt ligt +/- 200 meter verderop de evenaar middels GPS berekend. Hier krijg je een leuke rondleiding en doe je leuke proefjes.
  • Museo Oswaldo Guayasamin in Quito > Prachtige expressionistische kunst met thema´s als onrecht, geweld en haat jegens en gruwlijkheden aangedaan aan de mens. Tevens vocht hij middels zijn schilderijen tegen de discriminatie van de armen, de indigenas, afro-ecuadorianen, en de zwakken/armen in de samenleving. Zijn schilderijen zijn best heftig en confronterend, maar tevens erg mooi/interessant.

veel plezier
Gr.Rixt

goede tips rixt.

sjaak
www.wereldrondreis.eu