Hulp gevraagd route Ecuador

Hallo Ecuador liefhebbers/kenners,

Wij ( ik en mijn man) willen in januari naar Ecuador en de Galapagos.
We willen het meeste middels openbaar vervoer bereizen maar ik kom maar niet op een logische route uit!

Hier twee opzetjes van mij, die helaas niet goed zijn, maar misschien dat iemand van jullie een betere route weet;

Donderdag 10 jan.; Aankomst Quito
Vrijdag 11 jan.; Vlucht Quito> Lago Agrio
Zaterdag 12 jan.; Jungle
Zondag 13 jan.; Jungle
Maandag 14 jan.; Jungle
Dinsdag 15 jan.; Vlucht Lago Agrio>Quito
Woensdag 16 jan.; Quito> richting Cotopaxi per bus
Donderdag 17 jan.; Wandeling Cotopaxi, daarna richting Quilotoa
Vrijdag 18 jan.; Wandeling Quilotoa, daarna met de bus naar Banos
Zaterdag 19 jan.; Dag in Banos ( fietsen langs watervallen)
Zondag 20 jan.; Banos> richting Chimborazo per bus
maandag 21 jan.; Wandeling Chimborazo, daarna richting Alausi per bus
Dinsdag 22 jan.; Alausi trein rit, daarna naar Cuenca
Woensdag 23 jan.; Dag in Cuenca (stadswandeling of park Las Cajas)
Donderdag 24 jan.; Cuenca>Guamote voor markt (moet je hier vroeg aanwezig zijn?)
Vrijdag 25 jan.; Guayaquil
Zaterdag 26 jan.; vlucht Guayaquil> Galapagos
Zondag 27 jan.; Galapagos
Maandag 28 jan.; Galapagos
Dinsdag 29 jan.; Galapagos
Woensdag 30 jan.; vlucht Galapagos>Quito
Donderdag 31 jan.; Quito (stadswandeling, evenaar)
Vrijdag 1 febr.; Quito>Otavalo per bus
Zaterdag 2 febr.; Otavalo markt, als er tijd is naar Mindo, daarna Quito en vlucht naar Amsterdam, anders zondag 3 febr vlucht Amsterdam.

Bovenstaand vind ik niet helemaal geschikt omdat ik liever een dag langer in Cuenca wil zijn zodat we de stad kunnen bezichtigen
en naar park Las Cajas kunnen. Daarbij weet ik niet of te afstanden wel te doen zijn? Ik heb overal per bus bij gezet, maar sommige zouden
natuurlijk ook transfers kunnen zijn als wede wandelingen als excursie boeken.
Dit zijn 24 dagen wat voor ons te doen is ( qua vrij nemen).

De volgende “route” is wat relaxter maar zijn dan ook 27 dagen! Dit is eigenlijk net iets te lang.

Vrijdag 5 jan.; Vlucht Quito> transfer of bus naar Otavalo
Zaterdag 6 jan.; Otavalo Markt en als er tijd is Mindo, daarna naar Quito
Zondag 7 jan.; met de bus van Quito naar Lago Agrio
Maandag 8 jan.; Lago Agrio>Jungle Cuyabeno
Dinsdag 9 jan.; Jungle
Woensdag 10 jan.; Jungle
Donderdag 11 jan.; Jungle
Vrijdag 12 jan.; Lago Agrio>Quito
Zaterdag 19 jan.; Quito (stadswandeling, evenaar)
Zondag 13 jan.; Quito>richting Cotopaxi per bus
maandag 14 jan.; Wandeling Cotopaxi, daarna richting Quilotoa
Dinsdag 15 jan.; Wandeling Quilotoa,daarna naar Banos per bus
Woensdag 16 jan.; Banos, fietsen langs watervallen
Donderdag 17 jan,; Banos (relaxen of misschien naar Puyo? is dat ver?)
Vrijdag 18 jan.; Banos> richting Chimborazo
Zaterdag 19 jan.; Wandeling Chimborazo, daarna naar Riobamba
Zondag 20 jan.; Trein rit Riobamba>Alausi
Maandag 21 jjan.; Alausi > Cuenca per bus
Dinsdag 22 jan.; Cuenca, park las Cajas
Woensdag 23 jan.; Cuenca, stadswandeling daarna terug naar Guamote
Donderdag 24 jan.; Guamote markt, daarna richting Guayaquil
Vrijdag 25 jan.; Guayaquil
Zaterdag 26 janr.; Guayaquil>vlucht Galapagos
Zondag 27 jan.; Galapagos
Maandag 28 jan.; Galapagos
Dinsdag 29 jan.; Galapagos
Woensdag 30jan. Galapagos> Quito of Guayaquil en vervolgens naar Amsterdam

Bovenstaand lijkt mij niet verkeerd maar ja, het is net iets te lang,27 dagen. Ik weet dat er dan keuzes gemaakt moeten worden maar daar wil ik nu nog niet aan toegeven! Misschien zegt iemand; dit is veel te strak gepland maar misschien ook; dit en dit kun je goed op een dag doen.
Ik heb alles omgedraaid maar het is en blijft moeilijk om op een zaterdag in Otavalo te zijn (markt), op een donderdag in Guamote (markt)en op een zaterdag in Quito of Guayaquil voor de vlucht naar de Galapagos.
Daarbij wil ik de Galapagos echt graag op het einde van de reis.
HELP!

Om de tijden goed in te schatten kan je gebruik maken van deze link:Distances and Travel Times | South of Zero

Andere bus links die je kan gebruiken:

http://www.ecuadorschedules.com/

http://ecuadorrealestate.org/ecuador-bus-schedule-costs/

http://guayaquilairporthotel.com/bus-departures-guayaquil/

De planning is dat eind 2012 het volledige trein netwerk hersteld is.het ziet er naar uit dat dit gehaald gaat worden.Je kan dan van Quito naar Duran reizen.Duran ligt aan de overkant van de rivier.(Guayaquil).Voorlopige berichten spreken dan van een tour die 4 dagen/3 nachten duurt.Volgende week gaat er weer een stuk open.

http://ecuadornews.blogspot.com/2012/09/chimborazo-has-two-new-train-routes.html

Cuenca is zeker de moeite waard,Er is hier genoeg te doen,Museums,kerken,goede restaurants.Combineren met Cajas(Paramo park) moet je zeker doen.

De venieuwde website van de trein,Engelstalig,met de routes die nu al beschikbaar zijn,kosten ed.http://www.trenecuador.com/

Hoi Donjose,

Bedankt voor je reactie en handige links, daar heb ik heel veel aan!

groetjes christel

Hoi,

Wij hebben soortgelijke reis gemaakt.
Quito - Otovalo - Mindo -Lago Agrio - Quito - Cotopaxi+Saquisilli + Quillotoa - Tena - Banos - Cuenca - Montanita

Quillotoa en Cotopaxi is moeilijk om op eigen houtje te doen (is ons verteld) Vandaar dat we een tour geboekt hebben (Cotopaxi+Saquisilli+Quillotoa met 1 overnachting)

Bus van Cuenca naar El Cajas is heel easy (ik denk een dik uur) Daar kan je dan rustig 8 uur wandelen en terugrijden met de bus
Cuenca was voor ons 3 dagen en wel te lang (ik vond het niet héél bijzonder, en ga echt niet op zondag!)

Mittad del mundo was voor ons niet echt de moeite (tenzij je natuurlijk voor die ene foto gaat :stuck_out_tongue: )

Groetjes Raf

Hoi Raf,

Bedant voor de info!
Quilotoa en Cotopaxi willen wij ook middels een tour doen maar we willen van plaats naar plaats per bus.
Veel mensen doen deze tours vanuit Quito en dat wil ik niet, kun je daarna voor de tweede keer dezelfde weg naar het zuiden nemen!
Jullie route was dan inderdaad veelal hetzelfde, hoeveel dagen zijn jullie in totaal geweest?
Kan mij voorstellen dat 3 dagen Cuenca lang zijn!
Daar zou ik het liefste 2dagen verblijven, 1 dag voor een relaxte stadswandeling en 1 dag voor park El Cajas, ben bang dat beide niet in een dag te doen zijn…word dan te gehaast.

groetjes christel

Christel,

Wij zijn vertrokken vanuit Quito. Eerst Cotopaxi beklommen en afgedaald per fiets.
Daarna gaan slapen in een bio lodge.
's ochtends vroeg naar de markt (Saquisilli, aanrader op donderdag!) geweest en door gereden naar Quillotoa en terug naar Quito.
Dit is een heel lange rit, en je ziet idd hetzelfde. Pas daarna zijn we naar Lago Agrio gevlogen en zo na de jungle een lange bus naar Tena genomen. (onze planning liet niet anders toe).

Als jullie eerst de Jungle doen, daarna Cotopaxi, moet je idd de route maar 1 keer doen.

Wij zijn een dikke 20 dagen in Ecuador geweest, maar hebben Galapagos geskipt.

In Cuenca zijn we zaterdagnacht aangekomen. Zondag spookstad gedaan. Maandag El Cajas (+ nog 1 extra dag geloof ik) dan doorgereden naar Guayaquill.
Voor El Cjas moet je echt 1 volle dag voorzien. Wij hebben de middellange wandeling genomen. De bus stopt voor de ingang van het park. je komt er meestal wel langs een andere kant uit (aan de bareeltjes, maar dat ga je daar wel zien)

Grtz!

Hallo Christel,

Bijde tours zijn prima te doen, mocht je in tijdnood komen zou je de markt van Guamote kunnen laten schieten, begint heel vroeg en is niet zo dicht bij guayaquil. Omdat jullie ook Otavalo geplandt hebben is daar op zaterdag een dieren markt, en op donderdag in Saquisili, begint ook heel vroeg. Voor Cotopaxi en Quilotoa zou je eens op onze site kunnen kijken www.ariesbikecompany.com
Succes, Arie.

Hey Arie,

Badankt voor de reactie, denk inderdaad dat we ter plaatse een keuze gaan maken wat de markten betreft.
Markten zijn leuk en bijzonder maar 3 stuks hoeft nu ook weer niet zo nodig!
Ik heb de site bekeken, ziet er goed uit! Ook een lauke manier om de berg weer af te gaan!

groetjes christel