Route check

Dag reisgenoten!

Zoals zo vele hier op het forum zou ik graag mijn route laten checken door jullie. Ik heb al aardig wat reiservaring in Azië maar ben nog nooit in Zuid-Amerika geweest. Hierdoor kan ik lastig inschatten of afstanden te doen zijn met openbaar vervoer. Ik heb een maand de tijd en zal in juni 2018 die kant op gaan. Er bestaat altijd het gevaar om iets over te slaan dus hieronder mijn planning. Alle tips zijn welkom!

Dag 1: aankomst Quito
Dag 2-4: Quito (rustig opstarten en acclimatiseren)
Dag 5-6: beklimming Cotopaxi
Dag 7: naar Latacunga
Dag 8-10: Quilotoa Loop
Dag 11: naar Baños
Dag 12: Baños
Dag 13-15: Amazone excursie
Dag 16: naar Cuenca (vanaf Baños?)
Dag 17-18: Cuenca
Dag 19: Naar Guayaquil
Dag 20: Naar kustplaatsje (puerto lopez/montañita)
Dag 21: naar Guayaquil
Dag 22-29: Galapagos eilanden (5 daagse tour + speling)
Dag 30: naar Guayaquil
Dag 31: naar Amsterdam

In het begin zitten wel veel hiking dagen dus misschien valt daar nog wat te schuiven. Ook het stukje van Baños naar Cuenca lijkt me nogal een stuk. Is strand in Puerto Lopez nog nodig als ik naar galapagos ga?

Kortom…HELP!

Dank dank dank!

Niemand?

Sorry, er zitten wat plekken tussen waar ik niet ben geweest.

Ha Steve,

Ik heb je post helemaal over het hoofd gezien. Leuk dat je voornemens bent naar Ecuador te komen. Ik heb wel wat opmerkingen bij je reisprogramma.

  • Als je van plan bent de Cotopaxi te beklimmen, zou ik eerst de Quilotoa Loop gaan doen en pas daarna gaan klimmen. De beklimming is namelijk best optimistisch na 4 pas dagen in de hoogte.
  • Om tijd te besparen zou je kunnen overwegen om je naar het Quilotoa gebied te brengen in prive transport voor de trekking in dat gebied en ook de laatste dag dan op te laten pikken en gelijk door te reizen. Zie dit voorbeeld: http://www.adoreecuador.com/cotopaxi-quilotoa-loop-hike-program-3-days/
  • Als je echt de Amazone in wil zou ik minimaal 4 dagen gaan (en niet maar 3), en naar het Cuyabeno gebied gaan. Vertrekpunt vanuit hier is Lago Agrio wat zowel vanaf Baños als Quito zo’n 7 uur reizen in de bus is. Drie dagen is echt wat kort omdat dag 1 en 3 reisdagen zijn. Dit is onze jungle tour die we aanbieden. Als je alleen reist en een kamer wil delen met anderen krijg je $20 korting. http://www.adoreecuador.com/cuyabeno-jungle-tour-4-5-days/
  • Van Baños naar Cuenca in één dag is wel haalbaar, maar wel een lange zit (ik gok zo’n 7 a 8 uur - er gaan slechts enkele rechtstreekse bussen op een dag). Je zou kunnen overwegen om een stop te maken in Guamote voor een overnachting in het sfeervolle guesthouse Inti Sisa en eventueel een bijzondere ontmoeting met de lokale bevolking: http://www.adoreecuador.com/category/day-tours/guamote/
    Op donderdag is er de wekelijkse (dieren)markt die echt spectaculair is. Nauwelijks een andere toerist te spotten. Al zie ik wel dat je weinig tijd hebt overall dus misschien maar beter rechtstreeks naar Cuenca.
  • In één dag heen en weer vanaf Guayaquil naar Montañita of Puerto Lopez is niet te doen. In de bus is dit zo’n 3 uur. Je kan óf in één keer doorreizen vanuit Cuenca, óf de kustplaats missen. In juni begint wel het het walvissenseizeon en de Isla de la Plata tour wel echt een aanrader omdat je dan walvissen kunt spotten. http://www.adoreecuador.com/isla-de-la-plata-tour/ Verder vind je hier veel blue footed boobies en fregatvogels (maar die zie je evt ook in kleinere groepen op de Galapagos). Op Isla de la Plata zijn ze in ieder geval in grote getalen aanwezig. Veel mensen skippen Puerto Lopez als ze naar de Galapagos gaan maar als je de walvissen nog kan meepakken is dat wel echt een aanrader.
  • Als je maar weinig tijd hebt op de Galapagos raad ik aan om een georganiseerde tour te gaan. Deze 5 daagse tour dekt de highlights van Isabela en Santa Cruz eiland: http://www.adoreecuador.com/magic-land-tour-5-days/ - Zou zonde zijn om in 5 of 6 dagen veel tijd te verliezen aan het zoeken en boeken van tours en het kopen van je tickets voor de boot tussen de bewoonde eilanden (er gaan en maar 2 per dag).

Ben zo vrij geweest om de meest ideale planning voor je te maken in mijn ogen :slight_smile: Rekening houdend met het feit dat je 8 a 9 dagen op de Galapagos wilt zijn (wat voor sommige mensen redelijk lang is).

Dag 1: aankomst Quito (overnachting Quito)
Dag 2: Quito oude centrum verkennen - rustig opstarten en acclimatiseren (overnachting Quito)
Dag 3: bus Isinliví pakken - overstappen in Latacunga (overnachting in Isinliví - hostel Lllullu Llama)
Dag 4: Trekking tussen Isinliví en Chugchilan (overnachting in Chugchilan - hostel Cloud Forest of Mama Hilda)
Dag 5: Trekking tussen Chugchilan en Quilotoa or in prive vervoer naar Quilotoa zodat je het meer met minder bewolking kunt bewonderen in de ochtend (overnachting in Quilotoa of als je prive vervoer hebt kun je jezelf laten terugbrengen naar Quito of doorreizen naar Baños of Guamote of naar Latacunga).
Dag 6: Eventuele reisdag van Quilotoa naar volgende plek van bestemming (overnachting in Latacunga)
Dag 7: Start van beklimming Cotopaxi (overnachting in lodge maar vanaf middernacht beginnen met de hike)
Dag 8: Terugkomst van beklimming Cotopaxi - doorreizen naar Baños of Quito (overnachting in Baños of Quito)
Dag 9: Vrije dag in Baños of Quito - Nachtbus naar Lago Agrio (overnachting in nachtbus)
Dag 10-13: Jungle tour in Cuyabeno. Op dag 13 doorreizen vanuit Lago Agrio naar Baños (overnachting in jungle lodge in Cuyabeno en op dag 13 in Baños)
Dag 14: Vrije dag in Baños (overnachting in Baños)
Dag 15: Reisdag van Baños naar Cuenca (overnachting in Cuenca)
Dag 16: Vrije dag in Cuenca (overnachting in Cuenca)
Dag 17: Vrije dag in Cuenca (Overnachting in Cuenca)
Dag 18: Reisdag van Cuenca naar Puerto Lopez - om en nabij 8 a 9 uur met overstap in Guayaquil (overnachting in Puerto Lopez)
Dag 19: vrije dag Puerto Lopez (overnachting in Puertop Lopez)
Dag 20: dagtour naar Isla de la Plata (overnachting in Puerto Lopez)
Dag 21: reizen van Puerto Lopez naar Guayaquil - vrije middag in Guayaquil (overnachting in Guayaquil)
Dag 22-30: volle week op Galapagos - zou je evt ook kunnen inkorten (overnachting op Galapagos en op dag 30 in Guayaquil)
Dag 31: vrije ochtend in Guayaquil - vertrek naar Nederland

Je kan er ook voor kiezen om één van de vrije dagen in Cuenca om te ruilen voor een extra vrije dag in Baños. Als je van veel wilde activiteiten houd (raften, mountainbiken, canopy dan is 2 dagen in Baños wel de moeite waard en houd je 1 dag over voor het oude centrum van Cuenca).

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Groetjes,
Margot

Dank dank! Het omwisselen van de Quilotoa Loop en Cotopaxi is inderdaad wel een goed idee. Verder vind ik lastig in te schatten hoeveel dagen ik overal zou moeten doorbrengen. Zo zou ik bijvoorbeeld wel wat dagen Galapagos eilanden willen inleveren voor Isla de la Plata. Echter heb ik gehoord dat je wel een aantal dagen bezig bent om een 5 daagse tour als last minute te boeken. Hierdoor heb ik wat speling op de Galapagos eilanden ingepland.

Ik zal nog eens kijken naar de voorgestelde route en de website’s die gegeven zijn. In ieder geval bedankt!

Isla de la Plata op zich is maar een dagtrip. Het eiland zelf is misschien te skippen als je naar Galapagos gaat. Maar ik vond vooral de trip heen en terug geweldig door de vele walvissen die je er kan zien.

In Guayaquil zou ik niet langer blijven dan nodig, vond er niet veel aan (in tegenstelling tot de rest van Ecuador).

Mijn foto’s, filmpjes en route:
http://www.nielsreizen.be/reizen/ecuador-2010/