Eerste opzet reisschema - ruim 3 weken

Hallo allemaal,
Volgend jaar in juli willen mijn vriendin en ik naar Ecuador. Ik ben nu bezig met een reisplan op hoofdlijnen.
Heb nu al het gevoel dat ik tijd te kort kom ;). We hebben overigens nog geen vliegtickets, dus kunnen nog wat spelen met de dagen.
Is onderstaand een logisch route en voldoende tijd etc.?

Dag 1. Aankomst Quito
Dag 2-3 Quito
Dag 4 Vliegen naar Galapagos
Dag 5-6 Galapagos
Dag 7-11 Cruise (kan eventueel ook op dag 5 of 6 al, maar omdat we daar pas willen boeken hebben we iets speling)
Dag 11 - Terugvlucht richting vaste land (Quito of Guayaquil?) en door naar Banos (Kan dit op laatste dag van de cruise, hoelaat ben je vaak terug?)
Dag 12-14 Banos + Riobamba
Dag 15 - Reizen naar Latacunga
Dag 16-18 Hiken naar Quilotoa
Dag 19 Reisdag
Dag 20 -23 Jungle (Cuyabeno)
Dag 24 Reisdag
Dag 25 Terugvlucht

Mooi reisschema! Jullie gaan veel doen, maar nemen toch de tijd ervoor. Heel goed, houden zo! Geldt dit reisschema nog steeds of is het al gewijzigd?

Er is nog niks gewijzigd, maar ook nog niks definitief. Ik zit nog te twijfelen over de galapagos cruise…waar kan ik die het best boeken, in Quito rechtstreeks bij de beheerders of op de eilanden zelf?

Daarnaast zit ik nog te twijfelen over de volgorde. Ik zie het als 3 blokken. Galapagos, jungle en ik noem het maar even andes. Alle blokken beginnen en eindigen eigenlijk in Quito, dus kan de volgorde volgens mij vrij gemakkelijk omwisselen, maar weet nog niet wat logisch is of andere voordelen heeft

Sent from my LG-D855 using Wereldwijzer mobile app

Check even dit topic over het boeken van Galapagos: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=148110 Staat erg veel nuttige info in.

Naar de Galapagos? Onze ervaring was dat wij 3 maanden van te voren online hadden geboekt hetzelfde hebben betaald als mensen in Quito en op de Galapagos zelf. Maar er zijn ook verhalen dat er grote verschillen zijn qua prijzen.
Het is ook afhankelijk wat je wilt zien op de Galapagos. Als je echt een eiland of dier wilt zien dan is het advies boek van te voren. Maakt het je niet uit, ga dan voor de last minutes. Wij wilden echt naar een aantal eilanden en dan is last minute niet echt raadzaam.

Wanneer je googled op last minute Galapagos krijg je al heel veel aanbieders met korting. Soms zelfs al voor medio 2017. De boot kan maar vol zitten…

Volgens mij heb ik ergens op dit forum een keer een overzicht gepost waar alle dieren op benoemd staan en op welke eilanden je ze kan ontmoeten. Op basis hiervan kan je dan een keuze maken eventueel.

Veel plezier met voorbereiden.

Beste , wij gaan in december, en heb momenteel dezelfde plaatsen in mijn hoofd…als jullie terug komen mag je mij altijd wat tips doorsturen :wink:
Groeten,
kathleen.

Ik zal het proberen te onthouden. We hebben inmiddels de vluchten geboekt en hebben de galapagos aan het eind van de reis geplaatst.

Sent from my LG-D855 using Wereldwijzer mobile app

Thx in advance. Hebben jullie redelijke vluchten gevonden ? Als ik nu kijk zijn ze voor een redelijke verbinding ( en tijd) wel tegen de 1000€ . Of mis ik misschien iets ?
Groeten en alvast een super reis gewenst.

Nee prijzen vielen me heel erg tegen. Hebben wel rechtstreekse vluchten ams-quito en guayaquil-ams maar waren inderdaad 1000 euro ongeveer. Wij gaan in juli. Wel zag ik dat dezelfde vluchten tijdens andere maanden circa 700 euro waren tijdens actieweken van klm.

Sent from my LG-D855 using Wereldwijzer mobile app

Hoi Niek, leuk dat jullie van plan zijn deze kant op te komen. Ik heb nog wel een aantal tips voor jullie!

  1. Als je heel graag een cruise wil zou ik niet het risico nemen om deze pas op Galapagos te boeken als je hier maar 1 dag speling in hebt. Last minute aanbiedingen gelden al vanaf 30 dagen voor vertrek en kun je ook al vanuit Nederland of Quito regelen (via internet bijv.). Je kan geluk hebben en misschien nog net die extra $50 korting krijgen die je een week van tevoren niet kon krijgen maar het is ook zeker aannemelijk dat je net naast het aanbod grijpt er er voor de dagen die jullie zoeken geen boot meer beschikbaar is. Bovendien zou het jammer zijn als je in Quito of op je eerste dagn in Galapagos toch nog tijd kwijt bent aan het regelen en boeken van een cruise. Veel operators nemen alleen cash geld aan en met de limieten van max $300-$500 die je per bankpas per dag uit de muur kan halen is het organisatorisch soms nog best lastig om je betaling op tijd te regelen.

  2. Je kunt 2 dagen besparen op de Cuyabeno trip. Op de heenweg kun je een nachtbus te pakken (heel gebruikelijk, er rijdt een semi-private shuttle bus naar Lago Agrio en terug). Op de 4e dag van je jungletour ben je 's middags weer in Lago Agrio en met de bus kom je dan diezelfde dan weer aan ('s avonds laat) in Quito of Banos bijvoorbeeld.

  3. Vanuit Galapagos kun je inderdaad zowel naar Guayaquil als Quito terugvliegen. Alle bestemmingen die jullie nu hebben opgenomen liggen dichter bij Quito dus ik zou daarop terugvliegen, tenzij je nog andere bestemmingn wilt opnemen. Afreizen naar Banos op dezelfde dag dat je terugkomt van Galapagos zou ik niet aanraden, dit wordt wel erg laat.

  4. Het hiken van Quilotoa kan ook nog wel wat korter. Het is absoluut niet nodig een stop te maken in Latacunga. De meest populaire en mooie wandelroute is de route Isinlivi - Chugchilan (dag 1) en Chugchilan - Quilotoa (dag 2).

  5. De volgorde van jullie bestemmingen is niet de meest voor de hand liggendste. Ik ben zo vrij geweest een alternatieve route voor jullie uit te stippelen. Dit heeft te maken met de ligging en verbindingen tussen plaatsen maar ook dat het fijner is om niets steeds opnieuw te moeten acclimatiseren aan de hoogte. Riobamba en Latacunga zou ik overslaan, niks bijzonders te zien daar. Werd vroeger vooral gebruikt om lange ritten te onderbreken voor de nacht maar tegenwoordig zijn de wegen een stuk beter en is dit niet nodig.

Dag 1 - Aankomst Quito (overnachting in Quito)
Dag 2,3 - Quito - nachtbus naar Lago Agrio (overnachting in Quito & nachtbus)
Dag 4,5,6,7 - Junge tour 4D/3N - bus terug naar Quito (overnachting Jungle lodge en Quito)
Dag 8 - Afreizen naar Isinlivi in publiek transport (via Latacunga) (overnachting Isinlivi)
Dag 9, 10 - Wandelen Isinlivi - Chugchilan - Quilotoa (overnachting Chugchilan & Quilotoa)
Dag 11, 12, 13 - Reizen naar Banos, volle vrije dag, in de middag van Banos naar Guamote (overnachting in Banos en Guamote)
Dag 14 - Community tour of Ozegoche lake tour in Guamote (overnachting in Guamote) - zie www.intisisa.com, super interessant!
Dag 15 - Afreizen naar Cuenca - eventueel met Nariz del Diablo treinreis er nog bij (overnachting Cuenca)
Dag 16 - Vrije dag Cuenca (overnachting Cuenca)
Dag 17 - Reizen naar Guayaquil (overnachting Guayaquil)
18-24 - Vlucht GPS - cruise of hotels op GPS - vlucht terug naar Quito of Guayaquil
25 - Terugvliegen van Quito of Guayaquil naar Nederland

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Onze route was inmiddels ook iets aangepast, waarbij de galapagos ook achteraan gepland zijn. De volgorde is dus redelijk hetzelfde als jou. Naar de rest van de tips zal ik even een keertje rustig kijken :).

Nog wel paar vraagjes:

  • We willen graag van de chimborazo downhill mountainbiken. Daarom had ik riobamba erin staan, of kan dat vanuit banos bijvoorbeeld?
  • Ik ken vrienden die ook naar de galapagos zijn geweest en eigenlijk zelf wilde eiland-hoppen. Ter plekke hebben ze een 5daagse cruise gevonden voor minder dan 1000eu pp. Deze prijzen kom ik op internet nog niet tegen. Momenteel ben ik me aan het verdiepen in de eilanden, of ik nog voorkeur heb. Dan zal ik ook alvast gaan zoeken naar acceptabele prijzen :wink:
  • We willen op de galapagos een 5daagse cruise doen, maar ook nog minimaal een dag duiken. Als je een cruise hebt gedaan, is het dan nog leuk om een paar dagen extra op de eilanden te blijven? Dus bijv. cruise van 5 dagen/4nachten, maar in totaal wel 6 of 7 nachten blijven?

Hi Niek,

  1. De Chimborazo downhill mountainbike tour wordt inderdaad geopereerd vanuit Riobamba. Onze passagiers doen dit ook wel eens vanuit Banos maar dit kan alleen als je een private transfers hebt van Banos naar Riobamba s ochtends vroeg en je daar dan aansluit bij de groep die naar de Chimborazo gaat.
    Je zou ook eventueel kunnen overwegen de Cotopaxi downhill mountainbike tour te doen vanuit Quito en aan het einde van deze dag door te reizen naar Banos. Deze tour is namelijk heel erg vergelijkbaar en ook erg tof. Je wordt dan aan het einde van de tour afgezet aan de panamericana vanuit waar je de bus kan pakken naar Banos.
    Of gewoon toch vanuit Riobamba zoals jullie al gepland hadden :slight_smile:

  2. Last minutes cruises voor die prijs heb ik zeker wel verkocht, maar vaak in de Tourist Class of Tourist Superior class. Dit zijn bijv. boten als New Flamingo, Darwin, Xavier, Estrella del Mar etc… Ik zie nu dat jullie in juli reizen en je deze last minute prijzen inderdaad nog niet kan vinden natuurlijk. Vergeet niet dat juli hoogseizoen is en het nog aannemelijker is dat boten al volgeboekt zitten van tevoren. Eilandhoppen is ook geweldig en heeft zeker zijn voordelen.

  3. Het is zeker de moeite waard om nog langer op de eilanden te blijven na of voor een cruise! Een 5 daagse cruise laat nog genoeg ruimte over om plekken op eigen houtje te bezoeken. Er valt zoveel te zien. Het is dan wel handig een cruise te kiezen die niet te veel bezienswaardigheden aandoet op de grote eilanden, zodat er meer te zien en te doen overblijft voor die extra dagen dat jullie in een hotel op een van die eilanden zitten. Deze combi raad ik mensen heel vaak aan.

Hoor het graag als je nog meer vragen hebt!

Beste Margot,

Ik heb met veel belangstelling alle posts voorbij zien komen en ben overtuigd dat ook wij deze zomer, ook juli, naar Ecuador en de Galapagos moeten.

Eerste even wij, dat zijn mijn vrouw, mijn zoon van 7 en ik. Ik heb zeg jaren gebackpacked en inmiddels heb ik mijn gezin dankzij een langzame opbouw zo ver dat we twee jaar terug drie nachten onder een dekzeil in de jungle op Sumatra hebben geslapen en afgelopen jaar drie dagen bij mensen thuis tijdens een trekking in Vietnam.

De voorgestelde reis aan Niek lijkt mij fantastisch! Ik wil alleen wat korte vragen aan je stellen:

  • Kun je voor zowel blok 1, als blok 2 een suggestie doen voor een organisatie bij wie ik een trekking kan regelen en waarbij ook enigszins rekening gehouden wordt met de deelname van onze kleine man?
  • de Galapagos wil ik doen middels een cruise en hoewel ik de enige ben die duikt, wil ik op de cruise ook echt wel duiken. Kun jij een goede aanbevelen waarbij ook voor de rest van het gezin een leuke cruise overblijft als ze niet mee onder water gaan?
  • tot slot moeten wij de reis iets inkorten en weet ik zeker dat mijn vrouw een afsluiting met wat ontspanning aan het strand kan waarderen. Hoe zou jij dit inplannen?

Ik hoop dat je me kunt helpen!

Ferry

Nieuwsgierig naar de oorzaak van de stilte! Iemand?

Hi Ferry,

Wat leuk van jullie reisplannen! Wat bedoel je precies met blok 1 en blok 2? Ecuador vasteland en Galapagos?
Wat voor type trekking zouden jullie graag doen? Meerdaagse wandelingen? Of liever wat meer afwisseling zoals bijv 1 dag wandelen, dan 2 dagen cultuur en reizen en dan weer 1 dag wandelen bijv? Ik ken een heleboel mooie wandelingen in het land maar heb iets meer info over jullie wensen nodig. Ook met jullie 7 jarige zoon zijn veel daarvan goed te doen.

Als ik me niet vergis zijn er wel cruises die zowel duiken (voor een deel van de groep) en tegelijkertijd een snorkelactiviteit aanbieden (voor andere passagiers), maar duikcruises zijn over het algemeen erg schaars en grote kans dat deze voor de zomer ook al zijn volgeboekt. Ik ga me hier eens in verdiepen voor je.
Verder zijn er ook duikaanbieders op de eilanden die dagtours doen met zowel duiken en snorkelen. Er is dan alleen een meerprijs voor duikers.
Mag ik vragen waarom je voorkeur uitgaat naar een cruise? Gewoon uit nieuwsgierigheid :slight_smile:

Als je een leuke strandbestemming zoekt op het vasteland dan zou je de volgende plaatsen kunnen overwegen:

  • Puerto Lopez (vanaf hier evt een tour naar Isla de la Plata doen waarbij jullie walvissen kunnen spotten)
  • Montanita (surfdorp, is een stuk levendiger, veel barretjes, restaurants en nachtleven dus dat kan voor sommigen ook juist minder aantrekkelijk zijn)
  • Canoa (heerlijk relaxed strand meer in het noorden. Is mijn persoonlijke favoriet)
    Canoa ligt dichter bij Quito (7 uur), en Puerto Lopez en Montanita (3 a 4 uur) liggen dichter bij Guayaquil, dus afhankelijk van waarvandaan jullie terugvliegen zou je een keuze kunnen maken)

Kleine aanvullende vraag,…is Klein Galapachos een goed alternatief, zeker in verband met de kosten?

Hi Ferry,

Klein Galapagos a.k.a. Isla de la Plata (te bereiken via Puerto Lopez) is zeker aan te raden als je toch besluit niet naar Galapagos te gaan. Er valt wel veel minder te zien en meer dan een dagtour kun je er ook niet doen, maar tijdens deze dagtour vanuit Puerto Lopez kun je wel vele bijzondere fregatvogels en de blue footed boobies spotten van heel dichtbij. Op de Galapagos zie je deze vogels vaak alleen van iets verder weg. Verder heb je bij Isla de la Plata de bonus dat je grote kans hebt dat je van half juni tot half oktober walvissen tegenkomt onderweg! Willen jullie nog steeds in juli komen?

Hai Margot,

Dank voor je snelle reactie en je heldere uitleg. Ik moet bekennen dat we niet heel hard opschieten met het daadwerkelijke plannen. We weten wel dat we tussen 17 juli en 14 augustus moeten reizen, hebben inmiddels in die periode ook een omweg aan vluchten gevonden om de kosten te drukken, maar op de een of andere manier lukt het niet om de juiste adresjes te vinden om de reis die we voor ogen hebben ook betaalbaar te plannen!

Groeten,

Ferry

Ha Ferry,

Ik zie nu dat je twee accounts hebt. Op je account FerryHoogeboom heb ik je een PM gestuurd met nog tips voor iets goedkopere accommodaties. Het kan zelfs nog goedkoper dan de suggesties dan ik daar doe maar ik wist niet helemaal in welke prijscategorie je aan het zoeken was. Heb je nog toegang tot dat account of zal ik die PM even doorsturen naar je?

Even terugkoppeling van onze reis, wat het nu uiteindelijk is geworden.

Onze definitieve reisschema:
Dag 1: Aankomst Quito
Dag 2: Quito
Dag 3: Reizen naar Isinlivi
Dag 4+5: Wandelen naar Quilotoa (overnachting in Chugchilan)
Dag 6: Naar Quito en nachtbus naar Amazone
Dag 7+8+9: Amazone
Dag 10: Amazone - Banos (via Quito)
Dag 11+12: Banos
Dag 13: Activiteit Banos + afreizen naar Riobamba
Dag 14: Downhill Chimborazo + afreizen Guayaquil
Dag 15: Vliegen Galapagos + 1e dag cruise
Dag 16+17+18+19: Cruise Western Islands
Dag 20: Laatste dag cruise + reizen naar Puerto Ayora + bezoek Tortuga Bay
Dag 21+22: Duiken vanuit Puerto Ayora
Dag 23: Vlucht terug naar huis

Een verbeterpunt was geweest om Amazone direct naar Quito te doen, dan Quilotoa en dan Banos, maar de lodge die we wilden in de amazone had toen geen beschikbaarheid.