Begin april 2013 willen mijn vriend en ik tijdens onze Zuid-Amerika reis ongeveer een week voor de Galapagos eilanden uittrekken. Nu vroegen we ons af of het beter is om van te voren te boeken of daar ter plekke. We hebben een vrij krappe planning, dus we kunnen het ons niet veroorloven dat we meerdere dagen moeten wachten tot er plek is. Is dit risico heel groot in deze periode?
Ik ben er nog niet geweest dus spreek niet uit ervaring maar kan wel delen wat ik weet/uitgeocht heb/van andere heb gehoord die daar zijn geweest;
Er zijn ter plaatse (vooral in Quito) genoeg aanbieders, als je meteen bij aankomst een Galapagos cruise (ga er even vanuit dat je een cruise wilt doen) boekt is het risico niet groot dat er weinig vertrek datas zijn maar bedenkt wel dat het last minute aanbiedingen zijn. De prijzen zijn dan wel goedkoper als vooraf boeken maar er is dan zeer weinig keuze wat soort boot ( moter jacht of zeil) en route betreft!
Heb je hier eisen aan dan zou ik het niet gokken om daar te boeken!
Ik en mijn man gaan in januari, wij willen bv een kleinere moterboot/jacht met een 2 pers bed en geen stapelbed en willen ook een goede route en hebben dus vooraf geboekt bij een reisbureau in Quito. Dit is in ieder geval al een stuk goedkoper als in NL.
Als we eind januari terug zijn kan ik je altijd nog laten weten hoe dit is verlopen, dan heb je toch nog even de tijd mocht je ook vooraf willen boeken.
als je een krappe planning hebt, dan zou dat wel mijn advies zijn.
toen ik in Ecuador was heb ik meerdere mensen zonder preboeking teleurgesteld gezien.
er is namelijk minder keus in data en mogelijkheiden qua vervoer. daarnaast is het zo dat de trips naar de Galapagos erg gereguleerd zijn. dat betekent dat er niet meer dan X toeristen heen mogen en er dus ook niet zomaar trips bijgeboekt kunnen worden bij meer animo oid. als je rustig een weekje kan wachten in Quito; kan je prima ter plaatse iets regelen, maar als je die tijd niet hebt zou ik het vanuit hier regelen. let bij het boeken ook goed op je verblijf en wat bijv. de schipper van plan is te gaan doen. check de recommendations over de boten, en verblijven (slaapkooien) en eten, dan heb je een grotere kans dat je blij bent met je verblijf, omdat de kwaliteit behoorlijk verschilt en er veel aanbieders zijn.
Christel, kan je ons de naam van het reisbureau geven; ook wij wensen een cruise te doen en zouden graag prijzen bekijken en op voorhand boeken. Alvast bedankt! Groetjes, Nadia
Wij hebben geboekt bij Ecole travel in Quito. Via mail contact alles geregeld. En wat betalen betreft, de aanbetaling overgemaakt en het restant daar ter plaatse betaald. Als je meer wilt weten hoor ik het wel!
Wij zijn ons aan het orienteren op een reis naar Ecuador (we houden de tickets in de gaten…) en willen dan ook naar de Galapagos. Van het weekend hoorden we iemand vertellen dat je zeker 1 1/2 jaar van te voren moet boeken… Als we juli/augustus 2014 willen gaan, zouden we volgens hen al te laat zijn… Wij zijn gebonden aan de zomervakantie en zijn een gezin met 2 kinderen (dan 9 en 12 jaar).
Christel, was je tevreden met hetgeen je geboekt had bij Ecole Travel? Op welke boot zaten jullie en hoeveel dagen? Heb je nu je de reis hebt gemaakt nog tips voor het boeken van een cruise?
Lotte, is het gelukt een cruise te maken? Zo ja, bij wie hebben jullie geboekt (en hoe lang van te voren)? Waren jullie tevreden? Hebben jullie nog andere tips?
Ervaringen en tips van anderen zijn natuurlijk ook erg welkom !
Ik was heel tevreden over Ecole! Natuurlijk is het goedkoper om daar ter plaatse te boeken
maar ik vond een stukje zekerheid ook belangrijk, zeker voor de eerste paar dagen! Wat de Galapagos betreft; wij zaten voor 5 dagen en 4 nachten
op de Galapagos Voyager. Is ons goed bevallen, een nette boot, fijne hut, aardige crew en lekker eten! Ook heel belangrijk;
een goede gids maar daar moet je gewoon geluk mee hebben. Ik vond de duur van 5 dagen prima, natuurlijk had ik liever een cruise van
8 dagen gedaan maar wij vonden 5 dagen al prijzig genoeg.We hebben ook verschillende mensen gesproken die 8 dagen echt te lang vonden. De enige reden dat ik 8 dagen had willen doen is dat je dan nog meer kans hebt om
nog meer verschillende dieren te zien, maar…het blijven beesten en er is geen garantie! De mensen van onze groep die langer als 5 dagen op de boot zaten hebben de pinguïns gezien, wij helaas niet, buiten dat en eiland Bartholome hebben we eigenlijk niets gemist.maar goed, wat je te zien krijgt hangt natuurlijk ook af van de eilanden die je bezoekt.
Al met al, een geweldige ervaring die ik nooit had willen missen!
Wij hebben in oktober geboekt voor onze reis in januari. Ik heb echt geen idee of het klopt dat je zo ver van te voren moet boeken als je in de vakantie periode wilt gaan. Wat dat betreft denk ik dat Ecole je daar een eerlijk advies over kan geven! Ik was wel heel blij dat we zelf alles hebben geregeld en dus niet alles vast hebben gelegd. zo konden we langer blijven waar we het naar ons zin hadden en korten waar het minder was. Wat geweldig dat jullie zo’n reis met jullie kinderen gaan maken!
Als je nog meer info wilt hoor ik het wel!
Wij hebben voor afgelopen mei continu diverse sites in de gaten gehouden waarop last minutes aangeboden werden. Ook andere aanbiedingen. Een paar maanden voordat we wilden gaan zagen we een mooie prijs en de route (eilanden) welke wij wilden bezoeken.
Toen contact opgenomen met Tributrek.nl. Een Nederlandse die samen met haar Ecuadoriaanse man een reisbureau runt. Zij heeft voor ons dezelfde prijs kunnen aanbieden als waarvoor wij hem hadden gezien. Voordeel van Tributrek was dat we in euro’s in Nederland konden betalen waardoor we geen wisselkoers verlies hadden of onnodige overschrijvingskosten. Een aanrader, ze regelen ook al het vervoer voor je.
Wij zijn 8 dagen geweest, en dit was een mooie lengte. Hierdoor hebben wij tijdens het snorkelen onder andere meerdere haaien gezien. Anderen welke 4 of 5 dagen er waren hebben dit gemist.
Bedenk wel dat 5 dagen betekent dat je de eerste en laatste dag reist. Die mis je dus. Wij kwamen op dag 1 in de middag op de boot en vertrokken de laatste dag om 8 uur al weer. Je verliest dus hoe dan ook bijna 2 dagen!
christel747: goed te weten dat jullie tevreden zijn over Ecole. De cruises zijn inderdaad aan de prijs en met zijn vieren is het nog maar even de vraag of het financieel haalbaar is… Vandaar dat we kijken naar de mogelijkheden hoe dit goedkoop kan (door eventueel later te boeken) maar wij zijn wel reizigers die normaal alles van te voren regelen (we willen dus liever zekerheid!). Dit doen wij overigens wel altijd zelf dus best spannend als je ziet dat je nu wel via een tussenpersoon/bureautje moet boeken. Voyager ziet er trouwens mooi uit. Wat hebben jullie toen moeten betalen?
Ik weet dat dieren spotten zich niet laat regisseren maar de reden waarom we opeens aan Ecuador denken komt doordat we tijdens onze afgelopen reis (Brazilie) een stel tegenkwamen dat al 9 maanden door Zuid Amerika trok. Zij lieten zien dat ze met pinguïns hadden gesnorkeld. Daar werden onze kinderen zo enthousiast van dat we nu dus de mogelijkheden onderzoeken…
Galapagos is prijzig en met zijn vieren helemaal! Op diverse sites gelezen dat mensen ter plekke in Quito nog iets gaan boeken (en dan lees ik over bedragen die de helft zijn van de internet prijzen…) maar ja wij zijn dus met zijn vieren en weten niet hoe makkelijk het is om met ons hele gezin een last minute te krijgen. En dan gaan we ook nog eens in het hoogseizoen (we plannen voor laatste week juli t/m derde week augustus. Zouden er dan ook last minutes zijn?? We zullen in ieder geval eens contact opnemen met Ecole en Tributrek.
Wellicht gekke vraag maar we hebben ook gelezen over Poor men’s Galapagos en daar zouden veel dezelfde dieren te zien zijn… Hebben jullie dit toevallig ook uitgezocht?? Hebben jullie ook een overweging gemaakt om daar naartoe te gaan of was er iets waarom jullie juist voor Galapagos cruise zijn gegaan??
Onze keuze was gevallen op Galapagos Voyager: http://www.galapagosvoyageryacht.com/
Goed eten en comfortabele kamers. Leuke crew. Wij hebben er 1900 dollar p.p. voor betaald voor 8 dagen. Exclusief vlucht en $ 110 toegang. Heel goed verzorgd. Wij werden op het vliegveld van Quito door een medewerker uit de wachtrij gehaald en tot aan de vliegtuigcontrole gebracht.
Hoe oud zijn de kinderen? Je gaat per keer namelijk maar maximaal 2 uur van de boot af en dat 2 maal per dag. De overige 20 uur zit je dus op de boot. Houd hier wel rekening mee. Wij hadden een kind van 7 op de boot en je zag na een paar dagen dat hij zich begon te vervelen.
Wij hebben verschillende keren pinguïnes gezien. Ook toen we aan het snorkelen waren zaten ze aan de kant maar helaas kwamen ze niet mee zwemmen. We hebben wel met zeeleeuwen gezwommen. Heel erg leuk. Zie hier: <div class=“lazyYT” data-youtube-id=“2oFOO8QgRbY” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>
Neem een onderwater camera mee, je hebt er veel plezier van. Die van ons kostte 100 euro en geen euro spijt van!
Sabbie81 harstikke bedankt voor alle links en info!
Een prijs van 1900 dollar is ongeveer het max dat we willen uitgeven. De prijs valt me mee maar als je het keer 4 moet doen is het een hoop…
Onze kinderen zijn dan 9 en 12 jaar. Heel fijn dat je hebt aangegeven dat je eigenlijk maar 2 keer 2 uur de boot verlaat! Hadden we ons niet gerealiseerd. Gelukkig vermaken onze kinderen zich altijd prima (lezen veel) maar of dat ook lukt op een locatie zonder zwembad… Moeten we maar even met ze over hebben!
Een onderwatercamera hebben we al in bezit! Hebben er al veel plezier van gehad.
Welke route hadden jullie trouwens? Ik zie dat voor de 8 daagse route je kan kiezen uit A, B, C of D. Hadden jullie van tevoren een voorkeur voor een bepaalde route of maakte de route niet uit? Waren er bepaalde eilanden die jullie per se wilden zien? Waren er eilanden bij waarvan je nu zegt die moet je zeker zien?
Wij wilden onder andere de noordelijk eilanden (Genovesa vanwege de vele vogels en hamerhaaien) bezoeken. En Rabida vanwege het rode zand. Maar ieder eiland heeft zijn charme, geen voorkeur. Onze trip was de “B”. Hierdoor hadden we een mogelijkheid om hamerhaaien te zien (helaas niet gelukt), de verschillende soorten boobies etc en de iets minder bezochte noordelijke eilanden. Naar ons idee hadden we met deze trip de meeste eilanden en soorten dieren. Echt last minute ben je overgeleverd aan wat er beschikbaar is en is dus de keuze beperkt.
Wij hadden een vergelijk gemaakt van ieder eiland met de bezienswaardigheden en de dieren. Vervolgens keuzes gemaakt welke boten wij wilden (first class of beter). In dit vergelijk de bootroutes van 8 dagen aangekruist (welke eilanden ze bezochten). Hierop het schip en de route gekozen die het dichtst bij onze wens kwam en toen zoeken naar mooie prijzen. Helaas hebben wij bijvoorbeeld Post Office bay niet gezien. Maar er moeten keuzes gemaakt worden in het leven.
Ik heb ons excel overzicht toegevoegd mocht je er iets aan hebben (Voyager staat hier overigens niet tussen, deze kwamen wij toevallig tegen ;-)).
Super bedankt! Die excel sheet is echt super. We zullen hem zeker gebruiken (en natuurlijk kijken of de routes van de verschillende boten voor komend jaar nog hetzelfde zijn). Leuk als anderen ook zo planmatig zijn ingesteld, we herkennen het!
We hopen dat het lukt om een paar maanden van te voren te boeken. We gaan bij Tributrek wel vragen of dat te doen is voor de hoogseizoen maand augustus. Zou fijn zijn als we niet echt voor super last minute hoeven te gaan (daarmee bedoel ik ter plekke in het land boeken).
Eerst en vooral: heb alleszins ook niet de antwoorden want…wij hebben zelf nog maar net onze vliegtickets naar Quito geboekt voor in mei.
Maar tot nogtoe begrijp ik volgende krijtlijnen:
1 De kans op last-minutes hangt vd periode af (hoogseizoen, zoals mid-juni tot eind augustus: MINDER, laagseizoen, zoals mei: MEER).
2 Hoe kleiner je groepje, hoe groter je kans. Da’s nogal evident.
3 In dalende volgorde van prijzen: van Europe uit via een Europees reisagentschap - van Europa uit via een Ecuadoraans reisagentschap - van Europa uit rechtstreeks via een booteigenaar - in Quito of Guayaquil via een Ecuadoraans reisagentschap - in Quito of Guayaquil rechtstreeks via een booteigenaar - op de Galapagos zelf via een reisagentschap - op de Galapagos zelf rechtstreeks via een booteigenaar. Uiteraard heb je…een stijgende graad van flexibiliteit nodig…
4 Ik heb al een paar keer gelezen dat de beste kortingen dikwijls zitten op de higher class boten. Zeer mooi als je je dat kan permitteren. Maar 25% korting op een luxe schip of een duikcruise op een Agressor boot…blijft nog steeds erg veel geld.
Ons (voorlopig!) idee: we boeken een vlucht naar Galapagos en blijven lang genoeg. 10-12 dagen. We willen sowieso onze tijd nemen voor de eilanden. Ook wat landbased doen. We zijn ook duikers dus we kunnen nog paar duiktripjes vanuit Puerto Ayora doen ook bijvoorbeeld. En dan in laagseizoen mei, hopen op mooie last minute aanbiedingen ter plaatse.
Alhoewel dat we nog twijfelen: als we de vlucht naar Galapagos nog niet van hieruit boeken, kunnen we natuurlijk bij aankomst in Quito eerst eens langs wat reisbureautjes daar lopen…en als er geen mooie aanbieding tussen zit kunnen we nog steeds gewoion een vlucht boeken.
Daar vraag ik me nu dan vooral bij of of er een reëel risico is dat dat laatste (een vlucht boeken) pas na aankomst in Quito kan mis gaan: vluchten volzet voor de volgende week ofzo…
Cheers
Updated - - -
April is ook wel laagseizoen denk ik… Behalve misschien rond de Paasvakanties?! Misschien best de Galapgos plannen daarbuiten indien mogelijk?
Ik kom er net vandaan. Het is in april laagseizoen. Je kunt ook gewoon een vlucht nemen naar Puerto Ayora op Santa Cruz en dan een last minute plekje boeken.
Ik heb zeker het excel bestand nog maar kan m hier gewoon downloaden. Je hebt excel nodig om hem te openen. Ik kan eventueel kijken of ik er een pdf van kan maken maar dan kan je niet meer de routes van de boten aanpassen. De routes willen namelijk nog wel eens wijzigen. Maar je kan ook je eigen boten er in opnemen. Ik hoor het wel.