Kosten Galapagos eilanden en Ecuador

hallo reizigers!

Ik ben op zoek naar de kosten van ticket en toegang naar de galapagoseilanden. Wij willen graag een paar weekjes door ecuador trekken natuurlijk gecombineerd met een trip naar de galapagos. Iemand een indicatie vd kosten? en is het vanaf daar te boeken of beter vanuit NL. Geldt er een maximum bezoekersaant. op de Galapagos of is het ook nog last minutue te boeken. Wij willen graag gaan in oktober of november. Is dat een goede maand ivm het weer?
heel graag wat tips alle info mbt ecuador en galapagos zijn welkom!

alvast bedankt

groetjes Chantal

Hoi Chantal,
Helaas ben ik zelf nog niet op de Galapagos geweest (hoop ik komend jaar voldoende voor op te sparen), maar weet wel van horen/zien dat je goed vanuit bv. Quito zelf kan boeken. Er zijn ontzettend veel aanbieders daar en het beste is gewoon een beetje rond te kijken en de beste aanbieding te vinden. Ik weet niet wat je precies wilt: Wil je luxe of gewoon tourist class, wil je 5 of wil je 10 dagen etc. Entree fee voor de Galapagos is volgens mij 100 + 10 euro eoa belasting. Het ticket is erg duur, waardoor de totaal prijs dan in vergelijking erg hoog lijkt. Een gewone binnenlandse retourvlucht kost 120 dollar, maar naar de Galapagos ben je bijna 400 dollar kwijt volgens mij. Je kunt een totaal georganiseerde trip nemen (slapen op de boot) of naar het hoofdeiland gaan en vanuit daar dagtrips regelen (slapen in een hostel). Omdat er dus verschilldende mogelijkheden zijn is het moeilijk om je een prijs te geven.
Kijk eens op http://www.ecoletravel-ecuador.com/dutch/tours.html
Het weer is bijna het hele jaar door goed om naar Ecuador te gaan, maar daarvoor verwijs ik je toch naar de gidsen die de weertabellen aangeven, in hoeverre dat je weer in een tabel kunt stoppen, want dat verandert natuurlijk met de jaren.
Veel succes met alle voorbereidingen!
Gr. Barbara

Ik ga binnenkort en sta op dit moment in contact met mensen van daar die mij gaan vertellen hoe het allemaal werkt. Het schijnt dat je gewoon een boot kunt nemen en een pensionnetje op de eilanden kunt nemen en dat je de lokale mensen kunt vragen waar je goedkoop eten kunt… meer info zeer binnenkort!

“Locals” vertelden mij dat NU (HUN zomer) de beste tijd is…

Hangt er vanaf. NU is het wet and warm season. Dus…idd beste om te snorkelen enzo. Maar wel meer kans op regen.

Inmiddels ben ik in Ecuador geweest.
Het is zeker mogelijk om ter plekke - in Quito of Guayaquil - tours te boeken. Denk er wel om dat er een toeslag van wel 80% kan zijn voor alleenreizenden - dit geldt m.n. op de cruiseschepen waarop je overnacht.

Een goedkope manier om de Galapagos te doen is de volgende. Je vliegt van Quito naar San Cristobal island (onderdeel Galapagos). Je zoekt hier een pensionnetje. Op San Cristobal spreek je lokale vissers aan om te vragen of ze je voor een bedrag kunnen overzetten naar Santa Cruz Island. Ook op Santa Cruz kun je een pensionnetje vinden. Op Santa Cruz kun je allerlei lokale tours maken of een brommer of een taxi huren naar plekken waar er bijzondere dieren te zien zijn. Je kunt ook gewoon naar het strand gaan en snorkelen enzo. Je kunt ook proberen met lokale vissers op andere eilanden te komen om weer andere dieren te zien. Maar Santa Cruz schijnt toch wel het meest bijzonder te zijn.

Volgens LP (Lonely Planet) zie je op deze manier minder dan met een georganiseerde tour van enkele dagen. Aan de andere kant is het zo dat je op deze manier wel een maand op de Galapagos mag blijven. Ook zijn er allerlei mogelijkheden om er vrijwilligerswerk te doen, zodat je nog langer kunt blijven.

Het is mogelijk om de touroperators met of zonder cruiseschepen aan te spreken en te vragen of je nog mag insteken met een tour, het schijnt goedkoper te zijn omdat er geen commissie aan anderen hoeft te worden afgedragen, maar ik zou er niet op vertrouwen dat dit zonder meer lukt.

Volgens de “locals” is de noordelijke winter (nu dus) de beste tijd om de Galapagos te bezoeken: het is er rustig (weinig toeristen) en het weer is goed. In de noordelijke zomer (juli, augustus, e.d.) zijn er heel veel toeristen.

Waarom eerste naar San Cristobal? Is dat veel goedkoper dan rechtstreeks naar Baltra (Isla Santa Cruz) vliegen ofzo?

Dat ter plekke een boot scoren schijnt niet altijd even succesvol te zijn hoor. Veel mensen doen al dagtripjes (die ook niet goedkoop zijn), en scoren dan zo’n klein rondje op een boot van 4 dagen. Dat is eigenlijk 2,5 dag. Zien ze eigenlijk niks nieuws meer. Het beste is echt om een 8-daagse cruise te nemen. Dat is trouwens ook maar 6,5 dag. Op dag 1 begin je rond de lunch, en de laatste dag is het wegwezen na het ontbijt.
Pas dan zie je echt meer. Deze boten gaan ook naar bv Tower Island (red footed boobies), en Espagnola.

Als je rechtstreeks naar Santa Cruz kunt vliegen, lijkt dat idd. beter, want het eiland is mooi en interessant, terwijl je vanaf San Cristobal -zo heb ik gehoord- alleen maar snel naar bijv. Santa Cruz wilt gaan.

Ja, dat kan dus. Baltra is aan de noordkant van Santa Cruz.

Hoeveel verwachten jullie nou ongeveer dat je moet betalen voor de Galapagos? In ¨economic¨ class, voor 8 dagen, en wat zou het verschil ongeveer zijn tussen via internet, en vanuit ecuador boeken?

Ik gok 1200 dollar ofzo +de vlucht+100 dollar parkentree.

Wat ik heb gezien is 1700 of 1800 dollar p.p. voor 8 dagen als het gaat om een georganiseerde reis, en dan nog 80% (!) toeslag voor een 1-persoons boeking.
Je kon dan ook alleen 3 of 4 dagen gaan, je betaalde dan 850 dollar met eventueel 80% toeslag. Deze prijzen waren incl.vlucht vanaf het vasteland (Quito of Guayaquil).

Ik kan jullie vertellen dat er geen extra toeslag is voor een persoon. Je komt gewoon met iemand die je niet kent in een kamer. Ik ga nu waarschijnlijk 1345 voor een tour van 8 dagen betalen, plus ca 400 voor de vlucht, plus 110 entree. En je moet ook nog tips geven enzo.

Dat van die toeslag voor 1 pers heb je helemaal gelijk in. Wat is dat steeds voor gezeur hier! Tsja, als je in je eentje een 2-pers hut op de Galapagos Legend wilt (nooit doen! Dat is zo’n dure boot met Amerikanen met survivalpakken, verrekijkers enzo :-))…

Ik heb een paar jaar geleden dus 1200 betaald, en kwam idd gewoon bij iemand anders op de kamer (een of andere Deen, niet snurkend :-)). Dus die prijzen van je klinken me heel aannemelijk in de oren!

Hey,
@Pablo: tis geen gezeur hoor ;), helaas is het wel degelijk zo dat er door sommige boekingsbureaus zoveel wordt gevraagd, omdat je dan alleen een 2 persoonshut hebt. Het is waar je voorkeur naar uit gaat. Maar het is absoluut niet nodig, daar hebben jullie gelijk in, gewoon delen met iemand die je niet kent, als het klikt heb je er ook nog een leuke reisbuddy bij.
@Tommellebom: redelijke prijzen lijken mij.

Ik ben 3 weken geleden naar de Galapagos eilanden geweest. Heb 1 dag van tevoren geboekt en betaalde $1100 voor de cruise van 8 dagen + $400 dollar voor de vlucht. Op ‘mijn boot’ zaten in totaal 14 passagiers waarvan bijna de helft hetzelfde had betaald door allemaal last minute te boeken. Ik ging met de Floreana geboekt bij EOS travel agency in Quito zie –> http://www.eosecuador.travel/index.php?option=com_content&view=frontpage&Itemid=1. Was een prima boot, veel jonge lui (tussen de 20 en 35 jaar). De veel luxere schepen leken veelal gevuld met oudere mensen.

Ipitoy,

Ik zou graag willen weten hoe het gaat met het delen van een hut? Zoekt de reisorganisatie voor jou een roommate om kosten te besparen of moest je dat zelf doen?

Ik heb contact gehad met verschillende bureaus, maar niemand heeft het gehad over een ‘single toeslag’. Op de boot werd de verdeling gemaakt en als je geluk had dan zat de boot niet vol en hoefde je zelfs je hut niet te delen. Zat hij wel vol dan beslist de crew op de boot welke hut je krijgt en wie je kamergenoot is.

1 like

Pas wel op met reisbureaus en het boeken vanuit Europa. Bij mij aan boord zat een vrouw uit Zwitserland die het geregeld had vanuit Europa en zij heeft bijna EUR 2500,- betaald voor dezelfde cruise (let wel: alleen de cruise, dus exclusief vliegticket en dergelijke). Dat is dus EUR 1400 meer.
Als ze de kans krijgen, vragen ze natuurlijk ook veel meer geld, dat is natuurlijk makkelijk verdienen.

Rosa. Ik zag dat je inmiddels op de Galapagos en in Ecuador bent geweest. Mijn vriend en ik denken er ook over om te gaan. Nu heb ik van andere personen gehoord dat ze het het geld achteraf niet waard vonden en dat ze liever naar een ander land waren gegaan.

Hoe denk jij daarover? Ik ben benieuwd.