Ik ga half juli tot en met augustus naar Ecuador, aan het einde wil ik graag een Jungletour doen. Nu lees ik hele wisselende ervaringen over sommige gebieden en aanbieders van deze tours.
Heeft iemand tips? Ik wil het wel vrij goedkoop houden!
Heb geen vergelijkingsmatriaal, maar Jamu Lodge (Cuyabeno) was echt heel erg goed. Trip van 4.5 dag incl. bus van Quito naar Cuyabeno (nachtrit), daarna boottocht naar de lodge, goed personeel (gids, kok etc.). Ik was voor een eigen kamer met badkamer (warm water) toen 240 dollar kwijt (prijs zomer 2007). Als je een bunkbed en koud water douche neemt, ben je goedkoper uit. Deze trip kun je bij verschillende tour-agencies in Quito boeken, zo ook naar andere lodges daar. Je kunt het ook vanuit Lago Agrio regelen.
ik ben aan het overwegen om juli en half augustus naar ecuador te gaan. De tickets zijn nu alleen wel erg duur en ik ben bang dat het daar ook niet erg goedkoop is. Ben jij al wat meer te weten gekomen over de kosten daar?
Zelf wil ik graag een lange trektocht in de Andes maken en ook de jungle in trekken.
Lijkt me leuk om van je te horen.
isa
Ik ben ook van plan om veel in het Andes te blijven met een uitstapje van een week naar de kust en een week naar de jungle.
De kosten in Ecuador vallen wel mee. Via wereldwijzer heb ik voor de zekerheid gevraagd of mijn schattingen juist waren, volgens de antwoorden was dat zo. Ik verwacht dat ik per week rond de 300 dollar (alles incl) kwijt ben. Ik ga dan wel low-budget, dus hostels en goedkope restaurants. Zeker omdat de dollar nu vrij laag staat (1eur = $1,55) is Ecuador nu redelijk goedkoop.
Dus per week reken ik dus iets minder dan 200 euro. Goedkope vliegtickets vinden was ook voor mij een probleem, maar via Delta valt het wel mee. Ondertussen zijn ze wel wat duurder geworden, maar nog steeds te betalen. Het beste kan je vertrekken via Brussel, Schiphol is namelijk door alle belastingen gemiddeld 100 euro duurder. En je moet geen bezwaar hebben tegen overstappen, op de heenweg stap ik alleen over in Atlanta. Op de terugweg Atlanta en New-York. Maar volgens mij kan je nog wel een vlucht vinden voor minder dan 1500 euro.
Laat maar weten als je iets wil weten of al iets verder bent! Lijkt me leuk!
Allereerst ben ik rond die tijd (eind augustus dan) ook in Ecuador. Ik wil aan het begin van mijn vakantie een jungle-tour doen.
De tickets zijn inderdaad duurder. Maar als je op 21 augustus nog kunt vertrekken, kun je nog een relatief voordelig ticket krijgen (vanaf €815). Op die datum vlieg ik dus zelf ook. Laatste week van augustus gaat ook weer richting die prijs, zit nu iets boven de €815,-.
ik ben de juiste persoon voor jouw vraag …hahaha
kom net terug van 10 dagen Cuyabeno Reserve waar ik voor een reisburo 5 lodges gezocht en getest heb!!
Ik ben in Grand Cuyabeno lodge geweest, in Jamu Lodge, In hotspotscamp, In samonalodge en Dracaena lodge.
Grand Cuyabeno is een tikkeltje duurder dan de andere lodges als je gaat rondvragen bij de burotjes in Quito maar ze hebben dormbedden en voor die prijs word het in 1 keer veel waar voor je geld. De accomodatie is goed en de ligging is 1 van de beste. Moet je wel in het natte seizoen zijn. De Grand Cuyabeno lodge ligt aan het meer met de verdronken bomen.
Ik vertrek vanavond weer die kant op. 4 dagen en 3 nachten kosten $240.
hun toer begint een aantal vroeger dan bij de concurent. vond ook een plus punt.
Jamu lodge is de mooiste lodge alleen sprak mijn gids weinig engels. Ik weet dat ze soms wel goede gidsen hebben maar hier moet je ( in mijn ogen) wel echt even nadrukkelijk naar vragen.
Samona Lodge is de populairste in het gebied. goede prijs ook. Zelf denk ik dat hun populairiteit hun ondergang word. Ze hadden tijdens mijn 3 bezoeken respectiefelijk 22, 27 en 43 gasten!!
Veel te druk in mijn ogen.
Maar wel leuk als je van een feestje houdt en weinig nachtrust nodig hebt…maar wil je dat in de jungle??
Ik heb mijn privetrip naar samona om die reden gecancelled
Hotspotscamp is geen lodge maar een kamp. slapen in een muggennet onder een afdakje. Leuk als je er van houd! en goedkoper. De dagactiviteiten zijn ook een stuk zwaarder. langere wandelingen en tot je oksels door een moeras.
Ik vond het eten erg goed
Dracaena lodge ligt in een ander deel van de Cuyabeno reserve waar helaas iets minder wilde dieren te zien zijn. Maar verder kan ik er weinig op aanmerken. goede gids, eten en accomodatie
heel veel prijsverschil zit er niet in deze lodges.
Heb even de sites enzo niet bij de hand maar google eens!
sprak net een stel dat via Curacao is gevlogen omdat dit het goedkoopste was!
Kijk eens bij Martinair naar Curacao en een of ander vaag colombiaanse maatschappij die via Bogota op Quito vloog. Ze waren net onder de 1000 kwijt en gaan ook nog een weekje Curacao bekijken
Zelf vloog ik ook voor onder de 1000 met Iberia via Madrid
Stukje uit het reisadvies Ecuador (ministerie van Buitenlandse Zaken):
‘De noordelijke gebieden van Ecuador, grenzend aan Colombia, met name de provincies Sucumbios (steden Lago Agrio en Nueva Loja) en Orellana (steden Coca en Francisco de Orellano) en de aangrenzende provincie Napo zijn onveilig, omdat in deze gebieden banditisme en gewapende overvallen voorkomen. Aangeraden wordt per vliegtuig naar bovengenoemde steden te vliegen.’
Vraag:
Is het toch geen probleem om per bus van Quito naar Lago Agrio te reizen?
Als ik het zo lees, spreekt Grand Cuyabeno of Jamu Lodge mij het meest aan. Daar niet tot aan je oksels door het moeras? En leer je nog iets over de gebruiken van de indianen/medicinale planten? Of zit dat niet in de trips?
Als ik eind augustus een jungle tour wil boeken vanuit Quito, kan ik dan de volgende dag vertrekken of zijn de eerste paar dagen volgeboekt? En de vlucht boek ik dus ook bij het reisbureautje?
ik ga van eind juni tot 6 augustus naar Ecuador met 3 vriendinnen. Ook wij zijn van plan om een jungletocht te doen op het einde. Fijn dat je de vraag al gesteld hebt, kunnen we daar beiden van profiteren!
De toertjes kan je niet op iedere gewenst dag starten dus een beetje vooruit boeken kan noodzakelijk zijn.
Vaak beginnen toers op maandag of donderdag.
Wanneer je wilt vliegen moet je zeker een week van te voren gaan boeken omdat de vluchten snel vol zitten (max 30 pers per vlucht)
Je kunt even googelen op de lodges die ik genoemd heb en direct bij de organisaties boeken ( hebben zelden de zelfde naam overigens) Maar qua prijs maakt het niet uit waar je boekt.
Wanneer je in het nederlands geholpen wilt worden kan je contact opnemen met http://www.ecoletravel-ecuador.com/
Tja die zogenaamde onveiligheid daar kan hier ter plekke niemand iets nuttigs over zeggen. Er is ooit wel eens wat gebeurd maar het is alweer tijden rustig. Ik ben 2 keer met de nachtbus die kant opgegaan en niets aan het handje en 2 keer terug gevlogen. ook niets aan het handje.
Er lopen wel wat militairen in het stadje en ook op het vliegveld maar die staan nauwelijks op te letten dus ik denk dat ze niet het idee hebben dat er iets dreigends kan gebeuren.
wat betreft tot je oksels door het moeras. Gewoon van te voren vragen als ze gaan wandelen of ze dat gaan doen en dat je daar wel/geen zin in hebt. Daar passen ze meestal wel hun wandeling op aan. Tijdens een wandeling krijg je voornamelijk uitleg over het gebruik van planten als medicijn en door de indianen. En anders moet je gewoon lekker veel vragen stellen.
Een bezoek aan een indianenstam of comunnity is niet wat jij je er waarschijnlijk bij voorstelt. het is wel geinig maar er is niets traditioneels aan. de huizen niet, de kleding niet enz.
Dus laat je daardoor niet lijden bij je beslissing voor het aantal dagen of de lodge.
ik heb net een uitgebereid verslag geschreven over de Cuyabeno reserve en een review van de Lodges.
Over een paar dagen staan in de hosteldatbase op die site ook de foto´s erbij
Graag gedaan, hoor!
En als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel. Ben op dit moment alle info van de cuyabeno aan het herschrijven voor een reisburo hier in Quito en er ondertussen een tweede keer geweest
Zelf ben ik niet in Cuyabeno geweest, zodat ik daar niet uit eigen bron over kan oordelen. Op basis van andermans oordelen heb ik het echter gemeden, aangezien er nog maar vrij weinig fauna te vinden is, en ook nauwelijks nog primary forest.
Mocht je - net als ik - écht graag dieper de jungle in willen, zonder ontberingen te ondergaan (de tour is erg comfortabel), dan kan ik iedereen een ander gebied aanraden (Huaorani Reserve).
Zie hieronder een artikel op de website van NG, met daarbij een foto van de mannen met wie ik na dagen downstream gevaren te hebben op apenjacht ben geweest (met een blaaspijp welteverstaan):
Degenen die hierin echt geïnteresseerd zijn, kan ik de gegevens geven van de (enige) locale organisatie (en gids) die in dit prachtige gebied actief is.
Anacondor: niets mis met je andere tip maar even voor de goede orde…weinig primair forest te vinden in de Cuyabeno???
Het is 1 van de grootste ongeschonden gebieden!!!
Je hebt waarschijnlijk verhalen gehoord van mensen die naar Dracaena lodge geweest zijn in het zuiden van het park. daar zie je inderdaad hoe groot de ontbossing is en zit je aan het randje van het park wat de kans op spotten van dieren niet echt vergroot.
Alle ander lodges en kampen zitten midden in dit enorme gebied. Je doet er met de boot al zeker 2 uur over om van de rand van het park bij de lodges te komen en dat hele stuk is volledig ongeschonden.
Je kunt overigens ook toers van 6 en 8 dagen totaan de grens met Peru en ook daar geen bewoning te vinden!
@bolletjeom: daar heb je inderdaad helemaal gelijk in, Cuyabeno omvat een van de grootste en meest diverse gebieden primair regenwoud van Ecuador.
Het kan dus ook niet anders dan dat je daar bijzonder mooie tours kunt maken. Laat me het daarom anders zeggen: naar ik heb begrepen heb je bij Cuyabeno een wat groter risico terecht te komen in ietwat drukkere gebieden (trails/rivieren). Dat kan dus zijn weerga hebben voor de flora en fauna.
Wat ikzelf juist geweldig vind is om dagenlang te kunnen varen over rivieren waar je geen mens tegenkomt, simpelweg omdat er geen toeristen zijn of (niet-inheemse) mensen wonen. De kans op het zien van bijzondere flora en fauna wordt daarmee bepaald vergroot. Ook is het een enorme ervaring als je terecht komt bij een stam die slechts zelden in contact komt met de ‘bewoonde’ wereld.
Los daarvan geldt natuurlijk dat je ook enorm van de natuurschoon kunt genieten als het wat drukker is en wat minder divers zou zijn; het regenwoud is nou eenmaal fantastisch…
Cuyabeno is redelijk druk. Vooral op de rivieren heb je meer het idee dat je op een vakantieadres zit dan midden in de Jungle. Maar het is wel erg mooi en als je gids je wat verder weg stuurt zul je het echte Jungle gevoel wel te pakken krijgen
dat hangt nogal af van het seizoen en de lodge die je kiest.
De populairste lodge is Samona en is daarom bij mij ook het minst favoriet. hier hadden ze in de maand mei een gemiddelde van 21 gasten per nacht. Zij trekken er idd met 3 bootjes op rij op uit.
De ander lodges in dat gebied hebben soms een groep maar meestal ben je daar met tussen de 6 en 10 man.
Ik ben op een trail nog nooit een andere groep tegengekomen en ik heb nu toch zeker 7 wandelingen in dat gebied gedaan.
Op het water kom je idd wel eens een andere kano tegen en als het een goede zonsondergang beloofd te worden dan kan er ook meer dan 1 bootje op het grote meer zijn. Op de drukste dag dat ik er was waren dit 3 bootjes die flink afstand bewaarde.
Ik ben er in Mei en Juni geweest dus nog wel vlak voor het hoge-hoogseizoen
Wanneer je niemand wilt tegenkomen moet je naar Dracaena lodga gaan. die ligt in een ander gebied maar ik vond de wildlife daar ietsje minder
Het is nu rustig in Cuyabeno en het droge seizoen is zojuist ingezet. Ik zat in de Jamu Lodge in totaal met 5 anderen. Prima cabañas, tenminste als je jezelf de luxe van heet water gunt. Dracaena zijn we ook tegengekomen.