Samen met mijn vriendin willen we 2 weken ecuador inplannen. Nu hoor ik dat er een negatief reisadvies is geweest in 2010. Hoe staat het nu met de veiligheid.
Ben behoorlijk ervaren maar ga liever geen onnodige risico’s aan, vandaar.
Ik ben afgelopen februari samen met 2 vriendinnen geweest in Ecuador.
En alle verhalen die je vooraf hoort van mensen maken je toch wat onzeker.
Het enige wat de mensen deden is staren naar je en ach als dat het ergste is
Hoop dat jullie een super vakantie hebben.
Ja ook hier is er criminaliteit.Toch denk ik dat met de juiste “maatregelen” het grotendeels te vermijden is(de kans op).In mijn blog kan je het een en ander nalezen(zie vooral het onderste deel).Lees ook de thread eens na,die eerder hier op dit forum gepost is.:vak02:
Bedankt voor je blog heb hem net helemaal gelezen. Vind na het lezen ervan dat je wel heel negatief bent over de veiligheid in Ecuador, is het echt overal zo erg of zijn het vooral de grote steden waar de veiligheid wat minder is. Bedankt voor de tips die je geeft en die ga ik ook zeker naleven. Als ik jou tips naleef is het dan mogelijk om in je eentje door Ecuador te reizen? Hoe is et eigenlijk in montañita, ik ga daar namelijk Spaans volgen voor 4 weken. Alvast bedankt voor je moeite en hopelijk enig antwoord!
Pim,denk dat je een super vakantie gaat krijgen.Montanita staat in Ecuador hoog op de lijst van topattracties.Stadje vol met mensen uit alle windstreken.Like NY,it never sleeps.De risico’s zijn natuurlijk altijd aanwezig.Denk echter dat hier in de grote steden,het risico groter is.Een deel van de risico’s kan je al ondervangen door je bewust ervan te zijn en te weten wat je moet vermijden.
Ja,je kan heel goed alleen door Ecuador reizen.Dat is geen probleem.Indien mogelijk met je tijdschema,zou ik wel adviseren om overdag te reizen.Is veiliger en je ziet ook nog wat van het land.Zelf ben ik 1 maal in Montanita geweest.Vond het er wel leuk,maar het is echt iets voor “jonge” mensen.Misschien heb je gezien dat het blog,allerlei “tabs” heeft,naar "mogelijk voor jou “leuke” informatie,zoals:video’s,foto’s,Quito,Guayaquil,Galapagos,hotels(maar ook wat hostals),kaarten etc. Veel plezier in Ecuador.
Ik ben met een vriendin in Ecuador geweest, en wij zouden precies aankomen op de dag nadat daar toen de noodtoestand was uitgeroepen in 2010. De verhalen maakten ons toen ook wel onrustig en we hebben de situatie toen een paar dagen van een afstandje bekeken. Uiteindelijk zijn we toch gegaan en ik moet eerlijk zeggen dat toen ik er eenmaal was, het me heel erg meeviel. Ik merkte wel dat mijn familie thuis vooral gespannen toekeek, omdat zij beelden hadden gezien van wat zich er toen had afgespeeld. Maar wij liepen er een week later rond en ik voelde me er prima! Naar aanleiding van het gebeuren destijds, had het leger toen een tijdje de controle in de straten van Quito, en hoewel dat ergens misschien angstaanjagend overkwam, gaf het mij ook een gevoel van veiligheid.
Als je het mij vraagt is het jammer dat veel mensen zo negatief zijn over de veiligheid in Ecuador, maar mocht je er inderdaad iets minders leuks hebben meegemaakt, wie ben ik dan om dat gevoel tegen te spreken? Mijn ervaring is in elk geval dat je gewoon moet opletten waar je je bevindt, houd je spullen in de gaten, doe geen dingen die je hier op straat ook niet zou doen en zoek de problemen ook niet op.
Ik kan alleen maar zeggen dat alle ‘negatieve’ verhalen die ik vooraf had gelezen, nauwelijks zo door mij zijn beleefd (behalve dan de busreizen, ik heb wel eens een schietgebedje gedaan!). Ecuador is mijn favoriete land uit de reis die ik gemaakt heb toen (Ecuador - Peru - Bolivia en een heel klein stukje Chili). Wat je ook kiest, geniet ervan!
Eind 2009 ben ik in Ecuador geweest. In de 3 grote steden moet je 's avonds niet alleen de straat op gaan, minimaal met 4 personen, anders vanuit je hotel een taxi regelen ook al is het maar een klein stukje. Overdag hebben ze bij mij midden in het oude centrum van Quito zelfs de ketchup truc uitgeprobeerd, is gelukkig niet gelukt alleen zat mijn rugzak onder de smurrie.
Vond het verder een ontzettend mooi land en zou graag nog een keer terug willen want er is zoveel te zien, alleen goed opletten op jezelf en je spullen.
Heel veel plezier en een hele mooie reis.
Marion
het enige wat ik hierop kan zeggen is dat de nederlandse ambassade echt heel snel een negatief reisadvies geeft voor heel veel landen, en dat is ook heel vaak erg overdreven. Ik heb al heel wat landen bezocht waar een negatief reisadvies luidde (Uganda, Sri Lanka, India, Ecuador nu dus) en het valt altijd erg mee met de veiligheid. Natuurlijk moet je geen domme dingen doen en goed opletten, maar dat moet ook in Amsterdam hoor!
Leuk dat je geinteresseerd bent om naar Ecuador te gaan.
zelf heb ik Ecuador ervaring als veilig. Het is alleen belangrijk om daar zelf ook voor te zorgen door het nemen van maatregelen, en wees in bepaalde gebieden altijd oplettend. Op deze manier is het prima mogelijk om moeilijkheden en berovingen te voorkomen.
Ga niet laat alleen op straat,
neem geen kostbare spullen mee als dit niet hoeft,
zorg ervoor dat je altijd een gele taxi neemt met teller, nummerplaat en taxi nummer op het dak, deze zijn geregistreerd.
Zorg ervoor dat je tours regelt met een professionele organisatie,
ik zelf heb alle tours in mijn vakantie/reis geboekt bij het reisbureau Happy Gringo in Quito, zij hebben mij geweldig geholpen en voorgelicht omdat ik zelf ook niet zo goed wist hoe ik alles moest regelen. Ik heb een super tijd gehad in Ecuador en ben ook naar de Galapagos eilanden geweest en de Jungle.
Ook Quito zelf is de moeite waard en hier kun je bijvoorbeeld een dag tour doen om het historische centrum te bezoeken.
Ik ben in 2005 een maand heel Ecuador doorgereist met mijn vrouw die zelf daar vandaan komt en ik heb mij nergens onveilig gevoeld.Wij reisden s,avonds en s,nachts nu wil ik dat niet aanraden want zoals ook in Nederland is het in het donker onveiliger.Gewoon aanpassen en niet met dure spullen te koop lopen.Voor korte stukken en voor pinnen gewoon de taxi gebruiken.
Maar je hoeft niet bang te zijn om zonder enige aanleiding neergeslagen te worden,zaken die helaas wel in het veilige nederland gebeuren.Dus mensen wat ik hier mee wil zeggen is dat het met de onveiligheid wel meevalt zolang je maar je verstand gebruikt want het is natuurlijk wel een arm land.
Wij gaan over 4 weken weer een maand.Ik hoop dat ik wat ongerustheid bij
de ongeruste mensen heb kunnen weg nemen al weet je het natuurlijk nooit zeker maar dat is in Nederland ook.
Ik lees dat je vrouw van Ecuador komt. dan weten jullie vast heel veel!
Kun je mij misschien wat tips geven over een mooie backpack route vanuit Ecuador naar Lima? In juli gaan ik en mijn vriend voor het eerst backpacken daar. Hoe kan ik de binnenlandse tours het beste plannen ( welke reisbureaus zijn goedkoop??)
Wat is jullie beginpunt?? Hoeveel tijd hebben jullie?? En wat zoeken jullie precies?? Hebben jullie zelf zin om dingen te regelen/uit te zoeken??? Met antwoord op die vragen kan ik je wellicht wat beter helpen.
Hola,
Ik ben ook van plan om jan, feb 2014 naar Ecuador te reizen. Voor ongeveer 4/5 weken. Is dit telang voor Ecuador? Welke plaatsen moeten er zeker op mijn lijstje staan? Het is voor mij de eerste keer richting latijns amerika. Heb al vele reizen gedaan maar meer Afrika en Azie. Kan je makkelijk met de locale bussen reizen of is dit niet aan te raden? Overdag uiteraard. Zijn er bepaalde dingen die je zeker moet mijden daar?
Wij houden van natuur, cultuur, locale mensen, low budget reizen…go with the flow.
Hoi Bernie,
Ik ben benieuwd of je al wat meer informatie hebt over de veiligheid in Ecuador. Ik ben ook van plan om in mei 2014 te gaan maar we willen liever geen onnodige risico’s opzoeken. Hoewel we al veel gereisd hebben in Azië en Afrika twijfelen we toch door de verhalen die we horen. Ik hoor graag of jullie al wat wijzer zijn geworden!
Wij hebben dit voorjaar een halve week in de amazone gezeten, een week op de Galapagos en 1,5 week rond gereden met een huur auto door Ecuador. Nergens hebben wij ons onveilig gevoeld.
Zorg er voor dat je in bijvoorbeeld Quito voor de politie thuis bent (circa 22.00 uur). Verder de slechtere wijken ontwijken net als je in NL zou doen.
Gezond verstand en je bent veilig.
Wij zijn net een week terug van 3 weken ecuador. Ook een week galapagos en 4 dagen jungle en 1,5 week ecuador. In quito verbleven wij in de wijk la mariscal. Dat schijnt veilig te zijn en daar heb je ook een leuk plein met cafeetjes enz. Verder hebben wij niks in Nederland geboekt maar gewoon terplekken in quito. Daardoor een hele luxe qruise naar de galapagos kunnen maken met 70% korting. Wel moet je er dan rekening mee houden dat het kan dat je dan 2 dagen na het boeken al vertrekt. Verder hebben we alles met de taxi gedaan dus geen ervaring met bussen…
Hoi katrien, volgens velen blijkt het er wel veilig te zijn, alles in acht genomen natuurlijk. Hier in brussel , antwerpen, zelfs mechelen moet je op je tellen letten. En idd ik denk met dit in je achterhoofd moet het zeker lukken. Ook in afrika moet je voorzichtig zijn, en dat geldt een beetje overal . Wij vertrekken 15 jan al maar als je wil kunnen we daarna contact houden om info door te geven. Mijn emailadres bernievr@hotmail.com. Geef me maar een seintje dan ergens eind feb of half maart. grtz bernie
Ik woon nu 9 jaar in Ecuador en kan je vertellen dat het hier niet minder veilig is dan in Ned.
Dat negatieve reisadvies van 2010 had een politieke achtergrond die erg kortstondig was en al lang
geleden is opgelost. De mensen zijn over het algemeen vredelievend en gastvrij,maar het ligt natuurlijk
ook aan jezelf.Als je doelbewust de achterbuurten opzoekt zoals de suburbio in Guayaquil dan vraag je
om moeilijkheden,net zoals in de grote steden van Nederland.cramer_525@hotmail.com
Hoi Henniec, waar woon je in ecuador? Mss kan je ons nuttige tips geven over hostels, dingen zeker te doen. Wij vertrekken 15 jan naar Quito en zakken dan zo af naar Guyaguil, Salinas (heb daar vriend wonen) en eventueel Isla de la Plata. Wij willen ook een jungletocht doen maar weet niet juist welke de mooiste is, Tena, puyo,…Wij hebben voor dit alles 4 weken de tijd. Hopelijk is dat voldoende om van alles moois te kunnen genieten.
Mijn emailadres bernievr@hotmail.com
grtz
Bernie
Wij wonen in Guayaquil sinds 1 jaar en hebben 8 jaar in Riobamba gewoond.
Daar hadden wij een Hosteria La Rosa de Holanda. ( hebben we verkocht ).
Op dit moment zijn wij in Spanje en blijven hier tot medio maart 2014.
Dan gaan we weer terug naar Guayaquil.
Mocht je meer info willen hebben dan is hier mijn email: cramer_525@hotmail.com
of via dit forum
gr. Hennie