heb er net 5 maanden gezeten. Alleen. hoewel het qua veiligheid niet mijn favoriete land is is het ook weer niet zo erg als er nu geschetst word.
Bij het begin beginnen. Quito
Ja, ik hoorde vrijwel iedere dag een nieuw berovingsverhaal in Quito.
MAAR, beroving is niet altijd het goede woord. meestal is het zakkenrollerij waar je zelf niet eens iets van merkt.
Berovingen zijn meestal een vriendelijk verzoek om je spullen af te staan en messen of wapens worden nog niet veel gebruikt.
Ik heb alleen maar verhalen gehoord van mensen die geschrokken zijn, niet mensen die ontvoerd zijn of mishandeld of wat dan ook.
Trucje met je spullen vies maken betaat nog steeds. gewoon negeren, doorlopen en het zelf ergens anders schoonmaken.
je moet vooral opletten als je gaat stappen. je bent kwetsbaarder als je dronken bent en in het donker buitenlopen is niet aan te raden.
Ik weet niet of je een jongen bent of een meisje… maar als ikd at weet heb ik wat gerichtere adviezen voor je veiligheid in de grote stad:)
De criminaliteit richt zich met namen op je spullen. Vooral de bussen die vertrekken uit Quito hebben groepjes die je dagrugzak proberen open te snijden. En dan met name de bussen die maar een paar uur rijden. Je hebt je dagrugzak ALTIJD op je schoot. Niet tussen je benen en zeker niet in het rek boven je. Ze snijden je rugzakje gewoon open waar je bijstaat en je hebt niet eens iets door. als je wel iets door hebt…denk niet dat de buschauffeur je te hulp komt. de snijder is niet alleen maar heeft zijn vrienden bij zich en is dus geen lieverdje.
Lago Agrio
Ik ben in totaal 3 weken in het noordoosten geweest waar je zogenaamd niet moet komen.
Ik heb 2 keer een nachtbus genomen zonder problemen. Uit veiligheid raadde we het onze klanten altijd af…maar dat is meer om onszelf in te dekken dan dat wij geloven in de gevaren van dat gebied.
Er is daar zeker wel eens sprake van criminaliteit, de FARC zit er…maar het is dus zelden gericht op toeristen. Er is al in 4 jaar niets gebeurd met een toerist in die Regio. In mijn ogen is het geen enkel probleem om het prachtige Cuyabeno reserve te bezoeken.
Als je geld hebt om te vliegen ($63 per vlucht) moet je dat doen! vooral omdat het sneller en relaxter is…maar voor je veiligheid…mwah
Ik ben ook een aantal keer in het stadje Lago Agrio geweest. Charmant is het niet maar ik voelde me er veiliger dan in de Mariscal in Quito!
Teleferico
nooit een slecht verhaal over gehoord!
Het is wel een goed idee om met een groepje te gaan. is ook leuker.
Ik ben er overigens in al die maanden niet geweest. zie niet zo goed in wat er bijzonder aan is.
Vanaf het dak van de Basaliek heb je ook prachtige uitzichten over Quito en er zijn leuker bergen om te beklimmen en om te kunnen zeggen dat je hoog bent geweest
Guayaquil
ben er niet geweest. Oa omdat idd de algemene houding in Ecuador is: “onveiligste plek die er is”
In de 5 maanden dat ik er als vrouw alleen heb rondgelopen…en alleen maar openbaarvervoer heb genomen… is mij het volgende gebeurd
-telefoon gejat uit mijn kamer in mijn hostel. Stom, eigen schuld, had ik hem daar niet moeten laten liggen maar ik ging zwemmen dus wilde hem niet meenemen. Dit was overigens niet in Quito
-2 dagen later. binnen 5 minuten mijn kleine portemonee losgesneden. Niets van gemerkt. Niet in Quito maar op een markt in Banos.
- camerarugzak “moest” ik van de jongen van de bus tussen mijn benen zetten. niet bij nagedacht dus is die opengesneden. maar ze hebben er niets uit kunnen halen.
alledrie de incidenten tijdens de acties niets van gemerkt! Dus…het valt wel mee. het zijn maar spullen. al ben je wel even pissig
ik zou me niet laten afschrikken door al die verhalen. Je moet wel extra streetsmart zijn daar en dan komt het wel goed. veel officiele instanties dekken zich natuurlijk in. zoals een ministerie en sommige reisorganisaties. maar de kans dat je werkelijk iets engs overkomt is echt heel erg klein.