Veiligheid bij alleen reizen?

Ik checkte zojuist het reisadvies voor Ecuador, en daar is in juni o.a. een kopje ‘Zware criminaliteit’ toegevoegd. Ik lees nu o.a. het volgende:

‘In geheel Ecuador is sprake van toenemende gewelddadige criminaliteit. Met name in Quito en Guayaquil zijn berovingen aan de orde van de dag.’

‘In verband met een toenemend aantal roofovervallen, inclusief verkrachtingen en korte kidnappingen, in enkele toeristencentra, wordt ten sterkste ontraden zich te verwijderen van grotere groepen. Door een algemeen gebrek aan beveiliging, ook door de lokale politie, wordt een bezoek aan de Teleferico in Quito geheel ontraden, ook in grotere groepen.’

‘De noordelijke gebieden van Ecuador, grenzend aan Colombia, met name de provincies Sucumbios (steden Lago Agrio en Nueva Loja) en Orellana (steden Coca en Francisco de Orellano) en de aangrenzende provincie Napo zijn onveilig, omdat in deze gebieden banditisme en gewapende overvallen voorkomen. Aangeraden wordt per vliegtuig naar bovengenoemde steden te vliegen.’

Vraag aan degenen die er op dit moment zitten:

• Is een busrit naar Lago Agrio inderdaad sterk af te raden i.v.m. de veiligheid?
  • Waar is de Teleferico in Quito, welk deel van Quito moet ik nu mijden (welke bezienswaardigheden)?
  • Is het bv. veilig om alleen per bus van Quito naar de warmwaterbronnen van Papallacta te reizen? En hoe is Papallacta qua veiligheid?

Groeten, zuid-amerikafan

Het reisadvies is niet (nauwelijks) veranderd tenopzichte van 2006.

• Lago Agrio heb ik toen met het vliegtuig gedaan. Niet alleen qua veiligheid, maar ook wat betreft de slechte wegen die kant op.
  • Teleferico in Quito - Google-søk
  • Weet ik niet.
    Ik heb de waterbronnen in Banos bezocht. Leuke plaats!

Ik ben vorig jaar alleen naar Ecuador gegaan. 3 weken in Quito geweest en 2 weken rondgereisd en ja, 2x niet zo’n leuke dingen meegemaakt in Quito, maar dat had me in Amsterdam of hier in 't zuiden ook kunnen gebeuren.
De truc met het sausje op je rugtas spuiten was vorig jaar erg populair, dan zeggen ze dat je tas vies is, willen je helpen en zo nemen ze je tas mee. Stug doorlopen, en in een cafeetje in de buurt je tas zelf even schoonmaken.

• busrit naar Lago Agrio (door naar El Puente) geen problemen ondervonden. sNachts gereisd, ‘lekker’ geslapen. Terugweg helaas pech gehad wegens een staking van de oliemaatschappij werknemers, dat was wel wat minder, maar je bent dan met zoveel mensen die dat gebied uit willen/moeten, dat je je aansluit bij de groep. Maar dit is niet iets dat dagelijks voorkomt.
  • Teleferico: Taxi naartoe nemen anders moet je flink klimmen en het is nogal een eind, is allemaal hartstikke modern daar, was leuk om bovenaan te komen, cafeetje, beetje gewandeld, schitterend uitzicht over Quito, er is daar ook nog een pretpark, maar daar vind ik persoonlijk niet zo veel aan.
  • Papallacta: niet geweest

In het algemeen geldt overdag kun je alleen over straat, gewoon goed opletten, geen dure dingen zichtbaar dragen, geen dikke portemonnee in je broekzak etc. sAvonds met een groepje als je over straat wil en de taxi is niet duur, dus liever een paar dollar meer kwijt en veilig thuis dan moeilijk doen. Maar dat geldt voor elke grote stad.

Ik heb het reuze naar mijn zin gehad en ik ga zeker nog een keer terug, wil het zuiden nog bezoeken en nog een keer het regenwoud in. Je hebt zo een leuke groep bij elkaar om verder mee te reizen, gaat echt gemakkelijk.

heb er net 5 maanden gezeten. Alleen. hoewel het qua veiligheid niet mijn favoriete land is is het ook weer niet zo erg als er nu geschetst word.

Bij het begin beginnen. Quito
Ja, ik hoorde vrijwel iedere dag een nieuw berovingsverhaal in Quito.
MAAR, beroving is niet altijd het goede woord. meestal is het zakkenrollerij waar je zelf niet eens iets van merkt.
Berovingen zijn meestal een vriendelijk verzoek om je spullen af te staan en messen of wapens worden nog niet veel gebruikt.
Ik heb alleen maar verhalen gehoord van mensen die geschrokken zijn, niet mensen die ontvoerd zijn of mishandeld of wat dan ook.

Trucje met je spullen vies maken betaat nog steeds. gewoon negeren, doorlopen en het zelf ergens anders schoonmaken.

je moet vooral opletten als je gaat stappen. je bent kwetsbaarder als je dronken bent en in het donker buitenlopen is niet aan te raden.
Ik weet niet of je een jongen bent of een meisje… maar als ikd at weet heb ik wat gerichtere adviezen voor je veiligheid in de grote stad:)

De criminaliteit richt zich met namen op je spullen. Vooral de bussen die vertrekken uit Quito hebben groepjes die je dagrugzak proberen open te snijden. En dan met name de bussen die maar een paar uur rijden. Je hebt je dagrugzak ALTIJD op je schoot. Niet tussen je benen en zeker niet in het rek boven je. Ze snijden je rugzakje gewoon open waar je bijstaat en je hebt niet eens iets door. als je wel iets door hebt…denk niet dat de buschauffeur je te hulp komt. de snijder is niet alleen maar heeft zijn vrienden bij zich en is dus geen lieverdje.

Lago Agrio
Ik ben in totaal 3 weken in het noordoosten geweest waar je zogenaamd niet moet komen.
Ik heb 2 keer een nachtbus genomen zonder problemen. Uit veiligheid raadde we het onze klanten altijd af…maar dat is meer om onszelf in te dekken dan dat wij geloven in de gevaren van dat gebied.
Er is daar zeker wel eens sprake van criminaliteit, de FARC zit er…maar het is dus zelden gericht op toeristen. Er is al in 4 jaar niets gebeurd met een toerist in die Regio. In mijn ogen is het geen enkel probleem om het prachtige Cuyabeno reserve te bezoeken.
Als je geld hebt om te vliegen ($63 per vlucht) moet je dat doen! vooral omdat het sneller en relaxter is…maar voor je veiligheid…mwah
Ik ben ook een aantal keer in het stadje Lago Agrio geweest. Charmant is het niet maar ik voelde me er veiliger dan in de Mariscal in Quito!

Teleferico
nooit een slecht verhaal over gehoord!
Het is wel een goed idee om met een groepje te gaan. is ook leuker.
Ik ben er overigens in al die maanden niet geweest. zie niet zo goed in wat er bijzonder aan is.
Vanaf het dak van de Basaliek heb je ook prachtige uitzichten over Quito en er zijn leuker bergen om te beklimmen en om te kunnen zeggen dat je hoog bent geweest

Guayaquil
ben er niet geweest. Oa omdat idd de algemene houding in Ecuador is: “onveiligste plek die er is”

In de 5 maanden dat ik er als vrouw alleen heb rondgelopen…en alleen maar openbaarvervoer heb genomen… is mij het volgende gebeurd
-telefoon gejat uit mijn kamer in mijn hostel. Stom, eigen schuld, had ik hem daar niet moeten laten liggen maar ik ging zwemmen dus wilde hem niet meenemen. Dit was overigens niet in Quito
-2 dagen later. binnen 5 minuten mijn kleine portemonee losgesneden. Niets van gemerkt. Niet in Quito maar op een markt in Banos.

• camerarugzak “moest” ik van de jongen van de bus tussen mijn benen zetten. niet bij nagedacht dus is die opengesneden. maar ze hebben er niets uit kunnen halen.

alledrie de incidenten tijdens de acties niets van gemerkt! Dus…het valt wel mee. het zijn maar spullen. al ben je wel even pissig

ik zou me niet laten afschrikken door al die verhalen. Je moet wel extra streetsmart zijn daar en dan komt het wel goed. veel officiele instanties dekken zich natuurlijk in. zoals een ministerie en sommige reisorganisaties. maar de kans dat je werkelijk iets engs overkomt is echt heel erg klein.

Mwah, ik ben overvallen in de nachtbus. Niet gerold ofzo, maar ik zat midden in een gewapende overval waarbij zes mannen met huuuuge geweren ons beveelden onze spullen af te geven. Dat was ergens tussen Quevedo en Salinas. Ik kan je vertellen dat het niet bepaald prettig is om onder schot gehouden te worden. Bij de ambassade zeiden ze dat dit soort overvallen regelmatig voorkomt, en dat ik blij mocht zijn dat ik niet verkracht was en dat ik uberhaupt nog leefde. Dat was ik natuurlijk ook :slight_smile:
In Ecuador heb ik daarna ook never nooit meer een nachtbus gepakt…

Ecuador is prachtig, maar door deze ervaring was ik er al snel klaar mee. Verder ben ik nooit gerold of beroofd (ook niet in Peru en Bolivia). In Quito wel iemand overvallen zien worden, toen ik zat te chillen met de hosteleigenaar op een trappetje voor het hostel. Weg vertrouwen!

Sorry dat ik je geen geruststellend antwoord kan geven Ecuador, maar er zijn natuurlijk ook zat mensen die niks overkomen. het is gewoon een kwestie van op het verkeerde tijdstip, op de verkeerde plek zijn! Ik adviseer je lekker overdag te reizen, en naar Papallacta moet lukken, zolang je idd op je spullen let :slight_smile: Veel plezier Ecuador is mooi!

Als je een leuk hostel in Quito zoekt, Huauki is erg leuk en gezellig. Warme mensen, en de schoonmaakster is na het incident in de bus met ons gaan winkelen, en heeft ons kleren van haar dochter gegeven… Erg lief!

Lekker verhaal ongeveer een dag voordat ik op vakantie gaan! Nou, dit wil je echt niet meemaken, verschrikkelijk. Ik snap heel goed dat je daarna geen nachtbus meer genomen hebt.

Ik begin nu wel te twijfelen of ik wel een bus kan nemen naar Lago Agrio. En in Ecuador laat ik me goed informeren wat wel en niet aan te raden is.

Ja, sorry, maar je vroeg ernaar, en je kreeg antwoord :P. Maar dit soort dingen gebeuren eenmaal. De meeste mensen maken niks mee, maar ik toevallig wel… Weetje, gisteren zat ik in de bus in Amsterdam toen er een ruzie ontstond en er bijna iemand was neergestoken, notabene door de buschauffeur zelf. Dit soort grappen gebeuren hier dus ook.
Ik heb daarna in Peru en Bolivia wel nachtbussen genomen, omdat je anders niet verder komt :slight_smile:

Ik weet zeker dat je gaat genieten. Probeer niet te paranoide te zijn, maar gewoon voorzichtig, en idd, laat je goed informeren. Heb ik ook allemaal gedaan. Ik zou trouwens niet de bus nemen naar Lago Agrio, maar neem lekker het vliegtuig :slight_smile:

Heel veel plezier!

ik zal ook een vliegtuig nemen, heb ik destijds ook gedaan.

Heel veel plezier en geniet!

als je het geld hebt ga dan vliegen. kost $63 per vlucht!
of neem een dagbus
maar ik heb dus meerdere keren een nachtbus die kant op genomen en dat is goed gegaan…dat kan dus ook

mensen die je iets verkopen in Ecuador zullen altijd zeggen dat je moet vliegen. aan bussen verdienen ze niets EN ze willen zich afdekken tegen een aanklacht.

Dank jullie wel voor je adviezen en ervaringen. Morgen ga ik vliegen. Hoorde zojuist op het nieuws dat er in Madrid een vliegtuigongeluk is gebeurd … Enfin, ik vlieg over Parijs. En ik ga zeker genieten!

Pappallacta is een klein gehucht met een groot hotel. Lijkt me niet dat je er snel iets zal gebeuren. De warmwaterbronnen zijn er overigens wel erg goed. De reis erheen gaat overigens wel over een enorme bergrug maar de weg is goed (muv het laatste stukje).

Het is allemaal prima gegaan. Van Quito naar Papallacta en van Papallacta de volgende dag naar Lago Agrio. Papallacta is een klein gehucht, leuk hostal trouwens met eigen hot springs.

Alleen terug zou ik vliegen, maar die vlucht is gecancelled. Ze hebben toen een paar taxi´s ingezet.

Goed op je spullen passen, is de belangrijkste tip. Je hebt niet alles in de hand, maar meestal worden spullen gestolen in een onbewaakt ogenblik.