Reizen in Ecuador met hopp on en hop off bus

Goede middag,

Allereerst de beste wensen voor het komende jaar.

Ik en mijn vriendin zijn van plan om door Ecuador te trekken (maand april - mei - juni)

Ik ben gestuit op de volgende route met de hop op hop off bus

http://www.bambaexperience.com/CassavaWays-n1875.html

Route: Quito - Tena - Banos - Guamote - Guance - Guayaquil

• Is het verstandig om met deze bus het land door te trekken of is het met het openbaar vervoer veel gemakkelijker?

• De beste reisperiode is juni heb ik gelezen, is er echt zoveel meer regen in de maanden April en Mei?

• Zijn er nog tips aangaande deze reis.

Peter en Manon

Reizen met het gewone openbaar vervoer is heel goed te doen in Ecuador. Bussen zijn goedkoop en rijden zeer frequent. Langs de gehele Panamericana is het eigenlijk al een soort op hop on hop off principe, er is altijd wel plek in een passerende bus. Je kunt gewoon terplekke je route uitstippelen, da’s ook wel een voordeel lijkt me, tenzij je liever (semi)georganiseerd reist natuurlijk. Maar Ecuador is makkelijk zelfstandig te bereizen.

Qua weer durf ik het niet precies te zeggen, maar het zuiden zal in juni-juli wel droger zijn dan april/mei. Maar ik zou me er niet door tegen laten houden, Ecuador ligt rond de evenaar dus de seizoenen zijn minder uitgesproken dan verder van de evenaar (Peru, Bolivia, noordelijk Colombia).

Cuenca zit niet in je reis, is een mooie en aangename stad in het zuiden. Ook Vilcabamba is de moeite waard.

Hoi Sander,
even een vraagje, is het ook veilig om met de ‘lokale’ bussen te reizen? (familie maakt zich nogal zorgen)
Ik kom in mei aan in Quito en wilde dan naar Lima in Peru reizen…

Is ok mits je je handbagage in de gaten houdt (= op schoot houdt) en mits je overdag reist.

Via Wereldwijzer app

Je moet inderdaad op je spullen letten, net als in de rest van de wereld, en als je gaat slapen je handbagage beter op schoot of op de grond tussen je benen. Waardevolle dingen als paspoort en pasjes op je lichaam dragen, maar dat spreekt wel een beetje voor zich. Er is ook nog wel verschil in busmaatschappij. In Peru heb je in ieder geval altijd luxere varianten die ook duurder zijn maar wel relaxter voor de langere ritten. Met stoelen die bijna horizontaal kunnen, stewardes en wifi aan boord.

Tussen de benen wordt afgeraden in Ecuador - er zijn veel gevallen bekend van rugzakjes die zo opengesneden worden. Bagagerek bovenop is uit den boze - er zijn hele bendes in Ec. die proberen jou over te halen je spullen daarin te doen.

Via Wereldwijzer app

okee thnks :wink: die tips snap ik inderdaad allemaal maar hoorde ook verhalen dat er in sommige delen van zuid amerika bussen worden aangehouden en volop beroofd of dat vrouwen i de bus moesten blijven en mannen naar buiten…
van cuenco naar lima is wel even rijden met de bus geloof ik, en dus een grens over… is dit ‘extra’ gevaarlijk? of als ik sochtends vroeg vertrek niet zo… (en gewoon goed oplet op bagage enzo)

1. Komt vooral s’nachts voor. 2. Kijk ook bij Reisadvies Minbuza (Ecuador, Peru) en LP voor (on)gunstige grensovergangen (bijv. mijnenvelden Peru).

Via Wereldwijzer app

Grensovergangen kun je beter overdag nemen. Ik ben daar wel 's nachts de grens overgegaan, toen ik van Loja naar Piura reisde. Verder niet zo bijzonder. Grensovergangen zijn vooral vervelend omdat het soms veel tijd kost en grensbeambten soms nog wel eens corrupt zijn en toeristen wijsmaken dat ze (om vage redenen) moeten betalen voor een visumstempel (nooit doen dus).

Buskapingen zijn vrij zeldzaam. Je moet je voorstellend dat er continu tienduizenden bussen aan het rijden zijn, en als er eens een bus wordt overvallen wordt, komt dat grootst in het nieuws. Net als wanneer er een bus in het ravijn beland, die kans is statistisch misschien nog wel groter. Ach, als je eenmaal in de bus zit zal je zien dat het allemaal wel meevalt. En er zijn vast meer toeristen bij wie je kunt aanhaken. Het stuk van Noord-Peru naar Lima zou ik wel met een wat betere bekend staande maatschappij gaan, het is een behoorlijke zit.

Persoonlijk zou ik gewoon de lokale bussen pakken. Veel leuker en waarschijnlijk ook nog eens goedkoper. Natuurlijk moet je je gezonde verstand gebruiken (zie de tips hierboven).

uiteindelijk is het bij helemaal goed gegaan, was namelijk erg zenuwachtig door alle verhalen en t was even zoeken en lopen met de backpack naar de juiste bus op t juiste busstation af en toe maar bij mij is het allemaal prima gegaan.
hoorde wel van mensen die uit peru de nachtbus hadden genomen naar Quito die beroofd waren maar als je nadenkt over wat je meeneemt en de voor jou belangrijke spullen verdeeld over je bagage en je paspoort en wat geld op je draagt en oplet denk ik dat de kans een stuk kleiner is, gewoon goed opletten!