Equador openbaar vervoer

Beste forumleden,

Mijn vrouw en ik willen vanaf half juni gedurende 24 dagen een rondreis maken door Ecuador.
Ruwweg ziet ons plan er als volgt uit:

  • Start in Quito
  • Ecolodge in de jungle
  • retour Quito
  • Cuenca
  • Inga Pirca
  • Guayaquil
  • Galapagos
  • retour Guayaquil
  • Paar dagen strand/duiken (suggesties welkom)
  • Guayaquil - Amsterdam

We willen graag met de bus of (nog liever) per trein reizen. Wie kan ons adviseren?

Mvg
Karel.

Da

Dag Karel
Vanuit Quito vertrekken er voldoende bussen naar het zuiden; de busstations zijn met de metro te bereiken en voor jou zal dat dus het station Sur zijn.
De bus volgt de Panamerica en je passeert o.a. de Cotopaxi vulkaan, Ambato, Riobamba…een mooie rit!
Reken op ongeveer 1$ per 100 km, of 1$20 max.
Er is een toeristentreintje ergens tussen Riobamba en de Nariz del Diablo(Alausi) maar je moet tijdig reserveren, als het nog rijdt.
Het is een zéér mooi stukje Ecuador en het zou zonde zijn Riobamba te passeren en de Chimborazo, zo mooi en imposant!
Cuenca is héél mooi en verdient een tweedaags verblijf; in jullie plaats zou ik vanuit Cuenca een vliegtuigje nemen naar Guayaquil, kost amper 60€ en bespaart een eerder saaie reis met de bus(4-5u). TAME is een goede company.
De stranden vanuit Guayaquil zijn toch een eindje rijden, bijv. naar Salinas.
Ingapirca is overroepen.
Graag tot je dienst.
guidoisabelle

Ha Karel,

Ecuador is heel goed te bereizen met openbare bussen (type touringcar). Omdat de afstanden relatief kort zijn kun je prima overdag reizen. Per afgelegd uur betaal je ongeveer $1,50. Tussen Quito en Cuenca zou ik wel nog een stop maken. Je kan bijv. naar Baños (veel sportieve activiteiten te doen maar ook de Pailon del Diablo waterval is de moeite waard).

Ik zou ook Cotopaxi (http://www.adoreecuador.com/cotopaxi-national-park/) of Chimborazo aanraden om te bezoeken in een dagje. Als je voor de Cotopaxi kiest (makkelijk te bereizen vanuit Quito) dan zou ik Riobamba overslaan, en in de plaats daarvan naar Guamote gaan. Een kleine en zeer authentieke plaats waar wekelijks op donderdag een indrukwekkende (dieren)markt wordt gehouden. Neem anders eens een kijkje op www.intisisa.com.

Ikzelf vind Ingapirca trouwens wel zeker de moeite waard! Alle keren dat ik het bezocht hebt had ik altijd wel een leuke enthousiaste gids die echt een goed beeld kon schetsen van hoe het leven er daar jaren geleden uitzag en hoe 2 culturen (de Cañari en de Inca) daar samenleefden. Alleen als je al bij Machu Picchu bent geweest is het misschien wat minder indrukwekkend.

Het stuk tussen Cuenca en Guayaquil is de moeite waard om in privé-vervoer met gids te doen, omdat je dan een wandeling in het El Cajas nationaal park kan maken. Heel bijzondere natuur hier!

Voor de dagen aan het strand zou ik absoluut Puerto Lopez aanraden. Vanaf juni begint hier het walvissenseizoen en kun je hier walvissen en dolfijnen spotten. Ook zou ik een dagtour doen naar Isla de la Plata vanuit Puerto Lopez, waar de bijzonderen blauw-voet jan-van-genten en fregatvogels te spotten zijn. Op weg naar Isla de la Plata kom je vrijwel zeker ook walvissen tegen.
Isla de la Plata: http://www.adoreecuador.com/isla-de-la-plata-tour/
Walvis spotten: http://www.adoreecuador.com/whale-watching-tour/

Voor de jungle tour raad ik trouwens Nicky Lodge aan. Dit is de lodge in Cuyabeno waar wij graag mee samenwerken vanwege de beste ligging en top service en gidsen. Zie hier het programma: http://www.adoreecuador.com/cuyabeno-jungle-tour-4-5-days/

Hoop dat je hier iets aan hebt! En laat het zeker weten als je nog meer vragen hebt. Je kunt me ook altijd mailen op margot@adoreecuador.com

Groetjes!

Beste Guidoisabelle,
Bedankt voor de nuttige aanvullingen entips. We gaan zaterdag de vlucht boeken en hebben er nu al erg veel zin in,
Mrt vriendelijke groet,
Karel.

Beste Margot,
Ook jij bedankt voor je nuttige info. Incapirca staat zeker op de lijst!
Met vriendelijke groet,
Karel.

Ha Karel,

Heb zojuist jouw mailtje beantwoord. Mocht je nog meer vragen hebben, schroom niet deze te stellen.

Groetjes,
Margot