Ik las op de site van buitenlandse zaken allemaal onveilige verhalen over ecuador en peru. Ik ga er volgend jaar heen maar ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met onveilige situaties.
Ik heb ook gehoord dat lange afstandsbussen vaak overvallen worden, heeft iemand ook tips, ervaringen, gehoorde verhalen etc, waar moet je opletten??
Alle verhalen op de website van minbuza komen in het algemeen met elkaar overeen als je praat over centraal- en zuid- amerikaanse laden.
zoveel mogelijk in plaatsen verblijven waar meer toeristen zijn, geen rustige en eenzame dorpjes opzoeken.
in het openbaar vervoer op je spullen letten en zoveel mogelijk waardevolle documenten op het lichaam bewaren.
vermijden om snachts te reizen
geen verzet te bieden bij een eventuele overval
Maar normaal gezien heb je weing last van al deze dingen als je je gezond verstand gebruikt, niet opzichtig met waardevolle dingen loopt en je goed laat informeren door de mensen daar ter plaatse.
Ben al meer dan een jaar in Centraal-Amerika en er is nog nooit iets gebeurd wat geweld, diefstal of een overval betreft.
Wij zijn al een hele tijd in Zuid-Amerika en liepen aanvankelijk ook met dit soort vragen rond. Inmiddels zijn we er achter dat het reizen hier gewoon heel erg veilig kan gebeuren. Als je gewoon normaal nadenkt en geen hele domme dingen doet (niet opzichtig allerlei dure sieraden dragen, niet als meisje alleen ´s nachts in een taxi stappen, niet goed op je spullen letten etc.), moet je wel erge pech hebben dat je iets overkomt.
We zijn het dan over het algemeen ook niet eens met de informatie van bijvoorbeeld Buza of mensen die niet eens in Z-A zijn geweest. Van BuZa is het overigens logisch dat ze extra voorzichtig zijn, aangezien ze 100% zekerheid willen hebben dat er niets met Nederlanders gebeurt. Dat langeafstandsbussen overvallen worden, hebben wij ook ooit gelezen op een website. Wij hebben dit echter nooit meegemaakt, hier in een krant gelezen of van een andere reiziger gehoord. Kortom…
Wat betreft de informatie die hierboven door Kolbike wordt gegeven:
Wij reizen vaak ´s nachts, dit is keer op keer erg veilig en comfortabel geweest; bovendien is er veelal geen andere mogelijkheid dan ´s nachts te reizen tussen grote steden! Wat dit betreft dus geen paranoide!
Juist op plaatsen waar veel toeristen komen, zitten meer dieven. Bijvoorbeeld drukke toeristische steden, busterminals etc. Het advies om naar toeristische gebieden te gaan en rustige, eenzame dorpjes te vermijden is werkelijk uit de lucht gegrepen. Wij ervaren juist de meer afgelegen dorpjes/gebieden als een verademing! Hier vind je vaak de echte, onverpeste cultuur en natuur nog terug!
Wat wij nog als het meest onveilig hebben ervaren (in de zin van verkeersveiligheid, voorzover dit al onveilig was), waren de busreizen in Ecuador en Peru. Eventuele risico´s kun je evenwel beperken door te reizen met de meer gevestigde en duurdere maatschappijen.
Ik bedoelde het niet zo negatief, laat ik het een klein beetje verduidelijken wat ik bedoelde. Mijn gedachte van de reactie op het bericht van Mariet bedoelde ik hetzelfde als jij… de informatie op de website van minbuza is vaak zo samengesteld om hun 100% zekerheid te stellen, uiteraard willen ze er zelf geen buil aan vallen.
In het geval waar ik zit (leef, woon en werk) is dit een ongelooflijk toeristisch plaatsje en ergens is het wel waar wat je zegt dat een plek met veel toerisme ook veel dieven aantrekt, maar bekijk het ook van de andere kant. Elke overheid wil voorkomen dat zijn land een negatief toeristisch beeld krijgt en zal ook voor de nodige veiligheid zorgen. In Antigua stikt het van het toerisme (alhoewel in bepaalde seizoenen) maar Antigua zit ook barstensvol van de politie om alles in de gaten te houden. Zelf woon ik buiten de toeristenzone en dat kun je ook merken aan minder actief aanwezige politie en natuurlijk de keerzijde… minder diefstallen en delicten. Hier in Antigua gebeurt het gelukkig heel weinig dat er diefstallen of berovingen plaatsvinden, desalniettemin moet je juist snachts uitkijken als je alleen over straat loopt, want dan is er minder volk op straat, zijn de straten soms uitgestorven en maakt een gelegenheidsdief gebruik van de situatie. Dit kan gebeuren hier in Antigua, maar dat kan ook gebeuren in het platteland van Peru. Wees je ervan bewust dat een toerist met een volbepakte rugzak altijd de aandacht trekt.
Afgelegen plekjes,dorpjes en streekjes zijn natuurlijk ideaal om te ontdekken voor de avontuurlijke reiziger. En ook al zal er minder geweld zijn dan in de grote steden, maar hou toch altijd rekening met een gelegenheidsdief. Over het algemeen gesproken zal er weinig gebeuren en hoef je je ook niet veel zorgen te maken, hou gewoon een beetje rekening dat je niet in Nederland rondloopt en geen dingen doet die je bijvoorbeeld ook zo snel niet snachts in Nederland zou doen.
´s-Nachts reizen kan geen kwaad in bijvoorbeeld een bus of zo… het is waar wat Anacondor zegt dat dat heel vaak snachts gebeurt en zit je eraan vast om snachts te reizen. Maar reizen in een (huur) auto is vaak gevaarlijk omdat je de weg niet kent en vele wegen in Midden- en ZuidAmerika zitten vol gaten, bobbels en hobbels en er is geen straatverlichting. Tevens wordt er savonds veel gedronken, wat dan ook weer veel dronken bestuurders oplevert en alles bij elkaar is het beter om snachts niet te reizen in bijvoorbeeld een auto of een korte-afstandsbus. Als je dus wilt reizen van een plek naar een ander punt dan worden lange-afstandsreizen inderdaad vaak snachts gedaan, maar dan rij je niet zelf en zit je in een comfortabele bus met een chauffeur die de weg op zijn duimpje kent. In dat geval kun je natuurlijk gerust zo´n reis maken met een ´grote´ busmaatschappij die speciaal die lange afstanden uitvoert.
thanx voor alle info!!! ik zit een beetje met het met de bus reizen, ik heb gehoord dat er redelijk vaak overvallen plaats vinden op lange afstandsbussen, klopt dit? of zijn het geruchten…
Ik heb heel veel gereisd in Ecuador met lange afstands-reizen en daarbij nooit enig probleem ondervonden. Wel ben ik 3 x beroofd waarvan 2 x in het toeresitencenrum van Quito (Mariscal Sucre). Het lijkt veel maar ik ben al met al vele maanden in Ecuador geweest en in Nederland heb ik in net zoveel tijd een poging tot inbraak meegamaakt, hebben criminelen hun bankfrause-trucjes op mij uitgeprobeerd en als toetje dan nog een geval van zakkenrollerij. Tja, wat is gevaarijk? Wat mij betreft de bussen in Ecuador dus niet! Maar kijk wel uit - zoals anderen hier al zeiden in de toerisctische centra. Vooral iop drukkle markten en bij festiviteiten en zo.
Ik heb zelf samen met een kameraad van me rondgetrokken in Peru. Eerst de bekende ronde Lima, Pisco, Nasca, Arequipa (Canon Colca), Puno (Lake Titicaca), Cusco (Inca Jungle Trail naar Machu Pichu!), Lima. Vervolgens naar het warme noorden, Mancora, vervolgens via Trujillo weer terug naar Lima. Ik kan de reis alleen maar aanraden, geweldig!
Wij hebben tijdens onze tijd daar helemaal geen gevaarlijke dingen meegemaakt. De peruanen kunnen soms wat opdringerig zijn als ze aan je kunnen verdienen. Gewoon negeren dan. Verder hebben wij over lange afstanden met de wat betere busmaatschappijen gereisd. Het beste is een busmaatschappij die niet stopt onderweg, omdat het wel eens voor komt dat een bus wordt overvallen als ie stopt.
We hebben wel mensen gesproken die in Equador zijn overvallen. Maar over het algemeen denk ik dat het over het algemeen best mee valt met het ‘gevaarlijk zijn’ van Peru. Zo hebben wij het tenminste ervaren…
Je gezond verstand gebruiken! dat kan ik zeggen. Altijd opletten en gewoon je waardevolle spullen op je buik dragen in bussen ed. jullie zijn met je tweeen dus dat geeft al wel voordeel, dat iemand bijvoorbeeld kaarten kan gaan halen en de ander op de spullen let.
Ik ben 10 maanden weggeweest, 7 maanden in peru (6maanden geleefd in Lima) en 3 maanden gereisd door bolivia en ecuador.
ik kan alles wat hierboven staat wel bevestigen, neem “veilige” iets duurdere bussen die niet stoppen onderweg, soms helaas… na 10 keer vragen of ze stoppen, stoppen ze dan toch, tja…Zuid Amerika zou ik zeggen. Dat heb je vaker bij kortere afstanden, dat ze iedereen onder weg meenemen.
Kijk uit je ogen op busterminals en de drukke plaatsen, als je loopt, neem bij voorkeur geen tas mee of anders pak de taaxi of een busje.
Het is gewoon voorzichtig zijn, en idd, in Nederland wordt je ook gezakkenrold,maar hou er rekening mee, jij bent een toerist en valt meer op als andere mensen, maar zolang je dus je verstand gebruikt, niet alleen over straat snachts, geld onder je kleren (moneybelt of iets dergelijks) dan is alles oke.
tip: als je niet zeker bent, vraag lokale mensen over de veiligheid en waar uit te stappen uit een bus ed. en wacht op een terminal als t nog donker is smorgensvroeg aleer een hostel te zoeken (jaja, erg leuke bustijden!)
Succes ermee!
groetjes
Inderdaad is er de laatste tijd in Peru een toename van busovervallen. Daar worden dan weer maatregelen tegen genomen. Alleen met goed bekend staande busmaatschappijen reizen die de nodige veiligheidsmaatregelen nemen.
Toen ik 4 weken door Peru trok, hebben ze me 2x proberen te rollen.
Eerste keer toen ik volledig bepakt in de buurt van de markt een slaapplaats aan 't zoeken was. Terwijl één iemand mijn aandacht trok, goot een ander een smerig goedje langs achter over m’n rugzak. “Vogelpoep” zogezegd. Héél toevallig was er dan weer een andere voorbijganger die reeds een servetje klaar had en terwijl ik begon te vegen stond de ander weer achter me te prutsen.
De andere keer toen ik, inderdaad alweer volledig bepakt, in een terminal op de bus aan 't wachten was begon degene die achter me zat met me te praten, terwijl degene die voor me zat aan mijn rugzak bezig was.
Beide keren werkten ze met 2 of 3 personen en gebruikten ze dus afleidingstrucjes. Ik ben gelukkig niets kwijt geraakt, behalve mijn vertrouwen in die wel erg vriendelijke mensen.
Allert blijven dus op overdreven “interesse” in jou en je land. Maar ook weer niet TE achterdochtig zijn (alhoewel ik de dag van het gebeuren zelf wel erg paranoïa door de straten liep).
Toen ik 4 weken door Ecuador trok, en 6 weken door Mexico, Guatemala en Belize, heb ik totaal niets negatiefs meegemaakt wat betreft onveiligheid. Wel één keer een wisseltruc aan de grensovergang met een telmachine dat ze hadden gemanipuleerd … in hun voordeel natuurlijk. Maar ik ben er lekker niet in getrapt.
Dit wil niet zeggen dat het erger gesteld is in Peru maar dat ik gewoon pech had (of geluk?) dat ik dit ook eens mocht meemaken.
Tip: als je niet onderweg bent met je hele hebben en houden, neem dan niet meer geld op zak dan datgene wat je die dag of dat moment van de dag denkt nodig te hebben. Dan kunnen ze je ook niet méér afnemen.
En die grote camera … tja … de mijne staat vol krassen en de lak is er af omdat ie steeds los ligt rond te slingeren in mijn daypack. Dat is niet alleen veiliger (qua diefstal bedoel ik, niet qua gezondheid voor de camera) maar ook makkelijker om hem (als je je daypack op je buik hebt hangen … 2e tip) snel en ongemerkt boven te halen voor een snapshot.
Goeie reis verder.
PS: ik heb nog 250 flesjes pepperspray over van m’n vorige reis. Paar kopen?