Ecuador erg onveilig?

Ik weet dat dit al vaker aan bod is geweest, maar maak me nog steeds zorgen. Volgens de websites van verschillende ambassades is Ecuador een onveilig land om naartoe te reizen: veel geweldadige misdaad, verkrachtigingen, instabiel, etc. Ecuador komt er zowel volgens de UK foreign affairs als het ministerie van buitenlandse zaken slechter vanaf dan landen als Peru, Argentinië en Chile.

Ik zou zelfs het liefste naar Ecuador en Peru gaan (nov 2010-jan 2011), maar ik ben een jonge vrouw, met een heel erg westers uiterlijk (roodharig, bleek). Ik heb nog nooit eerder gereisd in armere landen (behalve Noord-Afrika) en dit is ook de eerste keer dat ik alleen echt op reis ga. Is het verstandiger om voor Peru in combinatie met een ander land te kiezen? Kan ik veel problemen vermijden door in het zuiden van Ecuador (Cuenca, Loja, Montanita) te blijven? Is er misschien hier iemand rond dezelfde tijd in Ecuador?

Ik hoor heel graag ervaringen!

Hey hoi, ik ben vrouw en zit nu voor de 3e keer in Ecuador, alleen, dit keer voor langere tijd (2jr). Ik zal heel eerlijk zijn. Of je nu in Peru of Ecuador zit dat maakt echt niet uit qua `gevaarlijkheid´. Er zijn plekken waar je heel goed moet opletten, dat is in de bus, in de busstations, in de buurt van toeristische trekpleisters etc. Eigenlijk net als in Europa dus. Tas voor op je buik en geen opzichtige sieraden/dure camera etc in het zicht.
Ja, ik ben wel eens achterna gezeten, vieze saus op mijn tas gespoten waarna ze heel vriendelijk aanbieden om ´m schoon te maken (dus nooit je tas afgeven, ook al zien ze er zo vriendelijk uit), een non die je een sapje wil geven. Gewoon eigenlijk alles wat een beetje vreemd is negeren en doorlopen.
Ecuador is gemiddeld een arm land, en daarmee bedoel ik dat de meeste mensen onder de armoede grens zitten, maar er is ook veel rijkdom. Voor de arme mensen is het hierdoor erg moeilijk om hiermee om te gaan, vandaar dat ze hier veel beroven. Blanke mensen zijn voor hen in principe altijd rijke mensen.
Het is inderdaad dat je hier wel opvalt, ik ook, ben voor Ecuadoraanse begrippen superblond, dan ben ik nog eens groot en stevig voor hun begrippen… Maar ja, in Afrika val je ook op en in Azie ook.
Ik zit hier voorlopig nog een tijdje, je kunt me altijd mailen als je vragen hebt. Als je meer tips wilt mbt veiligheid of juist de leuke dingen die hier allemaal te doen zijn.
Rest mij alleen nog maar te zeggen dat Ecuador ontzettend mooi is :D, de mensen super aardig en als je van nov t/m jan komt, kun je er Peru ook bijdoen, of je zou ergens een tijdje vrijwilligerswerk ofzo willen doen, dan ben je al snel een maandje kwijt.
Ik hoop dat ik de onzekerheid een beetje heb kunnen vervagen.

1 like

Bedankt voor het uitgebreide antwoord en je ervaringen.

Ik ga sowieso een maand vrijwilligerswerk doen in Peru, en wil Spaans leren in Quito. :slight_smile: Daarnaast nog rondreizen in het noorden van Peru en zuiden van Ecuador.

Over zakkenrollers en dieven maak ik me niet zoveel zorgen. Ik begrijp dat de economische omstandigheden daar veel slechter zijn en dat ik daarom een populair doelwit zal zijn. So be it. Het is vervelend, maar alles is vervangbaar en ik ben altijd voorzichtig met mijn spullen.

Ik maak me veel meer zorgen om geweld (seksueel of fysiek), want ja… Daar wil niemand natuurlijk mee te maken krijgen. Ik kreeg een beetje het idee dat dat in Ecuador vooral veel voorkomt, maar weet niet in hoeverre de reisinformatie overdreven is.

Ondanks mijn zorgen, heb ik er wel ontzettend veel zin in en ik wil eigenlijk helemaal niet naar een ander land dan Ecuador, want alles lijkt zo prachtig en ik ben al verliefd op mijn reisgids (laat staan de echte 3d-versie).

Leuk, verliefd op de reisgids!

Wat betreft sexueel en fysiek geweld dat speelt wel helaas heel veel onderling, bij de Ecuadoranen. Er is veel mishandeling (op vele manieren) en alcohol misbruik. Dit zijn echt problemen in Ecuador, de stichting waar ik vrijwilligerswerk voor doe houd zich daar ook mee bezig.
Waar je moet opletten is bij trips tegen een goedkope prijs die niet echt zijn georganiseerd vanuit een organisatie. Dus als je de jungle ingaat kun je het beste dit regelen vanuit bv. Quito bij een reisbureau. Je kunt het vervoer erheen dan zelf regelen, is ietsje goedkoper, en dan wordt je ter plekke opgepikt. Zorg dat je van te voren de naam weet wie je komt ophalen.
Ga altijd in groepsverband, aansluiten bij een groepje komt heel vaak voor en bv bij een jungletrip moeten er sowieso 4 aanmeldingen zijn voordat men gaat, dat voorkomt ook dat ze misbruik van je kunnen maken, in meerdere opzichten.
Als je in een stad bent om die te bezichtigen kun je dat goed zelf doen. Mocht je toch een soort van stadstoer doen, regel dit dan via het hostal of een reisorganisatie, maar ga niet in op iemand die je zomaar aanspreekt op straat.

Saludos!

Bedankt voor alle tips! Ik ben alweer over mijn momentje van angst heen. Gelukkig staat mijn omgeving er ook 100% achter.

Mag ik vragen voor welke stichting je vrijwilligerswerk doet?

Ik zit bij het Centro del Niño y su familia (Danielle Children´s Fund) in Ambato.

Top dat iedereen achter je staat. Veel plezier met alle voorbereidingen!!

Ik heb 5 maanden door Ecuador rondgereisd en heb geen enkele nare aanvaring gehad. Zoals Babseba (geloof ik) al schreef, is het in de grote steden niet veel ongevaarlijker als ik elke andere grote stad. Enkel Quito is gevaarlijker. Hier wordt het sterk aangeraden om 's avonds niet meer (alleen) de straat op te gaan ivm roofovervallen. Als ik toch nog de straat op ging, nam ik alleen een piepklein beursje mee in m’n broekzak met wat kleingeld. Gewoon niet als de “typische toerist” rond gaan lopen en doen alsof je er al jaren woont. In de kleinere dorpjes (en Cuenca als uitzondering) heb ik me altijd veilig gevoeld op straat. Kijk wel ontzettend uit in de metro daar! Daar hebben ze de meest wonderbaarlijke trucjes om toch je tas(je) open te snijden met een (scheer)mes!
Het enige waar ik op een gegeven moment echt genoeg van had, was alle mannelijke aandacht. Je blijft een fenomeen als blanke met lichte ogen. Maar ze zijn nooit te ver gegaan; ze zijn niet erg handtastelijk, is mijn ervaring dan.

Geniet van je ervaringen daar!

Ik kom al jaren in Ecuador en heb een huis vlak bij Santo Domingo de los C. Nooit problemen gehad, moet ik wel afkloppen natuurlijk. Je moet gewoon idd opletten, geen dure dingen mee of omdoen. Mochten ze ooit iets van je afpakken, altijd afgeven en nooit proberen te houden, om problemen te vermijden. Mijn ouders zijn ook geweest en alles goed gegaan; terwijl we heel het land door zijn gegaan. Overal in de wereld kan iets gebeuren. Geniet ervan, het is zo een prachtig land.
Vraagjes, laat me weten; ik ben haast in elke stad of dorp geweest.

Groetjes, Franck.

late reactie maar zie het nu pas maar wie weet nog niet te laat. Quito is echt NIET pluis !!! Ik ken het land door en door (heb er 7 jaar gewerkt/gewoont) en Quito is de laatste 1-2 jaar heel erg omveilig geworden. Voor 9:00 en na 18:00 uur het beste niet meer op straat begeven, ook niet als je met tweeeen of drieen bent. gele taxi’s zijn niet meer te vertrouwen dus prive taxi’s nemen !! (meeste hotels hebben we de betreffende nummers). Gelukkig is het merendeel van Ecuador prima te doen maar in Quito (en Guayaquil) wel echt oppassen ! Ken helaas voldoende verhalen van taxi chauffeurs die toeristen ontvoeren, scholieren die op weg naar school met grote wapens worden overvallen etc etc.

Ik kom regelmatig in Ecuador, maar heb nooit dergelijke verhalen gehoord over ontvoerende taxichauffeurs… Wel veel chauffeurs die te veel geld vragen voor een ritje omdat je gringo bent.

Het lijkt me dat privé taxi’s minder betrouwbaar zijn, je ziet immers niet dat het taxi’s zijn en kun je er ook niet van uitgaan dat ze dat zijn, dus iedere gek kan er in rijden. Bij de gele taxi’s met registratienummer op de zijkant kun je er in ieder geval van uitgaan dat ze een licentie hebben en kun je ze altijd natrekken via dat registratienummer.

Waar heb je precies gewerkt en gewoond in Quito?

Nog even een aanvulling: dat verhaal over scholieren die met grote wapens overvallen worden klinkt me een beetje onlogisch. Als er bij 1 groep weinig te halen valt voor dieven zijn het wel de scholieren. Daarnaast heb je toch geen groot wapen nodig om een kind te overvallen? Kun je dit nader specificeren?

Ik wil hier ook graag even op reageren. Inmiddels woon en werk ik hier nu 7 maanden en ik heb dit soort verhalen ook nog nooit gehoord. In Quito kun je inderdaad het beste de gele taxi met registratie nemen en vragen of ze de meter aanzetten. Zetten ze die niet aan, gewoon zeggen dat je dan uitstapt en opeens gaat de meter dan wel aan.
En ja, in de avonduren is het raadzaam niet alleen over straat te gaan en een taxi van deur tot deur te nemen, het hostal/hotel/restaurant waar je verblijft zijn altijd bereid er een te bellen.
Dus beste mensen, kom gewoon naar Ecuador toe en geniet van dit mooi land!

Ik heb het over diverse wijken in Quito: oude centrum, Mariscal, Floresta etc.

Ik merk dat je het systeem van taxi’s in Ecuador (en ook Peru bv) nog niet goed kent., waarschijnlijk omdat je nog met westerse ogen naar de dingen kijkt dus hierbij uitleg: gele taxi’s zijn niet 100% te vertrouwen aangezien hun licensies vervalst worden en her en der op de zwarte markt gekocht worden. Prive taxi’s zijn super betrouwbaar omdat daar een hele organisatie achterzit met registratie en jij als klant precies weet bij wie je instapt aangezien jij van de hoofdcentrale per sms het nummerbord doorkrijgt, de kleur van de auto, het merk én een specifieke code. Tevens moet de taxichauffeur jouw naam noemen zodat je 200% zeker bent dat je bij de juiste taxi instapt. Ten derde is de auto voor anderen niet als taxi herkenbaar (niet geel, geen bordje) waardoor overvallers de auto eerder met rust laten. Het komt dus voor dat overvallers,met name bij kruispunten, te voorschijn springen en zich in de taxi dringen om jou te overvallen. Onder dreigement van pistolen kan de chaufeur je echt niet helpen en soms zit ie in het complot. Lijkt misschien allemaal spookverhalen maar komt echt regelmatig voor en dit is ok niet voor niets de reden dat je na 20:00 s avonds door rood stoplicht mag rijden (op advies van de politie dus !)

Als je om wat voor reden dan ook niet aan een prive taxi kunt komen, dan de volgende tip bij een gewone, gele taxi: ga vóór het instappen voor de taxi staan en sms het nummerbord naar een vriend ofzo zodat deze weet dat je er aan komt en indien er iets gebeurd je vriend/de politie weet naar wie hij op zoek moet. Je kunt als je goed spaans spreekt dit ook doorbellen zodra je in de taxi zit. Indien je niemand hebt om naar toe te sms-en of bellen, kun je dit natuurlijk ook faken, In alle gevallen weet (of denkt) de chaufeur dus dat er iemand op de hoogte is van de situatie/zijn auto.
Nogmaals, het komt écht voor en vaker dan je denkt en echt niet alleen bij mensen die dronken zijn, in mini rokje lopen, alleen zijn of wat dan ook. Mij zelf is het 2 x overkomen waarvan 1 x dusdanig dat ik in het ziekenhuis belandde (terwijl ik toch met 2 locals was !!).

Ook nu weer kijk je door de ogen van een westers iemand. Een Nederlander die in Quito of Cuenca Spaans gaat leren blijft een opvallende verschijning door de kleur van de ogen, haren, gelaat en door de lengte dus een westerse scholier in Ecuador is en blijft een rijke toerist dus per definitie in het bezit van een telefoon, ipod, camera en meer geld dan een local heeft. En als jij dan iedere dag op het zelfde tijdstip en via dezelfde route naar school loopt, ben je dus een makkelijke prooi. De wapens die ze bij zich hebben, zou toch geen uitleg behoeven: iemand die bedreigt wordt zal zich minder of niet verzetten, en dat geldt ook voor de omstanders, dan iemand waarop geen wapens worden gericht.

dan mijn reactie op het laatste bericht: taxi’s op meters worden alleen door mensen gebruikt die de weg niet weten. Als je op meter rijdt, hebben de chauffeurs er nog al eens een handje van om de meest onlogische en lange route te nemen, liefst met files, zodat die meter maar oploopt, de klant zal immers niet klagen want weet niet, door onbekendheid, dat ie omrijdt en/of omdat ie niet voldoende Spaans spreekt. Als ik in Quito van A naar B moet, weet ik wat de kortste weg er naar toe is en wat het ritje moet kosten dus wil ik niet op meter rijden zodat ik er zeker van kan zijn dat ik niet te veel betaal én dat ik er zo snel mogelijk ben. Indien een chauffeur persé op meter wilt rijden, zeg ik de chauffeur wel via welke route hij moet rijden of dat ik anders niet betaal aan het eind.

Laat ik hier ook even op reageren:

Het verhaal van Babseba komt overeen met wat de leraren op m’n school in Quito vertellen en ook met m’n eigen ervaringen.

Ik sta totaal niet achter het verhaal van Birgit. Het is op zo goed als alle punten onjuist.

Goh, interessant; je beweert dus dat het helemaal niet zo onveilig is in Quito. Hoe omschrijf je dan de volgende situaties of ontken je die ook: dat ik zelf 2 x door taxi’s ben overvallen (dus door de chauffeurs), dat ik 1 x samen met mijn Ecuadoraanse vriend op straat met geweld ben overvallen, dat als ik bij mijn Ecuadoraanse vrienden in Guayaquil op visite ga zij mij komen ophalen in een auto met gedoofde lichten om zo geen aandacht van overvallers te trekken, dat een ecuadoraanse vriend van mij met geweld is beroofd in de bus van zijn visvangst (jawel !), dat een vriendin van mij in de taxi is overvallen door de stoplichttruc en vervolgens op straat is gegooid en nu getraumatisseerd rondloopt, dat 2 werkgevers van mij uit Quito in hun eigen woonhuis zijn overvallen en vastgebonden op het tapijt, dat 3 studenten van ‘onze’ organisatie in Quito rond 17:00 uur met grote geweren zijn overvallen, dat 2 andere studenten van ‘onze’ organisatie in Quito rond 8:00 uur s ochtends met geweren zijn overvallen, dat er al een keer of 2-3 is ingebroken in ‘ons’ studentenhuis in Quito, dat 3 Nederlandse toeristen werden overvallen in een taxi door de chauffeur maar dat ze gelukkig het pistool wisten af te pakken van de chauffeur, dat 3 Nederlandse toeristen door een taxi uit Quito zijn ‘ontvoerd’ en nadat hij ze van al hun spullen had beroofd ze helemaal bij Cumbaya op straat heeft gegooid, dat een van mijn klanten is beroofd van zijn camera toen een zgn behulpzame ecuadoraan hem hielp uit te stappen uit een bootje in Carolina park, dat er 2 x groepen toeristenen (met de lokale gidsen erbij) in hun kano’s in Cuyabeno zijn overvallen en tot hun onderbroek gestript, dat 2 van mijn klanten zijn beroofd toen een zgn behulpzame ecuadoraan hun bagage wel; even in het hotel zou zetten etc etc. Ik kan nog wel doorgaan maar neem aan dat mijn punt duidelijk is: zeg niet dat het er veilig is alleen om dat jou (gelukkig) nog niks is overkomen. En natuurlijk zeggen de reis/studenten organisaties dat er niks aan de hand is want anders verliezen zij hun klanten. Hetzelfde zie je met malaria gebieden gebeuren: de dorpsbewoners zullen nooit erkennen dat er malaria in hun gebied is anders blijven de toeristen weg. En wie beweren dat het allemaal niet zo’n vaart loopt met de Tungurahua terwijl vanuit de Ecuadoraanse overheid zelf wordt gewaarschuwd ? Juist ja, de inwoners van Baños zelf. Zo gaat het dus ook met de veiligheid, helaas. Begrijp me niet verkeerd, er zijn heel veel veilige gebieden in Ecuador, het is een prachtig land met erg aardige bevolking maar dat neemt niet weg dat je bepaalde problemen moet ontkennen, en al helemaal niet door iemand die er pas 7 maanden zit. Ik vertel dit alles niet om mensen bang te maken of weg te houden uit dit prachtige land (want als er iemand vol lof is over Ecuador dan ben ik het wel) maar om mensen de realiteit te laten zien om zo, hopefully, hen alle nare ellende te besparen die ik zelf heb meegemaakt of bij anderen aantref (ik moet altijd met ze mee naar het politiebureau om de denuncias te doen, hoort bij mijn werk, dus geloof me, heb het echt allemaal al meegemaakt, helaas veel te frequent). De overheid heeft niet voor niets een nieuwe wet ingevoerd: dat er onder de 600 euro uberhaupt niks meer met je aangift wordt gedaan (die doe je dan dus alleen voor je verzekering) omdat er zó véél overvallen zijn dat het anders niet meer te doen is voor de politie. En waarom zou je van de politie na 20:00 uur door roodlicht mogen rijden ? En waarom wordt je anders gefilmd door het personeel in de interprovinciaal van bv Reina del Camino, en waarom wordt je anders altijd gefouilleerd in alle interprovinciale bussen, en waarom zijn alle ramen in de ejecutivo’s geblokkeerd om open te kunnen ? Allemaal maatregelen tegen overvallen. Nogmaals, kom vooral naar Ecuador want het is een prachtig land met aardige mensen maar wees op je hoede, m.n. in Quito, Machala en Guayaquil, dus laat alle waardevolle spullen in een kluis (geldbuidels zijn al zo oud, dat kennen alle overvallers inmiddels wel. Ook zoeken zij in je beha), weet dat overvallers uit zijn op sieraden (kettingen worden van je nek getrokken, er zijn namelijk overal goud-inkoop winkeltjes), horloges (nooit met je arm uit een autoraam zitten) en sportschoenen (dus ook niet open en bloot in je hotelkamer laten staan). Dat van de sportschoenen en gestolen vis geeft aan hoe desperate sommige locals zijn. Dit is dus gelijk het antwoord op een eerdere vraag waarom studenten werden overvallen want bij studenten zou niks te halen zijn. Maar weet dus ook dat er al siquarios zijn voor slechts US$ 10 !! (In peru zelfs voor 7,50) dus dat zegt voldoende. Dus neem altijd alleen het hoognodige mee. Trap ook niet in de overval trucs (knoeien/morsen, flauwvallen) en dan hoop ik dat je een fantastische tijd in Ecuador hebt en er net zo verliefd op wordt als ik :slight_smile:

Birgit.Je hebt helemaal gelijk.Sucestro express is aan de orde van de dag.
Daar zijn ook de Ecudorianen aan blootgesteld.Babesssa vanavond maar even kijken op canal uno naar het nieuws en dan aansluitend jose delgado.Wed je $10
dat er weer een tussen zit.Hier in Guayaquil waar ik woon is het in ieder geval schering en inslag.Het kan gebeuren bij taxi’s,taxi-amigo’s of taxi-privado.
De chauffeur zit soms in het complot maar soms ook niet.Op het moment dat hij een .38 of mes op zijn keel gezet krijgt is het wat hem betreft ook gewoon doen wat ze willen.Als toerist moet je geen taxiamigo nemen,maar een officiele taxi.
Taxi privado zal je niet lukken.Verder natuurlijk niet in de avond alleen rondlopen
en al helemaal niet naar de achteraf wijken toegaan.Niet flashen met dikke camera’s,telefoons ed.Geen juwelen/oorringen dragen.Let op je drankje dat ze er
niets in doen.Scopolamine(dulce suenos) wordt regelmatig toegepast.Birgit zegt het juist in steden als Quit,Machala,Guayaquil je ogen heel goed open houden.
Inderdaad als de waarde onder de $600 is komt de politie niet in aktie.Geniet van Ecuador en sla de raadgevingen van Birgit niet in de wind.Anders is het dikke bult,eigen schuld.

Jee mensen, jullie hebben zo te lezen een hoop meegemaakt. Ik geloof je meteen als je zegt dat dit allemaal gebeurt maar hoop niet dat ik ooit zo paranoide wordt, zelfs al wordt ik eens overvallen.

Birgit je hebt m’n (korte) verhaal blijkbaar niet goed gelezen als je zegt dat ik Quito veilig vind.

Verder raad ik iedereen van harte aan ook eens op bijvoorbeeld het Lonely Planet Forum te kijken waar vele topics over dit onderwerp gaan.