Beste allemaal,
Laten we beginnen met ieders ervaringen te respecteren en niet meteen te zeggen dat ze onjuist zijn. Het zijn ervaringen en deze worden op dit forum gedeeld omdat daar om gevraagd is. En daar zijn weer reacties op gegeven en ook die zijn er om gerespecteerd te worden en niet om verdraaid te worden of om bot op te reageren. Hartelijk dank voor jullie begrip.
Behalve de archieven bekijken van reizigers die door Ecuador heen trekken,kan je
ook de archieven doorpluizen van mensen die hier wonen.Er is bijv de
engelstalige yahoo ecuador expat groep.
Een andere groep die je kan raadplegen is bijv.de expatexchange groep Ecuador.
Een 3e groep die je kan inzien is de Ecuador forum groep.
http://www.ecuadorforums.com/index.php
Vooral in de archieven van de 1e en 2e groep kan je veel info terugvinden over veiligheid.Het is echter zoals Niels zegt,wordt er niet paranoide onder.Blijf genieten van dit mooie land,maar houd je ogen goed open.
Geloof dat er ooit in NL een slogan was:een slimme meid is op haar toekomst
voorbereid.En zo is het.
Hola Brigit,
Het lijkt wel alsof je voor de politie in Ecuador werkt dat je al die voorbeelden zo weet op te lepelen… Hoe lang ben je al in Ecuador en wat doe je er precies?
Ik kom regelmatig in Ecuador, ook voor langere periodes (bijv. 6 maanden), maar heb (gracias a Dios) nooit iets dergelijks meegemaakt. Ik reis dan altijd rond met de gele taxis en normale $0,25 bussen.
Ik begrijp dat je bang bent geworden voor taxis door je persoonlijke ervaringen, maar jouw adviezen zijn (met alle respect) een beetje “desesperado”. Wie gaat er voordat ie een taxi instapt uitgebreid voor de taxi staan om het nummerbord te smsen?? Je zegt dat registratienummers gestolen kunnen zijn, nummerborden niet dan? Je zegt dat het niet verstandig is om met de taximeter te rijden, maar wat doe je dan als je de weg niet kent en niet precies weet hoe ver je bestemming is?
Ecuador is niet het veiligste land ter wereld, ik ken ook verhalen van mensen die op allerlei manieren beroofd worden, maar het wordt in de laatste berichten wel heel erg overdreven. Als je in Amsterdam 's avonds in de verkeerde buurt gaat lopen, heb je ook de kans om overvallen te worden, maar die is echt niet zo veel groter dan in Quito.
Het heeft volgens mij gewoon te maken met pech/geluk. Je bent gewoon sneller doelwit als je overkomt als een typische toerist. Gedraag je dus gewoon als een local zou doen en zorg dat je een beetje redelijk Spaans spreekt, dan is de kans dat er iets gebeurt al een heel stuk kleiner.
Het verwijt dat ik met de ogen van een westers iemand naar de situatie zou kijken is gewoon lariekoek. Ik ben volledig geintegreerd in Ecuador, spreek aardig wat Spaans en heb zat Ecuadoraanse vrienden en familieleden met wie ik regelmatig over dit soort dingen spreek.
Samengevat: Ecuador is niet veilig, maar zeker ook niet onveilig. Gewoon goed opletten en nadenken, maar vooral niet paranoia doen over al het potentiele gevaar om je heen, want dan val je juist op voor overvallers. En als je dan een keer overvallen wordt, rustig je portemonnee (zorgen dat er niet al te veel inzit) afgeven en je pinpas op een andere plek bewaren, kun je er hooguit een paar tientjes op verliezen…
Ik heb idd voor mijn werk met o.a. de politie en ambassade te maken maar de meeste van mijn vorbeelden zijn uit eigen ervaring of vanuit mijn omgeving.
Je moet inderdaad niet paranoia worden want idd is het in de randstad bv ook niet altijd even veilig. Wel is er het duidelijke verschil dat er in NL niemand dermate arm is dat elke westerling als een rijk iemand wordt gezien en je dus een potentieel doelwit bent. Maar ik kan ook heel wat voorbeelden opnoemen van locals die zijn overvallen omdat ze net iets bij zich hadden (horloge om, warme jas oid) wat de arme straatrover niet had dus ook al gedraag je je niet als toerist en spreek je perfect Spaans, dan nóg kun je een doelwit zijn.
Vwb de gele taxi’s: het doorgeven van taxi gegevens is niet paranoia maar een voorzorgsmaatregel die helaas, sinds 2 jaar, nodig blijkt. Maar het liefst gebruik ik dus alleen privé taxi’s van grote coorporaties. Tuurlijk, als het om een of andere reden niet kan én je kent de weg niet, dan moet je wel met een gele taxi en op meter maar zodra het te omzeilen is, is dat het beste.
Ik vind het vervelend dat er zo veel ophef wordt gemaakt over mijn schrijven. Er was op het forum gevraagd hoe (on)veilig Ecuador is en aangezien ik daar sinds 2004 werk/woon/kom en veel met dit soort dingen te maken heb, heb ik geantwoord om diegene (en anderen) te helpen. Niet om mensen paranoai te maken, niet om het land negatief te belichten of wat dan ook, maar om mensen te laten inzien dat sommige gebieden helaas echt niet veilig zijn en dat het dan te kort door de bocht is om te zeggen dat het er niet bijzonder onveilig is omdat je nog nooit wat is overkomen. Eso es todo, nada mas.
Ben wel heel erg nieuwsgierig geworden in welke wijk je precies woont? Werk je bij een reisbureau in La Mariscal?
Je blijft idd altijd een kans lopen dat er wat gebeurt, maar wat ik bedoel te zeggen: als je door Quito loopt pik je de echte toeristen er zo uit, door kleding, luxe goederen waar ze mee lopen te patsen en hun arrogante gedrag.
Ik wil het niet goed praten, zeker niet de diefstallen met geweld, maar sommige mensen vragen er gewoon om, ze lopen er gewoon bij als potentieel doelwit. Ik kan best begrijpen dat arme locals die dat soort mensen zien lopen in de verleiding komen, hun familie moet toch ook eten… Zeker de laatste paar jaar met de financiële crisis zijn de verschillen nog groter geworden.
Ik heb af en toe 's avonds laat nog over straat gelopen in Quito en ben in wijken geweest waar de straten geen namen meer hadden en het asfalt ophield en de bussen niet meer reden. Toch heb ik me nooit onveilig gevoeld. Gewoon genieten van het mooie land, en als je een keer de pech hebt dat je aan de beurt bent zorgen dat je niet te veel bij je hebt.
Ik werk regelmatig voor een reisorganisaties in Mariscal, woonde behalve af en toe in Quito ook in Puerto Lopez en werk in het hele land (jungle, sierra en costa). Werk overigens ook in andere Midden- en Zuid Amerikaanse landen maar Ecuasdor was wel mijn standplaats en is en blijft mijn favoriete land ![]()
Om even in het kader van het topic te blijven: hoe vergelijk je de veiligheid in Ecuador met die in andere Latijns-Amerikaanse landen?
Moeilijk om één oordeel te geven over een heel land want je hebt natuurlijk altijd hele veilige en onveilige gebieden in een en het zelfde land maar laat ik globaal de opvallend negatieve en positieve noemen van de landen waar ik werk(te), en dan doel ik op echte overvallen al dan niet met geweld en niet op zakkenrollerij of andere stiekeme diefstal :
- Martinique en Guadeloupe leveren eigenlijk nooit problemen op. Ook in Cuba, Moskou en Gouden Ring, Chili, Argentinie (m.n. Argentijns Patagonie) en Costa Rica hebben we zelden problemen (muv wat pickpocketing). En vreemd genoeg hebben we zelden problemen in La Paz.
- St Petersburg levert altijd problemen op ! Echter, gelukkig, nooit met wapens maar meestal omsingeling oid
- Quito levert vaak problemen op met geweld, zo ook in Guayaquil en Lima maar iets minder frequent. Ook Mexico DF, Panama City en Guatemala City buiten werkuren beter vermijden
- muv San José, Limon en Liberia is de rest van Costa Rica een peacefull land. Daarbij valt het in de 3 genoemde steden nog mee ivgm bv Quito.
Algemene regels:
- In alle landen zijn de hoofdsteden, net als andere grote steden, meestal minder veilig, m.n. s avonds en s ochtends vroeg (helaas hoort daar tegenwoordig ook San José bij). Ook metro’s e.d. zijn het werkterrein en daarom hebben locals bv in Mexico vaak een ‘dollar’ of 10-15 los in hun broekzak zitten voor als overvallers haastige overvallen plegen in de metro’s
- olie steden (zoals Rio Coca en Lago Agrio etc) m.n. in de weekend avonden vermijden: vaak (door alcohol) losbandigheid en geweldadige ruzies
- grenssteden en grensovergangen kunnen erg onaangenaam zijn: iedereen plukt aan je en wil er met je koffer vandoor in de algehele chaos die er heerst (denk aan bepaalde overgangen in Chiapas tussen Mexico-Guatamala, Corazal is echter prima, en grens Huacillas-Tumbes). Er zijn echter ook super veilige grensovergangen zoals in Patagonie
Well, dit even wat me zo te binnen schiet.
Een van de methoden die je kan gebruiken is het uitgekomen rapport van de UNDP(2010).Hierin is ook de robbery rate opgenomen.Dit geeft je een aardige indicatie.
Ned 84
USA 141
Paraguay 31
chili 180
peru 156
costa rica 527
colombia 374
Ecuador 399
argentinie 859
Heb je ook een directe link naar het rapport?
Die cijfers matchen niet met de persoonlijke ervaringen van Birgit. Volgens de cijfers zouden Costa Rica en Argentinie juist gevaarlijker zijn dan Ecuador…
Waw, dus Nederland is onveiliger dan Paraguay op dit moment volgens de United Nations??? Nou ben ik al meer dan 7 jaar niet meer in Nederland geweest maar ik had niet gedacht dat het zou hard achteruit is gegaan daar.
Nou zijn Paraguayaanse ambtenaren soms ook erg creatief met statistiekjes, dus daar kan het ook aan liggen, natuurlijk…:tssk:
Sorry,de link werkt niet.Echter google,undp 2010 report,en hij verschijnt als 1e op je lijst.Als je kijkt onder statistics dan kan je daar de world map aanklikken.
Je kan de landen instellen(rechterzijde) en de betreffende indices(linkerzijde).
Kies human security en daar zie je de robbery-rate maar bijv ook de homicide rate.Er zijn meerdere manieren om door de site te navigeren.
Zoals bij alle statistieken kan je er je twijfels over hebben.Echter ik denk niet dat autoriteiten in Paraguay,zoveel creatiever met cijfers zijn dan overheden in pak hem beet Suriname,Argentinie,Costa Riaca.In hoeverre mensen iets aangeven(denunciar) bij autoriteiten zal in Colombia niet zoveel schelen als in Chili of Ecuador.
Natuurlijk is het homicide getal nog betrouwbaarder.Immers normaal gesproken zullen stoffelijke overschotten niet zomaar verdwijnen en zal eea geregistreerd worden.
Op de site is ook terug te vinden de definitie van robbery etc.
Staan op de site een heel hoop interessante feiten over armoede,scholing ed.
Ik vind het wel errug overdreven. Natuurlijk gebeurt het, maar een reis zonder problemen lijkt mij het meest voorkomend. Ik ben er zelf 3 maand op reis geweest en heb zelfs in de hoofdsteden geen onveilig gevoel gehad.
Ik reisde alleen, dus ging ook alleen over straat, alleen de nachtbussen in e.d. . Nooit wat gebeurt. Je moet alleen nadenken! Ga niet in quito s’avonds met je bagage over straat of overdag in een volle bus zitten. Dan maak je het gewoon zo makkelijk;) Heb ook van de mensen die ik ontmoet heb weinig ergs gehoord. Sowieso niks waar agressie bij kwam kijken.
Ik moet zeggen dat ik e.e.a. niet kan geloven en al helemaal niet kan beamen. Niet dat ik zal ontkennen dat er geen criminaliteit in Ecuador zou zijn.
In enkele van de bovengenoemde steden ben in wel eens geweest en ik weet niet waaraan men sommige statistieken staaft. Panama City als voorbeeld heeft misschien enkele mindere buurten, maar is absoluut geen “gevaarlijke” stad. Mexico City vraagt om aandacht, maar is goed te doen. Ben afgelopen maand in o.a. Sao Paulo en Rio de Janeiro geweest, waar ik volgens de media toch minimaal binnen een paar dagen iets van criminaliteit had moeten ondervinden…
Ben al een tijdje aan het kijken voor een reis naar Ecuador en moet zeggen dat het geen ander verhaal is als bij een ander land met dergelijke verhalen. Negativiteit haalt het in de media altijd van de positiviteit en blijft ook langer hangen!
Gezond verstand en goed inlezen heeft mij altijd weer laten genieten van de gastlanden en ook altijd weer thuis gebracht.
hier een link dan kan men zien dat nederland nog steeds hoger scoort dan paraguay :dag:
http://hdr.undp.org/en/statistics/
argentinie 859 ?? dan zijn er toch wel heel veel landen waar ik nog nooit van heb gehoord
Ik denk dat dit de laatste reactie is die ik aan dit onderwerp vuil maak want wordt een beetje moe van de discussie want het lijkt wel of het om persoonlijke meningen gaat ipv om feiten. Geloof niet dat het tot de mensen doordringt of dat ze het gevaar niet wíllen zien. Nogmaals, ik ben heel erg blij voor jullie allen dat jullie nooit wat is overkomen in ál die keren dat jullie in grote steden waren maar dat is dus géén reden om te beweren dat het er veilig is. Is hetzelfde als beweren dat het wel mee valt met verkrachtingen (waar ook ter wereld) omdat jijzelf nooit verkracht bent geweest terwijl. En ja, ook ik en andere van mijn slachtoffers hielden ons aan alle voorschriften zoals s avonds laat niet lopend over straat maar een taxi nemen, geen dure/luxe dingen bij je hebben of opzichtig gedragen, je niet als toerist gedragen (en dat is niet zo moeilijk voor mij aangezien ik in L-A werk/woon, vloeiend Spaans spreek, ‘overal’ de weg weet, donker ben en een local als novio heb), niet alleen over straat gaan, je niet in afgelegen buurten begeven etc etc maar ondanks álle voorzorgsmaatregelen tóch meerdere keren met geweld overvallen (toen ik níet alleen was maar met 2 mannelijke locals !). Dus voor de laatste keer, prijs je gelukkig dat je nog nooit wat is overkomen maar ontken en bagatelliseer hierom de gevaren niet !
Dan wil ik er ook nog wel een laatste post aan wijden: volgens mij kun je de redenering van Birgit twee kanten op maken. Beide gaan uit van meningen en niet van feiten. Als je de pech hebt gehad een aantal slechte ervaringen te hebben meegemaakt, vind je het onveilig. Als je het geluk hebt dat je geen slechte ervaringen hebt, vind je het veilig. Zo simpel is het, beide zijn meningen en berusten niet op feiten. Ecuador is niet het meest veilige land ter wereld, maar ook zeker niet het meest onveilige. De waarheid ligt ergens in het midden. Maar dat neemt niet weg dat mijn mening is dat het een relatief veilig land is en dat ik me er nooit onveilig heb gevoeld, integendeel.