Vakantie Ecuador: is ruim 3 weken voldooende?

@Quinto123,
Wat wil je precies weten over de Quilotoa-loop die met het openbaar vervoer gedaan wordt? Zie mijn antwoord op 26-05-08.

-walvissen. Het hangt een beetje van de tijd van het jaar af maar ga er voor de galapagos niet van uit dat je ze ziet. ik heb er 1 gezien, als enige van de boot. Je moet namelijk dan ook de hele dag staren over het water en ook nog eens de goede kant op…en in de praktijk doe je dat niet
-quilotoaloop. Het openbaarvervoer is daar zeer beperkt. 1 per dag meestal en vaak ook onmogelijk vroeg. Het is te doen maar het vergt planning. Vraag in Latacunga (bijvoorbeeld bij Katrien van hostal Tiana) naar de verschillende vertrektijden. Vanuit Latacunga wegkomen is geen probleem. Naar Saquisillie bijvoorbeeld. Vanuit daar moet je ook alweer goed weten waar je heen wilt en hoe laat.
Vanuit Chugcilan ging er ook maar 1 bus. Soms moet de bus zelfs nog geregeld worden voor je. Ga dus niet op de hoek van de straat afwachten maar informeer de avond ervoor al bij het hostel personeel.
-Hoogteziekte. het is niet het einde van de wereld in Quito. zeker als je de tijd hebt om te acclimatiseren. En lang niet iedereen heeft er last van. Drink in iedergeval de eerste 2 dagen liever geen alcohol. In Ecuador zit er sowieso al een flinke scheut meer in de mixjes trouwens dus dat hakt er dan superhard in. Je wilt niet misselijk zijn en hoofdpijn hebben van de hoogte EN de alcohol.
De quilotoaloop en het meer en de Cotapaxi liggen op 4000 meter en meer. Gewoon heel goed naar je lichaam luisteren en geen gekke dingen doen zoals heel veel drinken. Dat veel water drinken helpt is een beetje een fabeltje. Het helpt niet tegen hoogteziekte maar wel tegen uitdroging en veel mensen verwarren hoofdpijn van uitdroging met hoogte ziekte.
Waar je vooral allert op moet zijn is je hartslag. Wanneer die enorm hoog is stop je. ook al is dit om de 5 stappen! Loop een cotapaxi ook niet alleen op! Als je een hele hoge hartslag hebt dan hoef je nog niet eens buitenadem te zijn om het zwart te zien worden voor je ogen. Op de Cotapaxi heeft vrijwel iedereen het zwaar ( als je van 4300 naar 4500 klimt) dus je hoeft je nergens voor te schamen
-binnenlandse vluchten. Voor Lago Agrio en Cuyabeno zeker een week vaan te voren reserveren. Lang niet alle vluchten gaan iedere dag en ja…ze worden regelmatig verzet en je krijgt dan geen geld terug ofzo.
Regel zoiets bijvoorkeur bij iemand die de nukken een beetje kent als je een strakke planning hebt en ga niet zelf zomaar iets boeken. Ze werken namelijk ook met reservelijsten en dat is voor veel toeristen vaak niet duidelijk.
Wij hadden een vlucht van Lago Agrio terug naar Quito die normaal altijd aansluit op de toers in de Cuyabeno reserve. totdat ze besloten om niet in de namiddag maar in de ochtend te vliegen. Dag weg van onze tour en we moesten extra betalen bij de toer omdat ze speciaal voor ons de 4 uur durende rit terug moesten maken terwijl de rest van de groep een dag later weg ging :frowning:
Het gaat heel vaak ook wel goed trouwens!

1. Walvissen bij de Galapagos? Weet ik niet. Maar ik weet ook niet of je in het goede seizoen bent om walvissen te spotten. Iemand anders? Internet/boek? Ik denk dat ik Isla de la Plata zou overslaan als ik naar de Galapagos zou gaan.
  2. Ingapirca kost een halve dag. Vanuit Cuenca heb ik de bus genomen direct naar de ruïnes. Op eigen gelegenheid gedaan dus. Daarna kun je zelf verder reizen.
  3. Quilotoa loop via OV? Kan volgens mij wel. Maar houd rekening met onhandige bustijden. Wie heeft ervaring?
  4. Ik zou geen hoogteziektepillen meenemen. Mij hinderde alleen de 2e dag lopen Quilotoa tour, vooral vermoeid door de hoogte. Maar geen hoofdpijn. Als je naar Isla de la Plata zou gaan, zijn reistabletjes wel handig op de boot. Op de terugweg (die veel sneller ging dan de heenweg) was ik blij dat ik er 1 genomen had (gekregen van het hostel, ik weet de naam weer, La Terraza).
  5. Interne vlucht kan vaak enkele dagen van tevoren geboekt worden.

Groetjes, Zuid-Amerikafan.

Ik heb iets andere ervaringen met geld terugkrijgen van een gecancelde vlucht. Mijn vlucht van Lago Agrio naar Quito werd gecancelled. Ik kreeg mijn ticket terug en kon daarmee naar een office van de maatschappij. Tevens vervoerden ze me met taxi van Lago Agrio naar Quito. Dus zowel vervoer als geld terug!

Zuid-Amerikafan

Als je met OV de Quilotoa loop doet, mis je natuurlijk wel een of twee dagen wandelen door de bergen, met een gids. Dat zou voor mij de reden zijn om toch voor de tour te kiezen. En natuurlijk het gemak van vervoer. De laatste dag gekozen voor vervoer naar de Quilotoa krater en daar heerlijk gewandeld naar het kratermeer.

Groetjes, Zuid-Amerikafan

@Quinto123
Ga een poging wagen om je vragen te beantwoorden…
Denk dat als je naar Galapagos gaat de kans klein is dat je walvissen ziet.
Mocht je de tijd en het geld hebben, dan zou ik persoonlijk voor Galapagos kiezen, maar dit is erg persoonlijk.

• ingapirca kun je idd vanuit Cuenca regelen
  • de quilotoaloop is echt een aanrader. Ik heb h’m zelf vanaf Latacunga gedaan. Met de bus naar Saquisili en daar de donderdagmarkt bezocht. Hierna met de bus naar Chugchilan en hier overnachten.
    Je kunt de avond ervoor een gids regelen, dan de volgende dag de bus van +/- 3:30 of die van 5:30 naar Quilotoa.
    Daarvandaan kun je in zo’n 4 a 5 terug lopen.
    De volgende ochtend heel vroeg met de bus naar Zumbuha voor de zaterdagmarkt en daarna terug naar Latacunga.
  • als je de tijd hebt in Quito om te acclimatiseren, dan zijn pillen niet nodig.
  • heb tijdens m’n reis maar 1 binnenlandse vlucht genomen, die van Cuenca naar Quito en dit 2 dagen van te voren geregeld. Eea zal afhangen van het seizoen, denk ik.

Suc6 met het voorbereiden van je reis.

dank dank, mijn conclusies voor zoverre:
-ik ga voor de galapajos en laat puerto lopez/ isla plata voor wat t is (en hoop op een verdwaalde walvis)
-ingapirca in t schema opgenomen
-ik drink geen druppel alcohol teveel tot na de loop

• ga vooral tickets niet op eigen houtje regelen
    maar dan zit ik nog steeds beetje met die loop en de trip naar cuyabena.
    Voor de loop heb ik geen idee wat ik precies moet verwachten qua zwaarte. Ik heb op zich wel eens eerder een trekking gedaan. Maar kreeg de indruk dat deze loop wel heeeeel heavy was. Ik dacht dat je met OV al heel hoog kwam. Maar denk dat ik dat verkeerd begrpen heb. Ik heb na de donderdagmarkt in Saq. tm maandag om een excursie te doen. Dinsdag wil ik naar banos. Nu lees ik verschillende verhalen over dat je met vervoer naar boven kunt?! Ik wil best wandelen, maar weet niet of t niet te zwaar is. Dus hoe ziet zo’n (3 daagse) excursie er over t algemeen uit. wat/wanneer loop je en wat doe je met (georganiseerd) vervoer dan?

Tenslotte, de cuyabena trip. Ik ben van plan op zaterdag in de ochtend te vliegen naar lago agrio. heb van zo tm di dan voor een excursie en wil woe in de ochtend terugvliegen naar Quito en dan s middags naar latacunga. Gezien de opmerkingen over vluchten die niet/vroeger gaan en t feit dat ik maar 3 dagen heb voor de excursie ipv de gebruikelijke 4, iemand die weet of mijn plan een haalbare kaart is? Of zijn er alleen maar 4 daagse tripjes? Ik heb al gezocht in de reisgids, maar nog niet kunnen ontdekken. Als er echt alleen 4 daagse trips zijn, is t mogelijk om toch woensdag eind van de dag in latacunga of saquisili te arriveren (dus bij aanvang van die excursie op zondag (waarbij ik er voor nu even van uit ga dat er uberhaupt excursies starten op zondag) ? Is t in geval van nood te doen met een taxi?

dank

Info hostal Tiana/Ecole Travel:
Ik heb nog iets meer betaald, omdat ik de 1e dag alleen was.
Eerste dag is bijna 3 uur wandelen, alleen naar beneden, vanaf 4000 meter. Tweede dag vond ik wel zwaar, maar vooral omdat ik niet aan de hoogte gewend was. Die dag heb uik toch 6,5 uur gelopen. Derde dag hebben we als groepje (3 pers.) de keuze gemaakt om met de auto naar Quilotoa te gaan. De derde dag hebben we van de kraterrand naar beneden gewandeld en weer teug naar boven. Prachtige wandeling. Deze keuze vonden we beter dan alle energie verspillen aan een lange vermoeiende wandeling naar de krater en daar weinig tijd meer hebben om te wandelen.

Over jungle-tocht Cuyabeno:
Vier dagen is het minimum. Je hebt echt een dag nodig om er te komen en een dag om terug te gaan. Twee dagen daar is niet overdreven lang. Zelf kwam ik op vrijdagmiddag uit de jungle en zou op zaterdag vanuit Latacunga de 3-daagse tour doen. Mijn vlucht van Lago Agrio naar Quito op vrijdagmiddag werd gecancelled. Uiteindelijk ben ik per taxi in 6 uur naar Quito gebracht (gratis dus, want ik kreeg ook het geld van mijn vliegticket terug). Aankomst Quito: 1.00 uur 's nachts. Onderweg even Tiana hostal gebeld om te melden dat ik de volgende ochtend pas zou komen. De volgende ochtend om 7.15 uur de bus van Quito naar Latacunga genomen en om 9.30 uur was ik bij hostal Tiana. Niet ideaal, maar het kan dus wel als err iets tegenzit. Daar kreeg ik nog de kans om rustig te ontbijten.

Quilotoa Loop standaard, 3 dagen/ 2 nachten

Dag 1
Deze tour naar het Quilotoa krater meer begint na uw tour naar de Cotopaxi. Bij de ingang van het park wordt u opgehaald en naar Isinlivi gebracht. Een prachtige rit van ongeveer 2 uur. In Isinlivi overnacht u in het gezellige hostal Llullu Llama en hier wordt ook het dinner en ontbijt verzorgd.

Of:
Vanaf Latacunga of de Panamericana wordt u opgehaald om te beginnen aan uw 3-daagse tour in het gebied van de Quilotoa Loop. Na ongeveer twee uur rijden komt u aan bij de Guingopana pas vanaf waar we een schitterend uitzicht hebben over het hele gebied. U rijdt naar het beginpunt van onze wandeling van vandaag en lopen in ongeveer 3 uur naar beneden, door de hooglanden en langs de kleine landjes van de lokale mensen. U krijgt een picknick lunch mee voor onderweg en slaapt vanacht in het gezellig hostal Llullu Llama.

Dag 2
Na een flink ontbijt vertrekken we te voet richting Chugchilan. Het volgende dorpje tijdens deze trekking. Het is ongeveer 4 á 5 uur wandelen en u krijgt een picknick lunch mee voor onderweg. De wandeling gaat via kleine paadjes eerst naar beneden tot aan de Toachi Canyon en vanaf hier gaat u weer omhoog, een steile klim de canyon uit. Vannacht slaapt u in het knusse Hostal Mama Hilda in Chugchilan.

Dag 3
Vandaag verlaat u Chugchilan na het ontbijt om omhoog te lopen naar de Quilotoa krater. Het is een pittige wandeling van 5 á 6 uur en met name omhoog. U kunt er ook voor kiezen om dit stuk met de auto te doen en dan bij de krater ongeveer 2 uur te gaan wandelen. Bij aankomst op de rand van de krater kunnen we genieten van het schitterende uitzicht over het meer. Vanwege het zonlicht verandert de kleur van het water constant. U kunt gaan picknicken bij het meer of genieten van een lokale lunch in een van de kleine restaurantjes. Na de lunch vertrekt u weer richting Latacunga of de Panamericana. Als we genoeg tijd hebben maken we nog een stop bij de galerie van de beroemde Tigua schilders.

Hoe komt u er
Neem de bus van Quito naar Latacunga. U kunt een busticket kopen en de bus nemen op het grote busstation ´Terminal Terrestre´. De busrit duurt ongeveer 2 uur. Het makkelijkst is als u een bus neemt met eindbestemming Latacunga, mocht u namelijk in een andere bus terechtkomen dan wordt u net even buiten het centrum afgezet. Eenmaal in Latacunga, neemt u een taxi naar Hostal Tiana, adres: Guayaquil 5-32 y Quito. Dit kost niet meer dan $1,00. De gids wacht u op in het hostal.

Als u eerst de Cotopaxi tour hebt gedaan, dan pikt de gids u op bij de hoofdingang van het Nationaal Park Cotopaxi.

Prijs
$210 per person

Inclusief
Ø Engels sprekende gids
Ø Overnachting in hostal Llullu Llama
Ø Overnachting in hostal Mama Hilda
Ø Lunches, diner, ontbijt
Ø Transport vanen naar de Panamericana

Exclusief
Ø Transport van en naar Quito of andere bestemming
Ø Entrée Nationaal park Quilotoa $ 1 per persoon
Ø Water

Wij waren in sept. in Puerto Lopez voor de walvissen. Genoeg walvissen gezien aangezien het het laatste deel van het walvissenseizoen was (ik weet niet wanneer het seizoen begint). Ze zijn dan zo dicht bij de kust, omdat ze daar hun jongen groot brengen tot de huid van de jongen zo dik is dat ze naar dieper water kunnen. Mensen die bij ons in de groep een verlenging naar de Galapagos hadden, zeiden dat ze juist in Lopez met die walvissentocht mee gingen, omdat de de ‘walvisroute’ niet langs de Galapagos loopt. Dus als je een walvis ziet bij de Galapagos dat is dat echt uniek en vermoedelijk een verdwaalde walvis.

Thanks,
Ik heb bedacht dat ik dan maar een dag eerder weg moet uit Quito zodat ik die 4 daagse tour kan doen en in geval van nood desnoods een taxi rechtsreeks naar Latacunga. Nu ga ik alleen nog even kijken welke dag 1 ik ga doen in de loop. Weet wel dat ik dag 3 de auto variant kies… Hartstikke bedankt voor alle tips! Het mogelijk niet zien van walvissen beschouw ik maar als een goed excuus om volgende reis ze dan maar wat zuidelijker op hun route te gaan spotten. Mocht ik ze toch zien, laat ik t zeker weten. Dag

voor je Cuyebeno vraag…neem eens contact op met Ecole

dat kan gewoon in het nederlands en is geheel vrijblijvend. Je kunt een trip naar de jungle niet altijd exact doen op de dag die je wilt. Ga dus eens informeren welke dagen er gestart wordt.
Ik heb alle keren een nachtbus genomen naar Lago Agrio. Officieel raden de toerburo’s het niet aan omdat het niet geheel risico vrij is en ze geen gedonder willen hebben. Toch gaan er redelijk wat toeristen met die nachtbus en ook de buitenlanders die in ecuador wonen doen het gewoon.
Je kunt ook naar of van Lago Agrio vliegen. Dan ben je 2 uur later op de plaats van bestemming.
Qua reistijd hoef je dus niet 2 dagen kwijt te zijn. Ik meen dat de vlucht me $60/70 kostte

er staat hier al een hele mooie uitleg voor de Quilotoa loop.’
Ikzelf ben er 2 keer geweest en 2 keer op verschillende manieren.
eerste keer gewoon met de bus naar Latacunga vanuit Quito. Daar lekker geslapen bij hostal Tiana en de volgende ochtend een bus genomen naar De markt van Saq. en weer terug. De dag erna met de auto naar Quilotoa vanaf Latacunga (mijn vriend liep op krukken)
De tweede keer. Vanuit hostal Tiana met het openbaar vervoer richting Isisnlivi met gids omdat we ergens in the middel of nowhere de bus uit moesten om te lopen naar het hostel LuluLama in Isinlivi (absolute aanrader!) Die wandeling was heuvel af en een uurtje of 2.
Volgende dag een wandeling van 6 uur naar Chugchilan en met name zwaar omdat je dus ook je spullen draagt. Eerst 4 uur waren ok. Heuvel af, langs een rivier in een ravijn…maar toen moesten we zigzaggend tegen die ravijnwand weer omhoog en dat was heel zwaar. Vooral omdat ik dus slecht tegen hoogte kan.
dan zit je letterlijk om de 10 stappen even uit te rusten.
Daarna viel het weer mee.
De volgende dag hebben we een bus geregeld die ons naar Quilotoa bracht en daar zijn we afgedaald in de krater.
Zoals al gezegd. het is leuker om je energie daar te gebruiken dan met er te komen.
Hierna namen we de bus naar Tigua waar we in een boerderij verbleven. lekker tussen de lama’s. Er komt geen bus maar wanneer je verteld dat je daar wilt zijn dan stoppen ze bij het pad of ze rijden er zelfs even voor je heen. De dag erna zijn we naar de Cotapaxi geweest. Die beklommen en in de sneeuw gestaan en daarna met de mountainbike naar beneden.

tip, het is er berekoud!! ook 's nachts. en als het waait helemaal. zorg dus dat je laagjes bij je hebt en iets warms om in te slapen. ook een muts en handschoenen zijn geen overbodige luxe.

meer info en prijsindicaties zijn op te vragen bij Ecole http://www.ecoletravel-ecuador.com/ of Hostel Tiana (kan ook in het Nederlands als je wilt.) http://www.hostaltiana.com/

lees mijn verhalen eens op mijn site en bekijk eens wat foto’s om een idee te krijgen. En kijk eens in de hostel database van www.aroundtheglobe.nl voor de andere adressen op de Quilotoa loop!

Veel plezier op reis!

Na afloop van je reis ben ik wel benieuwd wat je uiteindelijk hebt gedaan. Hoe waardevol waren alle tips?

De Cotopaxi kun je dus ook via een 1-daagse tour vanuit Quito doen. The Biking Dutchman kan ik dus aanraden. Zij lopen niet van 4500 naar 4800 maar fietsen alleen naar beneden. Toen ik op 4500 meter stond, ijskoud met een keiharde wind en een lichte miezerregen, was ik blij dat ik alleen maar naar beneden hoefde. Verder heeft The Biking Dutchman nog meer leuke fietstochten, ik geloof ook richting Papallacta. Maar daar kunnen zij zelf veel meer over vertellen. Ik had geen tijd meer, 3,5 week was vrij kort.

Groetjes, zuid-amerikafan