Turks Leren

Heeft er iemand misschien een goede tip voor een woordenboek???
Is altijd prettig om bij de hand te hebben, kun je net iets meer uitleg geven over een woord, dan snappen ze de rest ook wel.

Ik zit nog te twijfelen, of een goed, dik (=duur) woordenboek NL-TR en TR-NL, of een kleiner, handzamer makkelijk mee te nemen boekje ga aanschaffen.
Iemand ervaringen?? Kan me voorstellen dat je niet overal een formaat dikke van dalen gaat meenemen, maar daar staat wel alles in, en anders neem je een handzaam boekje mee, makkelijk mee te nemen, maar dat je niet gebruikt, omdat er nooit wat instaat…iemand tips/ advies/ trucs???

Weet er ook iemand namen van goede boekjes?? Ik heb op bol.com gezien
van € 35 en van € 5, weet niet goed of dat allemaal wat is.

Ik hoor het graag, thanks

@ Bloem29

Ik heb idd ook de Dikke Woordenboek! NL/TR TR/NL… en dat is echt een super boek!!!( blauw rood) Je kan er echt letterlijk alles in terug vinden… en achterin wordt alle grammatica uitgelegd!

Ik heb in Amsterdam bij STOC ( turks onderwijscentrum) lessen gevolgd! Daar heb ik veel aan gehad! en tijdens mijn werk in Turkije heb ik weer veel geleerd…maar het is handig als je de basis kent idd!!

@bloem: nou ik heb er 4 dus… :wink:

wat in nederland een goed en veel gebruikt woordenboek is, is dat van
M. Kiris. Hij heeft verschillende woordenboeken, ik heb zelf een enorm uitgebreidde, los boek Turks Nederlands en een los boek Nederlands Turks, wel per deel zo’n €36. Het boek dat Sydney al schreef, is ook van Kiris, dat is een wat minder uitgebreidde, ook nog wel heel flink uitgebreid hoor, dus dat moet zeker wel voldoende zijn (tja ik studeer het dus ik moet wel uitgebreid hebben)

wat ook nog wel een leuk woordenboekje is, is de kleine prisma Turks Ned Ned Turks. Je kunt hem in de betere boekhandel vinden hij is ongeveer 7 cm hoog. Ik heb hem toen meegehad naar Turkije (aangezien 2 wrdboeken van een paar kilo te veel was voor in mn koffer) en daar staan op zich nog hartstikke veel woorden in. In elk geval de meest gebruikte.

tja verder heb ik ook nog een woordenboek van zo’n 50 euro, dat is engels turks maar die raad ik amar niet aan. dat wordt erg overdreven :wink:

het boek dat Sydney aanraadde zou ik voor jou ook aanraden. Staat echt heel veel wel in, goede vertaling ook en dat moet echt voldoende zijn.

heel erg bedankt, maar begrijp ik goed dat dit van STOC is…
of moet ik op zoek gaan naar een blauw/rode kiris??

eerst googlen dan zeiken,
ik heb er eentje gevonden van hem, heet miniwoordenboek en is € 9,99 en eentje van hem, basiswoordenboek NL-TR/ TR-NL in een…voor € 34,99

welke raden jullie aan, hoe dik/ zwaar zijn ze???

of kan het elders goedkoper, dit is nl op de bol.com site, wil natuurlijk niet meer betalen dan noodzakelijk is…

heel erg bedankt, maar begrijp ik goed dat dit van STOC is…
of moet ik op zoek gaan naar een blauw/rode kiris??

nee hoor als het goed is is die zij bedoeld die van kiris en die kan je gewoon in de winkel kopen (of bestellen)

http://www.nnbh.com/9073288142.jpg

zo ziet ie eruit

heel erg bedankt…!!!11

Ik heb een cursus gevolgd via de NTİ, de beginners cursus!
De cursus voor gevorderden heb ik geeneens meer nodig omdat mijn Turks super gaat!
Ik lees de krant, kijk de Turkse tv en voer gesprekken met mijn vriend(en), collega’s, baas en mijn vriend zijn familie!
Het is echt een super cursus…
10 boeken en 10 cassete’s, met in/op ieder(e) boek cassette 4 lessen!
Je leert het schrijven, (spelling en grammatic) de uitspraak en je kunt ten alle tijden je leraar via mail ten raad staan…Je huiswerk en ingesproken werk met post naar je leraar sturen en je krijgt het gecontroleerd terug!
Op het eind kun je een exame gaan maken en als je slaagt krijg je een diploma en als je wilt kun je dan nog verder gaan met de gevorderde cursus!
Na mijn cursus leer ik het hier in Turkije super en ik ben blij dat ik de cursus via de NTI heb gedaan…Een echte aanrader!
Heel veel groetjes vanuit İçmeler…:wave:

Ik ben Jaloers op je CiCek… Hahaa…
Ik hoop dat ik na dit jaar ook naar het puntje ‘goed’ turks spreken kan!!! De krant is nog wel wat moeilijk door al die andere uitgangen die je moet uitvissen…maar ik begrijp er al veel van!! En in Turkije zelf leer je het ook het beste! Dan gaat t super snel omdat je het daar gewoon moet spreken! Echt tof…!

Ja inderdaad, je leert het hier echt heel erg snel en goed omdat je inderdaad wel moet!
Eerst de cursus gedaan en daarna hier met mijn vriend, zijn familie, mijn baas, mijn collega’s, mijn vrienden het geleerde gebruiken en zo leer je het goed en nog veel meer erbij wat je nog niet wist, je pikt alles gewoon veel sneller op!
Heel veel groetjes vanuit İçmeler…:wave:

Beste Lezers,

Tijdens mijn verblijf in Istanbul leerde ik Dayon kennen;ze is Turkologist en haar voornemen is om taalreizen te organiseren naar Istanbul.

Je leert de basiskennis in een omgeving waar je het zult toepassen?
Juist,Turkije.

Vind het goed initiatief,educatie en cultuur tezamen.

Voel je er wat voor?

e-mail : [EMAIL=“dayonsayi@hotmail.com”]dayonsayi@hotmail.com

Tel : (0090)536 288 59 42

Jullie Forumbeheerder,

Hans.

Hallo Hans,
Goed dat je er terug bent.
Maar ik laat allen die echt turks willen leren het maar proberen. We wonen hier al lang genoeg en slaan ons ook overal door ,met of zonder turkse lessen.Het initiatief is zeker goed voor nieuwkomers.Maar we zijn met onze turkse vrienden onze eigen woordenschat gewoon en ze verstaan ons. Vind dat dit ook zijn charme heeft.
Groetjes uit kusadasi,
Franka

Moet wel leuk zijn om zo Turks te leren! Als ik tijd had, deed ik het zeker maar ik ga voorlopig nog naar school, mocht ze het volgend jaar nog doen graag zelfs! In februari start ik echter al met een cursus Turks. Een Turks meisje die ook uit Istanbul komt, komt lesgeven. Ben benieuwd hoe dat zal zijn!

spreekt ze nederlands of moet je in het engels mailen?

Gewoon nederlands.

Groetjes,

Hans

Het is natuurlijk een fantastische manier om het te leren. En dat ook nog in een heerlijke stad.
Zou het best willen,maar ja je moet keuzes maken.
Ik probeer eerst zelf een en ander op te steken van m’n eigen cursus.
Voor een ieder die kan gaan, succes.

Groetjes, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN

hallo,

wil je turks leren?. ben je enthousiast daarover? stuur nu een e mail naar me.

mijn e mail adres: [EMAIL=“Kadir_Sert@hotmail.com”]Kadir_Sert@hotmail.com

met vriendelijke groet

K.SERT

P.S. : ik woon in Hoogvliet(RT)

OK, ik wil wel Turks leren en ik wil je wel mailen maar wat houdt je programma allemaal in? Hoe geef je de lessen ? Kan je ons mss wat meer daarover informeren?

Alvast bedankt xxx

hoi sevgilim (staat raar:). moet mijn vrouw niet zien):):slight_smile:

nou… ik wil even kort cv van mij geven. ik ben 1974 in Trabzon Turkije geboren. ik ben civiel ingenieur en met hydrolic heb ik master niveau. ik heb in universiteit als hobby technische lessen gegeven. en eigenlijk les geven is mijn grootste hobby.

7 jaar geleden ben ik verliefd op een Nederlandse meisje dat Leonie heet. daarna verandert mijn hele leven. we wonden in Turkije ongeveer 1 jaar. daar heeft ze turks geleerd met Tömer universiteit methode. dat is een bekende universiteit in Turkije special for europianen. ik vond het toen zo interresant hoe makkelijk turks leren kan zijn. nu zijn we getrouwd en we hebben een kindje. ik ben naar Nederland gekomen 3.5 jaar geleden en nu werk ik als een project ingenieur in een bedrijf. ik heb nederlands geleerd met Delftste methode.

Voor mij is het heel belangrijk dat een persoon turks goed leert en goed praat. om dat te bereiken heb ik les materialen. Gramatica is simpel en makkelijk te leren. woorden te leren is het een beetje lastig voor Nederlanders. Gramatica blijft altijd zelfde en heeft weinig uitzonderingen. hoe veel gramatica en hoeveel andere lessen volgen is het een beetje afhankelijk van jouw capasiteit. in prenciepe geef ik elke les uur gramatica en dagelijke turks gebruiken samen.Dan kan ik bepalen wat je nodig hebt. uitspraak is heel belangrijk in turks. als je iets niet goed kan uitspreken, heeft die weinig zin.

om basis turks te leren heb ik een les schema bestaat uit 15 lessen van een uur. De cursus worden in Hoogvliet gegeven, er zijn beginnerslessen op Dinsdag en Woensdag van 19:00 tot 20:00 uur, maar als je een andere dagen wilt dan moeten we het verder praten.

met vriendelijke groet

K.SERT

Hey Kadir !

Bedankt voor de informatie, vannamiddag moet ik bellen naar de school hier in de buurt die ook Turkse lessen heeft maar het is niet zeker of het door gaat. Er moeten eerst genoeg mensen zijn die deze cursus willen volgen. Graag had ik Turks willen leren omdat ik Toerisme studeer, heel erg geïnteresseerd ben in Turkije en ik een Turkse vriend heb. Maar het probleem is dat ik in België woon. Ik dacht dat je mss deze lessen gaf via internet via zelfstudie en zo, je kent dat wel… Nou, moest ik een beetje dichter gewoond hebben dan was ik zeker en vast kandidaat !
Véél succes alvast !