Nee, daar hoef ik ook niet naar toe. Ben er nog nooit geweest, maar hoor het zo weleens om me heen. Je moet ervan houden. Grijze, grauwe stad zegt men, maargoed als het je wat lijkt, gewoon doen!!!
Geef mij ook maar Parijs en dan een dagje Disneyland erbij, zalig!!:wereld: Of Berlijn, Barcelona of nog liever… lang weekend New York.
daar heb je hem dan de beroemde brug, zie je de drukte al…en zo druk is het er altijd, er staan bronzen beelden op die brug, maar 1 ervan is voor vruchtbaarheid, die is niet bronskleurig maar goudkleurig van alle handen die erop gelegd zijn.
@ viva als je daar niet van houdt, waarom ga je er dan heen? is selfullfilling prophesy dan natuurlijk
@ cyn maar 300…? hahahaha hahahaa hhhahahaha… sorry…
Ja dat meen ik echt, spuug hier op Den Haag (en ik ben een geboren en getogen hagenaar), als je een dagje komt is het misschien wel leuk en leventig, maar als je er woont zie je pas hoe alles verpauperd en nog niet eens waar ik woon,maar over het algemeen zie je alle wijken vreselijk achteruit gaan, een troep in de straat, overal graffity, hangjongeren met scooters, grote monden en drugs. Straten die er gewoon niet uit zien, afgebladderde verf op de kozijnen en deuren en wat vroeger de leukste volkswijken waren worden nu echt getto’s. Echt je zou er nog niet dood gevonden willen worden.
Bloem ze zeggen toch altijd dat je Praag gezien moet hebben, nou dat heb ik dus. Nee alle gekheid op een stokje, we waren op vakantie in tsjechie zo’n 40 kilometer ten zuidoosten van Praag, en we hadden echt snert weer, regen/koud/en toen zijn we maar een dag naar Praag gegaan.
Het was dus voor ons ook maar 1x die kant op en nooit meer, ten eerste is het een vreselijk stuk rijden met de auto, de natuur is prachtig daar hoor je me niets van zeggen, we zaten bij Pribram in de buurt, we hebben er 16 uur over gedaan om er te komen bah bah bah. Je kunt je er totaal niet redden in de taal, ze spreken alleen maar tjschies en geen duits of engels, echt het was handen en voeten werk.
Tja, jij zal het beter weten, omdat je er zelf woont. Maar die schilderswijk b.v. die is toch helemaal opgeknapt? Of is dat ook alweer verpauperd? Daar woont de familie van mijn vaders kant. Mmmmm… wel jammer dan van zo’n mooie stad.
Ik heb trouwens een week geleden ook nog het een en ander bij Bon Pr** besteld en ook nog niet binnen. Was wel op voorraad. Straks lopen we allemaal in het zelfde kleedje. :nod: Hi, hi.
Roanna de schilderswijk van vroeger bestaat niet meer, het is allemaal nieuwbouw, maar er woont niet een nederlander het is allemaal marrokaan/turk/antiliaan/chileen/hindoestaan/chinees ect. dus echt een multiculturele samenleving alleen zonder de nederlanders en daar gebeurd nog steeds het meeste omdat al die culturen niet met elkaar door een deur kunnen.
Bij mij was het bij bonnie ook op voorraad. maar heb ook nog niets binnen.
om maar een voorbeeld te noemen op de vailliantlaan, er zit niet een nederlandse winkel, het is een turks thee/koffiehuis/ een halal slager een turkse bakker, een chinese supermarkt, een turkse makelaar, een marrokaans reisbureau ect. De appie hein is er niet te vinden. Een gewone groeteboer is er niet, ja wel een met kouseband en weet ik veel wat voor een groente, maar peen en uien kan je er niet kopen. Dat is nu de schilderswijk, die had vroeger altijd de naam dat er asociale mensen vandaan kwamen de rasechte hagenaar kwam uit de schilderswijk en die nam het niet zo nauw met zijn taalgebruik, maar toen werd de wijk afgebroken en kwam er nieuwbouw voor terug, de oude garde wilde er niet meer wonen en toen begon de afbraak eigenlijk al. Al die culturen bij elkaar op de lip dan vraag je om moeilijkheden echt waar.
nee dat gezegde ken ik niet
en het is natuurlijk jouw mening, daar heb je uiteraard recht op, maar als je wilt dat ze je te woord staan in je eigen taal of een taal die JIJ spreekt, waarom ga je dan naar het buitenland? je kunt toch verwachten dat ze in Tsjechie Tsjechisch spreken…
Praag barst van de cultuur en historie. Oude Hapsburgerrijk enzo… maar goed, als je daar niet van houdt, moet je er niet naartoe gaan en doe je dat wel… tja…
Bloem natuurlijk heb je daar gelijk in, maar we gingen bij Pilzen de grens over echt ze spreken er geen woord duits.
We moesten de weg vragen omdat er kermis was en de doorgaande weg was afgesloten door die kermis, nergens een omleiding of wat dan ook, nou probeer het maar te begrijpen. Ze waren echt mensenschuw, durfden je niet aan te kijken, vandaar dat we bijna 2 en een half uur om het plaatsje hebben gereden voordat we er kwamen. In het restaurant dat naast ons vakantieverblijf zat spraken ze dus echt geen woord over de grens. We hebben er 2 weken gegeten, waren aardige mensen, en we hadden een eigen gereserveerde tafel (we kwamen dan ook iedere avond met 9 man eten, dus het was kassa voor die eigenaar, we hebben ze servetten leren vouwen ect, maar niemand begreep dus iemand). Het was een kwestie van uitduiden wat je wilde hebben.
@Viva: Voor zover ik er wat van weet, komt ook omdat een neef van mij toendertijd, samen met Beatrix die rondleiding door die wijk heeft gemaakt na de renovatie en dat vond ik wel boeiend zo. Maarja, het zal er nu zo zijn, zoals jij het zegt.
@Bloem: Daarom ook… als je ervan houd… gewoon een keer doen. Ik vond Berlijn b.v. heel indrukwekkend en ik meende dat jij er toen niks aan vond, als ik me je schrijven nog herinner. Zo ieder z’n meug dus.
Zo zat er tegenover ons huis een buurtwinkeltje, daar verkochten ze broodjes ect. Nu mijn schoonzus en ik naar de overkant. voor 9 personen broodjes voor de ochtend en de middag.
even tellen dus reken 3 kleine broodjes ongeveer pp dat zijn er dus zeg maar 60 voor de ochtend en de middag. We mochten ze niet kopen, het was voor de buurt, nu begrijpen we dat heus wel, dus geprobeerd om dan maar te bestellen voor de volgende dag, nou mooi niet.
Ze had goud geld aan ons kunnen verdienen met haar kleine buurtwinkeltje, maar nee hoor we moesten maar naar pribram daar zat een grote winkel van Ahold en daar konden we het kopen.
Wij nog uitleggen van we betalen van te voren, dus we komen per dag dan 60 broodjes halen. Maar helaas, we hebben 2 weken lang iedere dag 15 kilometer gereden om brood te halen.
Roanna, kom een keer met kokkie lekker naar den haag nemen wij jullie mee naar de schilderswijk/scheveningen ect…je roept maar. En jullie zijn van harte welkom.
@ roanna nee dat klopt. ik vond berlijn niet echt mooi. wij hebben vooral in oost-berlijn gewandeld. west berlijn alleen gegeten. maar ik ben niet zo van de moderne nieuwbouw of van het communistische oud… ben meer van barok en renaissance enzo…
vond ook de oorlogsmemoria erg ‘vreemd’ maar was typisch oost denk ik, geen leuke winkels, geen sfeer…
misschien lag het ook aan moe/ pijn met lopen etc.etc…
@ viva, ja misschien verschillen we gewoon van mening hierover maar ik ga vooral naar het buitenland omdat het anders is, andere mensen, andere gebruiken en andere cultuur en taal. natuurlijk is het vervelend als je de weg kwijt bent, maar dat hoort en (mijns inziens) gewoon allemaal bij
ik vond Den Haag ook niet leuk. heeft niets met de aftakeling te maken, maar gewoon niet mijn stad. je moet niet vergeten dat DH erg klein is en de mooie wijken niet onder DH vallen…
zou er niet meer willen wonen, maar was leuk om af en toe te winkelen enzo…