Tsjernobyl & Kiev

Hoi,

We willen komende zomer naar Oekraïne gaan om Tsjernobyl te bezoeken en dan ook Kiev en omgeving te bekijken.
Heeft iemand nog tips over plekken die de moeite waard zijn om te bekijken.
Of plaatsen waar we de excursie naar Tsjernobyl kunnen boeken?

Alvast bedankt

Erik

Ik heb mijn tour naar Tsjernobyl geboekt via Solo East Travel. Zie hier mijn reisverslag: IkReis - Oekraine.

Helaas heb ik niet zoveel van de omgeving van Kiev gezien (op Tsjernobyl na dan), maar **Pyrohovo Museum of Folk Architecture **is zeker een bezoek waard. Makkelijk te bereiken met metro en bus.

Bedankt voor je reactie, ik zal je reis verslag eens gaan lezen.

Wij zijn vorig jaar in Kiev geweest op onze wereldreis. Een leuke stad om te bezoeken, alhoewel wij Odessa mooier vonden. Rodina Mat in Kiev is indrukwekkend, het Percherska Lavra is religieus erg belangrijk en de mummies in de tunnels zijn interessant. Verder is de Sophia-cathedraal zeker een bezoek waard.
Toen wij er waren was er een free-walking-tour organisatie actief, die staan op vaste tijden op een plein en leiden je dan rond. Aan het eind mag je geven wat het je waard was. Op Google zijn ze vast nog te vinden :).

Ik zal de genoemde punten eens opzoeken, bedankt iig

Is het trouwens goed te doen om vanuit kiev of Odessa met de trein terug te reizen naar nederland?
Eventueel via Bulgarije en sevië naar oostenrijk.
Over de nachttrein tussen kiev en Odessa heb ik al wel iets gelezen dat dit goed te doen is.

Ik ben wel eens van Sofia (Bulgarije) via Servie en Oostenrijk naar Nederland gereisd. Dat deel van de reis is prima te doen!

De trein van Kiev naar Odessa is oké. Bij de Deutsche Bahn kan je heel veel treininformatie vinden, die hebben veel meer internationale routes dan de NS. Bahn.de.

Hoe gaat dat met kaartjes, gewoon elke keer los kopen of had je van te voren kaartjes geregeld?
Ik was eigenlijk van plan niet te veel vast te leggen van te voren.

Oke, bedankt. Ik zal daar eens kijken.

Met name in Duitsland ben je voordeliger uit wanneer je een tijdje vantevoren boekt. Er is altijd nog wel plaats.

Ik was oorspronkelijk niet van plan om vanuit Bulgarije een trein naar NL te nemen, maar door de IJslandse aswolk een paar jaar geleden had ik geen keus lol2 Zelfs toen is het me gelukt om op het hele traject slaapplaatsen te krijgen, al was het erg druk.

Je kan dus elke keer losse kaartjes kopen.

Ik zat ook in een touringcar. Ik heb het idee dat iedereen altijd samen wordt gevoegd.

Neemt niet weg dat je soms de massa kan ontvluchten. Als je maar op tijd weer in de bus zit. (Je hebt gewoon weinig keus.)

Wij werden ‘losgelaten’ in Prypyat, en konden zelf ronddwalen door het sportcentrum, het hotel, het zwembad en de school. Ergens vond ik dat een beetje spannend (niet de angst om te verdwalen, wel de atmosfeer), maar ik vond het ook fijn dat je de sites op die manier voor jezelf had (iedereen ging naar een ander gebouw). Ik heb bijna al mijn foto’s gewoon kunnen maken (met statief) zonder last te hebben van wie dan ook.

Alleen bij de kermis was het lastig geen mensen in beeld te krijgen, daar was ik wel maar vrij kort.

Ik weet ook niet hoe het nu is.

Tsjernobyl is heel bijzonder, en daar is men zich van bewust. Ik vind het heel dubbel: het lijkt wel of de regering nu veel geld wil verdienen aan de site. Dure excursies, nietszeggende verplichte verzekeringen, permits. Aan de ene kant is dit te begrijpen, aan de andere kant is het jammer. Zeker omdat je vrij weinig terugkrijgt voor je geld: de mensen die de rondleidingen geven weten amper iets over radioactiviteit. (Althans, de man die bij mij in de bus zat.)

Het Tsjernobyl-museum in Kiev is trouwens een aanrader.

We hebben de vakantie naar Oekraïne bijna rond.
Ticket is binnen en de tour is geboekt.
Nu nog een hostel zoeken en dan is alles geregeld.
Als ik terug ben zal ik m’n ervaring hier proberen te delen.

Ook ik heb mijn reis naar Kiev voor deze zomer rond, tickets geboekt, appartement geboekt, alle bezienswaardigheden op een rijtje, aardig wat, dus mocht er iemand interesse hebben in ons lijstje voor Kiev en omgeving dan kan ik deze wel even posten.

Wij zijn 5 nachten in Kiev en willen Kiev, Tsjernobyl en de omgeving rond Kiev verkennen.

Groetjes Jorik

Wanneer ga je? Wij gaan 16 Juli.
En ik heb wel interesse in je lijstje.

Gr

Erik

Hoi Erik,

Ik vlieg 27 juli van Tirana (daar woon ik) naar Istanbul en dan 30 juli tot 4 Augustus in Kiev, kijk er echt naar uit!

Hier is mijn lijstje:

*Kiev:
*- Chernobyl Museum

  • World War II Museum
  • Museum of the great Patriotic War (with the statue of mother of fatherland)
  • Park with World War II Memorial
  • Pecherska Lavra (monastery of the caves)
  • Babi Yar (ravine of massacres)
  • Bykivnia (burial site of mass graves)
  • Maidan Nezalezhnosti (central square in Kiev)
  • Khreshchatyk street
  • Podil neighborhood
  • St. Sophia Cathedral & St. Michaels Golden-Domed Cathedral
  • House with Chimeras
  • Farther caves (entrance is in Church of the Conception of St Ann)
  • Nearer caves (entrance is in the Church of the Raising of the Cross)
  • Cruise on the Dnepr
  • Trukhaniv Island
  • Stalin’s Tunnels (Obolon district, Stalin saw underwater tunnel as World War II secret weapon - Aug. 19, 2010 | KyivPost)
  • Kiev Fortress (Pechersk Fortress)
  • Bomb shelters
  • Andriyivsky Uzviz (neighborhood in Kiev)

In Kiev heb ik ook gezien dat ze 2 verschillende gratis tours hebben, die gaan we denk ik op dag 1 dan doen.

*Around Kiev:
*- Pyrohiv (Pirogovo)

  • Antoniy Caves (Chernihiv)
  • Pereyaslav – Khmelnitsky (museum village)

En dan op 1 van de dagen naar Tsjernobyl.

Mis ik nog iets op het lijstje? Heb jij andere dingen die ik echt zou moeten bezoeken?

Groetjes Jorik

Jorik, ik vind je programma vrij vol voor 4 dagen. Maar uiteraard kun je ter plekke nog altijd besluiten bepaalde dingen te bewaren voor een volgend bezoek.

Veel dingen die je wilt bezoeken zijn redelijk snel te bezoeken, maar je hebt ook reistijd, het kost tijd om te zoeken waar je heenwilt, soms moet je redelijk lang wachten voordat je naar binnen kan, en soms wil je gewoon lekker even op een terrasje zitten :wink:

Hoi Jenny, het programma is inderdaad vrij vol voor onze 5 nachten, 6 dagen in Kiev, zeker voor eind juli/begin augustus wanneer het erg warm kan worden. (wat hier in Tirana al het geval is, elke dag tussen de 35-40) Maar we zouden altijd nog dingen kunnen afvinken voor inderdaad een volgend bezoek aan Oekraine. We gaan gewoon kijken wat de mogelijkheden zijn en we doen het gewoon lekker rustig aan. Groetjes Jorik