Oekraine - Tsjernobyl - Moldavië

Hallo!

Twee vragen:

  1. Wie heeft er tips of adressen om vanuit Kiev in Tsjernobyl te geraken?
  2. Wie weet er iets over de grensovergang tussen Oekraine en Moldavië? Is hier een visum nodig? Doenbaar voor 1 dag vanuit odessa?

Heel erg bedankt!

Er was vorige week een tv-documentaire In Europa over Tsjernobiel, waarbij ze ook die kant op reisden. Misschien kun je daarmee wat verder komen. Was geloof ik op Nederland 3 op zondag.
PS: Ik zou er voor geen goud heen willen, mij nog te gevaarlijk met al die straling!:frowning:

Hoi,

Ik ben er in 2006 geweest en het was zeer indrukwekkend.
Ik weet niet precies meer waar ik de trip heb geboekt, maar het was via een Oekraiens reisbureau, wat ik heb gevonden op Kiev.statpagina.nl of Oekraine.pagina.nl.
Je kunt het daar eens proberen en de bureau’s aanschrijven per mail.
Ik heb een reisverslag geschreven, wat in verkorte vorm is weergegeven op www.andersreizen.nl.
Hier heb ik ook wat geschreven over Tsjernobyl, misschien heb je er wat aan.
Ik heb de reis door Oekraine per trein gedaan en er werd mij voor gewaarschuwd niet (per ongeluk) door Moldavie te gaan, aangezien hiervoor een visum vereist is en het niet hebben van een visum grote problemen kan opleveren.
Ik ben vorig jaar in Rusland uit de trein gedonderd en opgesloten :mad:(een nacht en een dag), aangezien mijn visum 00.58 minuten te kort was afgegeven, dus een gewaarschuwd mens telt voor twee moet je maar denken.

Veel succes en plezier als je zover bent,

Groet,

Ton

Ik ben dit jaar al 2x in Kiev geweest 5 dagen.
In jan. en feb, had Wizzair tickets voor tussen de 40 en 60 euro retour, dus ik maar gelijk 2 retourtickets geboekt voor het mooie bedrag van 102 euro totaal.
Als je in Kiev bent zou ik gewoon naar het Tsjernobyl museum gaan daar.
Is heel indrukwekkend, als je dan ook nog zin hebt om naar Tsjernobyl zelf te gaan weten mensen van dat museum de weg, en ze willen wel wat regelen voor 'n paar Grivna :wink:
Oud Kiev is heel mooi, het nieuwe gedeelte is niks aan met al die verloederde flats.
Ik had er een vriendinnetje, dus heb heel Kiev gezien, en zelfs nog wezen skien daar voor 'n appel en 'n ei ;).

Hoi,

Heb het museum ook gezien, maar je kunt het echt niet vergelijken met de realiteit.
Denk er wel aan dat het niet goedkoop is om Tsernobyl te bezoeken.
Kiev is inderdaad prachtig en als ik een tip mag geven zou ik zeker het holenklooster Pecherska Lavra bezoeken, wat een enorm kloostercomplex is met kerken, musea enz. en opgebaarde monniken in een zeer nauw gangenstelsel, wat je verlicht met een kaarsje.

Groet,

Ton

Halo allen,

Zijn er mensen die mij kunnen vertellen hoe de rest van Oekraine is? is het beetje leuk/mooi/makkelijk om er door heen te reizen met bijvoorbeeld een huurauto of ov???

en is het strand een beetje te harden daar??

ik hoor het graag.

Jeroen

Jeroen,

Belg of Nederlander?
Vanuit Keulen kan je goedkoop op Kiev vliegen via ‘Germanwings’ (170 euro). Ik heb er eerder mee gevlogen en dat is in orde, ze hebben ook nog andere goedkope en ‘zeldzame’ bestemmingen.
Wij gaan deze zomer Oekraïne doen en naar het schijnt zijn de stranden van het ‘Krimgebied’ dik in orde. Goedkoop, maar nogal druk in de zomer. Dé spot om de rijke Russische decadentie in levende lijve te voelen! Wij huren een wagen in Kiev en rijden er mee tot in Odessa. Van daaruit gaan we met de nachttrein tot in Simferopol, waar we de kuststreek gaan verkennen. Via een ‘isic’ studentenkaart kan je 10 procent korting krijgen op AVIS-verhuurwagens.
Kameraden van mij hebben er een tijd gezien en zeggen dat dit een mooi land is, waar je nog echt oostblokstijl kunt reizen.

Groeten

Steven

Hoi Jeroen,

Als je een beetje avontuurlijk bent aangelegd is het land prima per trein te bereizen.
Heb in 2007 rondgereisd en onder andere Kiev, Lviv, Odessa en de hele Krim aangedaan (verbleven in Jalta).
De nachttreinen rijden perfect op tijd, waarbij je hooguit een keertje 's nachts wordt gestoord, omdat er een oekrainer bij de coupé in moet.
Het is een comfortabel, niet duur, vervoermiddel, waarbij je geen tijdverlies hebt tussen de diverse steden. Je reist per slot van rekening 's nachts.
Ik vond het land en de steden prachtig, m.u.v. Odessa wat mij persoonlijk tegen viel.
Op de Krim zijn ook genoeg mooie stranden te ontdekken.
De trein van Odessa naar de Krim eindigt in Sevastopol, waarna een leuke optie de trollybus is naar Jalta.
Dit is het langste trollytraject ter wereld, niet comfortabel, maar spotgoedkoop en leuk om mee te maken.
Op www.andersreizen.nl (Oekraine) staat een ingekort reisverslag van mij. Wie weet levert het wat inspiratie op.

veel plezier,

Ton

Bedankt voor jullie reacties. Klinkt allemaal erg mooi. Lijkt me echt een interessant land om heen te gaan. Zit nog een beetje te twijfel tussen Oekraine of door voormalig Joegoslavie te gaan reizen…

als andere mensen nog mooie verhalen/tips hebben hoor ik het graag.

Kom net terug uit die regio! Oekraine is supermooi. Odessa is leuk, de kust met de Zwarte Zee is prachtig. Het is vrij groot en op de grote wegen zijn de wegen relatief ok. Moldavie is een beetje rauw maar wel een uniek landje. Let wel op: als je vanuit Odessa naar Moldavië gaat, ga je waarschijnlijk via Tiraspol. Dat ligt in de Transnistrië regio, een autonome regio met eigen bestuur, geld, paspoortcontroles. Enorm fascinerend om mee te maken, eigenlijk nog volop communisme: overal zie je standbeelden van Lenin en Stalin. Moldavië en Oekraïne zijn zeker de moeite waard. Voor voormalig Joego zijn Albanië, Macedonië en Montenegro aanraders

ben er nu 7 keer geweest-varierend van 2/3 dagen tot 2 weken-en het hele land wel doorgereisd. 1e keer toen je nog visum nodig had-laatste keer supergoedkoop met WIZZ vanaf Köln naar Kyiv-onder de 100€/retour.
Het is NIET overal supermooi-het is heel vaak hele lange stukken heel eentonig-en op redelijk veel plekken ronduit goor/vies/pollution. Steenkolen en ijzererstovens. Zoals de DonBass, Lugansk, Alchevsk, Krivoj Rog-en nog wat meer.
Het is goedkoop-zeker. Nu de hriven al weer een stuk gezakt is helemaal-zon nachtje in de trein, bedje erbij, je doet zo’n 7/800 km-kost net 10€. Is vaak goedkoper als een hostel.
het is NIET vriendelijk-dwz de mensen die je als reiziger niet kan vermijden, loket/winkelpersoneel, info, ueberhaupt om info na te trekken. Kijvende viswijven die achter grote ramen zitten met elke dag een vers permanentje met roodgeverfde haren op (perukarnaya=kapper, coiffeur, vind je zelfs op achterafstationnetjes). Daarentegen kunnen ze in personlijk contact hartverwarmend aardig zijn.
UKR is vooral een makkelijk soort instant/klein Rusland-zelfde taal, zelfde alfabet, geen visum nodig, goedkoper. Goed om je tenen eens in het water te steken. Ja-natuurlijk weet ik van de strijd tussen UKR en Rus-maar daar hoef je je als buitenstaander niks van aan te trekken.
Langzaamaan ontwikkelt de toeristiese infrastruktuur zich wel wat-er komen meer hostels, hotels worden opgeknapt, hier en daar wat engelse info etc-maar vergeleken met hoe dat in PL of CZ is gegaan-nog steeds abominabel.
Jaydee-heb je die schuilnaam van het Thai genomen? en zo ja-heb je het ook zelf?
Van Odesa naar Moldova kan je OOK met een andere buslijn rondom Transdnjestr=dat land waar FCTwente tegen Sherriff speelde 2/3 dagen terug. dat duurt wat langer.

Ben dit jaar in Tjeronbyl geweest en dat was ronduit indrukwekkend, het kostte ruim 100 euro maar vond het niet te duur voor het gebodene.
De excursie heb ik ruim van te voren geboekt bij http://www.ukrainianweb.com/

vlak voor vertrek kreeg ik netjes via mail de gegevens van vertrek waar en hoe en nog wat praktische tips, je wordt ergens in Kiev (Hotel Rus) opgehaald met een busje (VW Transporter) en 5 man/vrouw gingen we op weg naar de plek des onheils. Eerst een soort briefing en dan naar de centrale waar je redelijk dicht bij kan komen (radioactiviteit rond de 20uSv ipv de normale 0,1 a 0,2) daarna een bezoek aan ghosttown Pripyat gevolgd door een voortreffelijke lunch. De excursie duurt de hele dag maar je bent maar vrij kort op plaatsen met veel straling, de hoeveelheid straling blijft trouwens ruim onder de norm dus je hoeft niet bang te zijn voor de gezondheid.
Aan het eind volgt ook een check in zo’n poortje

1: Tjernobyl is makkelijk als dagtocht vanuit Kiev

2;
Ik heb vanuit Odessa naar Moldavie nog net voor de grens een hotel moeten zoeken. Maar we hadden pech doordat er een brug afgesloten was en we uren om moesten rijden met de motor.

Moldavie ben je door heen voor je er erg in hebt.

Hallo,

Wie kan mij helpen aan een Nederlandstalige reisleider(ster) in Kiev?
Heb al wel gegoogeld, maar tot op heden nog niemand kunnen vinden.

Noord

Heb inmiddels kontakt met een Nederlandstalige gids in Kiev.

Noord

Hoi allemaal,

dit is mijn eerste post op dit forum! Ik ben namelijk lid geworden omdat ik heel veel informatie moet gaan zoeken: we gaan volgend jaar met onze eigen (nog aan te schaffen 4x4) auto van NL naar Singapore rijden! Nu begint het namtuurlijk al in Europa: we willen graag, met onze eigen auto, van de Oekraïne naar Moldavië (en dan naar Roemenië). Ik vroeg me 2 dingen af:
1: Moet ik iets speciaals regelen voor de auto (met NL kentekenplaten)?
2: We willen vanuit Odessa komen, maar wel Transnistrië vermijden (volgens Google Maps kan dat) maar weet iemand of dit ook echt kan en waar die grensovergang dan ligt?

Alvast ontzettend bedankt!

Je kunt inderdaad transnistrie vermijden al vraag ik me af waarom… het klopt dat het verzekeringstechnisch wat lastig zou kunnen zijn maar dat krijg je ook als je dieper in Azie terecht komt.
Ik zou zelf gewoon via tiraspol naar de hoofdstad gaan, het is maar een klein stukje door TN.

Er is verder niets speciaals nodig voor de auto, ik ben al een paar keer met de motor in Oekraine geweest.

Eigenlijk wilde we dat vermijden omdat ik er niet zo’n goede verhalen over gelezen heb op internet … Maar blijkbaar valt dit allemaal wel mee?

Hoeven we helemaal niks voor die grens met Moldavië te regelen, ook niet als we via transnistrie rijden (ik wil namelijk niet al daar stranden als we zo ver gaan rijden :hihi: )?

Door transnistrie reizen kan een probleem worden als je een aanrijding krijgt of zo, kijk op de groene kaart of je daar verzekerd bent.
Als je het liever wilt mijden dan moet je de M15 nemen vanaf Odessa en dan bij de grens van moldavie richting de hoofdstad gaan. Verder geen speciale dingen nodig voor Moldavie, Nl stikker is wel verplicht maar daar hebben ze bij mij nog nooit naar gekeken (kazachstan,Oezbekistan, rusland, oekraine) en ik had er geen een.

Maaar… is de route niet net andersom als je van NL naar Singapore gaat?

Dank je! We gaan iig een speciale verzekering afsluiten voor de auto dus dan zal ik zeker kijken dat we goed verzekerd zijn.

De geplande route is nu (voor het deel Europa en als uiteraard alle grensovergangen mogelijk zijn, maar tot nu toe wel): NL -> Duitsland -> Polen -> Oekraïne -> Moldavië -> Roemenië -> Bulgarije -> Turkije enz.

De route klopt tot nu toe dus nog wel, want we gaan niet door Rusland.