In de meivakantie ben ik een aantal dagen naar Kiev en Tsjernobyl geweest. Vanuit Dormund kan je betaalbaar naar de Oekrainse hoofstad vliegen, en ik kan het iedereen aanraden. Er is veel te zien en te beleven, en ook een dagtrip naar Tsjernobyl is de moeite waard.
Ik heb mijn Chernobyltour geboekt bij Tour Kiev, en die besteden de tour uit aan Solo East Travel: http://www.tourkiev.com/chernobyltour. Of wellicht is Solo East Travel wel een onderdeel van Tour Kiev? Hoe dan ook, als je bij je guesthouse boekt, dan kom je ook bij deze maatschappij uit. Het maakt dus niet veel uit waar je boekt.
Ik heb mijn tour een maand vantevoren geregeld. Ze hebben nl ook je paspoortnummer e.d. nodig voor je permit en verplichte (!) verzekering. Geen idee hoe lang het duurt om alles te regelen, maar ik wilde geen risico lopen dat ik me te laat in zou schrijven.
Bedankt voor de info, toen wij verleden jaar in Kiev waren lukte het mij niet om een en ander binnen een dag te regelen. Wij zijn dus helaas niet verder gekomen dan de slagboom nabij Chernobyl. Ik had heel graag de kermis in Prypyat willen zien, misschien lukt het een andere keer wel, als ik vantevoren weet wanneer ik aankom en dus tevoren kan boeken.
't Is geen goedkope excursie, maar het is wel een bijzondere excursie! Persoonlijk vond ik de verlaten scholen en het zwembad indrukwekkender dan de kermis, waarschijnlijk omdat je binnen bent en het allemaal bedrukkender aanvoelt.
Thailand en Oekraine zijn totaal niet met elkaar te vergelijken.
Ik was in de meivakantie in de Oekraine, en ook veel locals waren toen vrij. Dat ging ten kosten van de kamerprijzen: het was moeilijk om iets te vinden onder de 50-60 euro per nacht (voor 2 personen). Op Thailand slaap je makkelijk voor minder dan 10 euro. Ook het eten is duurder, maar ook weer niet heel duur. Voor 8-10 eurp heb je een lekker maaltijd. Entreegelden zijn soms redelijk aan de prijs, zie mijn site voor een indicatie.
Het viel me tegen hoe slecht de mensen Engels spraken. Er werd wel veel Russisch gesproken. De meeste mensen zijn echter heel aardig en behulpzaam. Ik heb maar een klein stukje van het land gezien, maar wil beslist meer zien.