Tsjernobyl & Kiev

Je hebt een paar dagen extra zie ik… Ik had 5 nachten geinterpreteerd als 4 dagen (en een paar reisdagen). Afhankelijk van je aankomst- en vertrektijd kun je inderdaad op die dagen nog het nodige doen.

Ik vond Kiev in ieder geval een mooie stad. Veel Russische toeristen, maar heel weinig westerse toeristen. Misschien zijn er meer na het EK.

Wij komen sochtends vroeg aan, dat is erg fijn!

Erik, zou jij jou lijstje met bezienswaardigheden ook kunnen posten?

Groetjes Jorik

Ik heb nog niet echt iets op papier staan, ik zal dit komende week eens doen.
Maar Tsjernobyl staat vast, al het andere is maar “extra”.

Met welke organisatie ga je naar Tsjernobyl? Al geboekt?

Met Solo east travel, we hebben al geboekt ja.
En jij?

Ik heb nog niet geboekt, we zijn een beetje aan het rondkijken, want bij solo east travel is er een mogelijkheid dat je met 55 mensen bent, en dat willen wij eigenlijk niet, we willen maximaal met 20 mensen zijn ongeveer…

Idd, daarom hebben wij een prive tour geboekt, is wel wat duurder.

Hoeveel heb je daarvoor betaald? voor 2 personen?

Helaas kon dat niet toen ik er was… :mad:

€225 per persoon
is wel een stuk duurder dan wanneer je met een grote groep gaat maar zo kan je het wel in je eigen tempo doen.
Als ik er dan toch naar toe ga wil ik wel alles kunnen zien en niet heel de tijd op een groep bejaarde moeten wachten.

als je met meer personen bent word het per persoon wel wat goedkoper

Dat is iets te duur voor mij, maar als ik het geld had gehad, dan was dat zeker een optie geweest! Het is nu 170 dollar per persoon.

Welke dag ga je precies?

18 juli.

Alvast een fijne en interessante reis toegewenst! Zou je na terugkomst een klein verslagje kunnen posten met wat ik zeker niet moet missen en wat ik niet moet vergeten? Zodat ik dat mee kan nemen in onze trip op 3 augustus.

Dankje
Als ik terug ben laat ik iets weten.

Hoi Erik,

Hoe was Tsjernobyl en Kiev? interessant? Wat zijn echte aanraders als ik daar ben? (behalve naar Dinamo Kiev - Feyenoord gaan :))

Groetjes Jorik

We hebben het goed gehad.
Tsjernobyl was indrukwekkend om te zien en het was groter dan ik had verwacht. Het was mooi om een aantal gebouwen van binnen te bekijken.
Ze deden net alsof het eigenlijk niet mag maar volgens mij gebeurd dat gewoon bij elke rondleiding. Jammer dat heel veel in de stad is vernield door vandalisten/toeristen.

Een stel die we hebben gesproken in het hostel die deden de groepstour en die waren maar met 5 personen, het schijnt dat het animo om naar Tsjernobyl minder is dit jaar dus de groepen zullen ook kleiner zijn.

In Kiev zijn we naar het Tsjernobyl museum gelopen en onderweg de omgeving van het dynamo stadion bekeken. Dat is wel een mooi gebied met mooi gebouwen en monumenten. Het Tsjernobyl museum is ook interessant om te bezoeken. Je kan daar een audio tour doen zodat je een engels gesproken rondleiding hebt, dat is wel aan te raden.

We zijn ook een dag naar Kiev-Petsjersk Lavra en omgeving geweest. Bij het lavra is genoeg te zien als je van kerken houd. De grotten zijn we niet in geweest want we konden ze niet vinden:tssk:
We hoorde later dat daar wel meer mensen last van hebben :slywink:
Maar het schijnt wel heel mooi te zijn.
Een stukje verder heb je het Museum of the Great Patriotic War.
Daar is ook genoeg te zien en is wel de moeite waard.

De rest van de dagen hebben we meer de kroegen bezocht in kiev. Dit is ook een aanrader :wink:
Ik weet niet waar je slaapt maar het backpackers hostel in kiev is echt een aanrader.
Als we de kans hebben gaan we volgend jaar (of eerder :wink: ) terug naar dat hostel. Het gebouw zelf is niks speciaal maar het personeel en de sfeer is super en het ligt midden in het centrum.

1 like

Ik ben zelf ook terug uit Kiev, we hebben echt een superleuke tijd gehad! 5 nachten, 6 dagen. De eerste paar dagen erg veel gelopen en in Kiev is het nooit vlak dus erg moe van het lopen in de hitte. De laatste 2 dagen hebben we het rustig aan gedaan en lekker naar een paar parken geweest en een boottochtje gedaan.

De grotten konden wij gelukkig wel vinden, erg interessant maar eigenlijk mag je er al toerist niet komen, het is alleen om te bidden… Het Chernobyl museum vond ik een erge tegenvaller… Van te voren hadden we 2 documentaires bekeken en deze waren stukke interessanter dan het hele museum, jammer. (zelf met de audiotour) De great patrioc war museum vonden we wel bovenverwachting, zelfs zonder de audiotour is dit zeker de moeite waard!

Ook zijn we nog naar Babyn Yar geweest, maar niet zoveel te zien, maar de geschiedenis eromheen was waar we het om deden.

Ook nog naar Dinamo Kiev - Feyenoord geweest in het Olympisch stadion (waar de finale van het EK ook was) heel mooi stadion met een goede sfeer.

De laatste dag van onze vakantie in Kiev zijn wij naar Tsjernobyl geweest en we waren met zn 15en in de bus, niet teveel opzich. Goede gids! Veel uitleg en het was leuk om te zien (en horen) hoe die geigentellers tekeer gaan op sommige plekken! We zijn ook de oude school (kinderopvang) ingeweest en daar was de straling wel erg hoog vlakbij de grond (soms zelf 7, normale ratio is tussen de 0,1 en 0,3).

Al met al was Tsjernobyl interessant en Kiev zeker de moeite waard voor een verblijf van 5 nachten. We hadden een appartement gehuurd in Obolon, 5 metrohaltes van het centrum, dit was ook ideaal als je niet persee elke avond gaat stappen. (anders neem je gewoon goedkoop een taxi)

Groetjes Jorik