Trein Jakarta naar Yogyakarta

Hallo,

Ik wil 11 mei met de trein van Jakarta naar Yogyakarta reizen, schijnt een mooie route te zijn!
Mijn vraag is waar kan ik het beste een kaartje bestellen/kopen? Ik ben een alleen reizende vrouw(50+) voor het eerst in Indonesië, wel in Azie bekend!
Is het station van Jakarta beetje overzichtelijk of moet ik iemand inhuren om mij met bagage naar de trein te helpen:)??

Hoor graag van jullie!!

Je kan online tickets kopen o.a. via tiket.com. Ik heb daar zelf geen ervaring mee. Je kan ook je kaartje op het station kopen. Dat moet minimaal een paar uur van tevoren. Vanaf Jakarta Gambir naar Yogyakarta Tugu duurt ongeveer 7,5 uur. Ik vond de treinreis inderdaad erg mooi maar het is best een hele zit. Let goed op je bagage en kijk ook goed wie je inhuurt om je te helpen.

Dank voor je reactie,
Ik heb inmiddels contact gehad met mijn hotel, ik kan daar een ticket kopen. Ik heb toch maar een hotel voor 2 nachten in Bandung geboekt, na een vliegreis van 12 uur en dan de volgende dag 7,5 uur in de trein is wel erg vermoeiend.

Wij hebben de trein van Jakarta naar Bandung genomen. Zijn daar ook een paar dagen gebleven en toen doorgegaan naar Yogyakarta.
Wat wij hebben gedaan is zowel als in Jakarta als in Bandung een kaartje gekocht op het station. Alleen in Bandung hebben we het kaartje gekocht toen we daar aankwamen voor 2 dagen later.

Het leek heel erg druk, maar we waren al gauw geslaagd voor een kaartje.
Het is een van de mooiste dingen geweest die ik in mijn leven heb gedaan! Vooral van Bandung naar Yogya was echt prachtig!!

1 like

Dank voor je reactie,
Ik heb de reis ook aangepast. Na aankomst in Jakarta een nachtje in hotel, volgende dag met de trein naar Bandung en na 2 dagen naar Yogyakarta met de trein.
Ik heb op You tube filmpjes gevonden over deze reis, het ziet er erg mooi uit!

Als je zeker wilt zijn van een kaartje een bepaalde dag. Is het dan mogelijk deze via internet te bestellen? En kan dat dus ook vanuit Nederland?

Ik wil eind mei met de trein vanuit Jakarta naar Yogjakarta. reis van 7,5 uur ben ik gewend en heb ik geen probleem mee. Zijn er bijvoorbeeld ook nachttreinen op dit traject?

Bij deze de (mobiele) website van de spoorwegen: Pesan Tiket Kereta Api Online Promo Hanya di tiket.com

Mocht het per trein niet lukken, dan zijn er ook travels en bussen.

Wat leuk om te lezen dat die treinreis zo mooi is! Ik ben hem ook van plan te maken (Yakarta - Yogyakarta). Op www.yogyakarta.nl kan je ook van te voren treintickets boeken. Toen ik hen vroeg om een ticket voor dit traject zeiden ze me dat dit via de north line is, dus niet via Bandung!

Nu twijfel ik wat te doen. Eerst zo’n 3,5 uur naar bandung, en daags erna de trein nemen naar Yogyakarta? Dit lijkt een omweg omdat het ook direct van Yakarta naar Yogyakarta kan. Maar of deze reis ook zo mooi is?

Misschien weet iemand er meer vanaf. Hopelijk is dit bericht ook een waarschuwing voor anderen, dat de route yakarta - yogyakarta normaliter niet via Bandung gaat…

Dat is vreemd. De noordelijke route wordt veel minder gebruikt dan de zuidelijke route. Toeristen nemen bijna altijd de zuidelijke route via Bandung. Geen idee waarom ze treinkaartjes voor de noordelijke route verkopen; misschien heeft het iets met de prijs te maken.

Als wij via Yogyakarta.nl de treinreis van Jakarta naar Yogyakarta boeken (nog niet definitief geboekt), pakken wij om 8 uur in de morgen de trein in Jakarta en komen wij om 15:35 uur in Yogyakarta aan. Ik weet niet of dit de ‘noord’ of de ‘zuid’ route is, dit moet ik nog even navragen.

Maar als je direct naar Yogyakarta wil met de trein vanuit Jakarta wat is dan aan te raden qua route? (Wat is de mooie route?)

Je moet de zuidelijke route (via Bandung) hebben. Dit is de mooiste route en de beste treinen. Dit is ook de route die alle toeristen nemen (de trein heet de Argo Wilis). De noordelijke spoorlijn wordt veel minder gebruikt (en wordt veel voor vrachtvervoer gebruikt).

Dank Villa Ditya voor je reactie. Ik heb dit voorgesteld bij yogyakarta.nl maar krijg de volgende reactie:

“Er rijden geen treinen van Jakarta naar Yogyakarta via Bandung. De eerst volgende trein na de trein van 08:50 uur gaat om 16:45 uur”.

Klopt dit, of ligt dit aan de site waar je ze boekt? Wat raden jullie aan? Omdat ik een strak schema in Jakarta heb wil ik het liefst al trein tickets voor deze dag boeken vooraf…

Sorry voor mijn late reactie. Ze geven een beetje cryptisch antwoord. Er zijn twee spoorlijnen: een noordelijke route via Cirebon en een zuidelijke route via Bandung. De trein die de noordelijke route rijdt gaat rechtstreeks van Jakarta naar Yogyakarta. Als je via de zuidelijke route rijdt dan moet je een trein van Jakarta naar Bandung nemen en vervolgens in Bandung overstappen op de trein van Bandung naar Yogyakarta. Het hangt er dus vanaf wat jullie willen. De zuidelijke route is het mooiste (omgeving Bandung is erg mooi) en wordt door de meeste toeristen genomen. Het nadeel van de zuidelijke route is dat je moet overstappen (en dus moet kijken hoe de treinen op elkaar aansluiten).
Als je het snelste van Jakarta naar Yogyakarta wilt reizen kan je beter het vliegtuig nemen. Tickets zijn weliswaar duurder dan met de trein (alhoewel het prijsverschil tussen de duurste klasse in de trein en het vliegtuig enorm meevalt) en de vlucht duurt maar 1 uur en 15 minuten. Dan mis je alleen wel een mooie treinreis.

Leuk dat iedereen laat weten wat hij/zij weet. Ik ben er achter gekomen dat boeken via yogyakarta.nl stukken duurder en ingewikkelder is dan via utiket.com
http://www.utiket.com/en/

Heeft al eens iemand deze website gebruikt? Komt best betrouwbaar over…

Yogyakarta.nl is gericht op Nederlanders en hebben Nederlandse prijzen. De officiele prijs (rechtstreeks bij de Indonesische Spoorwegen) is voor de duurste klasse zo’n 27,50 euro per persoon (voor de ARGO DWIPANGGA; die rijdt overdag).
Op de officiele site van de Indonesische staat je de treintickets ook kan boeken via www.tiketkai.com, www.tiket.com of www.paditrain.com. Met de site die je noemt heb ik geen ervaring.

Beste Villa Ditya,

Ik heb net mijn treinticket Jakarta (Gambir) - Yogya geboekt: vertrek 08.50, aankomst 16.32 via tiket.com.
Ik dacht dat ik dan automatisch de mooie route via Bandung zou rijden, maar zie nu net dat juist de route via Bandung het mooiste is?
Hoe kan ik erachter komen of ik de noordelijke of de zuidelijke route geboekt heb?
Bij mijn weten is mijn treinreis rechtstreeks, dus vrees dat ik dan de noordelijke route geboekt heb?
Is de noordelijke route ook mooi of moet ik proberen te regelen mijn ticket om te boeken of een nieuw ticket aanschaffen?

Alvast heel erg bedankt!

Ik vermoed dat je een ticket voor de noordelijke route hebt gekocht. Ik denk dat omboeken ingewikkeld is (maar heb dat nog nooit gedaan dus weet dat niet). De route via Bandung is langer en je zal in Bandung moeten overstappen en ik weet niet hoe die treinen op elkaar aansluiten. Dat zou best wel eens een lastige aansluiting kunnen zijn waarbij je veel tijd verliest (en misschien een dag in Bandung moet overnachten).
Ik zou gewoon genieten van de noordelijke route. De route is anders maar van het uitzicht op de rijstvelden (waar m.n. de zuidelijke route bekend om is) zal je elders in Indonesie nog genoeg kunnen genieten. Ook theeplantages (die rondom Bandung liggen) kan je ook bijv. in Midden/Oost Java ook zien. Voordeel is wel dat de noordelijke route minder toeristisch is en je dus meer het echte Indonesische leven zal zien.

Super bedankt voor de snelle reactie!
Dan laat ik het gewoon zo en ga ik lekker genieten :slight_smile:

De planning is nu één dag Jakarta (+ overnachting), volgende dag trein naar Yogya (hier 3/4 overnachtingen: Borobudur, Prambanan, Yogya zelf, mogelijk Dieng Plateau, mogelijk kookcursus) en daarna Bali.
Ik wil graag meer van Java zien, maar gezien de afstanden en bijbehorende reistijd, zit ik eraan te denken vanaf Yogya naar Bali te vliegen en daar nog rond te trekken (9-10 dagen).
Is bijvoorbeeld Dieng Plateau te doen in een dagtrip vanaf Yogya? Of is dit teveel reistijd voor één dag?
Zou ook heel graag de Ijen willen bezoeken (liever dan de Bromo), zou dit dan handiger zijn vanaf Java (Yogya) of Bali?
Ik wil liever niet te veel tijd kwijt zijn aan reizen, gezien ik maar 15 dagen in Java en Bali ben.
Dan kies ik liever 3-4-5 plekken uit, waar ik kan genieten en wat rustiger aan kan doen en vanuit daar evt. dagtrips kan doen.

Ik hoor het graag!

Het dieng plateau is op één dag te bezoeken vanuit Yogya. Dit heb ik ook gedaan bij mijn eerste reis op Java. De tweede keer heb ik er een overnachting aan vast geplakt, maar dat hoeft niet perse.

Als je alleen naar Ijen wil en niet naar de Bromo dan kun je dat het best vanuit Bali doen. In Lovina en Pemuteran worden excursies aangeboden. Het is wel een lange zit.

Anne wat grappig, mijn vriendin en ik hebben eind deze maand ongeveer dezelfde opzet. trein naar Yog. en vanaf daar vliegen naar Bali. Iljen willen we ook zeker heen, maar gaan dit vanuit Bali doen, was ook goed te doen begrepen wij. Wanneer ga jij?

Is het goed bevallen op de treinticket via die site te kopen?