Aankomende zomer gaan we voor vier weken naar Java en Bali.
We vliegen retour op Jakarta, daar hebben we een mooie prijs voor gevonden.
We willen het liefst starten in Yogyakarta, zodat we alle tijd hebben om oost-Java op ons gemak te bekijken.
We landen 's avonds om 18.20 in Jakarta en hebben dan twee opties: of doorvliegen naar Yogyakarta of overnachten in Jakarta en dan door naar Yogya. We hoeven niet te blijven in Jakarta.
De laatste vlucht die we hebben kunnen vinden dezelfde dag is van lion air, vertrek om 20.20. Is deze overstaptijd haalbaar? Of is er nog een latere vlucht? Vliegt lion air va zelfde vliegveld?
Of is het een betere optie om een nachtje te slapen in Jakarta en volgende dag te vliegen? Of beter de trein naar yogya?
Hoe kang duurt dit /wat zijn de kosten? Ik begreep dat het uitzicht vanaf de trein de moeite waard is?
Bedankt vast voor je antwoorden! We reizen helaas tegen het einde van de eid-al-fitr periode, wellicht maakt dit ook nog uit? (Los van op tijd reserveren, wat wij dus ook willen doen).
Rond Idul Fitri (28 en 29 juli 2014) gaat zo’n beetje heel Java reizen (terug naar de familie om het Suikerfeest te vieren) dus is het verstandig om dan op een plek te blijven en zelf niet te veel te reizen.
Jakarta - Yogyakarta is per trein te doen maar dit is een lange zit. Treinreis is wel erg mooi maar je zou eventueel ook kunnen overwegen om vanaf Yogyakarta een stuk met de trein te reizen. Meer informatie over treinen op Java is o.a. te vinden op de website Train travel in Indonesia | Trains Jakarta-Surabaya, ferry to Bali. Rond Idul Fitri zou ik bussen en treinen zoveel mogelijk mijden (vanwege de drukte).
Mijn ervaring is dat de laatste vluchten inderdaad rond 20.00 uur 's avonds gaan. Als je op Jakarta landt zal je eerst door de douane moeten, visum/stempel regelen (de tijd die je hier voor nodig hebt hangt heel erg af van het aantal loketten wat open is en de hoeveelheid mensen die een visum nodig hebben maar ik hier zou je zomaar een uur mee bezig kunnen zijn), koffers van de band halen (het uitladen van het vliegtuig gaat meestal niet zo snel) en dan van International naar Domestic (de aankomst/vertrekhallen liggen naast elkaar maar het is toch meestal zo’n 15 minuten lopen). Voor binnenlandse vluchten kan je tot 30 minuten voor vertrek inchecken (althans op de meeste vliegvelden).
Verder is het misschien goed om er rekening mee te houden dat gedurende de Ramadan veel mensen op Java overdag niets eten en drinken en dus pas bij zonsondergang (rond 18.00 uur dus) voor het eerst weer mogen eten (en naar de moskee gaan voor het gebed). Je kan je voorstellen dat men daar dan alle tijd voor neemt en alles even stil ligt cq langzamer gaat.
Dank je wel voor je snelle reactie.
Zoals ik al vermoedde wordt het met twee uur overstap toch wel krap. Misschien helemaal door de feestdagen.
Ik zal nog eens op zoek gaan naar een vlucht die eerder aankomt in Jakarta, maar die waren er bijna niet volgens mij.
Het wordt hoe dan ook ws druk - want ri Jakarta voor een nacht overnachten en de volgende dag terug is wellicht ook druk als er zoveel mensen op touw zijn?
Wat betreft de trein; op oost java willen we ook graag met de trein reizen. Het traject tussen jakarta en yogyakarta schijnt echter het mooiste te zijn? Of is dit meer een kwestie van smaak?
Plan is nu aankomt op 30 juli 's avonds. Ik begreep dat feest vier dagen duurt - of is het op de 30e al minder in vergelijking met 28 en 29?
Idul Fitri val dit jaar op 29 en 29 juli dus deze 2 dagen is men over het algemeen vrij. Overheidsinstellingen zullen waarschijnlijk zelfs langer dicht zijn. De meeste mensen werken in de grote steden terwijl de familie in de landelijke gebieden woont. Voordat Idul Fitri begint gaat me van de stad naar het platteland om na Idul Fitri weer terug naar de steden te reizen. Soms worden er een paar dagen vakantie (soms met de hele familie) aan vastgeplakt. Hotels e.d. hanteren dan een Idul Fitri toeslag en zitten ook voor een deel vol met Indonesische vakantiegangers.
Idul Fitri/het Suikerfeest is te vergelijken met ons Kerstfeest. Veel familiebezoek, iedereen ziet er op zijn/haar best uit en m.n. aan kinderen worden kleine cadeautjes/geld gegeven.
V.w.b. de trein heb ik vroeger alleen het stuk van Bandung naar Yogyakarta gedaan en dat was toen behoorlijk lang (maar wel erg mooi). Afgelopen zomer een klein stukje met de trein gedaan aan het einde van de Ramadan en de trein was toen helemaal vol. Was geen probleem omdat we maar een uurtje in de trein zaten (waar we normaal gesproken een 1/2 uur over doen) maar als je vele uren zo moet reizen is dat wel een beetje afzien (maar wel een onvergetelijke ervaring).
Persoonlijk vind ik Oost Java mooier dan West Java maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.
Misschien is een goed alternatief om niet naar Jakarta te vliegen. Wij vliegen altijd naar Singapore en pakken daar een rechtstreekse vlucht naar Yogyakarta. Is misschien wel (wat) duurder maar het scheelt je tijd en een overnachting op Jakarta. Je zou ook nog kunnen overwegen om je reis op Bali te beginnen en vervolgens naar Java te gaan (vlieg je via Jakarta weer terug naar Nederland).
Wij kennen trouwens een goede en betrouwbare travel agent in Yogyakarta dus als je hier meer over wilt weten dan hoor ik dat graag (misschien beter even een prive mailtje sturen). Op onze website en Facebook pagina staan veel foto’s en informatie over m.n. Midden Java.
Hallo marije, mag ik vragen wat jullie betalen voor deze tickets ; retour op jakarta?
Wij willen rond dezelfde periode gaan en zijn op zoek naar gunstige tickets.
Ik ben al bezig te kijken naar tickets via Kuala Lumpur of Singapore (eerste lijkt een betere optie qua prijzen).
We zouden dan nog nacht in KL kunnen slapen en de volgende dag door. Of KLM nemen op Jakarta, kom je een uur eerder aan (17.25) en haal je ws nog wel de verbinding nr yogya om 20.20?
Kan je de binnenl vlucht met Lion Air boeken via internet of moet dit via zo’n bureautje?
Dan gaan we genieten van de trein op Oost-Java. Ik zal jullie website eens bekijken!
Bedankt weer!
Updated - - -
Hoi Manon, alle prijzen die wij vinden liggen tussen de 700 en 850 euro. Maar wij zoeken nog heel breed zoals je hierboven leest.
700 is echt het goedkoopste wat ik heb gevonden (turkish airlines). Maar prijzen wisselen echt elke dag.
Succes ook met zoeken!
Ik weet niet of Lion Air via internet te boeken is. Misschien kan je eens kijken op de volgende site: http://ticketindonesia.info/nl/index.php. Ik heb met deze site geen ervaring. Ik weet alleen dat de beheerder een Nederlander is die in Jakarta woont.
Ik weet wel dat Air Asia via internet te boeken is (Air Asia is erg goed en super goedkoop). Ook heb ik wel eens een binnenlandse vlucht met Garuda vanuit Nederland geboekt maar dat was toen heel erg duur (maar dat is al weer jaren geleden) maar misschien is dat ook iets om te bekijken. Het voordeel (als je alles met bijv. Garuda vliegt) is dan wel dat de aansluiting beter gegarandeerd is. Als je je aansluiting mist zorgen ze normaal gesproken voor een goed alternatief. Als je alles los boekt loop je het risico dat men niets voor je doet. Dat is ook een nadeel van de laatste vlucht naar Yogyakarta. Als je die mist moet je tot de volgende dag wachten (en dus overnachten in Jakarta).
Vliegen via Kuala Lumpur en Singapore heeft onze voorkeur. Als je wilt zou je ook nog een paar dagen in deze steden kunnen rondkijken (zeer de moeite waard maar Singapore is niet goedkoop). Ook vliegen kennissen van ons regelmatig via Hong Kong; schijnt goedkoper te zijn.
Ongelofelijk wat een aanvliegroutes - zo blijf je wel even zoeken. Heb alle hubs in Azië inmiddels geprobeerd.
Jouw idee om via Kuala Lumpur te gaan en andersom te reizen - starten in Bali - lijkt het beste. Mooie reistijden en duur en dat voor 700e pp alles incl.
Qua volgorde leek mij Java en dan Bali wat logischer (strand meer aan einde) maar wat maakt het uiteindelijk uit. Het is allemaal geen straf!
hoi. ik heb ticket met emiraten.520,- euro tussenstop van ongeveer 4 uur. dat is op de helf van de reis. lekker even benen strekken en dan de volgende 8 uur. amsterdam- dubai- jakarta. terug stop 3 uur.
Hallo allemaal,
Met een retour Jakarta willen wij met gezin (incl kinderen 17 en 18) in oktober met de trein vanuit Gambir naar Bandung Yog Surabaya Bali. Dus met de nodige tussenstops zeg maar om te verkennen.
Dat zal dan gaan via de luxe uitvoering en hebben daar bijna 2 weken voor uitgetrokken. Dan 2 weken Bali incl Gili eilanden en dan met een binnenlandse vlucht van Denpasar terug naar Jakarta. Heeft iemand ervaring of we makkelijk de bagage in de “luxe” trein mee kunnen nemen. We hebben natuurlijk een koffer en handbagage mee. Tickets voor de trein kopen we gewoon op het station. Is de bedoeling in ieder geval. We horen graag of iemand dat al heeft ervaren.
Ik heb jaren geleden het traject Bandung - Yogyakarta per trein gedaan; met bagage (grote rugzak). Trein was erg comfortabel en bagage was geen enkel probleem. Veel info over de trein is o.a. te vinden op de website Train travel in Indonesia | Trains Jakarta-Surabaya, ferry to Bali
bedankt hier heb ik veel aan. ik heb een heel grote reistas op wielen gekocht.101-46-48 ik heb gehoord dat ik het beste een hotel dich bij station moet boeken en ticket een dag van te voren bestellen.
Ja zeker …bedankt villa Dytya… heb ook al via anderen te horen gekregen dat bagage geen probleem is met de “excecutive” trein. Nu nog even een mooie vliegticket scoren. Zag dat Emirates voor nog geen 550 euro zijn supermooie A380 aanbiedt om mee te vliegen. Oktober wordt dan een goedkoper reisje dus kunnen we een keer een luxer hotel boeken :zon02:
vraagje. is er vanaf het vliegveld nog een trein in de buurt naar bogor? daar wil ik graag een paar dagen blijven.en dan met de trein naar bandung ook 2 of 3 dagen of is dat te veel .dan de mooie treinreis naar jogya ,4 dagen blijven en na een paar dagen bus? pangandaran. ik vlieg 9-4- en terug op 5-5 .om 00:30.
Er is geen spoorlijn van Bogor naar Bandung; vanuit Bogor moet je eerst weer terug naar Jakarta en dan kan je naar Bandung (als je alles met de trein wilt doen). Heel vroeger in de koloniale tijd is er wel een spoorlijn geweest maar die wordt (helaas) niet meer gebruikt en is vervallen. Je kan vanuit Jakarta ook met de bus naar Bogor en wellicht gaan er wel bussen van Bogor naar Bandung.
Pangandaran ligt op West Java dus vanuit Bandung kan je beter eerst naar Pangandaran en dan door naar Yogyakarta. Pangandarran ligt niet aan het spoor dus het laatste stukje moet je met de bus.
Hoever het van het vliegveld naar het station in Jakarta is kan ik me niet meer herinneren.
Bandung is leuk voor een paar dagen en 4 a 5 dagen Yogyakarta is genoeg om alle highlights te zien.
weer bedankt villa ditya. maar wij willen graag als eerst naar bogor dan bandung dan jogya en dan pangandaran 14 dagen om lekker uit te rusten.terug weet ik het al een beetje,daar heb ik vrienden en die zeggen dat ik kan vliegen met susiair naar jakarta of bandung en dan trein naar jakarta. we zullen dan in bogor de bus zoeken naar bandung 2dagen bogor 3 dagen bandung 5 dagen jogya lijkt jou dat een goede verdeling dan hebben we de rest voor pandangaran.groetjes